Ved siden av retten til 6 måneders opphold på eget
underhold for å søke arbeid, innebærer
EU/EØS-regelverket for fri bevegelse av arbeidskraft (EØS
1612/68 artikkel 1-6) i hovedsak at de som finner jobb
av en viss varighet har krav på oppholdstillatelse i inntil
5 år, med rett til forlengelse dersom man fortsatt er i
arbeid, er blitt ufrivillig arbeidsledig, eller er gått
i gang med yrkesrelevant utdanning. Under visse vilkår
kan oppholdstillatelsen også forlenges om man er havnet
på trygd, attføring, i pensjon eller liknende
(se nedenfor). Arbeidsforhold inntil 90 dager forutsetter ikke oppholdstillatelse.
Dette betyr at sesongarbeid under 90 dagers varighet for EU/EØS-borgere
ikke krever noen form for registrering eller godkjenning, og at
myndighetene dermed ikke vil ha noen oversikt over hvem og hvor
mange som oppholder seg i landet i forbindelse med slikt arbeid. For
at EU/EØS-borgere skal få oppholdstillatelse
for arbeid utover 90 dager praktiserer Norge i dag krav om at arbeidsforholdet
må være reelt, av en viss varighet, og normalt
omfatte minst 50 pst. stilling for å gi oppholdstillatelse
(som også gir rett til arbeid) (utlendingsloven § 51,
jf. utlendingsforskriften §§ 175-78). EU/EØS-reglene
hjemler også krav til at utenlandske arbeidstakere skal
kunne underholde seg selv og eventuelle familiemedlemmer.
EØS-avtalen inneholder også en beskyttelsesmekanisme
som gir adgang til å stoppe den frie bevegelighet for arbeidstakerne
for en periode. Dette gjelder i situasjoner der det oppstår
vesentlige forskyvelser i deler av eller hele arbeidsmarkedet.
Tilstrømmingen av arbeidstakere fra det nåværende
EØS-området har hittil vært begrenset
(ca. 4 000 i året), selv om det er grunn til å regne
med en viss underrapportering. Høy ledighet og store forskjeller
i nivået for lønn (10-15 pst. av vårt),
velferdsytelser og kjøpekraft (25-30 pst. av vårt)
mellom flere av de nye medlemslandene og Norden, er drivkrefter
for arbeidsutvandring. Sammen med etablerte migrasjonsnettverk og
forholdsvis små geografiske, klimatiske, språklige
og kulturelle barrierer, kan det tilsi at antallet arbeidssøkere
fra disse landene vil øke de første årene.
Men etter hvert ventes økt vekst og utjevning av levestandarden
mellom øst og vest å dempe motivasjonen for arbeidsutvandring,
samtidig som demografiske faktorer gjør at også de
nye medlemslandene vil få knapphet på arbeidskraft.
I lys av behovene for gjenreisning og vekst i disse landenes økonomi,
vil en høy arbeidsutvandring verken være ønskelig
eller realistisk, selv om økt mobilitet over landegrensene
kan gi nyttige bidrag til kompetanseutvikling og tilpasning i arbeidsmarkedene.
Ettersom det mangler historiske paralleller til nedbyggingen
av grensene mellom landene i Øst- og Vest-Europa - bortsett
fra gjenforeningen av Tyskland som førte til forbausende
liten mobilitet - er alle prognoser for framtidig arbeidsutvandring
beheftet med stor usikkerhet. Man vet lite om hvordan folk vil tilpasse
seg en helt ny situasjon, bortsett fra at folk flest er stedbundne
og oftest emigrerer i forbindelse med hjemlig nød eller
kriser. I de nye medlemslandene er forventningen snarere at levevilkårene
vil bedre seg i årene framover. De fleste studier regner
derfor med at utvandringen til Vest-Europa vil bli beskjeden. Den
mest siterte undersøkelsen beregner en årlig totalutvandring
på drøyt 300 000 årlig til hele
Vest-Europa de kommende 10-15 år (til sammen 3,75 mill.),
hvorav 70-80 pst. til Tyskland og Østerrike. Ut fra slike
beregninger skulle den årlige immigrasjonen til Norge utgjøre
under 1000 personer i året, og studier av flytteønsker/planer
i befolkningen i de nye medlemslandene bekrefter at Skandinavia
ikke er blant de mest attraktive flyttemålene.
