Til Stortinget.
Forslagsstillerne viser til at bedriften A.S Fiskevegn har utviklet
en egnemaskin som kan revolusjonere linefisket for den minste sjarkflåten.
25. september i år søkte bedriften om tillatelse
til å prøve ut maskinen. Formålet var å teste
maskinen under realistiske forhold og stille den til disposisjon
for fiskere som ønsket å prøve den ut
i praksis. Fartøyet maskinen er montert på er
ikke tidligere registrert i det norske merkeregisteret. Fiskeridirektoratet
avslo søknaden. Begrunnelsen var at den nye maskinen verken var
satt i verk eller støttet økonomisk av det offentlige,
og at A.S Fiskevegn kunne komme til å få en fordel
i konkurransemarkedet om tillatelse ble gitt. Etter anke ble Fiskeridirektoratets
avgjørelse stadfestet av Fiskeridepartementet den 3. november
1998.
Forslagsstillerne ser svært alvorlig på at
regelverket på denne måten hindrer praktisk produkt-
og næringsutvikling i Kyst-Norge. Utviklingen i fiskerinæringen
og resten av næringslivet er avhengig av at folk med initiativ,
skaperevne og innsatsvilje ser muligheter og ikke hindringer. Skal
norsk næringsliv og fiskerinæring fortsette å hevde
seg må rammebetingelsene og regelverket oppmuntre til forskning,
nyskaping og teknologiutvikling. Forslagsstillerne mener den aktuelle
saken viser at det er behov for en opprydning i regelverket.
Saken ble tatt opp i Stortingets spørretime 28. oktober
1998 jf St. forh. ss. 314-15 (1998-99). Fiskeriministeren opplyste
da at det i slike saker ikke kan gis tillatelse etter saltvannsfiskelovens § 2
der det heter at «Fiskeridirektoratet
kan tillate at vitenskapelige undersøkelser og praktiske
fiskeforsøk utøves uten hensyn til bestemmelsene
i denne lov.» Ifølge statsråden
gir bestemmelsen kun hjemmel for det offentliges egne undersøkelser
eller forsøk i samarbeid mellom offentlige institusjoner
og private parter. Forslagsstillerne formoder at det her bl.a siktes
til Innst. O. V - 1955 fra Sjøfarts- og fiskerikomiteen
om lov om saltvannsfiskeriene. Om § 2 skrev komiteen:
«Sjøfarts-
og fiskerikomiteen har forstått proposisjonen slik at det
er vedkommende departement som skal fastsette de nærmere
vilkår for å kunne drive vitenskapelige undersøkelser
og praktiske fiskeforsøk. For å gjøre
dette helt klart vil komiteen etter samråd med Justisdepartementet
foreslå at paragrafen blir gitt følgende ordlyd:
«Vedkommende
departement kan tillate at vitenskapelige undersøkelser
og praktiske fiskeforsøk på nærmere fastsatte
vilkår blir utført uten hensyn til bestemmelsene
i denne lov.»»
Denne ordlyden ble vedtatt da Stortinget behandlet saken i 1955.
Da lov om saltvannsfiske i 1983 erstattet lov om saltvannsfiskeriene
ga forarbeidene bare uttrykk for at den aktuelle bestemmelsen i § 2 var
en videreføring av den gjengitte bestemmelsen fra 1955.
Sjøfarts- og fiskerikomiteens merknader fra 1955 og det
faktum at saltvannsfiskeloven er en utpreget fullmaktslov burde åpne
for at Fiskeridepartementet ved Fiskeridirektoratet gjennom forskriftene kan
fastsette vilkår som muliggjør vitenskapelige
undersøkelser og praktiske fiskeforsøk også i
privat regi.
Forslagsstillerne viser videre til saltvannsfiskelovens § 4a
som begrenser redskapsbruken for ikke-manntallsførte fiskere.
Forslagsstillerne mener departementet etter § 4a kan ha
hjemmel til å gi dispensasjon fra redskapsbegrensningene
slik at praktiske fiskeforsøk kan utføres også av
fiskere som ikke er manntallsført.
Forslagsstillerne foreslår derfor at Stortinget ber Regjeringen
legge til rette for at vitenskapelige undersøkelser og
praktiske fiskeforsøk kan utføres i både
offentlig og privat regi. Dersom departementet finner at det ikke
har hjemmel til å åpne for vitenskapelige undersøkelser
og praktiske fiskeforsøk i privat regi bes Regjeringen
fremlegge forslag til nødvendige endringer i saltvannsfiskeloven.
Det fremsettes følgende
forslag:Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at vitenskapelige
undersøkelser og praktiske fiskeforsøk kan utføres
i både offentlig og privat regi. Dersom departementet finner
at det ikke har hjemmel til å åpne for vitenskapelige
undersøkelser og praktiske fiskeforsøk i privat
regi bes Regjeringen fremlegge forslag til nødvendige endringer
i saltvannsfiskeloven.
20. november 1998.