Innstilling fra næringskomiteen om Endringar i statsbudsjettet 2023 under Nærings- og fiskeridepartementet – BERIKTIGET

Søk
Til Stortinget

Sammendrag

Næringskomiteen behandler i denne innstillingen endringsforslag på statsbudsjettet for 2023 fremmet av Nærings- og fiskeridepartementet i Prop. 25 S (2023–2024) med unntak av kap. 916 samt romertall III kap. 916, som blir behandlet av transport- og kommunikasjonskomiteen, med unntak av kap. 920, 923, 926, 3923 og 3926, som blir behandlet av utdannings- og forskningskomiteen, med unntak av kap. 2440 og 5440, som blir behandlet av energi- og miljøkomiteen, og med unntak av kap. 2540, som blir behandlet av arbeids- og sosialkomiteen.

Det vises til proposisjonen for nærmere omtale av de enkelte forslag til endringer.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ragnhild Male Hartviksen, Anniken Huitfeldt, Runar Sjåstad og Solveig Vitanza, fra Høyre, Olve Grotle, Linda Hofstad Helleland og Henning Wold, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, lederen Willfred Nordlund og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred Jens Bjørlo, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Prop. 25 S (2023–2024) Endringar i statsbudsjettet 2023 under Nærings- og fiskeridepartementet.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til den foreslåtte økningen i kap. 953 post 50 risikokapital og post 95 kapitalinnskudd med henholdsvis 650 mill. kroner og 1 207 mill. kroner. Disse medlemmer mener det fremstår lite sannsynlig at disse midlene vil bli brukt utelukkende i løpet av siste halvdel av desember 2023. Disse medlemmer oppfatter at det i praksis innebærer betydelig økt oljepengebruk neste år, og at dette er i strid med budsjettreglene.

Disse medlemmer mener forslagene burde vært behandlet i statsbudsjettet for 2024, men at regjeringen har valgt å få det til å se ut som de bruker mindre oljepenger neste år enn det de i realiteten legger opp til.

Disse medlemmer er bekymret for den totale oljepengebruken, og det presset det medfører for norsk økonomi.

Disse medlemmer går på denne bakgrunn imot regjeringens forslag i kapittel 953, post 50 og 95.

Disse medlemmer viser til den foreslåtte økningen i kap. 2426 post 72 risikokapital og post 95 kapitalinnskudd med henholdsvis 350 og 650 mill. kroner. Disse medlemmer mener det fremstår lite sannsynlig at disse midlene vil bli brukt utelukkende i løpet av siste halvdel av desember 2023. Disse medlemmer oppfatter at det i praksis innebærer betydelig økt oljepengebruk neste år, og at dette er i strid med budsjettreglene.

Disse medlemmer mener forslagene burde vært behandlet i statsbudsjettet for 2024, men at regjeringen har valgt å få det til å se ut som de bruker mindre oljepenger neste år enn det de i realiteten legger opp til.

Disse medlemmer er bekymret for den høye oljepengebruken, og det presset det medfører for norsk økonomi.

Disse medlemmer går på denne bakgrunn imot regjeringens forslag i kap. 2426 post 72 og 95.

Disse medlemmer viser til tendensen der regjeringen tar stadig større politiske grep i nysalderingen av statsbudsjettet, og at det flyttes større summer enn tidligere. Disse medlemmer mener det er en uheldig utvikling, og påpeker at alle justeringene det er mulig å gjøre i revidert statsbudsjett, skal tas i den forbindelse. Disse medlemmer mener det er uheldig når politiske markeringer gjøres i forbindelse med nysalderingen, og understreker at det er viktig for den politiske prosessen knyttet til budsjettarbeidet, at nysalderingen er en nysaldering, og ikke et revidert budsjettforslag.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av medlemmene i komiteen fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
I

I statsbudsjettet for 2023 blir det gjort følgjande endringar:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

