Samferdselsdepartementet har tatt til orde for å innføre
virkemidler som vil redusere bruken av piggdekk, særlig
i store byområder. Departementet hevder at det foreligger
beregninger som viser at det vil være samfunnsøkonomisk
lønnsomt å redusere piggdekkbruken i de fire største
byene. Departementet hevder at «gevinsten ved bedre miljø og
helse synes å overstige ulempene knyttet til trafikksikkerhet
og fremkommelighet i disse områdene» (jf. St.meld.
nr. 37 (1996-1997)).
En undersøkelse gjennomført av KNA vinteren 1999
viser at de som bruker piggfrie vinterdekk er hyppigere involvert
i ulykker enn de som bruker piggdekk. Ifølge KNAs undersøkelse
gjaldt 7 av 10 redningsaksjoner Viking redningstjeneste gjennomførte de
tre første vintermånedene ulykker med biler uten piggdekk.
Viking redningstjeneste mener selv at 1999-vinterens mange ulykker
ikke skyldes for høy fart, men rett og slett at bil uten
piggdekk sklir nedfor bakker og skråninger, uten at sjåføren
kan ha noen kontroll over situasjonen.
KNA uttaler bl.a.:
«Det er farlig å lulle seg inn i troen på at
alt vil gå like greit uten piggdekk. Det vil ikke det.
Argumentene for piggfritt er gjerne basert på såkalte
normale vintre, men hva er det? Den siste normalvinteren mange snakker
om, er tilbake til 1993.»
Videre mener KNA:
«Vi ser ulempene piggdekkene medfører, men
etterlyser igjen bedre renhold og vedlikehold av byens gater. I
Oslo er renholdet under enhver kritikk. Det er jo innlysende at
mye av det samme støvet i veibanen virvles opp på nytt
og på nytt når titusener av biler passerer.»
KNA ser det ikke hensiktsmessig med gebyr på bruk av
piggdekk. Som svenske myndigheter, mener KNA at det på veien
må være en betydelig andel biler med piggdekk
for å rue opp snø og is på veibanen. Nettopp
av hensyn til flesteparten som vil kjøre piggfritt, må det
være en betydelig andel biler med pigger i dekkene. Dersom
det blir for få piggdekk, vil veibanen bli en eneste stor
skøytebane. Derfor er KNA også imot piggdekkforbud
og enhver form for gebyrer. Det ville jo være urimelig
om de som nettopp gjør det mulig å holde den piggfrie
bruken i gang, skal straffes for det, mener direktør Ole
Marius Stamnes i KNA.
I flere av landets storbyer er det likevel innført avgift
for bruk av piggdekk kommende vinter. Avgiften rammer alle uavhengig
av kjøretøytype og det er sannsynlig at virkningen
vil være en generell nedgang i bruken av piggdekk i storbyene. Forslagsstillerne
vil i dette forslaget ikke berøre flere av de generelle
negative effektene denne avgiften etter all sannsynlighet vil ha,
i forhold til redusert sikkerhet ved ordinær bilkjøring,
men vil i det videre konsentrere seg om kjøretøy
med spesielle og viktige oppgaver under vinteren.
Avgiften på bruk av piggdekk rammer også brøytebiler
og annet brøytende kjøretøy, noe som kan
virke snodig. For det første er det åpenbart at brøytebiler
ofte ferdes i svært vanskelig føreforhold, siden
det er disse kjøretøy som må kjøre
på ubrøytet vei med snø, is og slaps.
Veigrepet er derved særdeles viktig for at brøytepersonell
kan utføre sitt arbeid med tilstrekkelig sikkerhet for
seg selv og andre som ferdes på veien.
Dersom veigrepet på en stor brøytebil glipper
kan det føre til katastrofe for fører og øvrige
som ferdes i veibanen og i dennes umiddelbare nærhet. Det
synes urimelig at brøytepersonell skal omfattes av avgiftsplikten,
siden det nærmest vil være uforsvarlig for denne
type personell å ikke benytte dekk med tilstrekkelig veigrep.
Ifølge et oppslag i Dagbladet 11. oktober 1999 hevdes
det at også utrykningskjøretøy omfattes
av avgiftsplikten fordi det ikke gis dispensasjoner fra denne. Det
antas at dette må bero på en misforståelse og
at det er åpenbart for enhver at det er betydelig viktigere å tenke
sikkerhet i forhold til utrykningskjøretøy enn
på de avgiftskronene som myndighetene betaler til seg selv.
Imidlertid tas utrykningskjøretøy med i forslaget
for å være på den helt sikre siden.
Man kan selv tenke seg frustrasjonen over at ambulansen ikke
kommer opp bakken til huset ditt, eller at den har kjørt
ut under utrykningen. Eller irritasjonen over at huset ditt eller
leiligheten din brenner ned mens du venter på en brannbil
som ligger i grøfta. Eller kanskje opplever du at de som
ranet deg blir forfulgt av politiet og at politiet bommer på veien, mens
de utenbys tyvene med piggdekk fortsetter uberørt.