Til Stortinget
En rekke veger i flere fylker har i vinter vært stengt
på grunn av ras og rasfare. Mange av vegene er hovedferdselsårer
som lokalsamfunnene er totalt avhengige av. De stadige vegstengingene
skaper store vanskeligheter for alle som bor, arbeider og driver næringsvirksomhet
i kommunene som rammes. Mange lokalsamfunn preges av frykt for å sende
barn og unge ut på rasfarlige skoleveger, de opplever at
liv og verdiskaping er i konstant fare.
Snøskred, sørpeskred, jord-, stein- og fjellskred tar
liv og påfører folk, biler, tog, skinnegang og
veger skader. Skred og ras medfører store økonomiske
tap og uforutsigbare forhold for næringslivet. Derfor skaper
ras- og skredfare frykt, redsel og utrygghet for eget og andres
liv og helse. Usikkerhet og mangel på sikker framkommelighet
kan videre gjøre lokalisering i rasutsatte områder
mindre attraktivt for næringslivet. Lønnsom næringsvirksomhet
avhenger i økende grad av regularitet og leveringssikkerhet. Forventninger
om forutsigbare rammevilkår kan påvirke avgjørelser
om lokalisering og ekspansjon. Ønsket fra næringslivet
om forutsigbarhet er sterkt. Ras og rasfare hindrer regelmessig
transport og bosetting.
Rassikring er helt nødvendig for å fjerne risikoen mange
lokalsamfunn lever med og for at vi skal kunne ferdes trygt på norske
veger. Rassikring er også avgjørende for at vi
skal kunne bo og leve i alle deler av landet; mange bygders framtid
avhenger av trygg og sikker kommunikasjon. Rassikring er nødvendig for
trygghet og forutsigbarhet. Uten trygghet reduseres folks livskvalitet.
Rasfare innebærer en sikkerhetsrisiko som ikke kan avverges
ved egen adferd. Det er offentlige myndigheters ansvar å sikre
tillit til at det offentlige vegnettet er trygt.
Ras- og skredfare utgjør en sikkerhetsrisiko og et framkommelighetsproblem.
Det er store uløste oppgaver på nasjonalt nivå.
Det er stort behov for rassikringsarbeid på stamvegene,
på øvrige riksveger og på fylkesveger.
I alle regionene utarbeider Statens vegvesen regionale rassikringsplaner.
Disse utgjør et godt verktøy for oversikt over
situasjonen og grunnlag for å prioritere rastiltak. Den
nasjonale rassikringsgruppen viser nå til et
samlet behov for rassikring av riks- og fylkesveger på 20
mrd. kroner, med en slik fordeling på regionene: Region
nord 7,3 mrd. kroner, Region vest 7,1 mrd. kroner, Region midt 4,5 mrd.
kroner, Region sør 778 mill. kroner og Region øst
313 mill. kroner.
Bare i Region nord er 502 strekninger rasutsatt, og sikringskostnadene
i regionen er altså beregnet til over 7,3 mrd. kroner.
Ras og rasfare utgjør ifølge Statens vegvesen
først og fremst et trygghetsproblem for de vegfarende i
Region nord, men er også et framkommelighetsproblem for
næringslivet.
Region vest har også mange rasutsatte vegstrekninger.
Hvert år går det mange ras på vestlandsvegene,
og rasulykker har ført til dødsfall og varige
personskader. Rasene fører ifølge Statens vegvesen
til mange og dels store problem for trafikkavviklingen i Region
vest. Hovedveger kan bli stengt over tid og lokalsamfunn kan bli
isolert. De mange rasene skaper stor uro i lokalmiljøene.
Også i Region sør utgjør ras i form
av stein, is og snø en stor utfordring. Ras fører
til stenging av veger for kortere eller lengre perioder. I de tilfeller
der det ikke finnes alternative omkjøringer, får
lokalt næringsliv problemer med sine transporter. Skoleskyss må ofte
innstilles. Det har hendt både dødsulykker og andre
ulykker på grunn av ras i Region sør. Med ulykkene
følger også store materielle skader. For dem som
bor langs rasutsatte strekninger, skaper faren for ras stor utrygghetsfølelse
som det er viktig å få gjort noe med.
Søkelyset må rettes mot sikkerheten til dem
som bor og ferdes i rasutsatte distrikt, og det må tas
på alvor at sikkerheten og livskvaliteten reduseres for
de mange som lever med frykten for skred og ras.
Raske og store menneskeskapte klimaendringer er en av de største
samfunnstruslene vi står overfor i dag. Med de ventede
klimaendringene er det god grunn til å tro at rasutfordringen
er økende. Naturlige og menneskeskapte klimaendringer skaper
vær som er varmere, våtere og villere. Temperaturøkning,
mer nedbør og mer ekstremvær gjør at
Norge i framtiden kan få flere ras enn vi trodde før,
andre typer ras og ras på nye steder. Kraftig nedbør
forekommer i økende grad, og kraftige regnskyll er ofte
en utløsende faktor for ras. Mer nedbør kan føre
til større erosjon i elver, bekker og skråninger
og øke faren for jord- og leirras. Ifølge forskerne
gir endringer som mer smelting, mer nedbør og ekstremnedbør økt
fare for jord- og fjellskred. Mer nedbør, ekstremnedbør,
erosjon og bretilbaketrekking gir større fare for flomskred.
Mer nedbør, ekstremvær og vind gir økt
fare for snøskred.
I det forberedende arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP)
2006-2015 gjennomførte Meteorologisk institutt et klimascenario
fram mot år 2050 på oppdrag fra transportetatene.
Dette viste at klimaendringene kan få betydning for beredskap,
reparasjon og forebyggende tiltak mot bl.a. ras, oversvømmelser og
flom. Det er liten grunn til å tvile på at klimaendringene
skaper behov for ny kartlegging og økt kunnskap om forebygging
av ras. Raskartlegging og -sikring er ett av flere viktige og nødvendige
klimatilpasningstiltak. Vi trenger mer forskning på området,
og det er viktig med samordning mellom de ulike institusjonene som
arbeider med rasproblematikk.
Klimaendringer skaper usikkerhet. Det er ikke lenger tilstrekkelig å bygge
på historisk kunnskap om rashendelser. Vi bør
være i forkant av endringene ved å øke
forskningsinnsatsen og dermed øke kunnskapen om rasforebygging
og om rassikring.
Det er viktig at det i arbeidet med neste Nasjonal transportplan
er fokus på rassikring. Rassikring og klimautfordringer
må bli en ny, viktig dimensjon i NTP 2010-2019.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:Stortinget ber Regjeringen legge fram en egen sak om rassikring.
Saken må inneholde en vurdering og kartlegging av alle
rasfarlige strekninger og punkter, en kartlegging som også inkluderer
de nye utfordringene som de menneskeskapte klimaendringene medfører.
I tillegg må saken gi en oversikt over de økonomiske
utfordringene vi totalt sett står overfor på rassikringsområdet.
Konklusjonene legges til grunn i det videre arbeidet med de årlige
budsjetter og med Nasjonal transportplan 2010-2019.
9. mars 2007