Til Stortinget
Arbeidet med å utvikle Oslos sjøside, kalt
Fjordbyen, er det viktigste og mest omfattende byutviklingsprosjektet
i Norge i dag. Behovet for boligarealer i hovedstaden er skrikende.
Realisering av Fjordbyen vil gi mulighet for samordnet boligbygging, åpnere
kontakt mellom fjorden og byen og dramatisk bedring i befolkningens
tilgang til sjøen. Fjordbyen vil også redusere
forurensning, ikke minst i form av redusert støy fra havnetrafikken.
Arbeidet med å realisere Fjordbyen er naturlig nok meget
komplisert. Å koordinere så vel kortsiktige som
langsiktige interesser for kommunen, staten og private aktører
krever omhyggelig omtanke, og åpenhet i prosessen.
Organiseringen av havnevirksomheten i Oslo og oslofjordregionen
har vært oppe til diskusjon og behandling ved flere anledninger
tidligere. Filipstad-debatten i 1993 til 1995 om utbygging av Filipstad
til containerhavn er et eksempel på dette. På tross
av et betydelig politisk flertall i Oslo bystyre i 1993 for en utbygging
som ville gjort Filipstad til containerhavn i all overskuelig framtid,
har debatten i løpet av 1990-tallet endret dette. I dag
er det stor samstemmighet om det som har vært Venstres
konsekvente syn: at havneområdene i all hovedsak må benyttes
til byutviklingsformål. Som et resultat av utviklingen, med
bakgrunn både i vedtak i Oslo bystyre og i Oslo havnestyre,
kan Fillipstad nå åpnes for byutvikling langt
tidligere enn man trodde. Bruken av Filipstad som containerhavn
skal være midlertidig og det arbeides nå aktivt
for å finne andre løsninger.
Havneproblematikken ble tatt opp i Dokument nr. 8:12 (1993-1994)
fra stortingsrepresentant Lars Sponheim. Her tas det til orde for
nettopp etablering av et interkommunalt havnesamarbeid for oslofjordregionen.
Forslaget gir gode argumenterer for at et interkommunalt havnesamarbeid
i oslofjordregionen er påkrevet. I dag er behovene blitt
mer påtrengende.
Stortingsrepresentant Odd Einar Dørum fremmet i Dokument
nr. 8:65 (1999-2000) forslag om at Havnevesenets verdier også må kunne
benyttes utenfor det enkelte havnedistrikt. Dette er nødvendig
for å fremme samordning og hindre samfunnsøkonomisk ulønnsomme
dobbelt- og overinvesteringer. Det ble også bedt om at «Regjeringen setter ned et bredt sammensatt utvalg
for å se nærmere på hele Havneloven».
Dette utvalget er i dag i arbeid. Å vente på utvalgets
innstilling før arbeidet med en regional løsning
i Oslofjorden initieres, vil imidlertid være sterkt hemmende
og svært kostbart for framdriften i Oslos byutvikling og
for Oslo havn.
I St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011
heter det i omtalen om Lokalisering av havner at
«Fiskeridepartementet mener det bør være
rom for å vurdere opprettelse av flere interkommunale havnesamarbeid.
Dette vil kunne bidra både til å etablere sterkere
finansielle grunnlag for å etablere en moderne og effektiv
havneinfrastruktur, og legge til rette for å se den samlede
havneinfrastrukturen i et større geografisk område
i sammenheng. Kommunene bør derfor ha et regionalt perspektiv
for havnene, ...»
Samferdselskomiteens flertall sier i sin innstilling til Nasjonal
transportplan Innst. S. nr. 119 (2000-2001):
«Flertallet (Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre
og Senterpartiet) vil understreke viktigheten av at det interkommunale
samarbeidet i oslofjordområdet videreutvikles, utvides
og formaliseres. Flertallet ber Fiskeridepartementet bidra til at
en slik utvikling vil finne sted før investeringer i faste
installasjoner foretas.»
Realisering av Fjordbyen forutsetter at deler av havnevirksomheten
flyttes ut av Oslo. I dag benyttes landets beste og dyreste tomter
til lagring av containere og annen virksomhet med lav avkastning.
Dette er samfunnsøkonomisk svært lite lønnsomt
og representerer et stort tap for Oslo kommune og innbyggerne rundt
Oslofjorden.
For å oppnå framdrift i realiseringen av Fjordbyen,
noe som også inngår i vedtak i Oslo havnestyre fra
18. september 2000, må Havnestyret i Oslo være mest
mulig operativt og ha helt klare fullmakter.
I dag møter til sammen 17 styremedlemmer og en rekke
representanter for administrasjonen i Havnestyrets møter.
Dette er det nødvendig å endre på for å gjøre
Havnestyret til et mer funksjonelt og smidigere verktøy
i den omstillingsperioden som Oslo havn og Havnevesenet nå går
inn i. Det er av avgjørende betydning at dette skjer uten
unødig forsinkelse.
Dette kan løses ved at Fiskeridepartementet benytter
den fullmakten det er gitt gjennom havnelovens § 12
første ledd hvor det heter:
«Når en havn har vesentlig betydning utover
egen kommune (...) kan departementet fastsette at det skal opprettes
havnestyre og gi særskilte bestemmelser for havnestyrets
oppnevning og sammensetning.»
I andre ledd heter det:
«(...) Dersom kommunene ikke blir enig om frivillig
interkommunalt havnesamarbeid i områder hvor dette er særlig
hensiktsmessig, kan Kongen gi pålegg om interkommunalt
havnesamarbeid og om opprettelse av organer for slikt samarbeid
til å behandle saker etter loven her.»
Det forutsettes at en endring skjer i nær dialog med
Oslo kommune.
Det er vanskelig å se for seg noe område i
landet som skulle ha større behov for et interkommunalt havnesamarbeid
enn oslofjordregionen. Mer enn en fjerdedel av Norges befolkning
bor i områdene rundt fjorden. Fjorden er smal og skal benyttes
til en lang rekke kommersielle forhold så vel som til rekreasjon og
fritidsbruk for en million mennesker. Arealene rundt fjorden er
dessuten begrenset og av stigende verdi.
Av hensyn til miljø, sikkerhet, gode transportløsninger,
fiskeri og samfunnsøkonomi, bør et felles havnestyre
opprettes.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen benytte
fullmakten i havneloven og i samarbeid med Havnestyret redusere
antallet medlemmer i Oslo havnestyre. Havnestyrets sammensetning
gjøres slik at handlekraft og smidighet prioriteres.
2. Stortinget ber Regjeringen om at Fiskeridepartementet
snarest iverksetter forhandlinger med sikte på å etablere
et felles havnestyre for oslofjordregionen. I motsatt fall bes Regjeringen
gjøre det klart at fullmaktene i havnelovens § 12
vil bli benyttet til å etablere et felles havnestyre for
regionen.
3. Stortinget ber Regjeringen om å klargjøre
at ressurser og inntekter fra Oslo Havnevesen kan brukes til havneinvesteringer
i hele oslofjordregionen inntil et felles havnestyre er etablert.
4. Stortinget ber Regjeringen starte prosesser for en rett
fordeling av verdier i Oslo havn som er tilknyttet frigjort areal
ut fra hva som er resultat av havnens utvikling og det som følger
av byutviklingen.
15. mai 2001