900

Nærings- og fiskeridepartementet

1

Driftsutgifter, blir redusert med

29 100 000

frå kr 525 856 000 til kr 496 756 000

21

Særskilde driftsutgifter, kanoverførast, blir auka med

900 000

frå kr 43 152 000 til kr 44 052 000

71

Miljøtiltak Raufoss, blir auka med

800 000

frå kr 4 188 000 til kr 4 988 000

85

Midlertidig kompensasjonsordning for føretak med stort omsetningsfall som følge av koronapandemien, overslagsløyving, blir auka med

12 000 000

frå kr 3 000 000 til kr 15 000 000

903

Norsk akkreditering

1

Driftsutgifter, blir auka med

5 000 000

frå kr 58 284 000 til kr 63 284 000

904

Brønnøysundregistra

1

Driftsutgifter, blir redusert med

4 000 000

frå kr 458 868 000 til kr 454 868 000

21

Særskilde driftsutgifter, kan overførast, blir redusert med

2 700 000

frå kr 60 911 000 til kr 58 211 000

906

Direktoratet for mineralforvalting med Bergmeisteren for Svalbard:

30

Sikrings- og miljøtiltak, kan overførast, blir redusert med

3 000 000

frå kr 11 481 000 til kr 8 481 000

907

Norsk nukleær dekommisjonering

1

Driftsutgifter, blir redusert med

10 000 000

frå kr 121 388 000 til kr 111 388 000

21

Særskilde driftsutgifter, kan overførast, blir redusert med

130 000 000

frå kr 345 037 000 til kr 215 037 000

910

Sjøfartsdirektoratet

1

Driftsutgifter, blir auka med

9 500 000

frå kr 474 352 000 til kr 483 852 000

912

Klagenemndssekretariatet

21

Særskilde driftsutgifter, blir auka med

135 000

frå kr 565 000 til kr 700 000

917

Fiskeridirektoratet

1

Driftsutgifter, blir redusert med

55 000

frå kr 499 044 000 til kr 498 989 000

22

Fiskeriforsking og -overvaking, kan overførast, blir redusert med

6 000 000

frå kr 146 805 000 til kr 140 805 000

919

Ymse fiskeriføremål

60

Tilskot til kommunar og fylkeskommunar, blir auka med

906 600 000

frå kr 503 000 000 til kr 1 409 600 000

74

Erstatningar, kan overførast, blir redusert med

1 900 000

frå kr 1 900 000 til kr 0

76

Tilskot til fiskeriforsking, kan overførast, blir redusert med

350 000

frå kr 6 900 000 til kr 6 550 000

922

Romverksemd

70

Kontingent i European Space Agency (ESA), blir auka med

7 600 000

frå kr 243 900 000 til kr 251 500 000

71

Internasjonal romverksemd, blir auka med

25 700 000

frå kr 586 050 000 til kr 611 750 000

73

EU sine romprogram, blir auka med

46 200 000

frå kr 831 100 000 til kr 877 300 000

95

Eigenkapital Space Norway AS, blir auka med

2 366 100 000

frå kr 485 519 000 til kr 2 851 619 000

924

Internasjonalt samarbeid og utviklingsprogram

70

Tilskot, blir auka med

35 200 000

frå kr 628 908 000 til kr 664 108 000

952

Investinor AS

50

Risikokapital, blir auka med

9 500 000

frå kr 50 000 000 til kr 59 500 000

51 (NY)

Tapsfond såkornkapital, blir løyvd med

184 900 000

95

Kapitalinnskot, blir auka med

17 500 000

frå kr 92 000 000 til kr 109 500 000

953

Nysnø Klimainvesteringer AS

50

Risikokapital, blir auka med

650 000 000

frå kr 210 000 000 til kr 860 000 000

95

Kapitalinnskot, blir auka med

1 207 000 000

frå kr 390 000 000 til kr 1 597 000 000

2421

Innovasjon Noreg

75

Grøn plattform, kan overførast, kan nyttast under post 50, 71 og 76, blir redusert med

