Til Stortinget
I perioden 1995 til 2001 har arbeidstakere i gjennomsnitt hatt
en lønnsøkning på 33 pst. (4,9 pst. pr år).
Samtidig har toppledere i norske bedrifter med over 250 ansatte
hatt en økning på 111 pst. (13,2 pst. pr. år).
Sammenliknet med folk flest har altså toppledere hatt en
mye høyere lønnsutvikling, til sammen tilsvarende
mer enn en dobling av lønna på seks år.
I tillegg til at den prosentvise endringen for ledere er stor, er
også utgangspunktet mye høyere. Gjennomsnittslønnen
for topplederne i de største selskapene var i 2001 1,15
mill. kroner. (Kilde: Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene,
Statistisk sentralbyrå.)
Samtidig som lønnsforskjellene mellom arbeidstakere
og toppledere øker, mener tre av fire nordmenn at det bør
være et politisk mål å redusere de økonomiske
forskjellene mellom folk i årene som kommer (Kilde: Flaa
og Pedersen, FAFO-rapport 305 1999: Sosial
trygghet. Holdninger til ulikhet, pensjon og trygd.)
Høye lederlønninger, inklusive opsjoner, pensjoner
og sluttvederlag har skapt problemer ved lønnsoppgjørene
de siste ti årene. Blant annet var disse faktorene en medvirkende årsak
til streiken for to år siden. Lederne i de store selskapene
(250 ansatte og mer) er sentrale normsettere og premissgivere for
den økonomiske politikken, inkludert tariffoppgjørene.
Det har vært uttrykt bekymring for lederlønnsutviklingen
fra mange ulike hold, blant annet fra skiftende statsministere og
finansministere, samt Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO).
NHOs og andres formaninger og henstillinger om moderasjon blant
norske toppledere har ikke gitt resultater.
Det har vært et tverrpolitisk mål det siste
10-året at den økonomiske politikken skal sikre
et bærekraftig grunnlag for full sysselsetting og bidra
til å styrke bedriftenes økonomi og resultater.
Denne målsettingen understrekes av Landsorganisasjonen
i Norge (LO) i brev av 11. april 2002 til statsminister
Kjell Magne Bondevik. LO legger i dette brevet fram forslag til
tiltak mot lederlønnsutviklingen. Landsorganisasjonen framhever
betydningen av å unngå et uheldig kappløp
mellom ulike grupper lønnstakere og mellom lønninger
og priser.
Barnevik-saken fra Sverige og Enron-skandalen i USA viser hvordan
en usunn utvikling i lederlønn/personlige tillegg
ikke bare er samfunnsøkonomisk uheldig, men også svekker
bedriftenes omdømme.
LO krever følgende tiltak fra Regjeringens side:
1. Nye regler om mer presis rapportering
og informasjon for ledelsens lønnsforhold i firmaattest og
foretaksregister.
2. Forslag om godkjennelse av lederes lønn gjennom
bedriftsforsamling/generalforsamling.
For egen del vil fagbevegelsen utarbeide veiledning/informasjon
til hjelp for ansattes styrerepresentanter og kreve at lederlønnsutviklingen
inngår som et kriterium for lokale forhandlinger.
Forslagsstillerne vil vise til at det allerede i dag er lovregler
som pålegger de store selskapene opplysningsplikt om ytelser
til ledende ansatte. Bl.a. omhandler regnskapsloven § 7-31
hva som skal omtales i noter til årsregnskapet:
«…de samlede utgifter til henholdsvis lønn,
pensjonsforpliktelser og annen godtgjørelse til daglig
leder…det skal opplyses om arten og omfanget av forpliktelser
til å gi daglig leder eller leder av styret særskilt
vederlag ved opphør eller endringer av ansettelsesforhold
eller vervet. Tilsvarende gjelder avtaler om bonuser…»
Årsregnskapet skal behandles på generalforsamlingen,
jf. aksjeloven § 5-5. I tillegg skal årsregnskapet
være offentlig, jf. regnskapsloven § 8-1.
I dette ligger at alle skal kunne henvende seg til selskapet og få opplysningene
fra årsberetningen og årsregnskapet. I tillegg
skal årsregnskapet og årsberetningen for bl.a.
aksjeselskaper sendes til Regnskapsregisteret for registrering,
jf. § 8-2.
