Gode, trygge sykehjem er en forutsetning for at eldreomsorgen
skal kunne kalles varm og verdig. Slik det er beskrevet tidligere,
er ikke dette tilfellet for alle kommunene, og alle sykehjemmene.
I tillegg kommer det sterkt økende behovet for nye sykehjemsplasser.
Det er viktig å presisere at sykehjemmene ikke skal være
et oppbevaringssted for eldre og syke, men et hjem hvor beboerne
behandles med verdighet og der de kan leve sitt liv videre i størst
mulig grad som før. De må selv kunne bestemme
når de skal stå opp, spise og legge seg. Eldre
mennesker som er hjelpetrengende, skal få verdigheten tilbake og
man må få en slutt på den umyndiggjøringen
som mange eldre opplever. Derfor må innholdet i sykehjemshverdagen
settes i fokus. Beboerne og de pårørende må få innflytelse
på hvordan hverdagen skal være.
Man kan altså dele opp problemstillingen knyttet til
sykehjem i to hovedområder:
Alle eldre i landet skal være trygge for at de får tilstrekkelig
pleie og omsorg, dersom de blir pleietrengende. Eldreomsorgen er
personellintensiv. Skal omsorgen for de eldre og pleietrengende
bli god nok, trengs det nok pleiere som kan gi dem den hjelpen de trenger.
En del kommuner har klart å bygge opp eldreomsorgen med
tilstrekkelig kapasitet og kvalitet, i andre kommuner er det stor
svikt i tilbudet til de eldre pleietrengende.
Ressurssenteret for omstilling i kommunene har foretatt en kartlegging
i 30-40 kommuner, og funnet at årsverk med brukerrettet
innsats pr. heldøgnsplass ved sykehjem varierer fra noe
over 0,5 pleieårsverk pr. bruker, til 1,0 årsverk.
Også andre undersøkelser og rapporter viser meget
store variasjoner i bemanningen, uten at ulikhetene kan forklares
med ulik pleietyngde eller andre kjennetegn ved beboerne.
Det er altså ulike prioriteringer i hver kommune som
er utslagsgivende for hvor mye pleie og omsorg den enkelte pleietrengende
mottar. Beboerne på de best bemannede sykehjemmene har
dobbelt så mange pleiere tilgjengelig som beboerne på de
dårligst bemannede sykehjemmene.
Helsepersonelloven stiller krav til helsepersonell om å yte
faglig forsvarlig helsehjelp. Hvis helsepersonellet skal kunne gi
forsvarlig pleie og omsorg til de pleietrengende eldre, må sykehjemmene
ha en viss pleiebemanning. Skoler og barnehager har grenser for
antall barn pr. ansatt. Eldre, pleietrengende sykehjemsbeboere må også sikres
en forsvarlig bemanning.
Underbemanning i sykehjemstjenesten har alvorlige følger
for beboerne. For de ansatte fører underbemanning til dårligere
arbeidsmiljø, sykemeldinger og utstøting fra arbeidet,
og det forsterker rekrutteringssvikten til pleieyrkene generelt,
og eldreomsorgen spesielt.
Sykehjemsbeboerne er gjennomgående sterkt pleie- og
omsorgstrengende, og de fleste har et stort og sammensatt sykdomsbilde,
ofte så mange som fem-seks diagnoser. Ca. 70 pst. av dem
har lidelser relatert til aldersdemens.
Sykehjemsbeboernes grunnleggende behov må ivaretas,
uavhengig av hvor de bor i landet. Til dette trengs det et visst
antall pleiere, uansett om sykehjemmet drives i en bydel, i en liten
landkommune eller i et industrisamfunn. Den kommunale økonomien
og de lokale politiske prioriteringene er i stor grad avgjørende
for nivået og kvaliteten i eldreomsorgen.
