Forslagsstillerne er meget bekymret for den stadig økende
kriminaliteten i samfunnet. Kriminaliteten koster samfunnet enorme
ressurser både økonomisk og menneskelig. Terskelen
for å benytte seg av vold synes stadig lavere, i tillegg
blir volden stadig grovere. Barn raner både jevnaldrende
og voksne uten at det følges godt nok opp fra politiets
side. Samtidig ser vi at hverdagskriminaliteten koster samfunnet
og næringsdrivende store summer. Dersom de institusjoner
samfunnet har til å bekjempe kriminalitet, dvs. politi,
rettsvesen og kriminalomsorg, ikke settes i stand til å reagere
raskt og hensiktsmessig, vil utviklingen akselerere stadig raskere
i gal retning. Ikke minst ser vi dette innen enkelte innvandrings-, MC-
og narkotikamiljøer. Manglende inngripen fører her
til at gjengjeldelse og selvtekt erstatter samfunnets verktøy.
At dette skjer, ser vi klart i forbindelse med de gjengoppgjør
og drap som har funnet sted i Oslo den siste tid. Dette er lukkede
miljøer, og det er ikke lett å få personer
som bryter ut eller som har vært i kontakt med slike grupper,
til å vitne. Det er meget viktig at slike vitner sikres
et effektivt vern dersom dette skulle bli nødvendig av
hensyn til vitnet eller tryggheten til vedkommendes familie.
Forslagsstillerne mener videre det er et stort samfunnsproblem
at hverdags- og vinningskriminaliteten øker uten at politiet
ser seg i stand til å gripe inn. Det er ofte denne kriminaliteten
som rammer folk flest. Innen handel og dagligvarebransjen er det
et problem bedriftene og de ansatte ser nærmest daglig.
Selv om hver kriminell handling i og for seg kan være liten
av omfang, er summen av denne kriminaliteten meget stor. Gapet mellom
det politi og rettsvesen har kapasitet til å forfølge,
og den kriminalitet man ser i samfunnet, har i dag blitt så stor
at en av de viktigste samfunnspilarer i samfunnet, nemlig rettsstaten,
er i ferd med å miste sin troverdighet og legitimitet hos
folk flest. Forslagsstillerne mener også den lave oppklaringsprosenten,
sammenholdt med for lav straff, samt for sen straffereaksjon, fører
til at stadig flere dessverre ser en kriminell løpebane
som et alternativ.
Manglende tro på samfunnets evne til å løse
disse problemer og utfordringer vil bli den største samfunnsmessige
og kriminalpolitiske utfordringen i tiår fremover. I dette
ligger det også en fare for at det kan bli etablert borgervern
av ellers lovlydige borgere, som ikke lenger vil se på at
kriminelle fortsetter sin aktivitet, uten at det reageres overfor
dem.
Dette er en utvikling forslagsstillerne verken kan eller vil
sitte stille og se på.
Forslagsstillerne mener man må ta visse grep før utviklingen
kommer helt ut av kontroll. Det er i dag et problem at politiet
fra politikernes side stadig får pålegg og signaler
om at en viss type kriminalitet må prioriteres. All den
tid det ikke er politisk flertall for å øke justisbudsjettene
vesentlig, så må politiet benytte de tiltak som
reduserer kriminaliteten mest. Det er forslagsstillernes oppfatning
at man må konsentrere innsatsen om enkelte områder
hvor det må satses på en helhetlig oppfølging;
fra forebyggende virksomhet, til politiinnsats, behandling i domstol
samt en videre oppfølging av kriminalomsorg og ettervern.
Dersom en ønsker å redusere kriminaliteten
mest mulig i forhold til de midler som står til disposisjon, mener
forslagsstillerne man må stille seg to grunnleggende spørsmål.
Det ene er: Hva slags personer står for det meste av
kriminaliteten?
Det andre er: Hvordan skal man få hindret nyrekruttering
til kriminelle miljøer?
