Til Stortinget
Gjeldsproblemer kan knekke et menneske og følge det
livet ut. Dette kan ofte være i utgangspunktet ressurssterke
mennesker, som aldri kommer seg på bena igjen. På denne
måten går samfunnet glipp av nyttige ressurser,
samtidig som et enkeltmenneske med familie og omgivelser opplever
en stor belastning. Samfunnsøkonomisk sett mister samfunnet
en arbeidstaker og skattebetaler, og kreditorene får ikke dekning
for sitt krav.
Dette representantforslaget tar sikte på å belyse og
skissere forslag til endringer i regelverket omkring personer tynget
av gjeld. Forslagsstillerne understreker at de mener det er viktig
for økonomien å verne om kreditorenes interesser,
og at de ikke på noen måte ønsker å gjøre
det lettere for konkursryttere og svindlere. Men etter forslagsstillernes
syn har dagens regelverk rom for forbedringer som kommer alle parter
til gode, også kreditor.
Forslagsstillerne ønsker også å sette
fokus på årsaker til at folk kommer i gjeldskrise,
og ønsker særlig å se på enkeltmenneskets
svake posisjon i møtet med skattemyndighetene og deres
adgang til skjønnsligning.
Når forslagsstillerne snakker om en person med gjeldsproblemer,
menes en person som er varig ute av stand til å betjene
sin gjeld.
Definisjonen er basert på gjeldsordningslovens § 1-3.
Loven bruker ikke begrepet "gjeldsoffer", og forslagsstillerne har
heller ikke valgt å gjøre dette selv om begrepet
er ganske innarbeidet. Begrepet "offer" er i seg selv problematisk
og man må nyansere mellom bevisst illojal opptreden og
gjeldsproblemer som i større grad oppstår av mer
uforutsette hendelser. Mellom disse ytterpunktene er det selvsagt gråsonetilfeller.
Skattyter har bevisbyrden ved skjønnsligning, og dermed
en svak stilling i tvistesaker med lokalt ligningskontor. Skattyter
har heller ikke fri rettshjelp, mens ligningskontoret har tilnærmet
ubegrenset tilgang på ressurser i sin prosess mot skatteyter.
Skattyter har ikke engang fradragsrett for kostnader tilknyttet
saksførselen mot ligningskontoret. I England har man gitt
ligningsmyndighetene bevisbyrden i skjønnssaker.
Det er bare dersom skattyter vinner frem med sin klage i nemndbehandlingen
at skattyter kan kreve hel eller delvis dekning av sakskostnader.
At dette blir innvilget, er ikke gitt. Skattebetalerforeningen har
uttalt at klager burde være sikret full dekning av sakskostnader
dersom skattyter får medhold i de aktuelle nemndene.
Saksbehandlingsrutinene i skattetvister er dessuten lite til
gunst for skattyter. Gangen i en klagesak til ligningsnemnden foregår
slik:
Skyldner klager (eksempelvis på en
skjønnsligning).
Klagen sendes ligningskontoret hvor samme saksbehandler
lager en innstilling.
Innstillingen sendes til ligningskontoret i kommunen.
Det betenkelige ved prosessen er at ligningssjefen møter
i ligningsnemnden, men ikke skattyter! Skattyter har dermed liten
mulighet til å tale sin sak overfor de som skal avgjøre
tvisten. Forslagsstillerne er kjent med at det i mange ligningsnemnder
nærmest er kutyme at ligningsfunksjonærens innstilling
godkjennes. Ytterligere problematisk har det vært at medlemmene
sjelden er skolert i skatterett og dermed blir overkjørt
av ligningskontorets representant.
Det er imidlertid endringer underveis. I forbindelse med statsbudsjettet
for 2007, i Ot.prp. nr. 1 (2006-2007) kap. 3.2.2.2 med tilhørende
innstilling Innst. O. nr. 10 (2006-2007), får lov av 13. juni
1980 om ligningsforvaltning (ligningsloven) ny § 2-2
nr. 1 og 3 med forskriftshjemmel. Hensikten er at minst 2/3 av
ligningsnemndens medlemmer skal ha kompetanse innen økonomi,
regnskap eller jus. Nemndens leder skal oppfylle kravene i domstolloven § 54
for å være tingrettsdommer. Det skal videre være
ny saksbehandler i hvert trinn av saken. Dette vil forhåpentligvis
innebære en betydelig forbedring. Reglene forventes å gjelde
fra 2008, når nye nemnd-medlemmer inntrer etter høstens
kommunevalg. Utkast til forskrift er nå på høring,
og det foreslås at Skattedirektoratet kan utarbeide retningslinjer
for hvilke utdannelseskrav som skal stilles. (Brev FIN 27.06.2007, kapittel
1.3.1)
Det er videre i behandlingen av Ot.prp. nr. 1 (2006-2007) skjedd
en forbedring gjennom at skattyter får innsyn i saksdokumenter
vedrørende sin egen ligning. Ligningsloven §§ 3-1,
3-2 og 3-4 nr. 3 endres.
Likevel vil det hele være en tidkrevende prosess for
den skjønnslignede, ettersom ligningsnemnden har få møter
per år, og ofte må skattyter ta saken videre til
rettssystemet for å ha en sjanse til å vinne frem.
Enkelte ligningskontorer har selv tatt initiativ til å hjelpe
skattytere med å oppfylle opplysningsplikten, blant annet
ved å drive oppsøkende virksomhet overfor skattytere
som ikke leverer selvangivelse i rett tid.
Et problem GOA-Gjeldsoffer-Alliansen har fått mange
meldinger om, er næringsdrivende som avslutter sin virksomhet,
frivillig eller ved en konkurs. De varsler ligningskontoret om at
de har begynt som lønnsmottagere, og ber om et vanlig skattekort.
Dette kan ta flere år, til tross for purringer. De får
tilsendt skattekort for næringsdrivende, med forfall på forskuddsskatt
fire ganger i året. Dersom ikke første avdrag
blir betalt, forfaller hele årets skatt, med derpå følgende
hardhendt inndriving.
Er situasjonen preget av personlige kriser, for eksempel i forbindelse
med samlivskriser og/eller tap av arbeid, kan en materielt
sett uberettiget skjønnsligning være det som skal
til for at vedkommende får en varig knekk og aldri senere
greier å få orden på tilværelsen.
I lederen til Skatterett 2007/1, skriver Einar Harboe
om skattytere i vanskeligheter:
"Kanskje det er på tide å tenke nytt? Kanskje
kan veiledning om oppfyllelse av opplysningsplikten overfor skattemyndighetene
ytes mer effektivt fra offentlige kontorer utenfor skatteetaten?
En lokal veileder, ansatt for eksempel i "NAV-systemet", vil enkelt kunne
etablere kontakt mellom vedkommende skatteyter og ligningskontoret
når det er nødvendig å gi veiledning
til svært mange som sliter i møtet med det offentlige."
