2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Even Eriksen, Lubna Boby Jaffery og Birte Usland, fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk Venstreparti, Sara Bell, fra Rødt, Seher Aydar, og fra Venstre, Grunde Almeland, viser til Dokument 6 (2021–2022) Melding for året 2021 fra Norges institusjon for menneskerettigheter.

Rapporten konkluderer med fem anbefalinger på følgende områder: soningsdyktighet, isolasjon og tvangsbruk i fengsel, klima og menneskerettigheter, enslige mindreårige asylsøkeres omsorgstilbud, urfolks vern mot naturinngrep og menneskerettigheter og nye teknologier. Rapporten har anbefalinger til oppfølging på alle områdene.

Komiteen viser til at rapporten omtaler spesifikke forhold, som koronahåndteringen. Spesielt de mest alvorlig inngripende tiltak og barn som fikk redusert sine rettigheter til skolegang og beskyttelse fra vold og overgrep på grunn av tiltakene. Isolasjon, visitasjoner i fengsler og arrest og forholdene til psykisk syke innsatte har vært tema i samtlige årsmeldinger fra NIM. Trandum interneringsinternat er også i år omtalt. I 2021 ble 10 saker om norsk barnevern avgjort i EMD, hvorav Norge ble dømt i seks. Totalt har EMD avsagt 65 dommer mot Norge og Norge er dømt i 43 av disse. Samtidig er det avdekket at politiet har utført en rekke oppdrag på vegne av barnevernet som involverte bruk av inngripende maktmidler mot barn.

Komiteen viser til at i årets melding er klimatiltak for første gang vurdert ut fra menneskerettslige forhold, som retten til liv og fysisk integritet og beskyttelse fra en framtidig uforholdsmessig kuttbyrde som kan fortrenge øvrige menneskerettigheter til framtidige generasjoner. Komiteen registrerer at NIM anbefaler å lovfeste 1,5-gradersmålet og forplikte seg til spesifiserte årlige utslippskutt fram til nullutslipp innenfor et nasjonalt karbonbudsjett.

Komiteen viser til at Høyesterett i 2021 tok stilling til menneskerettighetsspørsmål i 27 saker. Dette utgjør om lag 29 pst. av avgjørelsene. Av disse var 14 sivile saker og 13 var straffesaker. Deriblant rettslige spørsmål i tilknytning til NAV-saken, der flere personer var blitt feilaktig ilagt straff etter domfellelse for trygdesvindel på grunn av svikt i norske myndigheters gjennomføring og anvendelse av EU/EØS-regler. Retten konkluderte med at Nav i mange år feilaktig praktiserte et krav til opphold i Norge for å få rett på arbeidsavklaringspenger, noe som er i strid med EØS-avtalen. Andre saker omhandlet asyl- og flyktningeforhold, ytringsfrihet og personvern, samt Fosen-dommen om urfolks rett til kulturutøvelse.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at NIM anbefaler Stortinget å be regjeringen om å 1) tydeliggjøre, gjennom lovgivning eller andre reguleringer, de relevante vurderingstemaene etter FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter (SP) artikkel 27, for å bidra til gode menneskerettslige vurderinger i forvaltningen, og 2) vurdere om man bør tillate utbygging i reinbeiteområder før gyldigheten av en tillatelse er rettslig avklart (såkalt forhåndstiltredelse).

