Til Stortinget
Innen den norske kraftforsyningen finner vi i dag en rekke selskaper.
Noen selskaper har i all hovedsak bare produksjon. Blant disse er
Statkraft den største, med en kraftproduksjon på om
lag 33 TWh. Dernest finnes det flere store regionale selskaper som
har både produksjon, distribusjon og salg av kraft, såkalt vertikalt
integrerte kraftselskaper. Samlet har disse en produksjon på om
lag 43 TWh og nær 1,7 millioner kunder. Utover disse finnes
det en lang rekke mellomstore og små lokale aktører
som har en samlet kraftproduksjon på om lag 10,5 TWh og
om lag 750 000 kunder.
Felles for de aller fleste selskapene er at de er offentlig eid.
Enten av staten gjennom direkte eierskap i Statkraft eller indirekte
eierskap gjennom Statkraft, og av kommuner og fylkeskommuner. I
løpet av de siste 10 årene har det vært
en betydelig omstrukturering innen kraftforsyningen. Lokale selskaper
innen regioner har fusjonert, og større selskaper har kjøpt mindre
selskaper som har vært for salg. Det har også vært
endringer i eiersammensetningen underveis, og Statkraft har gått
inn som en betydelig eier i noen selskaper.
Utviklingen har ført til at vi i dag har flere store regionale
kraftselskaper som driver mer effektivt, som har større
evne til fleksibel markedstilpasning og som også har foretatt
investeringer innen fjernvarme, bredbånd, toveiskommunikasjon
og gass. Selskapene utgjør også en viktig del
av næringslivet i sine regioner. Samlet sysselsetter de
13 største regionale selskapene om lag 9 000 personer
og har en omsetning på om lag 26 mrd. kroner.
I flere regioner er kraftselskapet den største, eller blant
de største bedriftene sett i forhold til verdi, omsetning
og antall ansatte. De regionale kraftselskapene har derfor spilt
en viktig rolle i den regionale utviklingen. Og deres posisjon og
styrke vil være av avgjørende betydning for den
fremtidige utviklingen av regionene. Men da må selskapene
fremstå som komplette energiselskaper og ha en konkurransekraft
på linje med internasjonale selskaper.
Det ligger et betydelig potensial i å legge forholdene
til rette for en videre vekst for disse selskapene. Dette kan best
gjøres ved at vi sikrer at selskapene forblir i norsk offentlig
eie, samtidig som de gis anledning til naturlig omstrukturering.
Dersom selskapene gis mulighet til det, kan de gjennomføre
en kontinuerlig og lønnsom restrukturering av energibransjen,
og en effektiv og rask regional reorganisering av de selskapene
som integreres. Selskapene vil også være en sterk
pådriver til regional utvikling gjennom kompetanseoppbygging,
innovasjon og teknologiutvikling. Men videreutvikling krever et
aktivt og tilgjengelig finansmarked, og tilgang til økt
egenkapital. Verken fylkeskommuner eller kommuner, som eiere av
selskapene, har ressurser for tilførsel av egenkapital
i den størrelsesorden det her vil være snakk om.
Det er viktig at det er tilgjengelig norsk offentlig egenkapital
som kan investeres i kraftforsyningen, slik at nødvendig
omstrukturering av sektoren kan fortsette, eller at store eierandeler
ikke selges utenlands. På sikt vil dette føre
til en forvitring av næringen og i verste fall en filialisering
av den norske kraftforsyningen. Det er derfor nødvendig
at staten legger en førende strategi for hvordan norsk
kapital kan aktiveres i kraftnæringen. Bare på den
måten kan viktige interesser bli ivaretatt og utviklet.
Kraftbransjen må selv sørge for at regionale,
finansielle og industrielle målsetninger blir oppfylt,
slik at selskapene utvikler seg positivt.
Det kan tenkes flere modeller for en slik ordning. En modell
kan være en SDØE-modell, der staten eier direkte
i regionale kraftselskaper gjennom "Statens direkte økonomiske
engasjement i kraftsektoren". En annen modell kan være
fond. En tredje modell kan være at Folketrygdfondet gis
anledning til å investere i kraftsektoren. En ordning med
ansvarlige lån kan være en fjerde modell.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen utrede flere modeller for offentlig
kapitaltilførsel til de regionalt eide kraftselskapene,
eller på annen måte sikre det offentlige eierskapet
i kraftsektoren. Slik at disse selskapene og kraftsektoren kan utvikles
videre, og for å bevare og videreutvikle arbeidsplasser
i regionene.
25. mai 2004