Ifølge Innst. O. nr. 12 (2006-2007) opplyses det at Regjeringen
arbeider med tiltak som tar sikte på å hjelpe
"vanskeligstilte gjeldsoffer", også når det er skatte-
og avgiftskrav som er hovedårsak til gjeldsproblemene.
Skattedirektoratet har nedsatt en arbeidsgruppe som vil lage en
rapport om hvordan man bedre kan imøtekomme skattytere
som av ulike årsaker ikke er i stand til å ivareta
sine interesser. Dette er vel og bra, men ordbruken tyder likevel
på at dette er snakk om folk som har mer enn gjeldsproblemer
og finansfobi, og forslagsstillerne vil fremheve det faktum at også vanlige
ressurssterke mennesker kan komme i en gjeldsfelle. Disse må få mulighet
til å komme ut av knipen dersom de skal ha mulighet til å bidra
positivt for samfunnet i fremtiden.
Ofte er det også skjønnsligningen som nettopp har
bidratt til gjeldsproblemene; en skjønnsligning som skattyter
bestrider. Det vil derfor være unaturlig for skattyter å ta
skrittet til gjeldsordning på et krav skattyter mener er
feilaktig.
På forespørsel til statsråden i Finansdepartementet,
Kristin Halvorsen, (Dokument 15), besvart 9. mai 2007,
opplyses det at når det gjelder gjeldsproblemer knyttet
til skatte- og avgiftskrav, har Skattedirektoratet nedsatt en arbeidsgruppe
som har utarbeidet en rapport om behovet for å bistå vanskeligstilte
skattytere, dvs. skattytere som for et kortere eller lengre tidsrom
er ute av stand til å ivareta egne interesser, herunder å levere
selvangivelsen. Årsakene kan blant annet være
psykiske eller sosiale problemer, sykdom eller dødsfall
i familien. Totalt sett er det en begrenset gruppe skattytere som
kommer i en slik situasjon, men konsekvensene for den enkelte kan
være store.
Det opplyses videre at arbeidsgruppen i rapporten har kommet
med flere forslag til tiltak som kan iverksettes for å avhjelpe
situasjonen for disse skattyterne. Blant annet foreslår
arbeidsgruppen at:
Skatteetaten - for å komme
i kontakt med den vanskeligstilte på et tidlig tidspunkt,
- inngår samarbeidsavtaler med andre instanser, som for eksempel
NAV.
Det i skatteetaten opprettes egne enheter som skal bistå og
behandle saker fra vanskeligstilte skattytere.
Det for å sikre samarbeidet mellom ligningskontorene
og skatteoppkreverkontorene gis klare retningslinjer for hva slags
opplysninger som kan utveksles mellom fastsettings- og innkrevingsmyndighetene.
Det blir enklere for vanskeligstilte skattytere å få endret
en uriktig skjønnsligning.
Det blir enklere for vanskeligstilte skattytere å få ettergitt
gjeld og komme inn under en gjeldsordning.
Det fastsettes en egen sats for forsinkelsesrente når
det er manglende evne som er årsaken til at skattegjeld
ikke betales.
Tiltakene som nevnes er positive, men fokus er klart rettet mot
mennesker i en særskilt vanskelig stilling, som ikke er
i stand til å ta vare på seg selv. Finansminister
Kristin Halvorsen innrømmer også at dette gjelder
en mindre gruppe, og det er grunn til å frykte at vanlige
folk, som utsettes for ligningsmyndighetenes og kemnerens til tider
dårlige skjønn, også etter dette vil
være i en svært utsatt posisjon. Det er likevel
positivt at Finansdepartementet i en pressemelding av 9. mai
2007 også innlemmer samlivsbrudd i denne kategorien. Rapporten
er foreløpig unntatt offentlighet, men Finansdepartementet
opplyser at Skattedirektoratet nå vil vurdere hvordan arbeidsgruppens
forslag skal følges opp.
I en artikkel fra Skattedirektoratet samme dag, opplyses det
at Skattedirektoratet foreløpig setter i verk følgende
tiltak:
Likningskontorene og skatteoppkreverkontorene skal
bruke telefon og oppsøkende virksomhet for å gi
denne gruppen service og bistand.
Egne ansatte skal ha ansvar for å følge
opp og bistå skattytere med særlige behov.
Retningslinjene for gjeldsordning, nedsettelse eller ettergivelse
av skatt, trekk i lønn og for endring av vedtak om fastsettelse
av skatt og avgift skal gjennomgås.
Dette er prisverdig og på høy tid. Skatteoppkrevernes
overlegne makt i forhold til skattyter er en etterlevning av et
foreldet føydalsamfunn, og burde for lengst vært
revurdert og modernisert, slik at skattyter ikke opplevde den undertrykkelse
som skjer i for mange tilfeller. Likevel har nok ligningsmyndighetene
et langt større forbedringspotensial på dette
området enn disse tre punktene.
Det er ofte de offentlige kreditorene som er de tøffeste.
Offentlige kreditorer godtar ikke frivillig gjeldsordning, og er
ofte de som kjører løpet ut og tvinger frem tvungen
gjeldsordning. Stortinget behandlet i forrige sesjon Dokument nr.
3:5 (2005-2006) Riksrevisjonens undersøkelse av forvaltningen av
gjeldsordningsloven - oppfølging av Dokument nr. 3:13 (1996-1997).
I innstillingen uttalte en samlet komité følgende:
"Komiteen er svært opptatt av at enkeltpersoners pådratte
gjeldsforpliktelser ikke skal oppleves å bli en livslang
fattigdomsfelle, men et forhold som kan håndteres innenfor
en begrenset tidsperiode. På denne bakgrunn forutsetter
komiteen at Regjeringen løpende vurderer om det bør
gjøres endringer i regelverk og praksis for å sikre
at de overordnende målene med gjeldsordningsloven blir
ivaretatt. Komiteen vil i den forbindelse særlig peke på viktigheten
av at offentlige kreditorer konstruktivt bidrar til gjeldsordning
når dette er hensiktsmessig. Komiteen ber Regjeringen utarbeide
klare retningslinjer både for hvordan det offentlige skal
forholde seg til henvendelser vedrørende gjeldssanering/gjeldsordning
og for når utestående fordringer bør
inngå i en gjeldsordning."
