Innstilling fra finanskomiteen om Endringer i verdipapirhandelloven mv. (samleproposisjon)

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Sammendrag

Finansdepartementet fremmer forslag til endringer i verdipapirhandelloven, finanstilsynsloven og lov om Bankenes sikringsfond.

Departementet fremmer forslag til endringer i verdipapirhandelloven til gjennomføring av EØS-regler som svarer til forordning (EU) 2019/2115 av 27. november 2019 (SMB-vekstmarkedsforordningen). SMB-vekstmarkedsforordningen endrer markedsmisbruksforordningen (forordning (EU) nr. 596/2014) og prospektforordningen (forordning (EU) 2017/1129), samt MiFID II (direktiv 2014/65/EU), blant annet for å bidra til at små og mellomstore bedrifter (SMB) lettere får tilgang på finansering i kapitalmarkedet.

I proposisjonen bes det videre om samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 215/2021 av 9. juli 2021, jf. Grunnloven § 26 annet ledd. I denne EØS-komitébeslutningen innlemmes SMB-vekstmarkedsforordningen i EØS-avtalen. Videre tilføyes forordning (EU) 2016/1011 (referanseverdiforordningen) som en endringsrettsakt til markedsmisbruksforordningen.

Uoffisiell oversettelse av EØS-komiteens beslutning og forordning (EU) 2019/2115 følger som trykte vedlegg til proposisjonen.

Det vises til proposisjonen kapittel 2.

Departementet fremmer forslag til endringer i lov 7. desember 1956 nr. 1 om tilsynet med finansforetak mv. (finanstilsynsloven) § 9 som gjelder utlikning av Finanstilsynets utgifter.

Det foreslås at enkelte nye tilsynsgrupper unntas fra å utliknes for utgiftene ved tilsynet med overholdelse av betalingssystemloven, overholdelse av de alminnelige regler om verdipapirhandel (markedsadferd) og arbeidet knyttet til infrastrukturen i verdipapirmarkedet. Det foreslås videre at Finanstilsynet i forskrift kan fastsette at grupper av foretak skal unntas fra utlikningen av disse utgiftene. Videre foreslås det en forenkling av bestemmelsen ved en sammenslåing av tredje ledd om utlikning av utgifter for tilsynet med overholdelse av de alminnelige regler om verdipapirhandel med fjerde ledd om det generelle arbeidet knyttet til infrastrukturen i verdipapirmarkedet. Det foreslås også at departementet gis adgang til å gi nærmere forskrift om plikt til å betale gebyr for Finanstilsynets behandling av saker som gjelder rett til å markedsføre fond i Norge fra utenlandske foretak.

Det vises til proposisjonen kapittel 3.

Departementet fremmer forslag til endring i lov 23. mars 2018 nr. 3 om Bankenes sikringsfond. Endringen består i å forlenge perioden departementet kan oppnevne medlemmer til Bankenes sikringsfonds styre for, fra to til inntil fire år.

Det vises til proposisjonen kapittel 4.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Frode Jacobsen, Benjamin Jakobsen, May Britt Lagesen, Mona Nilsen og Ramani Nordli, fra Høyre, Mahmoud Farahmand, Irene Heng Lauvsnes, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten, fra Senterpartiet, Lars Vegard Fosser, fung. leder Geir Pollestad og Per Martin Sandtrøen, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski, fra Rødt, Marie Sneve Martinussen, fra Venstre, Ane Breivik, fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til at det er endringer i verdipapirhandelloven mv. (samleproposisjon) som behandles i denne innstillingen. Samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning om innlemmelse av forordning (EU) 2019/2115 behandles i Innst. 227 S (2022–2023).

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Rødt, slutter seg til lovforslagene i proposisjonen om endringer i verdipapirhandelloven, finanstilsynsloven og lov om Bankenes sikringsfond.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til høringsuttalelse fra Finansieringsselskapenes Forening og Finans Norge, hvor det bl.a. bemerkes at Finanstilsynets regelverksutvikling ikke alene bør finansieres av foretakene under tilsyn, og videre at Finanstilsynet bør effektivisere sitt arbeid og redusere sine utgifter. Disse medlemmer viser til veksten i omfanget av Finanstilsynets virksomhet, som nå teller over 300 ansatte, og er enig i behovet for effektivisering og styring av ressursbruken.

