Til Stortinget
Stadig fleire grunnskolar blir lagde ned kvart år. Sidan
1986 har kommunane lagt ned meir enn 600 nærmiljøskolar
her i landet. Talet aukar med om lag 40 per år. Ein konsekvens
av dette er at eit aukande tal born ned til 5-6 års alder
blir pålagt lengre arbeidsreiser til og frå skolen.
Tal frå Utdannings- og forskingsdepartementet viser at
over 133 000 elevar i dag er omfatta av skoleskyssordninga,
og at skolenedlegginga sender 2 100 nye elevar ut på vegen årleg.
Ein reknar med at 40 000 elevar sit på bussen
i meir enn ein time dagleg. På enkelte skolar reiser mange
av elevane i fleire timar kvar dag.
Lange arbeidsreiser har negativ innverknad på elevane
sin motivasjon og læring. Mange elevar kjem kvalme eller
uopplagde på skolen. Dette medverkar til dårlegare
vilkår for læring. Fleire undersøkingar viser òg
at elevar som nyttar skoleskyss i staden for å gå eller
sykle til skolen, har dårlegare fysisk helse enn andre
elevar. Ei gransking tyder òg på at om lag 30
pst. av elevane med skoleskyss lenger enn ein time, får
varige helseskadar.
Det er vidare dokumentert at skolebussen er ein arena for utryggleik
og mobbing, utanfor vaksenkontroll. Ei undersøking frå Nord-Trøndelag
i perioden 1995-1997 viser at nær 20 pst. blir utsette
for opne, fysiske overgrep i bussen. Nesten 40 pst. er utsette for
verbale eller ikkje-verbale åtak.
Dei lange arbeidsreisene vil òg frårøve
elevane tid til naudsynt kvile og fritid. Skyssmengda fører
til forkorta tid til familien, og til å ta del i fritidsaktivitetar
og organisasjonsliv. Vidare vil det bli vanskelegare å få til
eit godt samarbeid mellom heim og skole.
Forslagsstillarane viser til at Barneombodet har omtala situasjonen
som heilt uhaldbar, og har kome med forslag om å innføre
ei lovføresegn om maksimal reisetid til og frå skole.
Kommunane kan no i praksis lage opptaksområda til skolane
slik dei vil, nokre stader med urimeleg lange arbeidsreiser som
konsekvens. Dette tyder òg at elevane ikkje får
gå på ein skole som er knytt til deira nærmiljø.
Dersom avstanden til skolen blir for lang, kan undervisninga ikkje
fylle krava i læreplanen (L-97) om å knytast
konkret opp til lokalt næringsliv, lag og organisasjonar.
Forslagsstillarane meiner det er på tide å gi
born vern mot lange skolereiser ved å innføre
maksimalgrense for reisetida frå heimen til skolen.
På denne bakgrunn vert det fremja følgjande
forslag:
Stortinget ber Regjeringa leggje fram forslag til regelverk om
at opptaksområda til vanleg skal skipast slik at reisetida
frå heimen til skolen ikkje overstig 30 minutt på barnesteget
og 45 minutt på ungdomssteget.
23. april 2002