På et oppfølgingsspørsmål,
stilt 15. september 2006 fra stortingsrepresentant Gjermund Hagesæter
i Fremskrittspartiet om hva finansministeren hadde foretatt seg
for å gjøre offentlige kreditorer mer fleksible,
viser finansminister Kristin Halvorsen til ordninger for lempning
av krav i form av betalingsavtale, nedsettelse og ettergivelse på skatte-
og avgiftsområdet. Finansministeren skriver videre at det
kan være rom for ytterligere forbedringer i innkrevingspraksis,
og at etaten vurderer å gjøre situasjonen lettere
for vanskeligstilte skattytere. Dette omfatter bl.a. tiltak for å forhindre
at enkelte skattytere, på grunn av en vanskelig livssituasjon,
opparbeider seg unødvendig stor skatte- og avgiftsgjeld
som ødelegger deres fremtid, og tiltak for å unngå at
skattytere med særlige kommunikasjonsvanskeligheter overfor
offentlige etater blir behandlet urimelig strengt. Det ble videre opplyst
at et eget utvalg under Fornyelses- og administrasjonsdepartementet
(Solberg-utvalget), gjennomgår det offentlige innkrevingsapparatet
med sikte på forbedringer, blant annet når det
gjelder samordning av innkrevingstiltak fra flere oppkrevere overfor
samme skyldner.
Én særlig viktig endring har skjedd i forhold
til reglene om gjeldsordning og skattekrav: Før 1. juli 2003
var det ikke mulig å oppnå gjeldsordning etter gjeldsordningsloven
dersom skatte- og avgiftsgjelden oversteg 60 prosent av skyldnerens
samlede gjeld. Etter 1. juli 2003 har skatte- og avgiftskrav fullt
ut vært omfattet av gjeldsordningsloven. Denne endringen
har ifølge Skattedirektoratet medført at flere
skyldnere med skatte- og avgiftsgjeld har fått en løsning
på sitt gjeldsproblem gjennom gjeldsordningsinstituttet.
Det er spesielt grunn til å sette fokus på noen
særskilt uheldige rutiner hos statlige innkrevere. Når
det gjelder mennesker som har misligholdt sine studielån eller
skattebetaling, og som eier sin bolig, har både Statens
innkrevingssentral og kemnerne lagt seg på svært
hardhendte rutiner. Statens innkrevingssentral krever gjelden innbetalt
innen to år, ellers begjæres boligen tvangssolgt.
Skattedirektoratet har utarbeidet rutiner for kemnere som sier at
restskatt skal betales innen ett år, ellers kreves det
tvangssalg.
I begge tilfeller kan det dreie seg om mennesker som er i arbeid,
og som kan dokumentere at de vil være i stand til å betale
gjelden uten problemer, men ikke på så korte frister.
Man kan da spørre seg om det er samfunnsøkonomisk
hensiktsmessig å frata disse menneskene sine boliger, med
den følge at barn må bytte skoler, osv. , for
beløp som uten vesentlig risiko kan innfordres på rimelig
måte.
Et ytterligere problem ved Statens innkrevingssentral er hyppig
skifte av saksbehandlere noe som gjør prosessen vanskeligere
for skyldner, ettersom saksopplysninger og forløp til stadighet
må forklares på nytt.
Offentlige kreditorer står ofte i en ytterligere styrket
maktposisjon fordi det offentlige i mange tilfeller har lovbestemt
pant i eiendommen for skattekrav på eiendomsskatt som går
foran alle andre heftelser i den eiendom skattekravet gjelder, slik
det fremgår av panteloven § 6-1 (1).
Samme panterett har en kommune og kommunale etater for følgende
særlige eiendomsavgifter: avfallsgebyr etter lov 13. mars
1981 nr. 6 om vern mot forurensninger og om avfall, feieavgift etter
brann- og eksplosjonsvernloven § 28 annet ledd,
og årsavgift for vann og kloakk etter lov 31. mai
1974 nr. 17 om kommunale vass- og kloakkavgifter.
Lov om kringkasting 4. desember 1992 § 8-4 fastslår
at forfalt kringkastingsavgift og tilleggsavgift er sikret ved panterett
i kringkastingsmottakeren og tilbehør, eller deler til
den. Panteretten går foran alle andre rettigheter i tingen
selv om den overdras til ny eier. Kringkastingsavgift og tilleggsavgift
er for øvrig tvangsgrunnlag for utlegg. Statens innkrevingssentral
kan inndrive kravet ved trekk i lønn eller andre lignende
ytelser.
Veitrafikkloven § 38 gir også staten
forrang for andre kreditorer for forfalt tilleggsavgift, gebyrer
eller bøter.
Den norske staten har penger nok og burde ikke stå forrest
i køen ved en konkurs og dermed fortrenge mindre og mer
sårbare kreditorer, men snarere få oppfylt sitt
krav dersom de øvrige kreditorene hadde fått dividende,
altså få lavest prioritet.
Gjeldsordningsloven, lov 17. juli 1992 nr. 99, lov om frivillig og tvungen gjeldsordning for privatpersoner, er ett av flere tiltak som på begynnelsen av 1990-tallet ble iverksatt for å motvirke gjeldsproblemer i private hushold. Lovens formål er å gi personer med alvorlige gjeldsproblemer en mulighet til å få kontroll over sin økonomi igjen. Loven skal legge forholdene til rette for at skyldnere med slike problemer, etter søknad om gjeldsforhandling, kan oppnå en gjeldsordning. En ordning kan oppnås enten gjennom avtale med kreditorene (frivillig gjeldsordning) eller ved stadfestelse av tingretten (tvungen gjeldsordning). Loven skal sikre at skyldner betaler så mye som mulig av sine forpliktelser, samt at det skjer en ordnet fordeling av skyldnerens midler mellom kreditorene. Prosessen er beskrevet i figuren nedenfor:
Figur 1. Beskrivelse av søknadsprosessen, gjeldsforhandlinger og forsøk på å oppnå ordninger
I mange tilfeller stopper problemene i fase 1. Debitor tar kontakt med kreditor og får til en utenomrettslig (gjelds)ordning. Dette løser seg i mange tilfeller.
Skyldnere som forsøker å få til en gjeldsordning på egen hånd, kan ha behov for veiledning. Sosialtjenesten i kommunen har plikt til å bistå personer med å komme frem til en utenomrettslig gjeldsordning. Dersom skyldner ikke kommer til en ordning med sine kreditorer på egen hånd, kan skyldner søke om gjeldsordning hos namsmannen på bostedet. Namsmannen finnes på politi- eller lensmannskontoret.
Dersom vilkårene i gjeldsordningsloven §§ 1-2 til 1-4 er til stede, og søkeren oppfyller kravet i § 2-1, skal namsmannen åpne gjeldsforhandlinger etter § 3-1. (Fase 3) Ved tvil sender namsmannen saken til tingretten/byfogden for endelig avgjørelse. Namsmannen har ansvaret og skal sørge for at saken blir tilstrekkelig opplyst, slik at gjeldsforhandlinger kan gjennomføres innen fire måneder, jf. § 2-7. Dersom frivillig gjeldsordning ikke kan gjennomføres, forlenges gjeldsforhandlingsperioden med to måneder.
Når namsmannen eller tingrettene/byfogdene åpner forhandlinger, skal saken kunngjøres. Fordringshaverne skal deretter melde kravet, og et eventuelt forslag til frivillig gjeldsordning utarbeides i løpet av en fire måneders gjeldsordningsperiode.