Det er en kjensgjerning at ca. 10-20 pst. av de kriminelle står
for mer enn 60 pst. av all kriminalitet. Disse blir gjerne
betegnet som gjengangere eller vanekriminelle. De det her er snakk
om vil kunne være både personer som står
bak typisk hverdags/vinningskriminalitet, men også personer
tilknyttet et mer eller mindre organisert kriminelt nettverk. Det sier
seg selv at et massivt og omfattende fokus på denne gruppen
vil kunne gi en vesentlig kriminalreduserende effekt. Dette fordrer
imidlertid at man ikke bare prioriteter denne gruppen fra politiets
side, men gjennom hele straffesakskjeden, dvs. ved hurtig påtale,
dom og påfølgende soning og oppfølging.
Den andre gruppen det bør fokuseres på er ungdomskriminelle.
Det er viktig å ta tak i ungdom som kommer på skråplanet
så raskt som mulig. Her er det om å gjøre
med en rask og klar reaksjon, som nødvendiggjør
et omfattende samarbeid på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer.
Det er etter forslagsstillernes mening avgjørende at
man får bukt med gjengangerkriminaliteten. Dette fordi
man her vil kunne få en umiddelbar effekt i forhold til
redusert kriminalitet, da denne gruppen står for store
deler av kriminaliteten. At dette har noe for seg, har man klart
sett i områder hvor politiet og kriminalomsorgen har jobbet
sammen; slik at disse har vært inne til soning eller vært
innbrakt av politiet grunnet andre forhold i perioder hvor det erfaringsvis begås
mye kriminalitet, som i påsken og andre høytider.
Man så at når disse personene var ute av sirkulasjon,
så fikk man en markant nedgang i vinningskriminalitet som
innbrudd i hus og biltyveri, det vil si det som ofte kalles hverdagskriminalitet.
I forhold til mange av de personer som faller inn under denne
gruppen vil det være et mål i seg selv at de fengsles,
slik at ny kriminalitet forhindres. Samfunnet må klart
vise at dersom man gang på gang begår kriminelle
handlinger, er resultatet at vedkommende etter hvert vil tilbringe
mer tid i fengsel enn utenfor fengsel.
Det er således avgjørende at denne gruppen
prioriteres gjennom hele det strafferettslige systemet. Det hjelper
lite med en ensidig satsing fra politiet hvis man ikke får
prioritert disse sakene i rettsapparatet og kriminalomsorgen. Man
må i forhold til gjengangere også vurdere ekstraordinære
etterforskningsmetoder som avlytting mv. Forslagsstillerne ser at
det kan være betenkeligheter i forhold til slike etterforskningsmetoder,
men mener likevel at de bør tillates.
Når det gjelder notoriske kriminelle gjengangere, mener
forslagsstillerne at de kriminelle selv har valgt en karriere utenfor
samfunnets normer og regler. Gjengangerne har dermed selv et valg
i forhold til om de vil avslutte sin kriminelle løpebane.
I motsatt fall må de akseptere at de kan utsettes for overvåking
og inngripen fra samfunnets side.
Har man befestet sin kriminelle løpebane ved stadig
nye kriminelle handlinger, må hensynet til samfunnets mulighet
til å bekjempe den kriminalitet disse personene står
for, gå foran deres krav om beskyttelse mot inngripen fra
de institusjoner i samfunnet som skal bekjempe kriminalitet.
