Til Stortinget
Trafikkforholdene i Tønsberg-distriktet har vært arbeidet
med siden tidlig på 1980-tallet. På begynnelsen
av 1990-tallet ble det utarbeidet konkrete planer, men saken strandet
på uenighet om trasévalg, trafikkvekst og finansieringsspørsmål.
Arbeidet ble startet opp igjen på politisk nivå i 1997,
og arbeid med innhold for den "nye" Tønsbergpakka kom i
gang i mars 1998 etter initiativ fra ordførerne og lokalt
næringsliv.
Arbeidet og utviklingen videre skjedde i samarbeid mellom de
tre kommunene Tjøme, Nøtterøy og Tønsberg,
Vestfold fylkeskommune, Fylkesmannen i Vestfold og Statens vegvesen
Vestfold.
I april 1999 la Statens vegvesen Vestfold fram et strategiforslag
for videre planlegging av hovedveinettet. Samtidig fremmet en prosjektgruppe,
utgått fra kommunene og lokalt næringsliv, et
forslag om å delfinansiere utbyggingen med bompenger.
Prosjektgruppen foreslo også konkrete delprosjekt som
skulle omfattes av utbyggingen.
Våren 1999 sluttet by-/kommunestyrene seg til planstrategien
og prosjektgruppens forslag til bompengefinansiering, og til hvilke
delprosjekter som skulle omfattes av utbyggingen.
Vestfold fylkesting gjorde likelydende vedtak høsten
1999, og Tønsberg Hovedveifinans a/s ble stiftet
med de tre kommunene og Vestfold fylkeskommune som eier.
Endelig behandling av Tønsbergpakken ble vedtatt høsten
2000 med ca. 2/3 flertall. Stortinget behandlet som kjent
saken så sent som 28. februar 2003.
Kommune- og bystyrebehandlingen på Nøtterøy, Tjøme
og i Tønsberg våren 1999 og høsten 2000, skapte
lite debatt ute blant folk flest selv om saken ble omtalt i avisene
og det ble avholdt noen åpne møter om saken. I
ettertid er det helt klart at folk flest ikke fikk med seg realitetene
i vedtakene. Da innholdet og konsekvenser ble kjent skapte det sterke
reaksjoner og et voldsomt engasjement i folket mot veipakka.
Utgangspunktet for protestene mot veipakka er forskjellig. Dels
dreier det seg om protest mot den store andelen bompengefinansiering,
dels protest mot en veiløsning som vil føre til økt
biltrafikk og ikke løse Tønsbergs grunnleggende
problem med lav kollektivtrafikkandel, dels uenighet i valg av traseer og
omfang på veiløsningene.
Motstanden medførte bl.a. at det ble startet en aksjonskomite.
"Aksjons-komiteen mot bomring i Tønsberg" samlet inn 19 000
underskrifter mot bomringen allerede i 2001 som ble overlevert samferdselskomiteen
på Hotell Klubben i Tønsberg.
Etter det er det samlet inn ytterlige 5 000 underskrifter,
slik at antall underskrifter i dag er oppe i 24 000. Dette
er etter vår oppfatning ett sterkt bevis på den
motstanden som finnes i befolkningen, en motstand det politiske
flertallet ikke tok alvorlig. I tillegg er det foretatt to meningsmålinger
som viser at over 80 pst. av befolkningen er imot.
Temaet har vært helt dominerende i leserbrevspalten
i lokalavisen de siste årene.
I forbindelse med kommunevalget gikk deler av aksjonskomiteen
ut og dannet valglister mot bomringen. Listene ble representert
med henholdsvis 5 representanter i Nøtterøy kommunestyre
og 6 representanter i Tønsberg bystyre (10-12 pst.). I
tillegg økte oppslutningen om Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti
som også er motstandere av veipakke Tønsberg.
Kommunevalget medførte at det er nå et stort
flertall mot bomringen i kommunestyret på Nøtterøy
og i bystyret i Tønsberg, som også har gjort følgende
likelydene vedtak:
"Tønsberg/Nøtterøy
by/kommunestyre ber regjeringen ved samferdselsministeren
gjennomføre en midlertidig stans i alt arbeid med Tønsbergpakkens fase 1,
og planleggingsarbeidet av fase 2 frem til 1. oktober
2004, i påvente av ny behandling i kommunestyret. Det forutsettes
imidlertid at konsekvensutredningen for fase 2 fullføres
etter vedtatt fremdriftsplan.
