Til Stortinget
Det er mange tusen barn som vokser opp i fattigdom i Norge. Det
har vært bred politisk enighet om at fattigdommen blant
barn er en skam for et rikt land. Barnefattigdom er et alvorlig
og uakseptabelt angrep på anstendighet og velferd i vår
tid. Vi står overfor valg som til sjuende og sist dreier
seg om ideologi og holdninger. Det trengs ikke mer prat. Nå er det
bare handling som viser om problemet blir tatt alvorlig.
Barn er den viktigste ressursen vi har i dette samfunnet. At
barn må leve i fattigdom i dagens Norge er etisk uakseptabelt
og en enorm sløsing med samfunnets ressurser. Pågangsmot
og livslyst ødelegges og mange barn føler at de
har veldig lite å se fram til. Det er fordelingspolitikken
som viser et samfunns menneskesyn. For hver dag som oppgavene til
Kirkens Bymisjon og Frelsesarmeen vokser, er det en sviende kritikk
mot samfunnet og mot myndighetenes politikk.
Det er fullt mulig å gjøre noe med de verste
utslagene av fattigdom i barnefamilier raskt, hvis vi vil. Det mangler
ikke penger, og det finnes tiltak som vil hjelpe akkurat de vi ønsker å hjelpe.
Det handler om akutthjelp, og det er ikke noen grunn til å avvente
flere planer og flere stortingsmeldinger før de gjennomføres.
Forslagsstillerne vil foreslå fem konkrete tiltak som
er rettet direkte mot målgruppa fattige barnefamilier og
direkte mot de økonomiske årsakene til at barn
blir utestengt fra sosiale fellesskap i skole og fritidsaktiviteter.
Slutt å regne barnetrygd,
kontantstøtte og engangsstønad med i beregninga
av sosialhjelpen.
Innfør forpliktende minstesatser for sosialhjelp og
la staten betale ekstrakostnadene.
Innfør maksimalpriser på skolefritidsordning
og barnehager.
Øk barnetrygden for tredje og fjerde barn.
Fjern alle egenandelene i skolen.
Når det gjelder maksimalsatser på barnehager
og skolefritidsordningen, vises det til privat forslag fra Kristin
Halvorsen og Ågot Valle.
Velferdsstatens viktigste mål er å sikre alle
innbyggere økonomisk grunntrygghet. Nå mangler
vi en tidsmessig og gjennomarbeidet politikk som er egnet til å nå dette
målet. Politikken nå er usammenhengende og motsetningsfylt.
Den klarer ikke å motvirke de ulikheter markedet skaper.
De frivillige organisasjonene kan ikke alene verne mot fattigdom.
Dette forslaget tar opp noen helt nødvendige strakstiltak
for å avhjelpe situasjonen for de fattigste familiene.
På lengre sikt kan bare en mykere arbeidslinje, en sosial
boligpolitikk, en fornyelse av virkemiddelapparatet og lavere skatter
for lavinntektsgruppene avskaffe fattigdommen.
Det er stort behov for en ny og helhetlig tiltakskjede
og da vil spørsmålet om fornyelse av den økonomiske
grunntryggheten stå sentralt.
En mjukere arbeidslinje og økte muligheter til å få utdanning
og arbeid er viktige grep for å redusere antall fattige
familier. I stedet for å presses over på uføretrygd
bør arbeidstakere med svekket arbeidsevne oftere få et
lønnstilskudd som kan betale deler av lønna, og
slik gjøre dem mer attraktive for arbeidsgivere.
Likeens er det stort behov for en storsatsing på å få bygget
langt flere billige utleieboliger, og på den måten
både gi folk med dårlig råd et alternativ
de kan greie å betale og en trygghet for hus og hjem som
er helt grunnleggende for barns oppvekstvilkår.
Det er også nødvendig å fornye velferdsstaten med
en totalgjennomgang av virkemiddelapparatet i A-etat, trygd- og
sosialkontor. På mange måter er hjelpeapparatet
minst tilgjengelig for de som trenger det mest.