Det kan også være tilfellet at det for kreditor ikke er mulig å få tak i skyldner. Kreditor går da til namsmannen og får en rettslig behandling hvor namsmannen sender ut forslag. Hvis alle godtar forslaget, blir det en frivillig rettslig gjeldsordning. Hvis noen ikke godtar forslaget, blir det en tvungen rettslig gjeldsordning.
Dokument nr. 3:5 (2005-2006) Riksrevisjonens undersøkelse av forvaltningen av gjeldsordningsloven - oppfølging av Dokument nr. 3:13 (1996-1997), avdekket at namsmennene ikke greier å holde saksbehandlingstidene som er fastsatt i loven og av Justisdepartementet (Fase 2). Det tar i gjennomsnitt 202 dager fra søknaden registreres til søkeren får avslag, mot de fastsatte 90 dager. I de tilfeller der behandlingen av søknaden fører til at gjeldsforhandling blir åpnet, tar det i snitt 147 dager, mot fastsatte 90 dager (Fase 2). At saksbehandlingstiden ikke overholdes, fører til en ytterligere uheldig belastning for dem som er tynget av gjeld.
Dersom en frivillig gjeldsordning ikke kommer i stand, kan skyldner begjære tvungen gjeldsforhandling som behandles av tingretten/byfogden. Da forlenges gjeldsforhandlingsperioden med to måneder, jf. § 5-1.
Virkningen av en gjeldsordning er at man betaler sine kreditorer etter evne over en periode på som regel fem år. Deretter slettes restgjelden med noen unntak i henhold til avtalen, slik at man har mulighet for å få en ny start økonomisk. I gjeldsforhandlingsperioden har skyldneren ikke anledning til å påta seg ny gjeld. En person kan som hovedregel bare gis gjeldsordning én gang, men det finnes unntak ved spesielle omstendigheter.
Loven gjelder som nevnt kun privatpersoner. Dette betyr at selvstendig næringsdrivende som hovedregel ikke kan få gjeldsordning, med to unntak:
(1) Næringsvirksomheten må ha opphørt, og det må ikke være knyttet uavklarte forhold til næringsvirksomheten, som i vesentlig grad kan vanskeliggjøre gjennomføring av en gjeldsforhandling. For at en næringsdrivende skal kunne oppnå gjeldsordning og bli kvitt sin gjeld, må altså næringen avvikles og slettes i Brønnøysundregistrene, slik at ikke skyldner kan drive virksomheten videre for kreditorenes regning.
(2) Den gjeld som er knyttet til næringsvirksomheten, utgjør en forholdsvis liten del av skyldnerens samlede gjeld.
For å få gjeldsordning er det satt opp enkelte vilkår i loven som må være oppfylt. Skyldner må være varig ute av stand til å oppfylle sine økonomiske forpliktelser. Med uttrykket "varig" menes ikke resten av livet. Det er imidlertid ikke tilstrekkelig at man en gang iblant ikke får regnestykket til å gå opp. Namsmannen foretar en konkret vurdering av hvilke inntektsmuligheter man har, hvor stor gjelden er og hvordan fremtidsutsiktene ser ut. Spørsmålet er hvor lang tid det vil ta å tilbakebetale gjelden. Generelt kan det sies at dersom skyldner anses betalingsudyktig over et fremtidstidsperspektiv på 10-15 år, regnes det som varig i lovens forstand.
Det er ikke noe formelt krav til gjeldens størrelse, og ikke noe tak på hvilken inntekt skyldner kan ha. Det er forholdet mellom størrelsen på gjelden og søkerens inntekt som er avgjørende. Dersom inntektene ikke er tilstrekkelige til å dekke renteutgifter, er det uten videre klart at det økonomiske vilkåret for å få gjeldsordning er oppfylt.
Det er et vilkår at det ikke må virke støtende for andre skyldnere eller samfunnet for øvrig, at skyldner innvilges gjeldsordning. Med dette menes at det ikke må virke urimelig eller urettferdig for andre. Man får for eksempel ikke gjeldsordning dersom man har tatt opp lån med sikte på å få gjeldsordning. Det skal videre særlig legges vekt på om for eksempel størstedelen av gjelden er stiftet nylig, eller om gjelden stammer fra straffbare forhold eller skatteunndragelse.
Anslagsvis 40 prosent av dem som søker gjeldsordning, får avslag. Årsaken til avslag er også ofte begrunnet med for uoversiktlig økonomi.
Det kan kanskje bli for enkelt å hevde at låntakeren
som ikke klarer å betjene sine utgifter, alene har alt
ansvar. Dagens kjøpe- og lånepress er en medvirkende årsak
til utviklingen, samtidig som dette er en del av et dynamisk, velfungerende
marked og med en tilhørende velstandsvekst som vi alle
nyter godt av. Det kan imidlertid være grunn til å rette
søkelys mot lovverket, og holdningene til de forskjellige
låne- og kredittinstitusjonene, som ikke alltid tar hensyn
til de menneskelige tragediene som ofte ligger i bunn av sakene.
Deler av næringen begynner imidlertid å bli mer
skånsomme, og noen har som mål at de ønsker å se
enkeltindividet, fordi de ønsker å ta samfunnsansvar.
Dette er selvsagt noe de ikke markedsfører, ettersom dette
kan føre til utnyttelse.
Hver kommune har dessuten såkalte "gjengangere" som
sliter med økonomiske problemer. Skyldnere som er kommet
i en økonomisk ond sirkel de selv ikke kommer ut av, blir
kasteballer mellom kredittinstitusjoner, økonomisk rådgiver
i kommunen og namsmannen. Problemet er at de involverte instansene
ikke alltid ser sammenhengen i den enkeltes situasjon og således
bidrar til å opprettholde denne onde sirkelen.
Kredittinstitusjonene har som mål å få inn
mest mulig av det utestående beløpet, og ser ikke
alltid på de øvrige krav som er utestående
for skyldneren. Disse styres kanskje fra et kontor langt unna, og
ser ikke de personlige tragediene som utspiller seg hos skyldnerne.
Men enkelte kredittinstitusjoner har også som mål å behandle
folk med respekt og anstendighet, og oppnår av denne grunn
kanskje bedre resultater.
Sammenholdt med at behandlingstidene for gjeldsordning overskrider
de fastsatte grenser, slik Riksrevisjonen avdekket i Dokument nr.
3:5 (2006-2007), er den innledende fasen der skyldner må forsøke å komme
til en ordning med kreditorene på egen hånd, ofte
problematisk. Den kan for noen medføre en for stor psykisk
belastning. Gjeldsordningsloven § 1-3 annet ledd
krever at det skal være forsøkt å komme
til en ordning med kreditorene, og lyder:
"Det kan ikke åpnes gjeldsforhandling etter loven her
før skyldneren etter evne har forsøkt å komme frem
til en gjeldsordning på egen hånd."
