Til Stortinget
Forslagsstillerne fremmer med dette forslag om at det skal opprettes
et fond organisert som en uavhengig stiftelse som skal overta forvalteransvaret
for en del festninger, anlegg, arealer og bygninger av historisk
verdi, som i dag er eid av Forsvaret, og som ikke vil bli brukt
aktivt i fremtiden. Forsvaret står i dag overfor en betydelig
omorganisering hvor mange bygninger, som i dag benyttes til militære
formål, vil bli overflødige. Forsvaret er i dag
under et stort press på det økonomiske området
og det vil derfor være mest riktig at Forsvaret blir fritatt
for å sørge for drift og vedlikehold av disse
festningene og andre militærhistoriske bygninger over
sitt ordinære budsjett, med mulig unntak for bygninger
i aktiv bruk. Ansvaret for disse bør i fremtiden være
et kulturhistorisk ansvar hvor utgifter til drift og vedlikehold
ikke tynger Forsvarets budsjetter.
Forslagsstillerne vil i første rekke be om at det utredes
om og hvordan et slikt fond kan opprettes, og hvor stort det bør
være. Det bør videre vurderes om et slikt fond
også bør ivareta vedlikehold og drift av andre
kulturhistoriske bygninger som i dag sorterer under andre departementer.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at forvaltningen av fondet
bør legges til en stiftelse.
Forsvarskomiteen behandlet i 1994 St. meld. nr. 54 (1992-1993)
- Nasjonale festningsverk.
Forsvarskomiteen uttalte i Innst. S. nr. 82 (1993-1994) - om
Nasjonale festningsverk: «Komiteen er enig i at festningsverkene
som presenteres er mer nasjonale kulturminner enn forsvarsanlegg,
og at det derfor faller naturlig å søke å oppnå et
aktivt samspill mellom Forsvaret og det sivile samfunn for å bevare og
videreutvikle disse kulturminner.» Videre sier komiteen: «Komiteen
ser det som en fordel om man i fremtiden gjennomfører en
utgiftsfordeling hvor kostnader relatert til den militære
aktivitet føres over Forsvarsdepartementets budsjett og
de øvrige dekkes over andre departementers budsjetter eller
fra andre kilder.»
Forslagsstillerne viser også til at det er en rekke forsvarsrelaterte
samlinger som over tid vil kunne ha behov for å bli videreført
under en paraplyorganisasjon.
Dette viser at forsvarskomiteen i lang tid har vært opptatt
av å få til en bedre forvaltningsordning av disse
eiendommene enn hva Forsvaret kan tilby i fremtiden.
Forslagsstillerne mener at en mulig modell for organisering av
et slikt fond kan være det britiske National Trust som
i Det britiske samveldet har overtatt ansvaret for vern av bygninger
og land.
National Trust er en britisk veldedig stiftelse som gjennom sitt
eierskap bevarer for fremtiden bygninger og steder som har særlig
historisk interesse eller stor naturskjønnhet. USA har
en tilsvarende organisasjon med samme navn. Stiftelsen ble grunnlagt
i 1895. Gjennom lover vedtatt av parlamentet ( National Trust Acts
1907 og 1971 ) ble stiftelsen satt opp med sine første
eiendommer og fond. Den mottar årlig nye bygninger og landområder,
og arbeider også strategisk for å sikre vern av
særlig interessante eiendommer. Stiftelsen er blitt høyt
profilert på miljøspørsmål.
Stiftelsen overtar i første rekke ansvaret for bygninger
som har et potensial for å finansiere seg selv ved aktiviteter
og besøk på eiendommen. Det er også vanlig
at en donert bygning følges ad med en bevilgning for fremtidig
vedlikehold. Stiftelsen kan også selv fullfinansiere kjøp,
men må være svært restriktiv med dette
på grunn av størrelsen på de beløp
som ofte er involvert.
National Trust er forpliktet til å arbeide for å forbedre
allmennhetens tilgang til de vernede områder og bygninger,
herunder for funksjonshemmede og grupper under utdanning.
Stiftelsen National Trust er en av Europas ledende bevaringsorganisasjoner,
og beskytter gjennom sitt eierskap til 248 000 hektar land, herunder
600 miles med kystlinje. Landbrukseiendommer leies ut til 1100 bønder
og en mengde hus leies ut til ferieformål.
National Trust har i hele Storbritannia ca. 3 000 ansatte. Det
har et råd som består av 26 representanter for
bestemte interesser og 26 representanter som velges av medlemmene
på årsmøtet, og et styre som leder arbeidet.
National Trust har et hovedkontor i London og 15 regionkontorer.
Finansieringen av National Trust er helt uavhengig av offentlige
tilskudd, og er finansiert henholdsvis av kontingent fra 2,64 millioner
medlemmer, bidrag fra andre støttespillere (innen organisasjoner
og næringsliv), arv, legater og frivillig innsats. Over
38 000 mennesker legger årlig inn ca. 2,25 millioner timer
frivillig arbeid med eiendommene. Virksomheten til det ideelle National
Trust er dermed meget omfattende.
Det ovenstående om National Trust er kun en skisse i
forhold til hvordan noe liknende kan organiseres i Norge, og det
vil selvfølgelig føre for langt å kopiere
det britiske system punkt for punkt. Men likevel er det mye kunnskap
om organiseringen av et slikt fond, som fungerer på en
meget god måte, som vi kan benytte oss av i Norge.
Forslagsstillerne tenker seg at fondet i første rekke
skal være et offentlig fond, men man bør også motivere
private eiere av interessante objekter til å overføre
disse til fondet eller å innlede et samarbeid med fondet.
Det bør også vurderes om forvaltningen av Forsvarsmuseet
med underliggende avdelinger bør legges inn under fondet.
Fondet bør ha en dimensjon som gjør det mulig
at avkastningen av dette vil være stor nok til å danne
en grunnfinansiering av virksomheten.
Fondet bør ha et eget styre som forvalter fondets virksomhet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen foreslå opprettelse og organisering
av et fond, som skal ivareta vern og drift av festningsverk og andre
bygninger av historisk verdi, som i dag eies av Forsvaret.
9. februar 2001