Til Stortinget
Det legges frem et forslag til en handlingsplan for å øke sikkerheten til polititjenestemenn. Forslaget går ut på å be Regjeringen
-
foreslå nødvendige lovendringer slik at det blir tillatt å føre anonyme vitner for norske domstoler, og slik at polititjenestemenn gis lovmessig adgang til å nekte å oppgi andre personalia enn tjenestenummer når polititjenestemannen vitner i en rettsak.
-
pålegge politimestrene å gjennomføre ordninger med fremskutt våpendepot der verneombudene mener det er nødvendig av hensyn til tjenestemennenes sikkerhet.
-
foreta en utredning av våpensituasjonen ved landets politikamre og lensmannskontorer og i forbindelse med statsbudsjettet for år 2000 fremlegge en plan som sikrer samtlige av landets operative polititjenestemenn personlige håndvåpen, og adgang til tilstrekkelig våpentrening.
-
fremme forslag om nødvendige lovendringer slik at overlagt eller forsettlig drap på polititjenestemenn kan medføre livstidsdom.
-
fremme forslag til lovendringer som innfører minstestraffer for grov vold eller grove trusler mot offentlige tjenestemenn, og høyere maksimumstraffer for vold eller trusler mot polititjenestemenn, og for å hindre polititjenestemenn i deres arbeid.
Den kriminaliteten som utføres i Norge er blitt langt
hardere de siste årene. Det har skjedd en kraftig internasjonalisering,
og kriminaliteten er blitt bedre organisert. Bruk av våpen
er utbredt, og polititjenestemenn er oftere enn tidligere utsatt
for alvorlige trusler og forsøk på bestikkelser.
I løpet av det siste året har polititjenestemenn
blitt skutt under utøvelsen av sitt arbeid. Samtidig kan
politiet fortelle om alvorlige trusler, inkludert drapstrusler,
mot tjenestemenn og deres familier. Det er grunn til å frykte
at det bare er et tidsspørsmål før slike
trusler om planlagte overgrep mot polititjenestemenn vil bli satt
ut i livet av personer som tilhører det organiserte kriminelle
miljøet i Norge.
Samtidig med at den organiserte kriminaliteten fra grupper med
tilknytning til jugoslaviske miljøer, etniske albanere,
eller vietnamesisk mafia, blir stadig mer brutal, ser vi også en
utvikling i retning av tøffere kriminelle ungdomsmiljøer,
der ungdom ofte opptrer sammen i grupper basert på etnisk
opprinnelse. Dette er ungdommer som allerede i en alder ned mot
eller under den kriminelle lavalder har utviklet en våpenkultur,
og mangler respekt for øvrighetspersoner. Mye tyder på at
manglende grensesetting i vårt samfunn er en medvirkende årsak
til denne utviklingen.
Det er derfor viktig at det treffes tiltak for å gjenvinne
respekten for politiet, samtidig som politiet må få en
bedre beskyttelse. Det er bakgrunnen for at det foreslås
en handlingsplan som tar sikte på å hjelpe politiet
i det vanskelige arbeidet med å sette grenser for uønsket
adferd, påvirke ungdommers holdninger i positiv retning,
samt i deres enda vanskeligere arbeid med å bekjempe grov
vold, ran, narkotika og annen, svært ofte organisert kriminalitet.
For å hjelpe politiet med grensesettingen, først
og fremst i forhold til ungdom på vei mot en kriminell løpebane,
foreslås det å innføre minimumstraffer
for personer som utøver grov vold mot offentlige tjenestemenn,
eller som kommer med grove trusler eller forsøk på bestikkelser
av offentlige tjenestemenn. Det foreslås også å øke
maksimumstraffene for slike handlinger. Videre foreslås
det å øke maksimumstraffene for personer som hindrer,
eller forsøker å hindre, en polititjenestemann
i å utføre sin jobb. Disse tiltakene vil kunne
ha positiv effekt for grensesetting i forhold til en del ungdomsmiljøer,
og bidra til å styrke politiets respekt og autoritet i
forhold til disse miljøene. På den måten
vil disse forslagene også virke kriminalitetsforebyggende.
Politiets Fellesforbund har tatt opp politiets rolle i samfunnet
i et brev til Verdikommisjonen. I dette brevet pekes det blant annet
på at voldsutviklingen gir mange utfordringer til politirollen,
at volden innebærer økt bruk av våpen
innenfor de kriminelle miljøene, og at antall utrykninger
med våpen er sterkt økende - noe som innebærer
særdeles sterke psykiske påkjenninger for politiansatte
og deres familier. Det pekes også på at den sterke
utviklingen av organisert kriminalitet har ført til flere
forsøk enn tidligere på å «kjøpe» politifolk,
og at trusler mot politiansatte og deres familier i den hensikt
at politiet skal unnlate/avstå fra etterforskning
av organisert kriminalitet er økende.