Dette er listet opp i Fase 1 i figur 1.
For mange blir det et rent pliktløp, og en uthaling av
prosessen med å få ordnet opp i økonomien
for skyldner. Offentlige kreditorer går dessuten sjelden med
på et slikt initiativ. Dette gjelder også NRK
og tilhørende innkreving av manglende lisensbetaling. En
forbedring ville dermed vært å endre loven, slik
at skyldner har rett, men ikke plikt til å forsøke å få til en
ordning med fordringshaverne. På den måten kunne
saken gå rett til Fase 2, dersom det ble ansett som mest
hensiktsmessig av hensyn til skyldner.
En endring kunne lyde slik:
"Det kan åpnes gjeldsforhandling etter loven, dersom
skyldner ikke finner det formålstjenelig å forsøke
en frivillig forhandling med kreditorene."
Sverige har innført en slik ordning fra 2007.
Norge er i dag i en høykonjunktur. I en nedgangskonjunktur,
som helt sikkert vil følge, vil det forekomme flere tilfeller
av gjeldsproblemer. Forslagsstillerne er derfor bekymret over den
lange saksbehandlingstiden i dag når det gjelder gjeldsordninger, og
frykter at saksbehandlingstiden vil øke den dagen det eventuelt
blir en lavkonjunktur.
Forslagsstillerne er kjent med at Barne- og likestillingsdepartementet
jobber med noen tiltak for å bedre situasjonen for mennesker
tynget av gjeld, blant annet som følge av Dokument nr.
8:95 (2005-2006) om tiltak for å bekjempe fattigdom og
forebygge gjeldsproblemer, fremmet av representanter fra Kristelig
Folkeparti. På forespørsel til statsråd
Kristin Halvorsen i Finansdepartementet (Dokument 15), besvart 9. mai
2007, opplyses følgende om fremdriften:
"Regjeringen arbeider for tiden med flere tiltak for å bedre
situasjonen for private husholdninger som opplever gjeldsproblemer.
Jeg kan blant annet nevne at Regjeringen for tiden vurderer
behovet for justeringer i gjeldsordningsloven
å opprette et "grønt nummer" for gjeldsrammede
om det bør opprettes et gjeldsregister i Norge
om det bør innføres frarådningsplikt
ved kredittkjøp."
Frarådningsplikten er imidlertid avhengig av at kreditor
har tilstrekkelig tilgang til, og oppdaterte opplysninger om, kundens økonomi.
Dette er følgelig et argument for et gjeldsregister, spesielt
sett i lys av at historiske data fra kredittopplysningsbyråene
er svekket ettersom betalingsanmerkninger nå slettes umiddelbart
etter at forholdet er gjort opp, jf. kapittel 6.6. Men dette må veies
opp mot personvernhensyn. Enkelte kredittinstitusjoner avslår
i dag halvparten av søknadene for kredittkjøp.
Vedrørende skoleringsarbeidet for økonomiske
rådgivere i kommunene, opplyser Sosial- og helsedirektoratet
at det er opprettet en sentral arbeidsgruppe som arbeider med opptrapping
av økonomisk rådgivning i kommunene. Et team utgått
fra denne arbeidsgruppen har hittil gjennomført grunnkurs
i økonomisk rådgivning og gjeldsrådgivning
for alle landets kommuner, og en kursrekke med videregående
kurs blir etter planen avsluttet i september 2007. Oppfølgingskurs er
ifølge departementet under planlegging.
Etterfølgende evaluering viser ifølge departementet
at kursene har gitt deltagerne relevante kunnskaper om økonomisk
rådgivning og gjeldsrådgivning, og deltagerne
har opplyst at de har fått stort utbytte av kursopplegget.
Det er videre ifølge departementet grunn til å tro
at prosjektet har medført økt kommunal rådgivningskompetanse
i slike saker.
Det er foreløpig ikke undersøkt hvilke positive
effekter prosjektet har for brukerne av rådgivningstjenestene.
Det opplyses at Statens institutt for forbruksforskning
på oppdrag fra Sosial- og helsedirektoratet gjennomfører
en undersøkelse i alle landets kommuner om omfanget og
effekten av utenomrettslige gjeldsordninger på sosialkontorene.
Rapporten vil etter planen foreligge senest oktober 2007.
Det er en del andre bestemmelser som gjør situasjonen
særlig uholdbar for mennesker tynget av gjeld, som gjennomgås
i det følgende. GOA-Gjeldsoffer-Alliansen har belyst en
del av dem.
Trekk i lønn blir iverksatt når noen ikke betaler det
de skal. Etter dekningsloven § 2-8 skal trekkene prioriteres
slik: Barnebidrag, erstatning for straffbare handlinger, bøter,
skatt, andre krav.
Lønnstrekkene kan imidlertid føre til at skyldneren
sitter igjen med så lite at verdig livsopphold er umulig.
Dette fører ofte til at vedkommende "tvinges" over på svart
arbeid, eller kanskje kriminelle handlinger. Samtidig må satsene
ikke være så høye at de ikke innebærer
en disiplinering, eller slik at vanlige arbeidstakere sitter igjen
med mindre.
Grensen for trekk defineres slik i dekningslovens § 2-7:
"Utlegg kan tas i den utstrekning lønnen overstiger
det som med rimelighet trengs til underhold av skyldneren og skyldnerens
husstand."
Problematisk er det imidlertid at "det som med rimelighet trengs"
ikke er godt definert, og det har ført til mange varianter.
Skatteoppkreverne er de verste, som i mange tilfeller bare lar skyldner
beholde et livsopphold lik den respektive kommunes sosialsats. Dette
til tross for at sosialhjelpssatsene er beregnet på kortvarige
perioder. Blant andre GOA - Gjeldsoffer-Alliansen mener satsen for
livsopphold bør være den samme, uansett hvem som
beslutter lønnstrekk, og at denne satsen bør være
den samme som ved gjeldsordninger.
Når man snakker om samme sats, er det viktig å være
bevisst på at bokostnader holdes utenfor. Disse kan selvsagt
variere betydelig innen Norge.
Satser for livsopphold er ifølge Statens institutt for
forbruksforskning (SIFO) 5 750 kroner per måned,
med tillegg for dokumenterte strømutgifter og dokumenterte
reiseutgifter til arbeid. Denne modellen benyttes av Arbeids- og
velferdsetatens innkrevingssentral, som krever inn barnebidrag.
Livsopphold spesifiseres slik:
| kroner |
Mat og drikke | 2 000 |
Klær og sko | 680 |
Helse og hygiene | 540 |
Lek og fritid | 680 |
Andre dagligvarer | 210 |
Husholdningsartikler | 330 |
Møbler | 310 |
Telefon og media | 1 000 |
Sum | 5 750 |
Anslag for strøm og fyring | 880 |
Anslag for reise til/fra
arbeid | 670 |
Sum | 7 300 |
Tabellen viser livsopphold, boutgifter holdes utenfor. Dette
fastsettes lokalt.
