Hjemfallsretten er hjemlet i konsesjonsloven av 1917, og sørger
for at kraftverk der private eller utlendinger eier mer enn en tredjedel,
tilfaller staten vederlagsfritt etter 60 år. Dette er bl.a.
begrunnet i at vannkraften er en evigvarende naturressurs som nasjonen
burde ha hånd om. Ca. 85 pst. av den norske vannkraftproduksjonen
er i dag på offentlige hender. I praksis utestenger hjemfallsreglene
private eiere fra store oppkjøp i kraftmarkedet, og eierandelen
på statens hender ligger med dagens regler an til å bli
enda større i fremtiden.
ESA varslet sommeren 2001 at denne forskjellsbehandlingen til
fordel for offentlige eiere av kraftverk, bryter med EØS-avtalens
bestemmelser om fri etableringsrett og frie kapitalbevegelser. Fra
norsk side er det fremholdt at hjemfallsretten er knyttet til forvaltningen
av naturressurser, og derfor faller utenfor EØS-avtalen.
ESA avviser de norske synspunkter og gir, i en såkalt «Reasoned
Opinion» av 20. februar 2002, Norge en frist på to
måneder til å etterkomme kravene om likebehandling.
Alternativt vil ESA bringe saken inn for EFTA-domstolen dersom Norge ikke
bøyer av.
Forslagsstillerne er kjent med at det er nedsatt en interdepartemental
arbeidsgruppe som ser på hjemfallsreglene og skal legge
frem en vurdering til sommeren. Det er grunn til å merke
seg at arbeidsgruppen ikke er på politisk nivå i
departementene. Tidsfristen for arbeidet er satt slik at det faller
utenfor ESAs svarfrist i sin «Reasoned Opinion».
I tillegg trengs det mer tid for politisk behandling i regjering
og Storting.
I pressen kan man lese om en økende frykt i kraftmarkedet
for konsekvensene av begrenset konkurranse ved statlige oppkjøp
av lokale kraftverk. Det haster derfor med arbeidet for å sikre
større likestilling og konkurranse på tilbudssiden
i kraftmarkedet. Dette vil bl.a. også bidra til en gunstigere
prisutvikling på kraft til glede for forbrukerne. En snarlig
omlegging av hjemfallsreglene er en viktig og meget sentral del
av dette.
For å sikre en mer reell konkurranse i markedet mellom
offentlige og private aktører, i tillegg til å etterkomme
kravene fra ESA, vil forslagsstillerne se det som fornuftig å innføre
en ordning der konsesjonstid for kraftanlegg i privat eie, så vel
som anlegg som eies av stat, fylkeskommune eller kommune, likestilles.
Det foreslåes derfor at alle gis en lik konsesjonstid på 60 år,
som de privateide kraftverk har i dag, for deretter at de hjemfaller
til staten, med auksjon i markedet hvor alle, både private
som offentlige stilles likt til å by. Inntektene fra salget
tilfaller statskassen.
For å sikre våre nasjonale interesser med hensyn til
vannkraftressursene, bør det samtidig foretas en gjennomgang
av beskatningen av kraftverkene. Forslagsstillerne ber derfor om å få utredet
ulike modeller for beskatning, også modeller for en progressiv beskatning,
som følger den til enhver tid gjeldende pris på kraft.
Dette vil sikre at det offentlige får inntekter fra våre
naturressurser uavhengig av hvem som til enhver tid eier anleggene.