Innstilling fra justiskomiteen om representantforslag om en norsk antikorrupsjonsetat

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Bakgrunn

I dokumentet fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sette ned et utvalg for å vurdere opprettelsen av en norsk antikorrupsjonsetat. Etaten skal være politisk uavhengig og ha eget budsjett.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslaget.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Odd Harald Hovland, Hadia Tajik og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre, Ingunn Foss og Irene Heng Lauvsnes, fra Senterpartiet, Sandra Borch og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen Per-Willy Amundsen og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik, viser til representantforslaget og Justis- og beredskapsdepartementets vurdering av forslaget i brev av 16. januar 2024. Brevet følger vedlagt denne innstillingen.

Komiteen merker seg at forslagsstillerne påpeker at kontroll er avgjørende for tillit, og at det er behov for en ordning som kan sørge for at politikerne selv, og systemet for øvrig, øker oppmerksomheten rundt habilitetsproblematikk. Komiteen viser videre til at forslagsstillerne understreker at det å bevare denne tilliten, fordrer et transparent samfunn som forhindrer at personer som skal ivareta fellesskapets beste, kan skjule egeninteresser eller berike seg selv.

Komiteen viser til at forslagsstillerne på denne bakgrunn, og med henvisning til artikkel 6 i FNs konvensjon mot korrupsjon, tar til orde for at det settes ned et utvalg for å vurdere opprettelsen av en politisk uavhengig antikorrupsjonsetat i Norge.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet, viser til at det i forkant av ratifikasjonen ble foretatt en vurdering av hvorvidt en implementering av FN-konvensjonen ville medføre behov for lovendringer, jf. Ot. prp. nr. 53 (2005–2006). I Stortingets behandling av proposisjonen ble det lagt til grunn at Norge tilfredsstiller retningslinjene for implementering av konvensjonen i artikkel 6, ved at det i Norge er etablert flere organer som helt eller delvis har anti-korrupsjonsarbeid som sitt ansvar. Flertallet viser til svarbrevet fra statsråden, der det framgår at Norges implementering av konvensjonens kapittel II og V nylig er blitt evaluert av UNODC. Flertallet merker seg at det i denne evalueringen ikke er framkommet anbefalinger om opprettelse av et eget antikorrupsjonsorgan.

Flertallet er kjent med at Justis- og beredskapsdepartementet i mai 2018 tildelte advokat Knut Høivik et oppdrag med å evaluere reglene om foretaksstraff og korrupsjon. Utredningen, «Foretaksstraff og korrupsjon», ble overlevert til departementet i mai 2021. Flertallet merker seg informasjonen fra statsråden til komiteen om at utredningen har vært på høring og vil følges opp av departementet.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at korrupsjon er ødeleggende for tilliten i samfunnet. Derfor er det viktig for tilliten til demokratiet at korrupsjon forhindres, avdekkes og får konsekvenser. Dette medlem mener at det er en rekke aktører som har ansvar for å forhindre korrupsjon og etterforske korrupsjon. Dette medlem vil særlig peke på Økokrims viktige arbeid.

Dette medlem mener det ikke vil være hensiktsmessig å opprette en egen antikorrupsjonsetat etter den franske modellen. Dette medlem understreker viktigheten av å bekjempe korrupsjon, men mener det finnes bedre og mer treffsikre verktøy.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Dokument 8:53 S (2023–2024) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Lan Marie Nguyen Berg og Rasmus Hansson om en norsk antikorrupsjonsetat – vedtas ikke.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i justiskomiteen, den 13. februar 2024

Per-Willy Amundsen

Else Marie Rødby

leder

ordfører