Satsene varierer imidlertid. Statens innkrevingssentral opererer
med en sats for enslige på 6 750 kroner, og 11 440
kroner for par, inkludert strøm/fyring og reise
til arbeid, mens skatteoppkreverne har sitt eget skjønn
som livsoppholdet fastsettes etter. Skatteoppkreverne bruker i en
del tilfeller den lokale kommunens sosialsats, og det skal ha forekommet satser
så lave som 3 000 kroner per måned, inkludert strøm/fyring
og reise til arbeid. Kemneren i Oslo har en sats på 5 600
kroner for enslige personer. Når skatteoppkreverne legger
sosialsats til grunn, blir dette urimelig, ettersom sosialstøtten
tar utgangspunkt i en forhåpentligvis forbigående
kortere periode som den vanskeligstilte skal komme ut av. En solid
restskatt kan det derimot ta mange år å nedbetale. Et
slikt eksistensminimum over lengre tid kan knekke skyldner helt.
Ved klage på disse satsene har man sett at rettsapparatet
i mange tilfeller legger til grunn at sosialkontorets normer skal
danne grunnlag for skjønnet.
I Norsk Retstidende 2001, side 854, omtales en klage til Høyesteretts
kjæremålsutvalg på et skjønn som
følger:
"Den forutberegnelighet og likebehandling lagmannsretten tilstreber,
og som er ønskelig, kan også oppnås ved
bruk av de offentlig fastsatte satser for sosialhjelp, som dessuten
relaterer seg til de stedlige leveomkostningene."
Høyesterett ønsker altså likebehandling,
men de burde vite at sosialsatsene varierer formidabelt mellom kommunene.
I tillegg burde Høyesterett være klar over at
sosialsatsene ikke blir fastsatt etter mottakers nødvendige
behov, men som en salderingspost når kommunebudsjettet
skal gjøres opp.
Ifølge SIFO varierer prisene lite over landet, med unntak
av bokostnader og transport, som altså holdes utenfor i
oppsettet foran.
Ved spesielle omstendigheter, som f.eks. at skyldner oppholder
seg i et land med lavere levekostnader, burde imidlertid livsoppholdssatsene
kunne reduseres til et tilsvarende kostnadsnivå i det gjeldende
land. Forslagsstillerne mener det bør fastsettes en veiledende,
ikke for høy og ikke for lav sats, som i større
grad bør følges, slik at ikke store og urimelige variasjoner
oppstår.
I Norge er det fire instanser som kan nedlegge lønnstrekk
i skyldners inntekt: Arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral,
Statens innkrevingssentral, skatteinnkrevere og namsmannen.
Disse instansene har en lovpålagt plikt til å sørge for
at skyldneren beholder et livsopphold som han kan leve av, og de
har en plikt til å samarbeide, slik at skyldneren ikke
blir trukket for mye, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 7-21
andre ledd. Dette blir ofte neglisjert av offentlige myndigheter,
og GOA-Gjeldsoffer-Alliansen opplyser at de har sett mange lovbrudd
fra trekkinnstansenes side, som har medført at skyldnere
i stedet for lønn mottar en lønnsslipp som står
i minus.
Her kan en løsning være at man i Norge legger
om systemet slik at man kun har én trekkinnstans. I Sverige
er det Kronofogden som alene står for alle trekk i lønn.
Dette gir en bedre oversikt over skyldnerens situasjon.
Det er ikke gebyrene i seg selv som gjør at mennesker
får gjeldsproblemer, men som regel at en person mister
inntektskilden. Høye gebyrer er likevel en ytterligere
tyngende faktor. Gebyrene til det offentlige er ofte det som virkelig
forverrer situasjonen for mennesker med gjeldsproblemer. Og ofte
ender også sosialkontoret med å betale regningene
likevel. I den norske inkassobransjen er inkassosalærene
langt høyere enn i våre naboland. I Sverige er
eksempelvis salæret for henvendelse til skyldner 160 kroner
uansett kravets størrelse. Hvis saken går til
Kronofogden, skal denne ha et gebyr på 315 kroner. For
utleggsforretning er gebyret 1 000 kroner. I Danmark er
salæret 100 kroner for første henvendelse til
skyldner. Det vises for øvrig til SIFO-rapporten "Inkasso
i Norden" som sammenligner inkassosystemene i Sverige, Danmark og
Norge, der Norge fremstår som det landet med klart høyest
gebyrer i en inndrivningsprosess (SIFO, Oppdragsrapport nr. 6 -
2007). Det svenske systemet er det billigste for skyldneren.
Det ville være fornuftig å undersøke
hva som er årsaken til de store forskjellene mellom landene, samt
de samfunnsmessige effektene av gebyrnivåene i de forskjellige
landene.
Gebyrene til inkassoselskaper er også høye,
og det forverrer likeledes situasjonen for mennesker med betalingsproblemer.
Ifølge GOA-Gjeldsoffer-Alliansen fører den særskilt
høye fortjenesten i inkassobransjen til at bransjen kan
trekke til seg useriøse aktører. Unormalt høy
fortjeneste er vanligvis et symptom på at markedet ikke
fungerer tilstrekkelig. Om de høye salærene i
Norge skyldes markedssvikt, bør dette utbedres. Ansvaret
for tilstandene i Norge ligger neppe utelukkende hos grådige
utlånere, inkassobyråer eller et næringsliv
som vil selge og tjene mest mulig, men trolig også på lovverket.
Forslagsstillerne ønsker også å påpeke
at det blir for enkelt å legge skylden på kyniske
inkassoselskaper. Inkasso kan ses på som renhold i økonomien,
og er nødvendig for at transaksjonene skal gå som
planlagt. Snekkeren må ha betalt for jobben han har gjort, ellers
kommer han også i økonomiske problemer. Denne
funksjonen er altså en viktig forutsetning for en velfungerende økonomi,
men oppgaven må utføres med omhu.
Det norske systemet er arbeidskrevende og dyrt. Det belaster
offentlige myndigheter i stor grad, spesielt kanskje lensmannsetaten,
som også har namsmannsrollen, og dessuten må være
kontrollør og innkrever. I tillegg er mange lensmannskontor,
særlig i distriktene, så uregelmessig borte i
slike saker at kompetansen kan bli svært varierende, og
ofte utilstrekkelig. Mye taler derfor for en sentralisering av disse
oppgavene.
I Sverige betaler kreditorene største delen av inkassogebyrene,
slik at ikke høye gebyrer i samme grad bidrar til å tynge
skyldneren unødig. Kreditorene har da også en
egeninteresse i å minimere antall gebyrer. Kreditorenes
andel av gebyrene er også årsaken til de store
forskjellene på Norge og Sverige i tabellen nedenfor.