Forslagsstillerne ønsker større åpenhet
og en mer bevisst holdning blant selskapenes eiere. Større åpenhet
kan oppnås gjennom å legge inn krav om fremtidsinformasjon
i årsberetningene (etter regnskapsloven) og i kvartalsrapportene
(etter børsforskriften).
Det er mye som taler for å få generalforsamlingen til å behandle
lederlønnene mer inngående enn nå. Til syvende
og sist er det aksjonærenes midler som disponeres til lederlønner.
En mer aktiv deltakelse fra aksjonærene i generalforsamling
vil gi visshet for at lederavlønningen var i samsvar med
aksjonærenes interesser. På den annen side kan
det bli en tungrodd ordning om generalforsamlingen faktisk skal
vedta ansettelsesvilkårene til daglig leder. Lederlønnen
bør kunne skreddersys i en reell forhandling mellom en påtroppende
leder og styret, hvor styret tar i betraktning hva som er formålstjenlig
ut fra selskapets aktuelle situasjon, uten forbehold om generalforsamlingens
samtykke. En mer fleksibel løsning er at generalforsamlingen
får anledning til å uttale seg om styrets disposisjoner
i ettertid. Det kan en etter forslagsstillernes vurdering få til
ved å kreve mer utfyllende redegjørelse i de dokumenter
som obligatorisk skal behandles av ordinær generalforsamling. Årsberetningen
(regnskapsloven § 3-3) er et slikt dokument, i
tillegg til årsregnskapet, jf. aksjeloven § 5-5.
Etter § 3-3 syvende ledd skal det i dag gis
en redegjørelse «som gir grunnlag for å vurdere
den regnskapspliktiges framtidige utvikling». Forslagsstillerne
mener redegjørelsen i årsberetningen også bør omfatte
en orientering om selskapets gjeldende holdning til avlønning
av ledende ansatte og om forventet utvikling i disse ytelsene i
kommende år, jf. § 7-31. Dermed vil årsberetningen
gi fremtidsinformasjon som kan være egnet til å vekke
generalforsamlingens oppmerksomhet. Slik oppnår vi at oppmerksomheten om
avlønningen blir stor, det blir gjenstand for diskusjon
på generalforsamlingen og det kan således virke disiplinerende.
For børsnoterte selskaper mener forslagsstillerne en
bør bygge ut de skjerpede opplysningskravene i årsberetningen
ved i tillegg å kreve oppdaterte opplysninger i kvartalsrapportene.
Disse avgis iht. børsforskriften (fastsatt av Finansdepartementet
med hjemmel i børsloven). Børsforskriften § 6-5
omhandler tilleggsopplysninger til årsregnskap og delårsrapport.
Forslagsstillerne mener det bør gjøres endringer i
børsforskriften § 6-5 slik at det fastsettes
krav om at delårsrapporten skal inneholde en prognose på omfanget
av ytelser til daglig leder for inneværende regnskapsår,
jf. regnskapsloven § 7-31. Prognosen skal være
basert på forhold på balansedagen.
Bestemmelsene i regnskapslovens kapittel 7 bør endres
slik at det fastsettes krav om at dersom andre ansatte har ytelser
på linje med eller høyere enn ytelser til daglig
leder, skal disse opplyses.
De ovennevnte tiltakene vil etter forslagsstillernes vurdering
bidra til mer åpenhet omkring lederlønninger og
en sunn utvikling av norske lederlønninger/norsk økonomi
i årene som kommer.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen legge fram endringer i regnskapsloven § 3-3
syvende ledd slik at redegjørelsen i årsberetningen
også skal omfatte en orientering om selskapets gjeldende
holdning til avlønning av ledende ansatte og om forventet
utvikling i disse ytelsene i kommende år, jf. § 7-31.
II
Stortinget ber Regjeringen gjøre endringer i børsforskriften § 6-5
slik at det fastsettes krav om at delårsrapporten skal
inneholde en prognose på omfanget av ytelser til daglig
leder for inneværende regnskapsår, jf. regnskapsloven § 7-31.
Prognosen skal være basert på forhold på balansedagen.
III
Stortinget ber Regjeringen legge fram endringer i bestemmelsene
i regnskapslovens kapittel 7 på en slik måte at
det i alle bestemmelsene fastsettes krav om at dersom andre ansatte
har ytelser på linje med eller høyere enn ytelser
til daglig leder, skal disse opplyses.
22. mai 2002