Komiteens medlem fra Rødt støtter ikke innlemming av forordning (EU) 2019/2115 i EØS-avtalen og viser til egne merknader i Innst. 227 S (2022–2023). Dette medlem mener det er bra at departementet, etter anbefaling fra Finanstilsynet, i forslag til ny § 3-4 a i verdipapirhandelloven foreslår å benytte adgangen til å gi strengere regler enn forordningens hovedregel for hvem som må oppføres på innsidelister.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité, med unntak av II § 3-1 første ledd og § 7-1 første ledd, som fremmes av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak til lov

om endringer i verdipapirhandelloven mv. (samleproposisjon)

I

I lov 7. desember 1956 nr. 1 om tilsynet med finansforetak mv. gjøres følgende endringer:

§ 9 annet og tredje ledd skal lyde:

Utgiftene ved tilsynet med overholdelsen av lov 17. desember 1999 nr. 95 om betalingssystemer mv., utliknes på institusjonene som nevnt i første ledd etter størrelsen på beløpene som følger av fordelingen etter første ledd. Slike utgifter skal likevel ikke utliknes på eiendomsmeglerforetak, inkassoforetak, revisorer, revisjonsselskap, statsautoriserte regnskapsførere og gjeldsinformasjonsforetak.

Utgiftene ved tilsynet med overholdelsen av de alminnelige bestemmelser om verdipapirhandel og utgiftene forbundet med det generelle arbeidet knyttet til infrastrukturen i verdipapirmarkedet utliknes på institusjoner som nevnt i første ledd samt på utstedere som nevnt i femte ledd. Fordelingen på institusjonene skjer etter størrelsen på beløpene etter fordelingen etter første ledd. Fordelingen på utstedere skjer etter størrelsen på beløpene etter fordeling etter femte og sjette ledd. Slike utgifter skal likevel ikke utliknes på eiendomsmeglerforetak, inkassoforetak, revisorer, revisjonsselskap, statsautoriserte regnskapsførere, betalingsforetak, e-pengeforetak, opplysningsfullmektiger, gjeldsinformasjonsforetak og låneformidlere.

§ 9 fjerde ledd oppheves.

Nåværende femte til ellevte ledd blir fjerde til tiende ledd.

§ 9 åttende ledd nr. 3 skal lyde:
  • 3. plikt til å betale gebyr for Finanstilsynets behandling av konsesjonssøknader og saker som gjelder rett til å markedsføre fond i Norge fra utenlandske foretak

§ 9 nytt ellevte ledd skal lyde:

Finanstilsynet kan i forskrift fastsette at grupper av foretak skal unntas fra bestemmelser i annet og tredje ledd.

II

I lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel gjøres følgende endringer:

§ 3-1 første ledd skal lyde:

(1) EØS-avtalen vedlegg IX nr. 29a forordning (EU) nr. 596/2014 (markedsmisbruksforordningen), som endret ved forordning (EU) 2016/1011 om referanseverdier og forordning (EU) 2019/2115 om å fremme bruken av SMB-vekstmarkeder, gjelder som lov med de tilpasninger som følger av vedlegg IX, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig.

I kapittel 3 avsnitt I skal ny § 3-4 a lyde:
§ 3-4 a Innsidelister for utstedere på vekstmarked for små og mellomstore bedrifter

Innsidelister for utstedere av finansielle instrumenter som er tatt opp til handel på et vekstmarked for små og mellomstore bedrifter i Norge, skal omfatte alle personer som er nevnt i markedsmisbruksforordningen artikkel 18 nr. 1 bokstav a.

§ 7-1 første ledd skal lyde:

(1) EØS-avtalen vedlegg IX nr. 29bd forordning (EU) 2017/1129 (om prospekter ved offentlige tilbud og notering på regulert marked (prospektforordningen)), som endret ved forordning (EU) 2019/2115 om å fremme bruken av SMB-vekstmarkeder og forordning (EU) 2021/337 om EU-gjenopprettingsprospekt, gjelder som lov med de tilpasninger som følger av vedlegg IX, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig.

III

I lov 23. mars 2018 nr. 3 om Bankenes sikringsfond gjøres følgende endring:

§ 3 annet ledd første punktum skal lyde:

Oppnevningen av medlemmer og varamedlemmer til styret gjelder for inntil fire år.

IV

  • 1. Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.

  • 2. Departementet kan gi overgangsregler.

Oslo, i finanskomiteen, den 14. mars 2023

Geir Pollestad

Mahmoud Farahmand

fung. leder

ordfører