Sosial- og helsedirektoratet hadde frem til 1. januar
1980 ansvaret for den faglige godkjenningen av bemanningsplanene
ved landets sykehjem. Direktoratet bør nå tillegges
denne funksjonen igjen. Dette vil være et virkemiddel for å sikre
en viss kvalitet i sykehjemstilbudet for alle landets sykehjemsbeboere.
En slik godkjenningsfunksjon vil også kunne gi direktoratet
en bedre oversikt over sykehjemstjenestene, og styrke deres veilederkompetanse
og -funksjon i forhold til andre spørsmål
som kompetanseutvikling, rekruttering, organisering mv.
Bemanningsnormene bør omfatte både antall sykepleiere,
leger, samt annet pleiepersonell som hjelpepleiere, aktivitører
og assistenter. Normene bør videre fastsettes på statlig
nivå, slik at det blir gjeldende for samtlige sykehjem
i hele landet.
Når det gjelder legedekningen ved sykehjem, så er
denne svært lite tilfredsstillende. Legedekningen må etter
forslagsstillernes syn økes kraftig, særlig sett
i lys av at dette er en av de viktigste faktorene for å skape
trygghet blant brukere og pårørende.
Forslagsstillerne viser til den demografiske utviklingen som
er referert tidligere i representantforslaget, og behovet for nye
sykehjemsplasser som en følge av dette. Forslagsstillerne
vil vise til at det varslede investeringstilskuddet for bygging
av sykehjemsplasser fra 1. januar 2008, må få tilbakevirkende
kraft slik at man allerede for inneværende år kan
starte byggingen av nye sårt tiltrengte sykehjemsplasser.
Det er videre viktig at et slikt investeringstilskudd blir av en
slik karakter at man vil få en storstilt utbygging av sykehjem,
som tar høyde for den demografiske utviklingen vi står
overfor. Det vises i denne sammenheng til brev av 12. februar
2007, fra helse- og omsorgsminister Sylvia Brustad, der det blir
opplyst om at det i 2007 vil mangle 14 000 sykehjemsplasser
for å tilfredsstille kravet om 25 pst. dekningsgrad sett
i lys av antallet eldre over 80 år.
Problematikken rundt ansvarsfordelingen mellom sykehjem og sykehus
slik den nå er, er helt håpløs og uansvarlig
fordi sykehusene ønsker å skrive ut pasienter
så tidlig som mulig, mens kommunene ønsker at
sykehusene skal beholde eldre pasienter så lenge som mulig.
Begge ønsker at den andre offentlige myndighet skal bære
kostnadene. Hadde staten betalt for begge tjenester hadde det ikke
vært denne uansvarlige kampen og svarteperspillet som det
nå er. Det er kun én måte å bli
kvitt problemet med "svingdørspasienter" på, og
det er at staten forestår kostnadene enten en pasient er
på sykehus, sykehjem, rehabilitering, mottar fysioterapi,
hjemmehjelp eller hjemmesykepleie eller i omsorg+, altså hele
kjeden av tilbud. Først da vil pasienten motta den tjeneste som
er best for pasienten og det vil også ofte være den
som er rimeligst for det offentlige. I denne forbindelse viser forslagsstillerne
også til behovet for å øke antall medisinske
sengeposter ved norske sykehus. Behovet for dette vil øke
i takt med det stadig økende antall eldre i Norge.
I det nåværende systemet opplever mange kommuner
at behovet for sykehjemsplasser av ulik type varierer fra år
til år, som en følge av naturlig bortfall og nye
behov i befolkningsendringer. Det er ikke sikkert det alltid vil
være det mest hensiktsmessige å bygge nye sykehjem,
dersom behovet ikke er til stede om to, fem eller ti år
frem i tid.