98 100 000

frå kr 212 341 000 til kr 114 241 000

90

Lån frå statskassa til utlånsverksemd, overslagsløyving, blir redusert med

4 050 000 000

frå kr 65 200 000 000 til kr 61 150 000 000

2426

Siva SF

72

Risikokapital, blir auka med

350 000 000

frå kr 35 000 000 til kr 385 000 000

95

Kapitalinnskot, blir auka med

650 000 000

frå kr 65 000 000 til kr 715 000 000

2429

Eksportkredittordninga

90

Utlån, blir auka med

7 100 000 000

frå kr 6 000 000 000 til kr 13 100 000 000

2460

Eksportfinansiering Noreg

57 (NY)

Tapsavsetjing for investeringar i og eksport til Ukraina, blir løyvd med

126 000 000

90

Utbetaling ifølge trekkfullmakt – Alminneleg garantiordning, blir auka med

420 000 000

frå kr 400 000 000 til kr 820 000 000

Inntekter

3900

Nærings- og fiskeridepartementet

1

Ymse inntekter og refusjonar knytt til ordinære driftsutgifter, blir auka med

900 000

frå kr 188 000 til kr 1 088 000

70

Garantipremie frå garantiordning luftfart, blir redusert med

500 000

frå kr 500 000 til kr 0

3903

Norsk akkreditering

1

Gebyrinntekter og andre inntekter, blir auka med

3 000 000

frå kr 48 665 000 til kr 51 665 000

3906

Direktoratet for mineralforvalting med Bergmeisteren for Svalbard

2

Handsamingsgebyr, blir auka med

300 000

frå kr 800 000 til kr 1 100 000

3908 (NY)

Institutt for energiteknikk

80

Renter, blir løyvd med

300 000

3910

Sjøfartsdirektoratet

1

Gebyr for skip og flyttbare innretningar i NOR,

blir redusert med

7 200 000

frå kr 233 195 000 til kr 225 995 000

3

Ymse inntekter, blir auka med

9 500 000

frå kr 500 000 til kr 10 000 000

4

Gebyr for skip i NIS, blir auka med

3 800 000

frå kr 66 475 000 til kr 70 275 000

3912

Klagenemndssekretariatet

87

Lovbrotsgebyr, blir auka med

1 500 000

frå kr 10 100 000 til kr 11 600 000

3917

Fiskeridirektoratet

5

Sakshandsamingsgebyr, blir redusert med

2 000 000

frå kr 30 315 000 til kr 28 315 000

13 (NY)

Inntekter frå sal av løyve til oppdrett, blir løyvd med

1 513 900 000

86

Forvaltingssanksjonar, blir redusert med

6 000 000

frå kr 10 000 000 til kr 4 000 000

3935

Patentstyret:

1

Inntekt av informasjonstenester, blir redusert med

1 300 000

frå kr 4 800 000 til kr 3 500 000

2

Inntekter knytt til NPI, blir auka med

3 400 000

frå kr 4 600 000 til kr 8 000 000

3950

Forvalting av statleg eigarskap

96

Sal av aksjar, blir auka med

1 377 600 000

frå kr 25 000 000 til kr 1 402 600 000

3952 (NY)

Investinor AS

50

Tilbakeført kapital, pre-såkornfond m.m., blir løyvd med

23 100 000

90

Tilbakeført kapital, såkornfond, blir løyvd med

100 800 000

3955 (NY)

Equinor ASA

96

Sal av aksjar, blir løyvd med

39 071 400 000

5325

Innovasjon Noreg

90

Avdrag på uteståande fordringar, blir redusert med

1 650 000 000

frå kr 63 300 000 000 til kr 61 650 000 000

92

Låneordning for pakkereisearrangørar – avdrag, blir auka med

13 200 000

frå kr 34 400 000 til kr 47 600 000

5329

Eksportkredittordninga

70

Gebyr m.m., blir auka med

6 000 000

frå kr 20 000 000 til kr 26 000 000

90

Avdrag på uteståande fordringar, blir auka med

1 180 000 000

frå kr 8 800 000 000 til kr 9 980 000 000

5460

Eksportfinansiering Norge

50 (NY)