Komiteen erkjenner at Norge har forbedringspotensial når det gjelder å sørge for at forvaltningen innfrir statens menneskerettslige forpliktelser. Det er spesielt verdt å merke seg de områder der NIM gjennomgående og over år har pekt på brudd. På flere områder har staten satt i gang tiltak for å følge opp anbefalingene. NIM bringer i år inn klimatiltak i sine vurderinger og mener det er en risiko for at staten ikke ivaretar sikringspliktene i dag. Komiteen merker seg NIMs anbefaling om å rette et anmodningsvedtak til regjeringen om klima.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet mener at konsekvensen av NIMs forslag på klimafeltet vil være at utviklingen av klimapolitikken flyttes fra folkevalgte organer til domstolene. Forslaget fremmes på tross av Høyesteretts svært tydelige dom i det såkalte klimasøksmålet, hvor NIM engasjerte seg på den tapende parts side. Det foreslåtte lovfestede klimamålet vil, med sine vide tolkningsmuligheter, legge veien åpen for nye rettsprosesser hvor hensikten vil være å overprøve viljen til det flertallet velgerne har valgt inn på Stortinget. Disse medlemmer vil derfor ikke følge opp NIMs forslag om ytterligere rettsliggjøring av klimapolitikken.

Et bredt flertall mener det er svært viktig at klimamålene nås, slik at farlige klimaendringer i størst mulig grad kan unngås. Norges klimamål er blant de strengeste i verden. Årlig brukes det betydelige beløp over offentlige budsjetter for å nå målene. I tillegg foreligger det omfattende regulering og bruk av skatte- og avgiftssystemet. Stortinget har behandlet en plan for ytterligere forsterkning av virkemidlene i tråd med målene på tidspunktet for fremleggelsen, og regjeringen har varslet at en oppdatert plan er under utarbeidelse. Norge har også, med Stortingets samtykke, forpliktet seg internasjonalt til betydelige utslippsreduksjoner, felles gjennomføring med andre land samt årlige klimabudsjetter. Det kan følgelig slås entydig fast at Grunnlovens krav til klimapolitikken, slik stortingsflertallet klart har uttrykt det, er oppfylt med trygg margin. Den nærmere innretningen av klimapolitikken må Stortinget ta stilling til gjennom behandlingen av statsbudsjettet og ulike saker som kommer til behandling.

Virkemidlene som allerede er tatt i bruk både nasjonalt og internasjonalt, særlig i Europa, er omfattende og komplekse. Den faktiske utviklingen av utslipp påvirkes også både av internasjonal teknologiutvikling og den globale økonomiske utviklingen. Klimapolitikken kjennetegnes ved at kryssende samfunnsinteresser på en lang rekke områder må veies mot hverandre. Nettopp derfor er det helt fundamentalt at klimapolitikken, som nødvendigvis vil påvirke folks hverdag, utvikles i folkevalgte organer som står til ansvar for velgerne i frie, demokratiske valg.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet, viser til at som rådgivende organ står NIM fritt til å gi uttrykk for sine synspunkter, men flertallet mener at NIM i denne saken har lagt til grunn en forståelse med tilhørende anbefaling som savner demokratisk oppslutning og er uten dekning i norsk rettstradisjon. Flertallet vil derfor understreke at de er uenige med NIMs begrunnelse og konklusjon. En konklusjon som heller ikke er i tråd med Høyesteretts avgjørelse. Flertallet viser til NIM-lovens formålsparagraf om at Norges nasjonale institusjon for menneskerettigheter har som hovedoppgave å fremme og beskytte menneskerettighetene i tråd med Grunnloven, menneskerettsloven og den øvrige lovgivning, internasjonale traktater og folkeretten for øvrig.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser videre til den juridiske betenkningen fra Eivind Smith, datert 16. mai 2022, som går i rette med NIMs tolkning av Grunnloven § 112 og deres anvendelse av «klimadommen» fra Høyesterett. Betenkningen ligger vedlagt denne innstillingen. Betenkningen gir en grundig tolkning av § 112 – også i lys av den nye dommen – og legger an en forståelse av bestemmelsen som disse medlemmer oppfatter er i tråd med Høyesteretts dom. Sentralt i betenkningen står premisset om at petroleumspolitikken, med sine klimapolitiske avveininger, tilligger Stortinget å avgjøre, og er svært lite egnet for domstolsprøving av hver enkeltsak (f.eks. nye PUD-er). Plikten etter § 112 retter seg mot statens samlede politikk, ikke mot hvert enkelt tiltak. Hvordan den samlede pakken av tiltak skal settes sammen, beror langt på vei på «politiske avvegningar og breiare prioriteringar» (HR-2020-2472-P avsnitt 141) (betenkningens side 12). Det ikke er holdbart å utlede detaljerte normer for klimatiltak basert på ordlyden i § 112 eller ved å innfortolke regler fra sekundærretten (lover, forskrifter) i § 112, slik NIM tilsynelatende gjør. At petroleumslovgivningen for eksempel oppstiller krav om konsekvensutredning, er ikke i seg selv et grunnlag for å også innfortolke dette som et formkrav etter Grunnloven § 112. På samme måte er det svært tvilsomt om 1,5-gradersmålet nå kan innlemmes i fortolkningen av Grunnloven § 112, fordi dette målet ellers nyter bred politisk oppslutning og innlemmes i sekundærretten. Utredningen påpeker også svakheter ved NIMs syn på betydningen av eksporterte forbrenningsutslipp (betenkningens side 4 og 4 samt 11) – en forståelse som neppe kan være i tråd med premissene i «klimadommen». Disse medlemmer slutter seg i det vesentlige til Smiths argumenter og konklusjoner.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener at å lovfeste 1,5-gradersmålet og å forplikte Norge til spesifiserte årlige utslippskutt fram til nullutslipp innenfor et nasjonalt karbonbudsjett, kan gjøres uten at det fører til rettsliggjøring av politikken. Disse medlemmer mener at det er naturlig at myndighetene forpliktes til å føre en politikk som hindrer de farligste klimaendringene. Dagens klimalov gir få forpliktelser år for år.

