Forslag fra stortingsrepresentantene Torbjørn Andersen og Per Sandberg om at bestemmelsene om nattarbeid i lov om arbeidervern og arbeidsmiljø mv. endres for å oppnå økt fleksibilitet

Innhald

Til Stortinget

Bakgrunn

Lov om arbeidervern og arbeidsmiljø mv. har som utgangspunkt at nattarbeid er forbudt. Unntak fra denne hovedregel er hjemlet i lovens §§ 42-43.

Med hjemmel i lovens § 43 nr. 2 kan Arbeidstilsynet tillate nattarbeid under forutsetning av at ett av vilkårene i lovens § 43 nr. 1 litra a) til e) er oppfylt.

Tvist om at arbeid er tillatt som nattarbeid avgjøres av Arbeidstilsynet.

I en del bedrifter, for eksempel innen elektronikkproduksjonen, er det ifølge lovens bestemmelser i utgangspunktet forbudt å utføre nattarbeid. Nattarbeid kan imidlertid avtales med de tillitsvalgte for en periode inntil 6 måneder. Tillatelse til nattarbeid ut over 6 måneder skal etter loven alltid skje etter tillatelse fra Arbeidstilsynet.

Det finnes imidlertid eksempler på at Arbeidstilsynet nekter bedrifter å utføre nattarbeid selv om både bedriftsledelsen og et flertall av de ansatte ønsker å få utføre slikt arbeid. Et eksempel på at bedrifter er blitt nektet å utføre nattarbeid av Arbeidstilsynet er teknologibedriften Kitron i Arendal.

Teknologibedrifter av denne typen har ofte gjort store investeringer i kapitalkrevende maskiner og utstyr som har relativt kort levetid før de blir utrangerte. For å oppnå økt produktivitet og lønnsom drift samt være konkurransedyktige internasjonalt, er det viktig at det kapitalkrevende produksjonsutstyret utnyttes uten større avbrudd. Dette medfører at det ofte vil være behov for en 3-skiftsordning der nattarbeid inngår.

I en del teknologibedrifter har det oppstått problemer på grunn av de lovmessige reguleringer av nattarbeid. Vanskeligheter med å kunne kjøre 3-skiftarbeide svekker konkurranseevnen og truer arbeidsplassene. Et betydelig antall teknologibedrifter har allerede flagget ut til land som tilbyr bedre vilkår enn hva som er gjeldende i Norge. Det haster derfor med ethvert tiltak som kan bedre vilkårene for denne type bedrifter i Norge.

Det er bebudet en bred og helhetlig gjenomgang av lov om arbeidervern og arbeidsmiljø mv. Dette arbeidet kan imidlertid kunne ta inntil flere år. Det haster med å endre enkelte skjevheter i loven, blant annet å gjøre bestemmelsene om arbeidstid og nattarbeid mer fleksible. Disse endringer bør derfor ikke vente i flere år, men behandles så fort som mulig.

I avtalen mellom NHO og LO for tariffoppgjøret 2000 er intensjonen om mer fleksibel arbeidstid omtalt. Her står at det er en hovedoppgave for partene å forbedre bedriftenes konkurranseevne gjennom økt fleksibilitet vedrørende arbeidstid. Forslaget som her fremmes synes således å ligge godt innenfor hva partene i arbeidslivet selv har blitt enige om.

Forslag

På denne bakgrunn fremsettes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til endringer i lov om arbeidervern og arbeidsmiljø mv., slik at lovens bestemmelser om nattarbeid blir mer fleksible ved at loven hjemler økt adgang til å utføre nattarbeid i flere typer virksomheter.

17. desember 2001