Tallene er vist uten merverdiavgift, og inkassosatsen vil dermed
ytterligere øke med 25 prosent for skyldner.
Krav t.o.m. kroner | Norge | Danmark | Sverige |
1 000 | | 300 | 160 |
1 250 | 560 | | 160 |
2 500 | 1 120 | 500 | 160 |
5 000 | 1 680 | 700 | 160 |
10 000 | 2 240 | 900 | 160 |
25 000 | 3 360 | 1 200 | 160 |
50 000 | 4 480 | 1 600 | 160 |
100 000 | 5 600 | 2 000 | 160 |
250 000 | 8 400 | 2 700 | 160 |
500 000 | 11 200 | 4 500 | 160 |
over 500 000 | 14 000 | | 160 |
Tabellen foran viser såkalt "tungt salær",
som blir tatt i bruk dersom kravet ikke innfris 14 dager etter første
forsøk. "Lett salær" utgjør halvparten
av tabellen. Dette kan ved første øyekast se besnærende
ut, men praksis har vist at det så godt som i samtlige
tilfeller bare er tungt salær som er i bruk. Årsaken
er at inkassobyråene ofte sender ut kravene så sent
at de kommer frem til skyldneren et par dager før forfall, brevet
er gjerne datostemplet 12 dager før. Konvoluttene er ikke
datostemplet, slik at skyldner ikke kan dokumentere når
brevet er sendt. GOA-Gjeldsoffer-Alliansen har tatt opp dette problemet
i et høringsnotat til endring av inkassoloven, og ønsket
en av disse tabellene fjernet. På dette punktet ble de
ikke hørt, men dette bør nå revurderes.
Verken Danmark eller Sverige har et slik totrinnssystem.
Et annet forhold er den økende størrelsen på inkassogebyrer
med økende gjeldsbeløp, på grunn av en
multiplikator fastsatt i forskrift av 14. juli 1989 nr. 562 (Inkassoforskriften).
Arbeidet med purringen øker neppe med beløpets
størrelse, og beløpet burde snarere vært
konstant.
Norge har i dag de høyeste inkassosalærene
i Norden. Den høyeste satsen et inkassobyrå i
Norge kan kreve er 14 000 kroner + merverdiavgift.
I Sverige kan inkassobyråene kun kreve et salær
på 160 kroner pr. sak, uansett gjeldens størrelse.
Inkassosatsen er 1. januar 2007 på 560 kroner. De norske
satsene slik de er fastsatt i inkassoforskriften § 2-3,
fremkommer etter følgende tabell:
for krav t.o.m. kroner | 1 250 | 1 | ganger inkassosatsen |
for krav t.o.m. kroner | 2 500 | 2 | ganger inkassosatsen |
for krav t.o.m. kroner | 5 000 | 3 | ganger inkassosatsen |
for krav t.o.m. kroner | 10 000 | 4 | ganger inkassosatsen |
for krav t.o.m. kroner | 25 000 | 6 | ganger inkassosatsen |
for krav t.o.m. kroner | 50 000 | 8 | ganger inkassosatsen |
for krav t.o.m. kroner | 100 000 | 10 | ganger inkassosatsen |
for krav t.o.m. kroner | 250 000 | 15 | ganger inkassosatsen |
for krav t.o.m. kroner | 500 000 | 20 | ganger inkassosatsen |
for krav over kroner | 500 000 | 25 | ganger inkassosatsen |
Når det gjelder rettsgebyr, er disse fastsatt i lov om
rettsgebyr § 14. For begjæring om utlegg
betales 1,85 ganger rettsgebyret. Denne ble fra 2007 redusert fra
2,1 rettsgebyr, og er ett skritt i riktig retning. Endringen utgjør
en nedgang på 215 kroner. Gebyret burde senkes ytterligere
ned mot 1 000 kroner.
For begjæring om annen tvangsfullbyrdelse enn utlegg,
betales 2,1 ganger rettsgebyret. I følgende tilfeller betales
dessuten følgende tillegg:
1. Ved begjæring om tvangssalg
etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 8, ilegges 3 ganger rettsgebyret
når beslutning om å gjennomføre tvangssalget
blir truffet.
2. Ved begjæring om tilbakelevering etter tvangsfullbyrdelsesloven
kapittel 9, ilegges 2 ganger rettsgebyret når tilbakeleveringen
blir gjennomført.
3. Ved begjæring om tvangsdekning etter tvangsfullbyrdelsesloven
kapittel 10, ilegges rettsgebyret når tvangsdekning blir
gjennomført.
4. Ved begjæring om tvangsdekning etter tvangsfullbyrdelsesloven
kapitlene 11 og 12, ilegges 9 ganger rettsgebyret når beslutning
om å gjennomføre tvangsdekningen blir truffet.
5. Ved begjæring om tvangsfullbyrdelse etter tvangsfullbyrdelsesloven
kapittel 13, ilegges 2 ganger rettsgebyret når tvangsfullbyrdelse
blir gjennomført.
Fra 2007 ble tilleggsgebyret for gjennomført utleggsforretning
på 2,6 rettsgebyr fjernet. Dette utgjorde 2 236
kroner.
Etter lovendring gjeldende fra 2006, kan kreditorene nå sende
sine krav direkte til namsmannen, såkalte uimotsagte krav.
Dermed spares skyldner for kostnadene ved en forliksklage, som totalt
utgjør 1 720 kroner. Først dersom skyldner
har innsigelser, blir kravet sendt til forliksrådet. Skyldner
har altså ikke mistet sin rett til å tviste.
Denne nye ordningen vil spare skyldnere for kostnader, og lønnstrekk
kan komme raskere i gang, i de tilfeller det er noe å trekke.
Dermed vil skyldner unngå at det i lange tider påløper
høye renter. Dette kan på sikt føre
til at inkassobyråene blir noe mer overflødige,
ettersom inkassobyråene bare vil utgjøre et fordyrende
og forsinkende element.
Forslagsstillerne viser i denne forbindelse til Dokument nr.
8:95 (2006-2007) fra stortingsrepresentantene Anders Anundsen, Ulf
Erik Knudsen, Bård Hoksrud og Gjermund Hagesæter
om å fjerne forskjellen mellom private og offentlige kreditorer
når det gjelder gebyr for forsinket betaling. Forslaget
tar særlig opp Statens lånekasse for utdanning,
TV-lisensen og årsavgiften for motorkjøretøy.
Forslaget er foreløpig ikke ferdigbehandlet i Stortinget.
I mange tilfeller tar kemnere pant for restskatt i depositum
hos mennesker med økonomiske problemer. Det tas ikke hensyn
til at det i mange tilfeller er sosialkontoret som har bidratt med
dette depositumet. Dette medfører at skyldner låses
til ett bestemt sted, hvilket gir manglende fleksibilitet f.eks.
i forhold til jobb eller restrukturering av sin økonomi, gjennom å flytte
til en rimeligere bolig.