Det er dratt i gang en skattekampanje for å redusere
toppskatten og redusere marginalskatten. Dette er tiltak som går
i feil retning og gir størst lette til høge inntekter.
Det viktige er å gi skattelettelser i bunn, slik at en
kan leve av lave inntekter.
Under behandlingen av utjamningsmeldinga ble mange tiltak tatt
opp og gitt tilslutning. I løpet av året skal
det legges fram både en handlingsplan mot fattigdom og
en stortingsmelding om barns oppvekstvilkår. Det er mange
utfordringer som krever langsiktige og helhetlige tiltak. Dette
fritar oss ikke for å iverksette tiltak som reduserer den
akutte nøden vi alle vet eksisterer.
Svært mange av de barnefamilier som er fattige, er i
dag henvist til en skjønnspreget og usikker kommunal sosialhjelp,
enten som hel inntekt eller som supplerende inntekt. Sosialhjelpen
er skjønnspreget og kommunal, mens trygden er rettighetspreget
og statlig. Men både prinsipielt og praktisk er det vanskelig å trekke
et klart skille mellom hvem som hører til i de to hjelpeformene.
Den offisielle politikken er at kommunal sosialhjelp skal være
midlertidig hjelp. Men fordi trygden ikke har noen passende ytelse
for mange av langtidsmottakerne av sosialhjelp, blir de ofte gående
permanent på slik hjelp.
Derfor er nivået på og måten sosialhjelpen
er innrettet på, en svært viktig og treffsikker
faktor når en skal se på akutte tiltak mot fattigdom.
Barnetrygden, stønader ved fødsel og kontantstøtte
går uavkortet til alle. Men de som har så dårlig råd
at de må ha sosialhjelp, opplever at disse stønader trekkes
fra sosialhjelpen, slik at en i praksis ikke får beholde én
krone.
I prinsippet er det ingen forskjell på disse ytelsene.
De gis på helt generelle vilkår til alle som oppfyller
kriteriene. Regjeringen har i forbindelse med utarbeidingen av de
veiledende satsene for sosialhjelp stadfestet sitt syn om at disse
ytelsene skal tas med som inntekt når sosialhjelpen skal
regnes ut. Det gjelder også kontantstøtten. Dette
til tross for at et stort flertall, inklusive regjeringspartiet,
under behandlingen av utjamingsmeldingen i juni 2000 gikk inn for at
den ikke skulle regnes med ved beregning av sosialhjelp. Alle andre
- uansett hvor rike de er - skal altså få beholde
disse pengene krone for krone og kan bygge opp en formue for sine
barn med dem.
I praksis behovsprøves nå barnetrygden og kontantstøtten
bare for de fattigste. Virkningen blir at de rike blir rikere og
de fattige familiene blir fratatt det ekstra økonomiske
tilskuddet alle andre får. På denne måten
bidrar regelverket til at de generelle stønadene til barnefamiliene øker
forskjellen mellom de fattigste familiene og alle andre. Å fastsette
at sosialhjelpen ikke skal avkortes på grunn av disse stønadene, vil
gi flere tusen kroner rett til de fattigste barnefamiliene. Det
vil ikke være noen særfordel for dem, bare likebehandling
i forhold til alle andre som får pengene uavkortet.
Tidsskriftet Kommunal Rapport har gjort en spørreundersøkelse
som viste at svært mange kommuner allerede regner inn både
barnetrygd og kontantstøtte i inntektsgrunnlaget for beregningen
av sosialhjelpen. Det har de sin fulle rett å gjøre
fordi det er en anbefaling og ingen forpliktelse. Slik vil det også bli med
veiledende nasjonale normer for sosialhjelp. De vil ikke kunne sikre
at barnefamilier med dårlig råd får det
bedre, fordi Regjeringen vil ikke forplikte kommunene til å følge
normen eller bidra med penger til å gjennomføre
løftet for de fattigste. I praksis betyr det at de som
trenger mer sosialhjelp for å kunne få et verdig
liv, må slåss om altfor få kroner med pleietrengende
gamle og sulteforede skoler som må kreve egenandeler av
ungene bare de skal en tur i svømmehallen.