For å skjerme polititjenestemenn mot slike trusler foreslås
det derfor å åpne for å føre
anonyme politivitner for norske domstoler. En slik adgang vil være aktuell
i de tilfellene der vi står overfor miljøer som truer
med å sette politimannens eller medlemmer av hans familie
i fare dersom tjenestemannen vitner i retten. Det vil også være
aktuelt i de tilfellene der politimannens identitet vil skade videre
etterforskning mot en spesielt miljø, - noe som blant annet
kan være tilfelle dersom polititjenestemannen arbeider
med spaningsvirksomhet. Det foreslås også som
alminnelig regel at et politivitne skal ha lovbestemt rett til å nekte å oppgi
personalia i åpen rett.
For å gi en ytterligere beskyttelse mot at drapstrusler
mot polititjenestemenn settes ut i livet bør strafferammene
for politidrap utvides i forhold til de alminnelige strafferammene
som gjelder for drap. Det bør også være
en naturlig konsekvens av at strafferammene for vold mot offentlige
tjenestemenn er utvidet i forhold til voldskriminalitet for øvrig.
Det foreslås derfor at både forsettlige og overlagte
drap på offentlige tjenestemenn skal kunne straffes med fengsel
på livstid.
Den økte våpenbruken i kriminelle miljøer,
og den økte brutaliteten i disse miljøene, gjør
det også nødvendig å gjøre våpen
lettere tilgjengelig for polititjenestemenn. Politiets Fellesforbund
har gjennom sitt verneombud lenge påpekt behovet for fremskutt depot,
som innebærer at det plasseres tjenestevåpen nedlåst
i tjenestebilene. Det vil forhindre at tjenestemenn må kjøre
lange omveier innom politistasjonen for å hente våpen
når de får melding om en akutt situasjon. Fremskutt
depot praktiseres i dag ved enkelte politikamre, men Politiets Fellesforbund
har gjentatte ganger påpekt at enkelte politimestre er
tilbakeholdne med å akseptere slike ordninger til tross
for at tjenestemennene, representert ved sine verneombud, mener
at behovet er til stede av hensyn til de ansattes sikkerhet. Det
foreslås derfor å be departementet pålegge
politimestrene å gjennomføre ordninger med fremskutt
våpendepot der verneombudene mener at det er nødvendig
av hensyn til tjenestemennenes sikkerhet.
Det økte behovet for våpenbruk gjør
det også nødvendig med et tilstrekkelig antall
våpen med god kvalitet. Det foreslås derfor at
departementet foretar en rask utredning av våpensituasjonen
ved landets politikamre og lensmannskontorer, og i forbindelse med
statsbudsjettet for år 2000 fremlegger en plan som sikrer
samtlige av landets operative polititjenestemenn personlige håndvåpen.
I dag risikerer en polititjenestemann å hente et våpen
som han ikke har et personlig forhold til, som ikke er skutt inn
og finstilt, og som ikke er tilrettelagt for venstrehendte tjenestemenn.
Manglende finstilling av våpen kan få katastrofale
resultat. I dag tilbys politiansatte et operativt kurs årlig
som varer i 40 timer sammenhengende. Bare en del av denne tiden
er satt av til skytetrening. Mange politifolk har ytret ønske
om skytetrening gjennom hele året. Departementet blir
derfor bedt om å finne frem til en ordning som gjør
dette mulig.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om nødvendige lovendringer slik at det blir tillatt å føre
anonyme politivitner for norske domstoler, og slik at polititjenestemenn
som ikke opptrer anonymt får lovbestemt rett til ikke å oppgi
personalia utover tjenestenummer.
2. Stortinget ber Regjeringen pålegge politimestrene å gjennomføre
ordninger med fremskutt våpendepot (utplassering av våpen
i sikre anordninger i tjenestebiler) der verneombudene mener det er
nødvendig av hensyn til tjenestemennenes sikkerhet.
3. Stortinget ber Regjeringen foreta en rask utredning av
våpensituasjonen ved landets politikamre og lensmannskontorer
og i forbindelse med statsbudsjettet for år 2000 fremlegge
en plan som sikrer samtlige av landets operative polititjenestemenn
personlige håndvåpen, og adgang til en tilstrekkelig
våpentrening.
4. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om nødvendige
lovendringer slik at forsettlige eller overlagte drap på offentlige
tjenestemenn kan medføre fengsel på livstid.
5. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til endring
av straffelovens paragraf 127, slik at det innføres en
minstestraff for grov vold mot offentlig tjenestemann på 1 års
fengsel, og slik at dagens maksimumstraff heves fra 5 års
til 10 års fengsel når volden utøves
mot polititjenestemenn.
6. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til endring
av straffelovens paragraf 128, slik at det innføres en
minstestraff på 6 måneders fengsel for personer
som bruker grove trusler eller tilbud om bestikkeler for å få en
offentlig tjenestemann til urettmessig å foreta eller unnlate å foreta
en tjenestehandling, og slik at dagens maksimumstraff heves fra
1 års fengsel til 5 års fengsel når truslene
og tilbudene om bestikkelser er rettet mot polititjenestemenn.
7. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til endring
av straffelovens paragraf 326, slik at maksimumstraffen for å hindre
eller forsøke å hindre en polititjenestemann i å utføre
sin jobb økes fra 6 måneders fengsel til fengsel
i inntil 2 år.
5. november 1998.