En må likevel ikke glemme at den innsatte bør
gis mulighet til rehabilitering mens vedkommende soner. Ikke minst
gjelder det en stor gruppe av de som er gjengangerkriminelle; de
stoffavhengige. I forhold til denne gruppen vil ikke en ordinær
fengselsinstitusjon kunne møte de utfordringer som stoffavhengighet
er. Narkotikamisbruk er, i de fleste tilfeller, en selvpåført
sykdom i likhet med alkoholisme. I likhet med kriminalitet begått
i alkoholrus, skal man straffe kriminelle handlinger begått
i narkotikarus på samme måte som om man ikke var
påvirket jf. straffeloven § 45. Det kan
sågar spørres om det i stedet bør være et
moment i forhold til straffeskjerpelse og ikke bare et spørsmål
om straffbarhetsbetingelser/straffritak. Imidlertid må en
også erkjenne at man ikke kan straffe narkomane friske
i forhold til avhengigheten. Det er viktig at man legger til rette
for og vurderer egne institusjoner for soning og oppfølging
av personer med store rusproblemer.
Det er i det lange løp avgjørende at man hindrer rekruttering
til kriminell virksomhet. Primært er det en oppgave for
foreldrene å hindre at deres barn velger en kriminell løpebane.
Det er i familie og nærmiljø som skole mv. at
man får sine verdigrunnlag og lærer forskjell
på ditt og mitt samt rett og galt. Dessverre er det ikke
alle som får med seg disse grunnleggende verdier. Det er
da nødvendig at samfunnet går inn med sanksjoner
og virkemidler.
Forslagsstillerne er oppmerksom på at Regjeringen har
jobbet, og jobber, med denne problematikken, men mener man må satse
enda mer og bredere.
Å fengsle mindreårige er ingen god løsning
for å få dem ut av en kriminell løpebane.
Etter oppslag om at mindreårige sitter i fengsel, ser det å etablere
lukkede institusjoner i regi av for eksempel barnevernet, ut som
en langt bedre løsning.
Skal man greie å snu den negative trenden hos mindreårige
kriminelle, må de bli plassert i institusjoner som lærer
barna at det er forskjell på ditt og mitt, og at man ikke
tyr til vold når man er misfornøyd; men alminnelig
folkeskikk.
I tillegg trenger noen av disse barna også et
psykiatrisk tilbud.
Institusjoner av denne typen har med hell vært brukt
både i USA og i England, og bør også utprøves her
i Norge. Dette må være en bedre løsning
enn å sette barn i fengsel.
Forslagsstillerne vil peke på at om man skal ha et effektivt
og moderne politi, må de ha utstyr som står i
sammenheng med den tid og de utfordringer man står overfor.
Flere steder sliter politiet med utrangert og dårlig materiell.
Dette går ut over både arbeidsmiljø og
effektivitet. Forslagsstillerne ønsker derfor at politiet
moderniseres materielt. Forslagsstillerne ønsker blant
annet at alle tjenestebiler bør utstyres med bærbare
IKT-løsninger. Dette vil i stor grad kunne effektivisere
politiets arbeid. Man bør blant annet kunne være
online i forhold til de viktigste av politiets registre,
som for eksempel autosys og personregister. Et slikt tiltak vil
i stor grad også kunne føre til at rapporteringsrutiner
og loggføringer blir bedre.
Forslagsstillerne er videre bekymret for politiets bilpark. Flere
av politiets kjøretøy vil for eksempel kunne ha
problemer med å komme igjennom en teknisk kontroll, noe
som er uholdbart. Det er fra forslagsstillerne et ønske
at man kontinuerlig har en oppdatering av politiets bilpark, slik
at man har en rullerende utbytting i løpet av en femårsperiode.
Forslagsstillerne finner det videre underlig at staten skal betale
avgift til staten. Dette medfører kun økt byråkrati,
samt at politiet får økte utgifter og Finansdepartementet
får pengene. Det vil etter forslagsstillernes syn være
mer hensiktsmessig at man reduserer politiets kostnader ved innkjøp
av kjøretøy, og derigjennom gir politiet større økonomisk
handlingsrom. Forslagsstillerne ønsker således å innføre
avgiftsfritak på tjenestekjøretøy for
politiet.
Forslagsstillerne er opptatt av at de som har tatt en politifaglig
utdannelse skal kunne utøve det yrket de er utdannet til.
