Til Stortinget
I 2005 ble 223 personer drept i trafikken på norske
veier, i tillegg ble ca. 11 700 personer skadet. Disse
tallene er etter forslagsstillernes mening alt for høye
og viser med all tydelighet at trafikksikkerhetsarbeidet i Norge
må forsterkes for å sikre at enda færre
mennesker skal bli skadd eller drept i trafikken. Alle er kjent
med at det gjøres en rekke trafikksikkerhetstiltak som
man i større og mindre grad lykkes med, og forslagsstillerne
mener det er viktig å fokusere på de tiltakene
som man ser gir best mulig effekt. Vi vil derfor peke på et
tiltak som Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL) i Rogaland
(som eier), har etablert i samarbeid med fylkestrafikksikkerhetsutvalget
i Rogaland og Statens vegvesen. Her har man etablert en hall hvor
man har en rekke aktiviteter for å fremme trafikksikkerhetsarbeidet
overfor innbyggerne i Rogaland.
Bakgrunnen for etableringen av hallen var et sterkt ønske
og et brennende engasjement fra en rekke personer som daglig arbeider
i trafikken, og med trafikksikkerhet. Initiativet ble tatt fra
ATL i Rogaland som fikk med seg samarbeidende etater og organisasjoner
som ønsket at det ble etablert et fast sted hvor man kunne
stille ut det utstyret som man bruker i forbindelse med trafikksikkerhetsarbeidet,
samtidig som man i en slik hall også kan lage til kulisser/stander
fra reelle trafikksituasjoner. Dette blir brukt aktivt i arbeidet
for å gi informasjon om hvordan man på en sikker
og trygg måte bør ferdes i trafikken. Forslagsstillerne
mener derfor at en slik måte å bygge opp en hall
på gir et større helhetsperspektiv, og sikrer
at man får muligheten til å gi et langt mer effektivt og
målrettet tilbud.
I dag benyttes blant annet hallen til å avholde mange
av kjøreskolenes førstehjelpskurs med realistiske øvelser
i samarbeid med Røde Kors. I tillegg tilbyr man barnehagene,
skoleelever, organisasjoner og bedrifter å kunne komme
til hallen for å lære mer om hvordan man ferdes
i trafikken, samtidig som man også lærer om trafikksikkerhet
i trygge og realistiske miljøer. Mange av de store bedriftene
i området har i forbindelse med etableringen av denne hallen
også valgt å sette trafikk og trafikksikkerhet
på dagsorden i sin bedrift som en del av sitt HMS-arbeid
og benytter nå trafikksikkerhetshallen svært aktivt
i sitt arbeid for å skape gode og trafikksikre holdninger
blant sine ansatte.
Tanken og ønsket med denne typen haller er å bruke
disse aktivt i forhold til å sette trafikk og trafikksikkerhet
på dagsorden, samt få den enkelte til selv å tenke
igjennom at de valgene man tar, kan få store konsekvenser
for fremtiden. Denne typen haller er også etablert flere
steder i våre naboland Finland og Sverige, og det er også flere
etableringer på trappene i disse landene. I tillegg vet
man at det også er flere andre fylker som kan tenke seg å etablere denne
typen haller i Norge. Trafikksikkerhetshallen i Rogaland hadde sannsynligvis
aldri blitt bygget dersom man ikke hadde fått med næringsliv
og andre aktører til tenne på ideen, samt disses
vilje til å bidra økonomisk for å etablere
hallen. Forslagsstillerne vet at flere av dem som nå ønsker å etablere
slike haller, sliter veldig med å skaffe tilveie nødvendige
midler til etableringen. Forslagsstillerne mener at dette tiltaket
i Rogaland er et så spennende og nyskapende tiltak som
gir gode resultater, at vi derfor ønsker at det etableres
en ordning som gir et tilskudd til etablering av trafikksikkerhetshaller
i Norge. Forslagsstillerne vil peke på at hver dødsulykke
er beregnet til å koste samfunnet ca. 25 mill. kroner.
I forhold til antallet drepte i 2005 utgjør dette ca. 5,5
mrd. kroner. En person som blir alvorlig skadd koster ca. 16 millioner kroner.
I tillegg til dette kommer alle de menneskelige lidelsene dette
påfører familie og venner. Forslagsstillerne mener
derfor at det vil være positivt med en ordning hvor staten,
etter søknad kan være med og bidra økonomisk
for å få etablert trafikksikkerhetshaller i Norge.
Dette finansieres ved omprioriteringer innenfor Samferdselsdepartementets
totale rammer, men slik at det ikke skjer på bekostning
av vegutbygging eller øvrige trafikksikkerhetstiltak.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen vurdere å fremme forslag
om å innføre en tilskuddsordning for etablering av
trafikksikkerhetshaller i Norge.
16. februar 2006