Forslagsstillerne ser med interesse på muligheten for
kommuner til å benytte seg av bomoduler som blir tilkoblet
til allerede eksisterende bygningsmasse. Slike moduler som nå tilbys,
er raske å få på plass, kan leies i en
gitt tidsperiode, og helsepersonell kan leies inn for den samme
perioden om det er ønskelig. Forslagsstillerne peker også på den
store fleksibiliteten modulene kan medføre, i forhold til
ulik type bruk. For å synliggjøre denne problemstillingen
kan man se for seg små kommuner, med ett eller to sykehjem,
hvor behovet for ulike typer plasser (langtidsavdelinger, demensavdelinger,
osv.) er svært varierende over en tidsperiode
på relativt få år. I stedet for at disse
kommunene bygger opp en overkapasitet over tid, kan det være
hensiktsmessig å benytte seg av leiekontrakter på spesialtilpassede
moduler. Forslagsstillerne peker på at også store
kommuner kan være tjent med å benytte seg av slike
tiltak i perioder.
Bruk av moduler vil i gitte situasjoner, etter forslagsstillernes
syn, være svært hensiktsmessig for kommuner å benytte
seg av. Det understrekes at moduler ikke må forveksles
med noen som helst form for brakker, men snarere som et fleksibelt
tilbygg til allerede eksisterende bygningsmasse.
En av de sentrale utfordringene innenfor eldreomsorgen er hvordan
man kan gi en verdig behandling knyttet til livets slutt. Palliativbehandling
handler om hvordan man på en best mulig måte kan
legge til rette for at den enkelte, og dennes pårørende,
opplever livets slutt på en naturlig, varm og verdig måte.
Forslagsstillerne viser i denne forbindelse til prosjektet "Omsorg
ved livets slutt" ved Bergen Røde Kors Sykehjem. Dette
prosjektet synes å være svært vellykket,
sett fra både pasientens og pårørendes
syn.
Det er en kjent problematikk at pasienter skrives ut langt tidligere
fra sykehus enn hva som var tilfellet for bare noen år
tilbake. Dette fører til at en rekke eldre blir svingdørspasienter
mellom pleie- og omsorgssektoren og spesialisthelsetjenesten. I
denne forbindelse viser forslagsstillerne til St. Olav hospitals
bruk av intermediær avdeling ved Sunbø sykehjem
i Trondheim, hvor pasienter som er utskrivningsklare, men heller
ikke i stand til å flytte til et ordinært sykehjem,
får et tilbud. I fagbladet 20. mars 2006 kan vi
lese:
"Sjukepleier og fagkonsulent ved Søbstad, Lisbeth
Kystad, nøler ikke med å betegne tiltaket som
en ubetinget suksess."
Og videre:
"En studie hvor utskrivningsklare pasienter ble delt inn i
to grupper, viser at sjansen for å kunne flytte hjem igjen
etter tre måneder er betydelig større for pasienter
som blir lagt inn på intermediær enhet sammenliknet
med pasienter som blir liggende på sjukehuset."
Forslagsstillerne finner dette svært interessant, og viser
til at den samfunnsøkonomiske gevinsten vil være
svært betydelig, dersom studien som er gjengitt i fagbladet,
er riktig. Det vil derfor etter forslagsstillernes syn være
på sin plass å utvide bruken med intermediære
avdelinger i hele landet.
En av de største utfordringene innenfor dagens pleie-
og omsorgstilbud, er behovet for økt kapasitet og kvalitet
ved sykehjemmene. Forslagsstillerne har tidligere vist til behovet
for endrede finansieringsordninger og øvrige rammetiltak
knyttet til eldre og deres rettigheter. Videre er det etter forslagsstillernes syn
behov for å gjøre spesifikke grep knyttet til
kapasitet og kvalitet ved sykehjemmene.
Følgende elementer tas inn i hovedforslaget:
Bemanningsnormer for leger og sykepleiere
ved sykehjem.
Utrede muligheter for bruk av sykehjemsmoduler.
Forsøk i enkelte kommuner med bruk av registreringssystem,
jf. bruk av "Digitalpenn" i Solna Stad i Sverige.