Det er en rekke oppgaver politiet i dag utfører som er
av en mer rutinemessig og administrativ art, enn politifaglig. Forslagsstillerne
mener det vil være en mer hensiktsmessig utnyttelse av
ressursene og kompetansen at man i langt større grad benytter
sivilt personell til slikt arbeid. Sivilt ansatte vil også på mange
felt faktisk kunne ha bedre forutsetning og spisskompetanse mht. å løse
en del av de oppgaver politifolk i dag utfører. Det foreslås
derfor at det utarbeides en plan for bedre utnyttelse og arbeidsdeling
mellom sivilt ansatte og politifaglig personell, samt en opptrappingsplan
i forhold til å bruke sivilt ansatte. Et praktisk eksempel
er om man i større grad benytter lydopptak ved politiavhør,
vil det kunne være hensiktsmessig og ressursbesparende
at sivilt personell skriver ut avhøret senere. Dette fordrer imidlertid
at man får moderne teknologi som man enkelt kan benytte,
og vil derfor kreve noe investering i nytt utstyr.
Forslagsstillerne mener man bør kunne stille krav til
ledere i politiet med de følger det har. I dag blir politimestrene
ansatt som embetsmenn. Det er ikke tvil om at politimestrene har
et meget sterkt arbeidsrettslig vern på grunn av dette,
- etter enkeltes mening kanskje også ufortjent sterkt vern.
Ordningen med politiembetsmenn er en avleggs og gammeldags ansettelsesform,
sett i forhold til den funksjonen politimestrene i dag har. Dette
systemet skaper et uforholdmessig sterkt oppsigelsesvern i forhold
til andre lederstillinger innen offentlig sektor. I et moderne politi
har denne ordningen derfor lite å gjøre. Dette ser
man blant annet ved at den øverste stillingen for politiet,
politidirektøren, ikke er embetsmann.
Det er videre etter forslagsstillernes mening meningløst
ikke å sikre at de politistudentene som uteksamineres fra
Politihøyskolen får jobb, all den tid kriminaliteten
i stadig større grad griper om seg og blir mer kompleks.
Det er uholdbart at man ikke skal utnytte denne arbeidskraften,
når samfunnet har investert i utdannelsen til politistudentene,
ved at de må ta andre jobber eller gå arbeidsledige
samtidig som man har et udekket behov.
Forslagsstillerne ønsker også at man i forhold
til en vurdering av fremtidig behov for politiet, legger frem en
opptrappingsplan for politibemanningen i et fireårs perspektiv.
Dette er en plan som jevnlig bør rulleres for å få en
best mulig utnyttelse av samfunnsressursene, ved at man gjennom
dette sikrer at antall utdannede politistudenter og ledige politistillinger står
i forhold til hverandre når studentene blir uteksaminert.
Dette er noe man allerede har satt i gang i Sverige.
Politiet i Oslo har ansvar for sikkerheten rundt ambassader,
og ved statsbesøk. Regnskapstallene for utgifter til livvakttjeneste
og ambassadevakthold var mer enn 195 000 000 kroner
i 2002, og pr. 30. september 2003 var tallene over 211 000 000
kroner.
I dag ser vi at dette i stor grad har ført til nedprioriteringer
av andre deler av politiets oppgaver, herunder forebyggende tiltak
og kampen mot hverdagskriminalitet. Med andre ord ingen heldig situasjon.
Denne type oppgaver er pålagt og prioritert. Det er
imidlertid ikke en ren politifaglig vurdering som ligger bak det
relativt høye nivået på vaktholdet som er
etablert i forbindelse med ambassadene. Det er liten tvil om at
hensynet til et godt forhold til utenlandske ambassader og de land
de representerer er en ikke uvesentlig faktor. Mye av dette dreier
seg derfor om forholdet til andre stater; med andre ord er det utenrikspolitikk.
