Til Stortinget
Det har de siste årene blitt innført krav om
vandelsattest for ulike grupper ansatte slik at personer som har
begått seksuelle overgrep mot barn utelukkes fra enkelte
stillinger. Hensikten er å beskytte barn mot overgrep.
Forslagsstillerne mener lignende bestemmelser bør vurderes
i forbindelse med helsepersonelloven.
I barnehageloven § 21 heter det:
«Den som skal arbeide i barnehage må legge
frem tilfredsstillende politiattest. Attesten skal vise om vedkommende
er siktet, tiltalt eller dømt for seksuelle overgrep mot
barn.
Personer som er dømt for seksuelle overgrep mot barn,
er utelukket fra arbeid i barnehager.»
Etter denne bestemmelsen må den som skal tilsettes selv
innhente politiattesten, eller gi skriftlig samtykke til at arbeidsgiver
gjør dette. En enstemmig familie-, kultur- og administrasjonskomité uttalte
i innstillingen om ny barnehagelov:
«Komiteen ser det som svært viktig at det
vert sett igang verkemiddel for å beskytte barn i barnehager mot
overgrep frå dei tilsette.»
Komiteen la vekt på at politiattesten må gi
opplysninger om domfellelse eller siktelse for «alle typer
seksuelle overgrep som har relevans for den tilliten som må vere
til stades når ein skal ha ansvar for små barn»,
jf. Innst. O. nr. 28 (1994-1995).
Opplæringsloven § 10-9 slår
fast at:
«Den som skal tilsetjast i grunnskolen, må leggja fram
politiattest. Attesten skal vise om vedkommande er sikta, tiltalt
eller dømd for seksuelle overgrep mot barn. Personer som
er dømde for seksuelle overgrep mot barn kan ikkje bli
tilsette i grunnskolen.»
I innstillingen om opplæringsloven la kirke-, utdannings-
og forskningskomiteen vekt på behovet for å gi
hensynet til barns rettssikkerhet høy prioritet.
Formålet med disse bestemmelsene er å skjerme barn
fra personer som har begått seksuelle overgrep mot barn.
Forslagsstillerne mener at prinsippet om å skjerme barn
fra personer som er siktet, tiltalt eller dømt for seksuelle
overgrep mot barn også bør gjelde i andre sektorer.
Spesielt vil forslagsstillerne fremheve helsevesenet som en slik
sektor, der det er av avgjørende betydning at barn eller
pårørende av barn ikke trenger å frykte
for seksuelle overgrep mot barna.
Forslagsstillerne mener det bør vurderes å innføre bestemmelser
som skjermer barn fra kontakt med helsepersonell som er siktet,
tiltalt eller dømt for seksuelle overgrep mot barn på samme
måte som barn i dag skjermes fra slik kontakt i barnehagen
og i grunnskolen.
I den nye helsepersonelloven gis det bestemmelser om autorisasjon
som skal gjelde for alle grupper helsepersonell. Et krav for å få autorisasjon
er at man «ikke er uegnet for yrket», jf. § 48
annet ledd bokstav e. Autorisasjon tildeles av Statens helsetilsyn,
som også kan tilbakekalle autorisasjon bl. a. dersom innehaveren
er «uegnet til å utøve sitt yrke forsvarlig», eller «på grunn
av atferd som ansees som uforenlig med yrkesutøvelsen».
Etter forslagsstillernes oppfatning vil de refererte bestemmelsene
i helsepersonelloven måtte forstås slik at siktelse,
tiltale eller dom for seksuelle overgrep mot barn er uforenlig med
helsepersonells yrkesutøvelse i forhold til barn, og at
helsepersonell vil miste sin autorisasjon dersom Helsetilsynet blir
kjent med slike forhold. Så vidt forslagsstillerne har
kunnet bringe på det rene, foretas det imidlertid i dag ikke
noen kontroll av helsepersonells vandel ved tildeling av autorisasjon
- det innhentes kun en egenerklæring. Forslagsstillerne
mener at en slik ordning, som i hovedsak er basert på den
enkelte søkers ærlighet, ikke i tilstrekkelig
grad ivaretar barns rettssikkerhet og bidrar til å skjerme
barn fra kontakt med helsepersonell som har begått seksuelle
overgrep mot barn.
Det å innføre en ordning med krav om politiattest for
helsepersonell reiser en rekke avgrensningsspørsmål
i forhold til hva tilfellet var da slike ordninger ble innført
for ansatte i barnehager og grunnskoler. Alle ansatte i barnehager
og grunnskoler har nær kontakt med barn. Situasjonen for
helsepersonell er mer variert. Ikke alle grupper helsepersonell
vil ha en kontakt med barn som gjør et krav om politiattest
naturlig. Ansatte i barnehager og grunnskole jobber nært
med barn hele tiden, mens de fleste grupper helsepersonell forholder
seg til pasienter i alle aldersgrupper. Det er vanskelig å unngå at
et krav om politiattest også vil måtte omfatte helsepersonell
som bare i liten grad har med barn å gjøre. Dette
må imidlertid veies opp mot det enkelte barns rettssikkerhet
og trygghet for å ikke måtte risikere å møte
helsepersonell som har begått seksuelle overgrep mot barn.
Forslagsstillerne mener det vil være naturlig å innføre
et krav om politiattest for helsepersonell ved f.eks. ansettelse
i offentlig eller privat helseinstitusjon når stillingen
innebærer pasientkontakt, ansettelse i kommunehelsetjenesten
og særlig skolehelsetjenesten. Det vil også være
naturlig å kreve politiattest ved utstedelse av autorisasjonsdokumenter.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen vurdere, og eventuelt legge frem forslag
for Stortinget om vandelsattest for helsepersonell, samt andre tiltak
som kan sikre at barn som søker til helsevesenet ikke møter
helsepersonell som har begått seksuelle overgrep mot barn eller
umyndige.
24. februar 2000