Til Stortinget
Forslagsstillerne fremmer med dette forslag om at Stortinget
skal be Regjeringen utarbeide en instruks for vedlikehold av bygninger
som er i statlig eie. Bakgrunnen for dette forslaget er at det svært
ofte viser seg at offentlige bygninger ikke får tilstrekkelig vedlikehold.
Dette gjelder både bygninger som er i statlig eie og bygninger
som er i kommunalt eie. For eksempel er svært mange skolebygninger
i Norge svært dårlig vedlikeholdt. Også statlig
eide bygninger blir for dårlig vedlikeholdt, noe som igjen
medfører svært store kostnader når restaurering
gjennomføres. Gjennom media har vi i en årrekke
blitt kjent med at mange bygninger nærmest faller sammen
før det blir bevilget penger til vedlikehold. Universitetet i
Oslos urbygning er et godt eksempel på dette. Rehabiliteringen
av Slottet viser at vedlikehold blir igangsatt for sent og at en
slik praksis blir meget kostbar. Andre viktige bygninger som også har
lidd samme skjebne, er Stiftsgården i Trondheim og Bygdøy
Kongsgård. I den senere tid har det også blitt kjent
at de kongelige besøkende fra utlandet i forbindelse med årets
kronprinsbryllup kanskje vil måtte børste murpuss
av sine klær når vielsen er over i Oslo Domkirke.
Forslagsstillerne fremmer også forslag om at Regjeringen
skal intensivere arbeidet med å skille brukerrollen og
forvalterrollen til eiendommer som er i statlig eie. Dette er nødvendig
for å få etablert en profesjonell eiendomsforvaltning
av statlige eiendommer.
Den praksis som i dag følges med at statlige bygninger
ikke skal vedlikeholdes før det er tvingende nødvendig
er en meget kostbar praksis. Total rehabilitering av nedslitte eiendommer
er meget vanskelig å beregne kostnadsmessig i tillegg til
at det blir vesentlig mer kostbart enn om man foretar et kontinuerlig
vedlikehold. Dette viser for eksempel rehabiliteringen av Slottet,
hvor Statsbygg fullstendig har bommet i forhold til hvor mye prosjektet
skulle koste. Dette skaper mye støy både rundt
det enkelte rehabiliteringsprosjekt og rundt de etater som er involvert
i prosjektene. Dette er ikke heldig for statsforvaltningen.
Fast eiendom er en meget viktig del av vår nasjonale
formue som må forvaltes på en riktig måte,
og slik at den ikke taper seg i verdi. Da er et godt og kontinuerlig
vedlikehold av stor betydning.
Det er også meget beklagelig at mange av våre
eldre bygninger med nasjonal verdi forfaller kraftig før man
gjør noe med problemet. Disse bygningene, for eksempel
Universitetet i Oslos urbygning og Det kongelige slott, er bygninger
som også på mange måter skal representere
landet. Det er derfor pinlig som nasjon at slike bygninger ikke
fremstår på en måte som er et velstående
land verdig. Slottet har nå fått en nødvendig
og grundig ansiktsløftning, men det er viktig å sikre
at man ikke kommer i det samme situasjonen i fremtiden. Det er viktig å lære
av de feil som man har gjort. Gode prosedyrer må sikres
for fremtiden.
Når det gjelder forfallet i kommunale bygninger er det
lite staten kan gjøre med det siden dette vedlikeholdet
er et kommunalt ansvar. Men det er av avgjørende betydning
at staten går foran med et godt eksempel med ivaretakelse
av sin egen eiendomsmasse, og at den yter press på kommunene
slik at de prioriterer dette.
Regjeringen må derfor utarbeide en klar instruks om
hvordan de ansvarlige etater skal ta vare på og føre
vedlikehold med de eiendommer som de disponerer. I tillegg må Regjeringen
raskere synliggjøre overfor Stortinget hvor stort behovet
for bevilgninger til vedlikehold av bygninger er.
Det er tydelig at Regjeringen er klar over at dagens praksis
er en kostbar praksis, fordi arbeids- og administrasjonsminister
Jørgen Kosmo uttalte følgende i et svar til stortingsrepresentant
Per Sandberg i Stortingets spørretime den 14. mars 2001:
«Det koster stat og kommune millioner kroner å ikke
prioritere løpende vedlikehold av bygninger og anlegg»
og
«Enda viktigere imidlertid mener jeg det er å få brukernes
forståelse for at en målrettet oppfølging
av vedlikeholdet er helt essensielt for å sikre verdiene
av statlige og offentlige eiendommer.»
Dette er, etter forslagsstillernes oppfatning, meget gode signaler
fra statsråden og det er derfor håp om at Regjeringen
vil prioritere dette viktige arbeidet.
Staten er i dag eier av en eiendomsmasse på ca. 6 mill.
kvadratmeter, hvor det kun for ca. 2 mill. kvadratmeter er gjennomført
et skille mellom forvalterrolle og brukerrolle. Dette gjelder først
og fremst de eiendommer som forvaltes av Statsbygg og Statens utleiebygg
AS. Etter forslagsstillernes oppfatning er det nå svært
viktig at et slikt skille også gjennomføres for
den resterende del av statens eiendommer. Et skille mellom forvalterrollen
og brukerrollen for eiendommer er viktig for å få en
profesjonell forvaltning av disse. I dag er det slik at de etater
som selv forvalter den eiendommen som de disponerer ofte ikke vil
prioritere vedlikehold av eiendommen foran andre oppgaver som etaten
har ansvar for. Dette fører til at eiendommer ikke får
tilstrekkelig vedlikehold og annen opprustning.
Et skille mellom forvalterrolle og brukerrolle vil kunne sette
fokus på en mer kostnadseffektiv eiendomsdrift, for eksempel
ved bruk av felles driftsselskaper og bruk av felles anbud for opprustning
av eiendommer. Ved en slik organisering kan man også se statens
eiendommer mer i sammenheng og i en felles kostnadsstruktur. I tillegg
vil en omorganisering kunne medføre at profesjonelle eiendomsforvaltere
kan få en mulighet til å få et ansvar
for forvaltning av statens eiendommer, slik at staten kan bli tilført
høy kompetanse på dette området.
Forslagsstillerne vil foreslå at Regjeringen kommer
tilbake til Stortinget med forslag om hvordan de vil gjennomføre
dette innen utgangen av 2001.
Forslagsstillerne vil fremheve at arbeids- og administrasjonsminister
Jørgen Kosmo har stilt seg positiv til at et slikt skille
mellom forvalterrolle og brukerrolle gjennomføres for statens
bygninger. I et svar til stortingsrepresentant Per Sandberg i Stortingets spørretime
den 14. mars 2001 sa statsråden:
«…den eneste måten å sikre
et godt og løpende vedlikehold er derfor etter min mening å skille
mellom bruker og forvalter. Dette er et innført prinsipp
i den virksomheten som jeg har ansvaret for, Statsbygg, og bør
etter mitt skjønn innføres som et grunnleggende
prinsipp i øvrig offentlig eiendomsforvaltning.»
Forslagsstillerne synes at dette er meget gode signaler fra statsråd
Kosmo, og at det nå er viktig at Regjeringen får
fokus på å få gjennomført et
slikt skille.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en instruks for vedlikeholdsprosedyrer
for eiendommer i statlig eie.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme sak for Stortinget innen utgangen
av år 2001 om skille mellom forvalterrollen og brukerrollen
for samtlige av statens eiendommer.
28. mars 2001