Forslagsstillerne foreslår på bakgrunn av dette
at ansvaret og kostnadene ved ambassadevakthold i sin helhet bæres
av Utenriksdepartementet, men utføres av politiet.
I
Det er nødvendig å gi politiet det verktøy
de trenger i forhold til å få bukt med både
organisert kriminalitet og gjengangerkriminalitet. I forhold til
organisert kriminalitet har politiet fått mulighet til å benytte seg
av ekstraordinære etterforskningsmetoder som avlytting
mv. Forslagsstillerne mener det er gode grunner til at man også skal
få benytte slike etterforskningsmetoder i forhold
til personer som har blitt dømt gjentatte ganger for kriminelle
handlinger, hvor det er grunn til å tro at vedkommende
vil begå nye kriminelle handlinger. Det fremmes derfor
forslag om at man skal kunne benytte slike metoder overfor kriminelle
som er dømt til betinget eller ubetinget fengsel for mer
enn tre straffbare forhold etter straffelovens bestemmelser i løpet
av en ti års periode. Forslagsstillerne vil også tillate
såkalt provokasjon i forhold til denne kategorien kriminelle.
Selv om provokasjon er et omdiskutert virkemiddel, vil det etter forslagsstillernes
oppfatning bare vise at man har befestet en forbrytersk vilje, dersom
man for eksempel på forespørsel sier ja til å selge
narkotiske stoffer til en politimann som opptrer som provokatør.
II
Forslagsstillerne mener man i større grad må ta innover
seg at terroren nå har kommet til Europa. Man kan ikke
lenger være blåøyd og tro at det som skjedde
i Madrid ikke kan skje i Norge. Norge er ett av landene som er nevnt
av Osama Bin Laden som mulig terrormål. På et
tidlig stadium av etterforskningen etter terrorangrepet i Spania,
ble det fra enkelte hold vist til at en av de gruppene som ble etterforsket, skal
ha forsøkt å etablere seg også i Norge.
Det er for sent å være føre var når
en bombe først har gått av. Vi kan ikke havne
i en situasjon hvor manglende verktøy hos politi og overvåkningstjeneste
fører til terrorangrep som kunne vært oppdaget. Forslagsstillerne
mener klart at man i saker som har med rikets sikkerhet å gjøre
må kunne tillate rom- og kommunikasjonsavlytting.
Forslagsstillerne vil vise til behandlingen av Ot.prp. nr. 61
(2001-2002) om bekjempelse av finansiering av terrorisme og FNs
sikkerhetsråds resolusjon 1373, Innst. O. nr. 70 (2001-2002),
hvor Fremskrittspartiet ønsket å tillate romavlytting
i slike tilfeller, men ble stående alene. Etter terroranslagene
i Spania har imidlertid Arbeiderpartiet og Høyre gitt signaler
om at de vil vurdere dette på nytt.
Det er avgjørende at domstolene raskt behandler saker
som gjelder de to områdene forslagsstillerne ønsker
en satsing på dvs. ungdomskriminelle og gjengangerkriminelle.
Det er nettopp en rask reaksjon gjennom hele strafferettspleien
som er suksessfaktoren. Forslagsstillerne ønsker derfor
en klar prioritering av disse gruppene, og at man dermed fraviker "køprinsippet"
på dette området. Det er videre viktig at man
har en mest mulig effektiv utnyttelse av domstolens ressurser. I
dag tar en del mindre saker, som typisk også er gjengangerkriminalitet,
uforholdsmessig lang tid i forhold til den enkelte forbrytelsens grovhet.
For mindre alvorlig hverdagskriminalitet bør flere saker
kunne avgjøres med en fagdommer (i likhet med det som gjøres
ved forhørsrett) hvor strafferammen ikke overstiger to år.
Dette vil føre til besparelser i tingrettene, som kan utnyttes
til å bruke flere fagdommere, slik at man får
en langt raskere saksbehandling.