Tønsberg/Nøtterøy by/kommunestyre
ber formannskapet utrede flg. punkter før saken fremmes
på nytt for kommunestyret:
1. Vurdere et alternativ til veipakke
Tønsberg basert på utbedring og effektivisering
av dagens veinett og tilrettelegging for større satsing
på kollektivtrafikken.
2. Utrede konsekvenser av en permanent stans i gjennomføringen
av veipakken, herunder de økonomiske konsekvensene for
kommunene.
3. Vurdere tidspunkt for og innhold i en folkeavstemming.
Det er etter forslagstillernes syn helt åpenbart at det
politiske flertallet i kommunene ikke tok inn over seg befolkningens
mening, noe som førte til store politiske omveltninger.
Hvis lokaldemokratiet, som til de grader har gjort utslag i valg
i disse kommunene, skal overkjøres av Stortingets flertall,
vil dette på sikt kunne svekke lokaldemokratiet og redusere
befolkningens vilje til å engasjere seg. Det er derfor
viktig å høre på kommunene når
viktige saker som angår dem så direkte som veibygging
i deres nærområde skal utføres.
Også andre har engasjert seg kraftig, her nevnes Norges
Automobilforbund (NAF), Verdens Naturfond (WWF), lokale velforeninger,
Naturvernforbundet og Aksjon for økt kollektivtrafikk.
NAF har avholdt folkemøter sammen med aksjonskomiteen mot
bomring som har trukket fulle hus.
NAFs jurister arbeider nå med saken i forhold til Ramsar-områdenes
rettslige status.
Tønsberg by er på begge sider omkranset av
to naturreservater. Ilene og Presterødkilen naturrestervater
fikk i 1985 status som Ramsar-områder. Dette innebærer
at de er internasjonalt viktige våtmarksområder,
med spesiell betydning for vadefugl, ender og gjess. Når
et område får Ramsar-status forplikter man seg
til å opprettholde økologien i området
for ettertiden. Dette innebærer at man ikke kan foreta
inngrep inne i selve området, men også at man
ikke kan foreta inngrep i randområdene rundt, dersom det
kan få innvirkning på økologien i Ramsar-området.
Hvor store områder rundt man må ta hensyn til,
avhenger av topografi, geologi og grunnvannsforhold. Avrenning og
endring i grunnvannsforholdene kan endre
økologien i områdene drastisk, og dette vil i
så fall være et klart brudd på Ramsar-konvensjonen.
Våtmarksområder er særlig sårbare
for endringer i vanntilførselen. Myr- og takrørsområdene
rundt Ilene er sannsynligvis viktige for vanntilførselen
til området, og ikke minst som levested for store deler
av reservatets biologiske mangfold. Tilsvarende vil Vellebekken
være avgjørende for vanntilførselen til
Presterødkilen.
Våtmarksområder er komplekse økologiske
system hvor vanntilgangen spiller en viktig rolle for hvilke arter
som lever der. Både Presterødkilen og Ilene er
rike områder; Presterødkilen kan alene skilte med
over 235 registrerte fuglearter og 243 plantearter.
Fase 1 i Tønsbergpakken innebærer utbygging
av Kjellekrysset i umiddelbar nærhet av Ilene og veitrasé nær
Vellebekken, som er hovedtilførselsåren av vann
til Presterødkilen. Konsekvensene kan være uttørking
eller tilgroing av områdene og tap av viktige arter av
bl.a. en del virvelløse dyr og planter.
Når det planlegges aktiviteter av denne type, med potensielt
dramatiske langsiktige konsekvenser på naturverdier av
verdensklasse, bør det være et minimumskrav at
det gjennomføres grundige og uavhengige konsekvensvurderinger.
Konsekvensutredningen må også vurdere alternative
løsninger og alternativer.
Tønsbergpakken skal som tidligere nevnt, gjennomføres
i to faser. Hoveddelen i fase 1 er Ringveien Nord, Frodeåstunnelen-Kjellekrysset.
Denne delen ble godkjent uten konsekvensutredning fordi reguleringen
av området var klar før krav til konsekvensutredning
(1998-1999) trådte i kraft. Mindretallet i bystyret i Tønsberg
krevde likevel konsekvensutredning uten at det ble tatt hensyn til,
selv om hele prosjektet ble utvidet fra 2-felts til 4-felts vei
i 2002, altså etter at krav til konsekvensutredning var
trådt i kraft.
