Til Stortinget
Siden 1992 har Forsvaret arbeidet med planer om et omfattende
dataprogram for økonomi- og logistikkledelse i Forsvaret,
kalt GOLF. For å kunne effektivisere forvaltningen i Forsvaret
skal GOLF-programmet levere et Felles integrert forvaltningssystem
(FIF) til Forsvaret, slik at målet om reduksjoner i Forsvarets
fredsorganisasjon kan nås.
Stortinget har i flere år fryktet overskridelser i kostnadene
ved GOLF, og har to ganger bedt om å bli løpende
orientert om kostnadsutviklingen og annen framdrift i prosjektet
(Innst. S. nr. 238 (1999-2000), Innst. S. nr. 316 (2000-2001). Forsvarsministeren opplyste
i svar på et skriftlig spørsmål 17. desember 2002
følgende:
"I tråd med denne oppdelingen av Prosjekt GOLF foreligger
det derfor ingen godkjent totalramme for GOLF utover budsjettåret
2003. Konsekvensene av endret strategi var at det kun var den første
fasen i GOLF-programmet som skulle forprosjekteres, detaljforhandles
og kontraktfestes innledningsvis. Forsvaret skal i kontrakten således
ikke være økonomisk forpliktet utover første
fase."
Og videre svarer forsvarsministeren:
"Det faktum at hvert enkelt prosjekt vil planlegges separat
og i sekvens gjør at man på nåværende
tidspunkt ikke har et samlet bilde av de totale investeringskostnadene
for hele Program GOLF. Det vil man heller ikke ha før det
siste prosjektet i Program GOLF er planlagt og gjennomført.
Skulle man måtte utarbeide et plantall for hele programmets
levetid, ville man måtte gjøre en rekke antagelser
og forutsetninger som i seg selv ville medført at plantallet
ville blitt ytterst usikkert og dermed uegnet som styringsparameter."
Dette svaret står i kontrast til informasjonen som Dagbladet
brakte 4. januar 2003. Her framkommer det at Forsvarets
ledelse 8. november 2002 ble forelagt et kostnadsbilde
med 1,8 mrd. kroner som antatt sluttsum for Program GOLF. Forsvarets
ledelse ble også presentert for planer om å "trekke
sammen" de fem leveransefasene i programmet, slik at man starter på neste
fase før forrige er sluttført – og dermed
reduserer muligheten for gjenbruk og separat leverandørforhandling
for hver fase.
Videre viser oppslag i Dagbladet 11. januar 2003 at
valget av leverandøren Team IMB med et tilbud på 1,368
mrd. kroner, framfor PACTs tilbud til 1,167 mrd. kroner ble godkjent
av Forsvarsdepartementet 21. desember 2001.
Presentasjonen for Forsvarets ledelse 8. november 2002 kan tyde
på at disse kostnadsestimatene er ytterligere oppjustert
i året som er gått.
Forslagsstillerne mener det er grunn til å stille spørsmål
ved om den faseinndelingen som det blant annet ble referert til
fra forsvarsministeren i svaret 17. desember 2002, ikke
innebærer at en står fritt til å velge
nye løsninger etter hver fase, men at programmet gjennomføres
som en helhet som vil være vanskelig å bryte etter
hver fase. Forslagsstillerne mener derfor at dette dreier seg om
investeringer av en slik størrelsesorden og viktighet at
Stortinget bør ta stilling til helheten i programmet og
få informasjon om totale kostnadsestimater, framdriftsplaner
og gevinster. En bør også få oversikt
over hvilke ekstrakostnader som påføres programmet
ved den nåværende faseinndelingen, for eksempel
ved at leverandør beregner et risikotillegg, eller at en
går glipp av rabatter som vil følge av en større
bestilling. Stortinget bør også bli forelagt informasjon
om hvilke alternative løsninger som finnes for å kunne
foreta en helhetlig vurdering av de løsninger som skal
velges for å sikre bedre og mer effektiv styring av økonomi-
og logistikkfunksjoner i Forsvaret. Det vises i denne sammenheng
til at det eksisterer et tilsvarende IT-system i Luftforsvaret (IMAS),
som omfatter det som GOLF skal levere - integrerte økonomi-,
lønns-, logistikk- og styringssystemer. Luftforsvaret selv
har gjennom tre år utviklet IMAS til en kostnad av 100
mill. kroner. Systemet har vært i bruk i Luftforsvaret
i flere år, og er brukt i både Kosovo og Afghanistan.
IMAS er også innført i Fregattprosjektet og på vei
inn i Sjøforsvaret. Forslagsstillerne mener at det er grunn
til å foreta en ny vurdering av om gjenbruk av IMAS kan gi
hele Forsvaret et tilsvarende styringssystem til en brøkdel
av kostnadene med å utvikle et tilsvarende system på nytt.
Videre mener forslagsstillerne det er spesielt bekymringsfullt
for utsiktene til gjenbruk, at Forsvaret ifølge presentasjon
til Forsvarets ledelse 8. november 2002 vurderer en programomlegging
hvor man går bort fra reell faseinndeling, og snarere "trekker sammen"
fasene tidsmessig med de vanskeligheter det byr på dersom
man skal reelt vurdere gjenbruk eller leverandøralternativ
på hver fase.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen legge fram en sak for Stortinget om arbeidet med datasystemer for økonomi- og logistikkledelse i Forsvaret, inkludert totale kostnadsestimater for Program Golf og oversikt over forventede gevinster som kan oppnås gjennom de foreliggende planene. Stortinget ber videre om at Regjeringen legger fram hvilke alternative løsninger som er vurdert, hvilke muligheter som foreligger for gjenbruk av eksisterende systemer, samt gevinst- og kostnadsestimater for disse.
30. januar 2003