Fremskrittspartiet har ved flere statsbudsjettbehandlinger påpekt
behovet for flere soningsplasser. På denne bakgrunn har
det vært fremmet flere forslag om mulige løsninger
for å få ned soningskøen i Norge. I denne
sammenheng kan nevnes kjøp av fengselsplasser i utlandet,
og midlertidige flytende fengsler. Forslagsstillerne ser behovet
for fleksibilitet i forbindelse med en nødvendig økning
i fengselskapasiteten, og forventer at Regjeringen vil fremme de nødvendige
forslag for å løse dette problemet på kort og
lang sikt.
Forslagsstillerne registrerer videre problemet med den lange
soningskøen. Forslagsstillerne mener det her må tilføres
ressurser slik at lovbryteren raskt får gjort opp for seg.
Det er i tillegg viktig at man, spesielt for dem med lange dommer,
får ressurser til å kunne gi soningen et innhold
for dem som sitter inne. Forslagsstillerne viser til at selv med
en økt satsing på dette feltet, har ikke Regjeringen
evnet å få bukt med den stadig voksende soningskøen.
Soningskøen er en av de offentlige køene som er
mest uheldig for samfunnet. Den rammer domfelte, offer og samfunn.
Den domfelte vil ikke få gjort opp for seg og komme seg
videre i livet. Resultatet av det er ofte at det blir vanskelig å få seg
jobb eller bli rehabilitert mens man går og venter på soning.
Alternativet kan derfor bli at domfelte begår mer kriminalitet
mens vedkommende står i soningskøen. Dette gagner
verken samfunnet eller domfelte. I tillegg kommer hensynet til offeret
og/eller deres nærmeste. Det skaper ikke tillit
til rettsstaten at offeret og/eller deres nærstående
ser at gjerningsmannen går fritt rundt i påvente
av soning. Ikke bare er det belastende for offer og nærstående,
men det skaper også mistillit til hele rettssystemet. Forslagsstillerne
mener man både må sette inn mer ressurser og tenke
nytt og innovativt.
Forslagsstillerne ønsker at man umiddelbart igangsetter
midlertidige tiltak for å få gjort noe med soningskøen
raskt. Forslagsstillerne vil at man på nytt vurderer å leie
inn flytende fengsel i en periode. Slike fengsler har vært
i bruk i Sør-England og New York. I Sør-England
har dette vært meget vellykket, og denne typen fengsel
har også vært godt likt av fangene.
Man bør arbeide videre med og vurdere økt bruk av
modulfengsler som Regjeringen har igangsatt, ved å bruke
slike tiltak i tilknytning til flere fengsler. Man bør
også umiddelbart igangsette byggingen av nytt fengsel i
Halden som er ferdigprosjektert.
Forslagsstillerne tar sterkt avstand fra den økte strafferabatten
på 5 og 10 dager. Forslaget står i sterk kontrast
til Regjeringens såkalte ambisjon om å straffe
gjengangerkriminelle hardere. Forslaget vil virke tvert imot sin
hensikt, og kun provosere folk flest. Et annet negativt moment med
forslaget er at det etter disse medlemmers vurdering vil virke sterkt
provoserende og uforståelig for dem som blir offer for
gjerningsmenn, og den rabatt og oppmerksomhet forslaget vil gi disse.
Forslagsstillerne viser til at Norge har en stor gruppe utenlandske
borgere som i dag soner i Norge. Dette i en situasjon hvor Norge
har stor mangel på soningskapasitet. Forslagsstillerne
vil derfor at man der dette er mulig, sørger for at utenlandske
borgere soner i sitt hjemland. Dette kan gjøres ved at
Norge leier fengselsplasser i deres hjemland. En slik ordning vil
skape mindre press på et underbemannet norsk fengselsvesen,
med kapasitetsmangel. Kostnadene ved soning vil nok også i
mange tilfeller være langt lavere i opprinnelseslandet
enn i Norge.
