Søk

1. Sammendrag

Departementet foreslår i proposisjonen en teknisk endring i tobakksskadeloven § 15 knyttet til avgiftssystemet for importører og grossister av tobakksvarer. Endringen har både til hensikt å forenkle innkrevingen av tobakksavgifter for Helsedirektoratet og å forenkle innbetalingen for aktørene.

I tillegg inneholder proposisjonen forslag til noen feilrettelser i tobakksskadeloven §§ 17, 35 og 38.

1.1 Endring i avgiftssystemet for importører mv.

Tobakksskadeloven hjemler i § 7 og § 15 tre ulike avgifter som Helsedirektoratet kan kreve inn fra importører og grossister av tobakksvarer mv.: en årlig tilsynsavgift, en årlig registeravgift fra de samme grossistene samt en årlig sektoravgift fra bevillingshavere for innførsel, utførsel og produksjon av tobakksvarer og utstyr for tobakksproduksjon.

Tilsynsavgiften og registeravgiften utgjør i dag en samlet inntekt for Helsedirektoratet på om lag 3 mill. kroner per år. Begge disse avgiftene retter seg hovedsakelig mot grossister for tobakksvarer og -surrogater. Sektoravgiften utgjør samlet 15 mill. kroner per år, men forventes å reduseres når ordningene den skal dekke, fullt ut er etablert og trådt i kraft. Denne avgiften retter seg mot importører, eksportører og produsenter. Departementet forventer at det primært er importørene som vil stå for denne avgiften, da vi i dag har svært liten eksport og produksjon av tobakksvarer i Norge.

Tilnærmet alle importører er også grossister. Det betyr at de samme aktørene må betale inn flere ulike avgifter til Helsedirektoratet. Departementet har fått innspill fra bransjen om at dette oppleves tungvint.

Departementet foreslår derfor forskriftsendringer som innebærer at de tre avgiftene innlemmes i en forskriftsbestemmelse hjemlet i én bestemmelse i tobakksskadeloven. Tobakksskadeloven § 7 tredje og fjerde ledd, som hjemler tilsynsavgiften og registeravgiften, blir foreslått endret, slik at disse hjemmelsgrunnlagene flyttes over i et nytt siste punktum i tobakksskadeloven § 15 annet ledd, som hjemler sektoravgiften.

Departementet vurderer at den foreslåtte endringen i avgiftssystemet for importører og grossister av tobakksvarer kun utgjør en teknisk endring som vil forenkle avgiftssystemet både for aktørene i bransjen og for Helsedirektoratet. Endringsforslaget vil ikke medføre noen endring av avgiftenes totale størrelse, men vil innebære at deler av avgiftstrykket flyttes opp et ledd i forsyningskjeden. De få høringsinstansene som uttalte seg om forslaget, støtter det.

1.2 Enkelte tekniske rettelser

De siste årene er det vedtatt mange parallelle endringer i tobakksskadeloven, og flere av disse har ikke blitt satt i kraft i påvente av innlemmelse i EØS-avtalen av tobakksdirektiv 2014/40/EU. Dette har ført til enkelte inkurier og manglende sammenheng i loven. Departementet foreslår nedenfor rettelser av noen inkurier og vil på sikt foreta en mer helhetlig gjennomgang av tobakksskadelovens systematikk.