Disse medlemmer viser til at norske klimagassutslipp har stått på nær stedet hvil, i strid med de politiske målsettinger som er uttrykt av et flertall på Stortinget. Det taler for strengere regler for rapportering og måling av politikkens konsekvenser, også fra år til år.

Disse medlemmer mener at regjeringen bør utrede NIMs foreslåtte endringer i klimaloven, men med mål om at det fortsatt ivaretar det politiske handlingsrommet for hvordan målene nås.

Komiteen vil takke NIM for deres arbeid med å fremme og beskytte menneskerettighetene i Norge.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen om å følge opp NIMs anbefalinger og utrede om terskelen for soningsdyktighet i tilstrekkelig grad sikrer at den innsatte vil kunne håndtere soning, og om rettssikkerhetsgarantiene for å vurdere soningsdyktighet før og underveis i soningen er tilstrekkelige, og komme tilbake til Stortinget med en tidsplan for gjennomgangen av regelverket om utelukkelse fra fellesskap og bruk av tvang i fengsel samt lovhjemmel for helsepersonells oppfølgning av isolerte innsatte.»

«Stortinget ber regjeringen om å utarbeide et lovforslag om å sikre enslige mindreårige asylsøkere over 15 år et omsorgstilbud som både kvalitativt og rettighetsmessig er likeverdig med det tilbudet som gis til enslige mindreårige asylsøkere under 15 år og øvrige barn som det offentlige har omsorgen for.»

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen om å utrede endring av klimaloven for å lovfeste 1,5- gradersmålet og forplikte til spesifiserte årlige utslippskutt fram til nullutslipp innenfor et nasjonalt karbonbudsjett».

«Stortinget ber regjeringen tydeliggjøre, gjennom lovgivning eller andre reguleringer, de relevante vurderingstemaene etter FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter (SP) artikkel 27 for å bidra til gode menneskerettslige vurderinger i forvaltningen, og vurdere om man bør tillate utbygging i reinbeiteområder før gyldigheten av en tillatelse er rettslig avklart.»

«Stortinget ber regjeringen om at lovforslag som innebærer økt bruk av informasjonsteknologi, følges av grundige konsekvensanalyser som vektlegger menneskerettighetene, særlig retten til privatliv, ikke-diskriminering og ytringsfrihet.»