Forslagsstillerne vil også åpne for andre løsninger som
kan få ned soningskøen. I mange tilfeller er det personer
med svært korte dommer som står i soningskø.
Det er langt bedre både for samfunnet og den enkelte at
man får gjort opp for seg. For slike korte dommer hvor
blant annet behovet for konkret rehabilitering ofte ikke er til
stede, vil forslagsstillerne åpne for at private skal kunne
bygge og drive fengsel etter nærmere fastsatte sentrale
retningslinjer.
Videre ønsker forslagsstillerne at man får
fortgang i arbeidet med å bruke nedlagte forsvarsanlegg til
fengsel. Det burde ikke ta lang tid før flere av disse kan
være i drift for lavrisikofanger og fanger med kortere
dommer. Forslagsstillerne mener at en utvidelse av fengselskapasiteten
blant annet bør kunne baseres på at private gis
mulighet til å bygge/ombygge og leie ut til kriminalomsorgens
drift. Det vises i den anledning til blant annet Budsjett-innst.
S. nr. 4 (2001-2002).
Forutsetningen er at byggene utformes etter myndighetenes spesifikasjoner
for å sikre oppsatte mål i straffegjennomføringen.
Selv med de ovenfor nevnte forslag vil det på kort sikt
være behov for andre tiltak for å få bukt
med gjengangerkriminelle. Forslagsstillerne mener man i sterkere
grad bør prioritere at gjengangere får soningsplass.
Innsatte med rusmisbruk og psykiatriske problemer må bistås
med rehabilitering for sine problemer. I dette arbeidet er det avgjørende
med tverrfaglig oppfølging. På samme måte
må straffedømte med lav funksjonsevne grunnet
lettere psykiske utviklingshemninger og/eller personlighetsforstyrrelser
få et tilfredsstillende habiliteringstilbud.
Forslagsstillerne mener man må tenke mer tverrsektorielt
innen strafferettspleien. Det er da avgjørende at man får
til et samarbeid mellom disse sektorene. Forslagsstillerne ønsker å se
nærmere på hvilke tiltak som må gjøres
for å få bedre samkjøring og samarbeid
på tvers av disse sektorene. Det kan ikke være slik
at for eksempel en person som stadig begår kriminelle handlinger
blir ansett for å være for syk til å straffes,
men for frisk til å bli lagt inn. Forslagsstillerne mener
at dersom kriminelle handlinger ligger til grunn, må justissektoren
ta ansvar for en oppfølging av disse personene i samarbeid
med andre sektorer og eventuelt private. Forslagsstillerne ønsker
derfor at Regjeringen legger frem en proposisjon om dette i løpet
av 2004.
Det bør i denne sammenheng også i større
grad fokuseres på oppfølging etter endt soning.
Ikke bare i forhold til rusproblemer, men også andre utfordringer.
Her vil det være tjenlig for samfunnet å bidra
til at disse kan arbeide eller skoleres slik at de hjelpes til et
alternativ til en kriminell løpebane. Med en mer helhetlig
innsats her vil man kunne redusere tilbakefallsprosenten vesentlig
i forhold til en del type kriminalitet.
For å oppsummere en del av momentene så ønsker
forslagsstillerne at politiet, rettsvesen og kriminalomsorg, gjennom
en koordinert innsats, prioriterer gjenganger- og ungdomskriminalitet
gjennom hele straffesakskjeden og sørger for oppfølging
av disse etter endt soning.
Forslagsstillerne mener man bør kunne benytte utradisjonelle
etterforskningsmetoder i dette arbeidet, herunder provokasjon.
Forslagsstillerne vil overføre det økonomiske
ansvaret for ambassadevakthold til Utenriksdepartementet, samt styrke
politiet både når det gjelder utstyr og personell.
Forslagsstillerne ønsker egne institusjoner for barnekriminelle,
samt egen oppfølging innen kriminalomsorgen av sterkt rusavhengige.