Bakgrunn

Stortinget har bedt Regjeringen gjennomføre endringer i engangsavgiften på motorvogner slik at avgiften legges om fra å være en innførselsavgift til å være en avgift som betales på registreringstidspunktet.

I den sammenheng har Toll- og avgiftsdirektoratet på oppdrag fra Finansdepartementet utarbeidet et nytt forslag til hvordan slik omlegging kan gjennomføres. Direktoratet sendte forslag til regelendringer på høring 10. mars 2000 med frist for uttalelse 27. april 2000. På bakgrunn av reaksjoner som kom på tidsrammen for omleggingen, ble omleggingen foreslått utsatt. Iverksettelsestidspunktet ble ytterligere utsatt i forbindelse med statsbudsjettvedtak for 2001. Iverksettelsestidspunkt er nå fastsatt til 1. april 2001.

I St.prp. nr. 1 (2000-2001) Skatte-, avgifts- og tollvedtak ble det varslet at forslaget til regler om avgift ved oppbygging av kjøretøy ville bli endret. Finanskomiteen tok dette til orientering og forutsatte at de nye reglene for avgift ved oppbygging ville bli sendt på høring. Høringsfristen ble satt til 1. mars 2001.

Regelverket er utformet slik at et karosseri - ved skade - kan skiftes på visse vilkår dersom kjøretøyet ikke er over 5 år gammelt.

Regelverket gjelder også for motorsykler, hvor det kreves at dersom ny ramme settes inn, oppstår avgiftsplikten.

I realiteten betyr dette at kjøretøy som skades må betale full ny engangsavgift dersom skadene er av et visst omfang.

Etter forslagsstillers vurdering er dette intet annet enn en snikinnføring av en form for «reparasjonsavgift». Da engangsavgiftene er høye nok som de er og for enkelte kjøretøy tilsvarer tilnærmet halvparten av den reelle prisen for kjøretøyet, blir det ytterligere urimelig å innkreve avgiften en gang til ved skade/oppbygging.

Forslagsstiller er for øvrig svært forundret over at Toll- og avgiftsdirektoratet synes å ha begynt praktisering av forskriftsendringen til tross for at den ikke trer i kraft før 1. april 2001.

Forskriften innebærer i realiteten at hvis et kjøretøy er mer skadet enn 50 pst. vil en måtte betale full engangsavgift til staten hvis en reparerer kjøretøyet. Etter forslagsstillers vurdering er dette høyst urimelig. Når et kjøretøy er importert til landet og det er betalt full avgift må det være kostnaden for reparasjonen som avgjør om en reparasjon er lønnsom eller ikke.

Motorsykler, hvor rammen utgjør en betydelig del av kjøretøyet, vil rammes spesielt hardt etter de foreslåtte regelendringene. En innskjerpelse av regelverket vil også kunne føre til farlige reparasjoner for å innordne seg regelverket. Dette vil kunne føre til at sikkerheten blir satt til side for at regelverket skal kunne følges.