Det er imidlertid grunn til å anta at slike anslag for varig
utvandring undervurderer interessen for midlertidig arbeidsvandring
til de nordiske landene. Ved siden av forventet høy etterspørsel
etter arbeidskraft, er lønningene for ufaglært
arbeidskraft i Norden gode i internasjonal sammenlikning, i likhet
med velferdsordningene for arbeidstakere. Slike forhold kan gjøre det
attraktivt å arbeide her i en periode for å legge opp
penger som vil utgjøre verdifull kapital hjemme. Tilstrømmingen
av sesongarbeidere til landbruket de seinere årene (15-20 000
i 2002), samt et visst omfang av illegalt korttidsarbeid, har skapt
nettverk og kontakter for rekruttering, og tyder på at
interessen for kortvarig ufaglært arbeid i Norge er betydelig.
På den annen side har Norge ikke fylt den årlige
kvoten for spesialistarbeidskraft. Dette kan tyde på at
sysselsettingsmulighetene i Norge for denne typen arbeidskraft hittil
har vært lite kjent, men også at konkurransen
om kvalifisert arbeidskraft fra de nye medlemslandene vil være
sterk.
Tilgang på arbeidskraft vil i de kommende tiår kunne
bli en skranke for vekstevnen i norsk økonomi og for mulighetene
til å løse de økende velferdsoppgavene
når befolkningen aldres. Ved konstant yrkesdeltaking og
innvandring er veksten i arbeidsstyrken beregnet til 11 000 årlig
fram til 2010 for deretter å synke til 6-7 000
fram mot 2030. Til sammenlikning hadde Norge i vekstperioden utover
på 90-tallet en økning i sysselsettingen på 20-60 000
per år. Arbeidsinnvandring fra de nye EU-landene vil altså ikke
kunne løse det langsiktige arbeidskraftsbehovet i norsk økonomi,
og det er ikke grunn til å regne med at slik innvandring
vil skape langsiktige ubalanser i det norske arbeidsmarkedet. I
lys av den forventete mangelen på arbeidskraft i for eksempel
pleie- og omsorgssektoren vil vi kunne ha behov for flere som ønsker å komme
hit for å arbeide, men den viktigste strategien for å øke
arbeidsstyrken er å bedre sysselsettingsmulighetene for
grupper med lav yrkesdeltaking (kvinner, eldre, innvandrere, handikappede).
I en situasjon med ledighet og undersysselsetting på kort
sikt, som gjør det vanskelig for utsatte grupper å komme
inn i arbeidslivet, vil likevel økt innvandring av arbeidssøkere
de første årene kunne bidra til sterkere konkurranse
om jobbene. Internasjonal forskning tyder på at varige
arbeidsinnvandrere vanligvis raskt tilpasser seg vertslandets lønnsnivå. For
dem som primært kommer for å arbeide en kortere
periode og spare penger til bruk i hjemlandet, vil det imidlertid
kunne være rasjonelt å akseptere noe lavere lønn
enn norske arbeidstakere for å få jobb raskest
mulig. Dette vil kunne skape et visst press på lønns-
og arbeidsvilkårene i enkelte bransjer med høy gjennomtrekk.
I hvilken grad dette vil bli et problem vil avhenge av veksten i
norsk økonomi, sysselsetting og ledighet, men vil også kunne
påvirkes av hvordan sysselsettingsmulighetene blir i de
andre nordiske og europeiske landene.