Kommunesektoren har gjennom flere år akkumulerte underskudd
på ca. 11 mrd. kroner i 1999 - ca 10 mrd. kroner i 2000,
og det ligger an til et tilsvarende underskudd i 2001. Gapet mellom
pålagte oppgaver og økonomi øker. Økte
rammer til kommunene i årets budsjett er på forhånd
spist opp av pålegg og reformer, og gir ikke nok rom for
satsing på økte sosialhjelpssatser til de fattigste.
I tillegg har Regjeringen i kommuneøkonomiproposisjonen
for 2001 varslet at de ikke har eller vil legge inn statlig kompensasjon
for økte utgifter i kommunene som følge av de
veiledende normene. Resultatet blir fordeling mellom de fattige
og ikke mellom fattig og rik.
Normen for sosialhjelp må bli slik at det går
an å leve av den.
I rundskriv av 13. februar 2001 går det fram
at de veiledende satsene er fastsatt med følgende summer pr.
måned:
Enslig | 3 880,- |
Ektepar | 6 460,- |
Samboende - en person | 3 230,- |
Barn 0 - 5 år | 1 250,- |
Barn 6 - 10 år | 1 720,- |
Barn 11 - 17 år | 2 240,- |
Regjeringen sier i rundskrivet at utgiftskomponentene som omfattes
av retningslinjene, bygger i stor grad på enkeltelementene
i SIFO’s standardbudsjett for forbruksutgifter.
Stønadsnivået har til nå variert ganske
mye mellom kommunene. Større likhet mellom kommunene skal
nå etterstreves, og da vil de veiledende satsene være
retningsgivende for hvilket nivå som regnes for tilstrekkelig.
Et regnestykke fra Bergen kommune viser at aleneforsørgere
med ett barn under tre år risikerer å få redusert
støtten til livsopphold fra kr 10 369
- til kr 5 130 pr. måned dersom Bergen kommune
følger oppfordringen om å regne barnetrygd og
kontantstøtte med i inntektsgrunnlaget.
Dette viser at de nye reglene kan få svært
dramatiske konsekvenser for de barnefamiliene som har behov for
hjelp. Regjeringen sier i rundskrivet at det er et mål
at like stønadstilfeller skal behandles likt, uavhengig
av bostedskommune. Dette legger et press på kommunene til å følge
retningslinjene. Det kan få kommuner med lavere satser
til å yte mer, men de svært lave satsene Regjeringen
anbefaler legitimerer også at kommuner som hittil har hatt
et akseptabelt nivå, setter satsene ned. Det er tillatt
for kommunene å yte mer enn de veiledende satsene, men
muligheten for dette er sterkt begrenset av økonomien i
kommunene og mange uløste oppgaver.
Det er derfor nødvendig å innføre
en fast minstenorm ingen kan gå under. Staten må
finansiere dette løftet for de fattigste.
Kombinasjonene av pengemangel og liten politisk oppmerksomhet
gjør at tiltak for barn og unge systematisk nedprioriteres
til fordel for mer prestisjefylte tiltak, eller tiltak som pålegges
eller følges av øremerkede midler. KS har gjennomført
en spørreundersøkelse i 185 kommuner og 16 fylkeskommuner som
viser at hver tredje kommune kutter i skolebudsjettene på grunn
av økonomiske vanskeligheter. Hele 81 pst. av fylkeskommunene
og 63 pst. av kommunene hevder de har behov for å prioritere
undervisning og skole hvis det var rom for å bruke mer penger.
Tiltak til barn og unge nedprioriteres systematisk og det gjør
at det er stor pengemangel i skolen i mange kommuner. Det har vært
politisk enighet om å fjerne egenandelene i skolen. Likevel
kreves det inn slike egenandeler hver eneste dag: til klasseturer, til
svømming, til kosetimer, til gaver og noen ganger til helt
vanlige læremidler.
