Til Stortinget
I forbindelse med budsjettforhandlingene mellom Arbeiderpartiet
og sentrumspartiene om budsjettet for 2001 ble det enighet om å forandre
definisjonen på varebil klasse 2. Endringen besto i at
det etter 1. april 2001 skal kunne lastes inn en tenkt
kasse med lengde på 140 cm, bredde 90 cm og høyde
105 cm. Kravet til godsrommets størrelse har ført
til at det ikke lenger stilles krav til at varebilens totalvekt
er mellom 2 200 og 3 500 kg. De øvrige
krav til at varebil klasse 2 skal ha skillevegg og en seterad vil
derimot videreføres.
Vedtaket fører til vanskelige grensetilfeller. Et krav
om at kassen fysisk skal kunne lastes inn i godsrommet vil kunne
føre til vanskelige grensetilfeller der døråpningen
har avrundede hjørner, hengsler og andre detaljer som fører
til at en rettvinklet kasse ikke kan lastes inn. Dette selv om varebilens
lasterom har plass til en kasse med de vedtatte mål.
Selv om en ved forskriftsmessig tilpassing vil kunne unngå de
mest ytterliggående tilfellene, vil innføringen
av denne særregelen føre til særnorske tilpasninger,
som både vil føre til dyrere varebiler for næringslivet
og til ombygninger som kan innebære en sikkerhetsmessig
risiko.
De stadige forandringene i de avgiftsmessige definisjonene på biler
fører til uholdbare rammebetingelser både for
importører og forhandlere. Spesielt vil usikkerheten og
uforutsigbarheten ramme hardt når slike vedtak blir fattet
som en del av et budsjettforlik, uten at de som rammes får
anledning til å bli hørt.
Vedtaket har allerede ført til permisjoner og oppsigelse
av arbeidskraft i de importbedrifter som rammes av vedtaket.
Vedtaket rammer også den del av næringslivet som
har behov for mindre varebiler. Gjennom det vedtaket som er gjort
tvinges denne delen av næringslivet til å kjøpe
seg større varebiler enn det behovet de har for å utføre
sine oppdrag. Dette vil være lite ressurseffektivt, og
vil være mer miljøforurensende enn nødvendig.
Forslagsstillerne mener på denne bakgrunn at den avgiftsmessige
definisjonsendringen av varebil klasse 2, som er vedtatt gjeldende
fra 1. april 2001 ikke gjennomføres.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen om å oppheve vedtatte definisjonsendring
av varebil klasse 2, slik at det ikke stilles krav til godsrommets
størrelse.
19. mars 2001