Det er også stilt spørsmål ved at
ikke Direktoratet for naturforvaltning i Trondheim ble varslet i
forbindelse med saken, slik de skulle vært. Det er også reist spørsmål
om dette er saksbehandlingsfeil.
Det er flere elementer i saken som tilsier at prosjektet må stanses.
Aller viktigst er det grunnleggende faktum at befolkningen ikke ønsker
prosjektet og bomringen. Det er mot alle demokratiske normer å pålegge
en lokalbefolkning et prosjekt de ikke ønsker.
Samferdselskomiteen påpekte i sin behandling at kollektivsatsinga
i veipakka var svært lav. Det er behov for å se
på løsninger som kan styrke kollektivtrafikken.
Som en fortsettelse av dette er det behov for å vurdere
enklere vegløsninger.
Det er også vanskelig å begrunne forhåndsbetaling
av vegløsninger man ikke kjenner, og som det kanskje ikke
vil være lokalt flertall for i kommunestyrene. Ny fastlandsforbindelse
Tønsberg-Nøtterøy ligger i fase 2, men
hvor selve kryssingen skal ligge og hvilke veiløsninger
som skal knyttes til kryssingen, er ikke bestemt. Dette blir først
avklart etter at konsekvensutredningen er ferdig våren
2004.
Konsekvensutredningen har også en mindre omfattende
utredning om en Vestfjordforbindelse som har bedre forankring i
folket.
Det er helt nødvendig å få en avklaring
i forhold til Ramsar-områdene før fase 1
kan starte opp, slik at det ikke blir gjort uopprettelig skade i
naturreservatene. Kommunene ønsker også en utredning
av eksisterende veinett for på den måten å få omfanget
og skadevirkningene minimalisert.
Kommunene ønsker også en vurdering av de økonomiske
konsekvensene i forbindelse med en full stopp av Tønsbergpakka,
og ber om å få tilgang på regnskapet
på de midlene som er brukt foreløpig.
Innbyggerne har krav på å vite hva pengene
er brukt til så lenge de skal dekke regningen.
Vår konklusjon er at Tønsbergpakken må stanses i
ett år inntil alle nevnte forhold i saken er blitt avklart.
Rådmennene i Nøtterøy, Tjøme
og Tønsberg har utarbeidet et dokument for å få avklart
hvem som har ansvar og myndighet til å stanse prosjektet.
Konklusjonen er at det er den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet
og Stortinget som har den myndigheten.
Bystyret og kommunestyret i Nøtterøy og Tønsberg
har behandlet denne saken og bedt Regjeringen ved statsråden
i Samferdselsdepartementet om å stanse Tønsbergpakken
fram til kommunene får behandlet saken på nytt,
i tråd med vedtakene i Tønsberg og Nøtterøy.
I tillegg må det avklares om forhold til Ramsar-områdene
er ivaretatt, og om det foreligger en saksbehandlingsfeil.
Forslagsstillerne vil også understreke at partiene som
har stått bak Tønsbergpakken har fremmet forslag
om vurdering av konsekvenser og tidspunkt for oppstart av innkreving
av bompenger. Dette har fått full tilslutning på Tjøme
og i Tønsberg. I Nøtterøy er dette forslaget
lagt ved saken som en protokolltilførsel.
Forslagsstillerne oppfatter det som at flere partier er av den
oppfatning at det er behov for en ny gjennomgang av saken, og at
det trengs en pause.
Det er urimelig å gjennomføre et tiltak som
ikke har forankring i befolkningen. Dette har folket nå vist ved
kommunevalget, og det er flertall i kommunene for å gjennomføre
en egen folkeavstemning om saken når utredningene er ferdig.
Avgjørelsen om å stoppe Tønsbergspakken
haster, da Statens veivesen vil underskrive nye kontrakter nå i
høst, som vil binde opp kommunene i store økonomiske
forpliktelser.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
en midlertidig stans i alt arbeid med Tønsbergpakka fase 1,
og planleggingsarbeidet med fase 2, fram til oktober 2004, i påvente
av ny behandling i kommunestyrene.
2. Stortinget ber Regjeringen innen 1. oktober 2004 utrede
om bygging av veien kommer i konflikt med Ramsar-konvensjonen for
vern av våtmarker.
3. Stortinget ber Regjeringen i samarbeid med kommunene
Tønsberg, Tjøme og Nøtterøy
utrede mulige alternative finansieringsmuligheter for prosjektet,
herunder etterskuddsvis bompengebetaling samt tiltak for økt
kollektivandel.
2. desember 2003