Tilbakeføring av tapsavsetjing for garantiordning for re-forsikring av kortsiktig kredittforsikring, blir løyvd med

60 000 000

53 (NY)

Tilbakeføring av tapsavsetjing under Luftfartsgarantiordninga, blir løyvd med

300 000 000

77

Inntekter frå midlertidig lånegarantiordning i samband med krigen i Ukraina, blir redusert med

1 000 000

frå kr 1 000 000 til kr 0

78

Inntekter frå midertidig lånegarantiordning i samband med høge straumprisar, blir redusert med

955 000

frå kr 1 000 000 til kr 45 000

90

Avdrag på lån knytt til bruk av trekkfullmakt under Alminneleg garantiordning, blir auka med

5 890 000 000

frå kr 2 750 000 000 til kr 8 640 000 000

5574

Sektoravgifter under Nærings- og fiskeridepartementet

74

Fiskeriforskingsavgift, blir redusert med

17 200 000

frå kr 417 200 000 til kr 400 000 000

76

Kontrollavgift fiskeflåten, blir redusert med

3 000 000

frå kr 54 500 000 til kr 51 500 000

5613

Renter frå Siva SF

80

Renter, blir auka med

9 000 000

frå kr 11 700 000 til kr 20 700 000

5614

Renter under Eksportfinansiering Noreg

80

Renter frå lån til Alminneleg garantiordning, blir redusert med

36 000 000

frå kr 221 000 000 til kr 185 000 000

81

Renter frå Norwegian Air Shuttle ASA, blir auka med

26 800 000

frå kr 68 000 000 til kr 94 800 000

5625

Renter og utbytte frå Innovasjon Noreg

80

Renter på lån frå statskassa, blir auka med

40 000 000

frå kr 500 000 000 til kr 540 000 000

82

Låneordning for pakkereisearrangørar – renter, blir auka med

1 200 000

frå kr 3 400 000 til kr 4 600 000

5628 (NY)

Renter frå Investinor

80

Renter frå såkornfond, blir løyvd med

132 200 000

5629

Renter frå eksportkredittordninga

80

Renter, blir auka med

140 000 000

frå kr 830 000 000 til kr 970 000 000

II
Tilføying av stikkord

Stortinget samtykkjer i at stikkordet «kan overførast» blir tilføydd kap. 940 Internasjonaliseringstiltak, post 70 Eksportfremjetiltak.

III
Tilsegnsfullmakter

Stortinget samtykkjer i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2023 kan:

  • 1. gi tilsegn om tilskot utover gitte løyvingar, men slik at samla ramme for nye tilsegn og gammalt ansvar ikkje overstig følgjande beløp:

    Kap.

    Post

    Nemning

    Samla ramme

    2421

    Innovasjon Noreg

    75

    Grøn plattform

    688,1 mill. kroner

  • 2. gi tilsegn om tilskot til tapsavsetjing for norsk deltaking i InvestEU med inntil 1 538,4 mill. kroner under kap. 924 Internasjonalt samarbeid og utviklingsprogram, post 70 Tilskot, og fråvike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskot før det er behov for å dekkje de aktuelle utgiftene.

IV
Garantifullmakt

Stortinget samtykkjer i at Nærings- og fiskeridepartementet kan gi Eksportfinansiering Noreg fullmakt til å gi tilsegn om nye garantiar innanfor ei ramme for nye garantiar og gammalt ansvar på 3 150 mill. kroner ved eksport til og investeringar i utviklingsland, samt innanfor ei øvre rammeavgrensing på sju gonger det som til kvar tid er inneståande beløp på ordninga sitt grunnfond. Av garantiramma kan inntil 630 mill. kroner nyttast i Ukraina utan krav om bankmedverknad.

Oslo, i næringskomiteen, den 7. desember 2023

Willfred Nordlund

leder og ordfører