Stortinget har bedt Regjeringen gjennomføre endringer
i engangsavgiften på motorvogner slik at avgiften legges
om fra å være en innførselsavgift til å være
en avgift som betales på registreringstidspunktet.
I den sammenheng har Toll- og avgiftsdirektoratet på oppdrag
fra Finansdepartementet utarbeidet et nytt forslag til hvordan slik
omlegging kan gjennomføres. Direktoratet sendte forslag
til regelendringer på høring 10. mars 2000 med
frist for uttalelse 27. april 2000. På bakgrunn av reaksjoner
som kom på tidsrammen for omleggingen, ble omleggingen
foreslått utsatt. Iverksettelsestidspunktet ble ytterligere utsatt
i forbindelse med statsbudsjettvedtak for 2001. Iverksettelsestidspunkt
er nå fastsatt til 1. april 2001.
I St.prp. nr. 1 (2000-2001) Skatte-, avgifts- og tollvedtak ble
det varslet at forslaget til regler om avgift ved oppbygging av
kjøretøy ville bli endret. Finanskomiteen tok
dette til orientering og forutsatte at de nye reglene for avgift
ved oppbygging ville bli sendt på høring. Høringsfristen
ble satt til 1. mars 2001.
Regelverket er utformet slik at et karosseri - ved skade - kan
skiftes på visse vilkår dersom kjøretøyet ikke
er over 5 år gammelt.
Regelverket gjelder også for motorsykler, hvor det kreves
at dersom ny ramme settes inn, oppstår avgiftsplikten.
I realiteten betyr dette at kjøretøy som skades
må betale full ny engangsavgift dersom skadene er av et visst
omfang.
Etter forslagsstillers vurdering er dette intet annet enn en
snikinnføring av en form for «reparasjonsavgift».
Da engangsavgiftene er høye nok som de er og for enkelte
kjøretøy tilsvarer tilnærmet halvparten
av den reelle prisen for kjøretøyet, blir det
ytterligere urimelig å innkreve avgiften en gang til ved
skade/oppbygging.
Forslagsstiller er for øvrig svært forundret
over at Toll- og avgiftsdirektoratet synes å ha begynt
praktisering av forskriftsendringen til tross for at den ikke trer
i kraft før 1. april 2001.
Forskriften innebærer i realiteten at hvis et kjøretøy
er mer skadet enn 50 pst. vil en måtte betale full engangsavgift
til staten hvis en reparerer kjøretøyet. Etter
forslagsstillers vurdering er dette høyst urimelig. Når
et kjøretøy er importert til landet og det er
betalt full avgift må det være kostnaden for reparasjonen
som avgjør om en reparasjon er lønnsom eller ikke.
Motorsykler, hvor rammen utgjør en betydelig del av
kjøretøyet, vil rammes spesielt hardt etter de foreslåtte
regelendringene. En innskjerpelse av regelverket vil også kunne
føre til farlige reparasjoner for å innordne seg
regelverket. Dette vil kunne føre til at sikkerheten blir
satt til side for at regelverket skal kunne følges.