Til Stortinget
Lov om arbeidervern og arbeidsmiljø mv. har som utgangspunkt
at nattarbeid er forbudt. Unntak fra denne hovedregel er hjemlet
i lovens §§ 42-43.
Med hjemmel i lovens § 43 nr. 2 kan Arbeidstilsynet
tillate nattarbeid under forutsetning av at ett av vilkårene
i lovens § 43 nr. 1 litra a) til e) er oppfylt.
Tvist om at arbeid er tillatt som nattarbeid avgjøres
av Arbeidstilsynet.
I en del bedrifter, for eksempel innen elektronikkproduksjonen,
er det ifølge lovens bestemmelser i utgangspunktet forbudt å utføre
nattarbeid. Nattarbeid kan imidlertid avtales med de tillitsvalgte
for en periode inntil 6 måneder. Tillatelse til nattarbeid
ut over 6 måneder skal etter loven alltid skje etter tillatelse fra
Arbeidstilsynet.
Det finnes imidlertid eksempler på at Arbeidstilsynet
nekter bedrifter å utføre nattarbeid selv om både
bedriftsledelsen og et flertall av de ansatte ønsker å få utføre
slikt arbeid. Et eksempel på at bedrifter er blitt nektet å utføre
nattarbeid av Arbeidstilsynet er teknologibedriften Kitron i Arendal.
Teknologibedrifter av denne typen har ofte gjort store investeringer
i kapitalkrevende maskiner og utstyr som har relativt kort levetid
før de blir utrangerte. For å oppnå økt
produktivitet og lønnsom drift samt være konkurransedyktige
internasjonalt, er det viktig at det kapitalkrevende produksjonsutstyret
utnyttes uten større avbrudd. Dette medfører at
det ofte vil være behov for en 3-skiftsordning der nattarbeid inngår.
I en del teknologibedrifter har det oppstått problemer
på grunn av de lovmessige reguleringer av nattarbeid. Vanskeligheter
med å kunne kjøre 3-skiftarbeide svekker konkurranseevnen
og truer arbeidsplassene. Et betydelig antall teknologibedrifter
har allerede flagget ut til land som tilbyr bedre vilkår
enn hva som er gjeldende i Norge. Det haster derfor med ethvert
tiltak som kan bedre vilkårene for denne type bedrifter
i Norge.
Det er bebudet en bred og helhetlig gjenomgang av lov om arbeidervern
og arbeidsmiljø mv. Dette arbeidet kan imidlertid kunne
ta inntil flere år. Det haster med å endre enkelte
skjevheter i loven, blant annet å gjøre bestemmelsene
om arbeidstid og nattarbeid mer fleksible. Disse endringer bør
derfor ikke vente i flere år, men behandles så fort
som mulig.
I avtalen mellom NHO og LO for tariffoppgjøret 2000
er intensjonen om mer fleksibel arbeidstid omtalt. Her står
at det er en hovedoppgave for partene å forbedre bedriftenes
konkurranseevne gjennom økt fleksibilitet vedrørende
arbeidstid. Forslaget som her fremmes synes således å ligge
godt innenfor hva partene i arbeidslivet selv har blitt enige om.
På denne bakgrunn fremsettes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til endringer i lov
om arbeidervern og arbeidsmiljø mv., slik at lovens bestemmelser
om nattarbeid blir mer fleksible ved at loven hjemler økt
adgang til å utføre nattarbeid i flere typer virksomheter.
17. desember 2001