I ECONs rapport Sosial Puls leser vi f.eks. om elever som må sitte
igjen i andre klasser når deres klasse reiser på klassetur.
En slik tur koster kanskje kr 1 600, og det har
mange ikke råd til. Barna beskriver at de har vondt i magen,
at de blir fortvilet og helst av alt aldri vil gå på skolen
mer. Det er sterke beretninger om hvordan økonomisk fattigdom
bevirker utestenging, og hvordan dette påvirker livslyst
og pågangsmot til de aller fattigste ungene.
Denne situasjonen kan ikke fortsette. Vi må gjennom
politiske beslutninger sørge for å gi en klar
beskjed til alle barn og unge om at de er like mye verdt, og at
de skal få like muligheter til å delta i skolens ulike
aktiviteter. Ingen er mer avhengig av å være med
på alt skolen kan tilby dem, enn de som har lite penger
hjemme og heller ingen er mer avhengig av at skolen er god og mangfoldig
enn dem. Ingen er tjent med en fattigslig skole, og ingen er tjent
med at den praktiske løsningen på slike situasjoner
blir at aktivitet kuttes ut og at for eksempel turer blir avlyst
og at den som ikke har råd, blir sittende som syndebukk
og må være den som ødela for at hele
klassen skulle få lov til å dra.
Grunnskolen skal være gratis. Da bør også den obligatoriske
leirskolen være det, samt skoleturer til teater og kino,
avslutningsarrangementer, badeturer og skidager, fordi det er i
regi av skolen. Det vil koste samfunnet noen millioner. Men det
må være lite i forhold til å påføre
så mange unge den fornedrende følelsen av å bli
utestengt. Vi må fjerne skammen, og kan ikke fortsette å la
full deltakelse i skolens alle aktiviteter være et individuelt
ansvar.
Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) vil økt
barnetrygd for tredje eller flere barn treffe veldig godt i forhold
til de fattige familiene. Av en rekke ulike tiltak som kan tenkes
overfor barnefamiliene når det gjelder direkte støtte
eller skattereduksjoner, er det dette tiltaket som mest vil bedre
fordelinga mellom fattige og rike familier. Det er to viktige årsaker
til dette. For det første har mange husholdninger med tre
eller flere barn relativt lav levestandard. For det andre er store
barnefamilier effektive produsenter av levestandard, og man får
derfor løftet mange personer med lav levestandard oppover
på en effektiv måte ved å øke
barnetrygden.
Den samme undersøkelsen fra SSB (gjengitt i Økonomiske
Analyser (ØA) 9/2000) viser for øvrig at
mens økt barnetrygd for tredje eller flere barn er det
tiltaket som mest kan øke likhetsgraden mellom husholdningene,
vil reduksjon i indirekte skatter (f.eks. moms) ha en svakere fordelingseffekt.
Reduksjon i bensinavgift, inntektsskatt, formueskatt og toppskatt,
særlig reduksjon i toppskatt vil ha motsatt effekt. Disse
tiltakene vil forverre fordelinga mellom fattige og rike husholdninger.
Det fremmes derfor følgende:
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen endre
retningslinjene for utmåling av stønad til livsopphold
slik at barnetrygd, kontantstøtte og engangsstønad
ikke regnes med i inntekten ved beregningen av sosialhjelpen, og
slik at normen blir en forpliktende minstesats.
2. Stortinget ber Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett
legge inn nødvendig kompensasjon for disse utgiftene i
kommunenes rammetilskudd.
3. Stortinget ber Regjeringen straks stille en tilleggsbevilgning
til disposisjon for å fjerne alle egenandeler i skolen.
For kommende budsjettår bes Regjeringen sørge
for å etablere et lov- og regelverk som gjør grunnskolen
gratis.
4. Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett for 2001 fremme forslag om økt barnetrygd
fra og med tredje barn.
7. mars 2001