Innstilling fra justiskomiteen om Endringer i inkassoloven og finanstilsynsloven (klagebehandlingen av Finanstilsynets vedtak etter inkassoloven)

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Sammendrag

Justis- og beredskapsdepartementet legger i denne proposisjonen frem forslag om endringer i lov 13. mai 1988 nr. 26 om inkassovirksomhet og annen inndriving av forfalte pengekrav og lov 7. desember 1956 nr. 1 om tilsynet med finansforetak.

Endringene gjelder overføring av myndighet til å behandle klager over Finanstilsynets avgjørelser i inkassosaker, jf. inkassoloven § 30. I dag er det Justis- og beredskapsdepartementet som behandler disse klagesakene; det foreslås at Klagenemnden for revisor- og regnskapsførersaker (Nemnden) overtar oppgaven.

Utgangspunktet for forslaget var et ønske om at departementet skal drive mindre med enkeltsaksbehandling. Inkasso er det eneste saksområdet innen finansnæringen der Justis- og beredskapsdepartementet er klageorgan. Få saker gir en lite effektiv saksbehandling og en sårbar kompetansesituasjon. Etter departementets syn egner sakstypen seg bedre for klagebehandling i nemnd enn i departement.

Justis- og beredskapsdepartementet har i de senere år behandlet én til to klager på vedtak om tilbakekall av inkassobevillinger på årsbasis. Endringen antas derfor å medføre begrensede merutgifter, som vil dekkes innenfor gjeldende utgifts- og inntektsbevilgninger.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre, Amalie Gunnufsen og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet, Ivar B. Prestbakmo og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen Per-Willy Amundsen og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik, viser til Prop. 5 L (2021–2022) Endringer i inkassoloven og finanstilsynsloven (klagebehandlingen av Finanstilsynets vedtak etter inkassoloven).

Komiteen viser til at departementet foreslår å overføre myndighet til å behandle klager over Finanstilsynets avgjørelser i inkassosaker, jf. inkassoloven § 30, fra Justis- og beredskapsdepartementet til Klagenemnden for revisor- og regnskapsførersaker.

Komiteen viser til at inkasso er det eneste saksfeltet innen finansnæringen hvor Justis- og beredskapsdepartementet er klageorgan i dag. Komiteen viser til at departementet mener Klagenemnden for revisor- og regnskapsførersaker har en sammensetning og kompetanse som gir nemnden særskilte forutsetninger for å behandle klager i inkassosaker. Formålet med endringen er ifølge departementet å sikre en bedre og mer effektiv behandling av disse sakene.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak til lov

om endringer i inkassoloven og finanstilsynsloven (klagebehandlingen av Finanstilsynets vedtak etter inkassoloven)

I

I lov 7. desember 1956 nr. 1 om tilsynet med finansforetak mv. skal § 9 syvende ledd lyde:

Finanstilsynets utgifter til klagenemnd etter revisorloven § 15-1 tredje ledd, regnskapsførerloven § 9 tredje ledd og inkassoloven § 30 a tredje ledd skal utliknes på revisorer, revisjonsselskaper, regnskapsførerselskaper, regnskapsførere og inkassoforetak.

II

I lov 13. mai 1988 nr. 26 om inkassovirksomhet og annen inndriving av forfalte pengekrav skal ny § 30 a lyde:

§ 30 a Klagebehandling av vedtak etter loven

Departementet kan gi forskrift om at en klagenemnd skal avgjøre klager på Finanstilsynets vedtak etter denne loven.

Forvaltningsloven kommer til anvendelse for klagenemndens virksomhet. Departementet kan gi forskrift om frister, innholdet av klage, tilsvar og muntlig forhandling og om klagenemndens sammensetning og virksomhet.

Klagenemndens utgifter til klagebehandling etter første ledd dekkes av Finanstilsynet. Departementet fastsetter medlemmenes godtgjørelse.

Det kan kreves gebyr for behandling av klage som angitt i første ledd. Departementet kan gi forskrift om når gebyr skal kreves, om gebyrenes størrelse og om innkrevingen.

III

Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Departementet kan fastsette overgangsregler.

Oslo, i justiskomiteen, den 15. februar 2022

Per-Willy Amundsen

Amalie Gunnufsen

leder

ordfører