Når skatt ikke blir betalt innen tre år etter
forfall, enten det er gjeldsordning eller ikke, vil pensjonspoeng
for tilsvarende beløp bli trukket fra. Selv om skatten
blir betalt senere, får man ikke igjen poengene, jf. folketrygdloven § 3-15
femte ledd og forskrift FIN nr. 1408 § 1 og § 6.
Spesielt hardt rammes de som kort tid etter en slik poengnedsettelse
blir uføre. De risikerer at uføretrygden blir
basert på gjennomsnittet av de tre siste års poeng.
Uføretrygden kan da bli svært lav. Denne dobbeltstraffen
kan ikke være tilsiktet fra lovgivers side, og med en slik
bestemmelse blir det ikke mye igjen av rehabiliteringstanken bak
gjeldsordningsloven. Forslagsstillerne mener derfor denne treårsgrensen
bør fjernes, slik at man ikke mister pensjonspoengene dersom
skatten betales på et senere tidspunkt.
Når et menneske kommer opp i en situasjon hvor en samling
smågjeld har vokst vedkommende over hodet, ofte med høye
renter og purringsgebyr, kunne man fått orden på den
personlige økonomien gjennom å refinansiere gjelden.
Problemet er imidlertid at man ikke får refinansiert noe
gjeld når man er i registeret for betalingsanmerkninger.
En bedre ordning med gjeldsrådgivning kunne være
en løsning, slik man har i England med Consumer Credit
Counselling Service (CCCS). Dette er en av de største gjeldsrådgiverne
i England med over 100 ansatte. CCCS er en non-profit stiftelse
som hjelper mennesker som har mistet kontrollen over sin økonomi.
De hjelper ikke med konkurser, men med strukturerte tilbakebetalingsplaner,
som oftest inkluderer reduksjon i større og mindre grad
av gjelden. CCCS tar over styringen og kontakten med kreditorene.
CCCS er satt i gang etter mønster fra USA. CCCS blir hovedsakelig
betalt av kreditorene, som normalt betaler 10 prosent av innkommet
gjeld til stiftelsen, og CCCS får ingen statlige tilskudd.
CCCS" fremgangsmetode er normalt følgende:
Først snakker de med skyldnerne
som har mistet kontrollen.
De blir så enige med skyldneren om hva skyldneren
realistisk sett kan betale av sin totale gjeld uten å ødelegge
liv, livskvalitet og helse.
Deretter går de inn i forhandlinger med kreditorene
og legger frem en samlet oversikt over situasjonen.
De blir enige om en sluttsum som skal betales.
Skyldneren betaler CCCS et månedlig beløp
som videre blir betalt etter en avtalt fordelingsnøkkel med
kreditorene. Skyldneren får deretter ikke noen kravbrev
eller annen inkasso. De beholder også sin kredittverdighet.
I denne forbindelse kan det nevnes at personer som er i et register
for dårlige betalere, fra og med 2006, slettes i dette
så snart gjelden er betalt, slik at de igjen blir i stand
til å investere i sin fremtid.
Motivasjonen for kreditorene er at dersom skyldneren ikke får
orden på økonomien, kan skyldneren gå konkurs.
Da vil kreditoren i verste fall ikke få noen ting, eller
i alle fall mindre. Mange bedrifter ser også det samfunnsmessig
lønnsomme i å finne en ordning ettersom en ukontrollerbar økonomisk
situasjon ikke bare ødelegger skyldnerne, men også deres familier.
Derfor har mange bedrifter avtaler med CCCS istedenfor å gå til
inkasso.
Når det gjelder kredittrådgivningsselskaper,
er det viktig å understreke viktigheten av etiske standarder
og et godt regelverk, slik at ikke bransjen ødelegges av
useriøse etableringer. Fornuftige gjeldssaneringsordninger
gir mer til kreditorene, mer til skyldnerne, og mer til samfunnet.
Et viktig poeng er å få en ensartet praksis.
Et forslag om å opprette et lignende organ som CCCS
ble imidlertid vurdert i forbindelse med behandlingen av Dokument
nr. 8:95 (2005-2006), fremmet av representanter for Kristelig Folkeparti, med
tilhørende innstilling Innst. S. nr. 120 (2006-2007), men
fikk ikke flertall. Det er i denne sammenheng viktig å være
klar over at man i England har en langt tøffere konkurslovgivning
enn i Norge, og at en slik løsning med dagens norske lovgivning
ikke nødvendigvis vil være like passende per i
dag.
Stortingets anmodningsvedtak nr. 88 (2004-2005) lød:
"Stortinget ber Regjeringen utrede adgang til personlig konkurs
med sletting av gjeld, for eksempel etter mønster etter
den amerikanske konkurslovgivnings kapittel 7."
Noen land har et system som åpner for sletting av gjeld
ved personlig konkurs. I Norge vil restgjelden fortsette å hefte
ved skyldneren etter at dividende er utbetalt til kreditorene, og
det er det offentlige som hyppigst begjærer konkurs.
En slik utredning ble gjort i Ot.prp. nr. 55 (2005-2006). I Norge
er det i hovedsak gjeldsordningsloven som gjelder personer som havner
i økonomisk uføre. Gjeldsordningsloven åpner
i dag for at gjeldsordningsperioden kan settes til null, det vil
si at gjelden slettes med en gang. Vilkåret etter gjeldsordningsloven § 5-2
er at det foreligger tungtveiende grunner for å sette gjeldsordningsperioden
kortere enn fem år.
I innstillingen til Ot.prp. nr. 55 (2006-2007), Innst. O. nr.
12 (2006-2007), mener flertallet at dagens regler sikrer de ulike
interessene som man må ta hensyn til i en gjeldsordningssak
på en god måte, og foreslår ingen endringer
på dette området.
Barne- og likestillingsdepartementet arbeider imidlertid med
et forslag til lovendring, der blant annet gjeldsordninger på null år
kan bli en del av systemet. Dette vil langt på vei avdempe
de innsigelser blant andre GOA-Gjeldsoffer-Alliansen har hatt på dette
punktet, men kan svekke den disiplineringen som tross alt ligger
i en gjeldsordningsperiode.
Muligheten til å sette gjeldsordningsperioden til null år
bør spesielt kunne vurderes i tilfeller hvor skyldneren
har drevet næring, og størstedelen av gjelden
er næringsgjeld.
Etter forslagsstillernes mening er det en rekke forhold som bør
belyses nærmere i dagens regelverk rundt gjeldsproblematikk
og ligningsmyndighetenes autoritære adgang til skjønnsligning
og skatteoppkreving, for å kunne vurdere bedre løsninger
for en stor gruppe mennesker. Det bør også settes
fokus på preventive tiltak som kan forhindre at mennesker
ikke får en så alvorlig knekk at de aldri vil
komme tilbake til arbeidslivet, men er ødelagt for alltid.
Med sikte på å bedre situasjonen fremmer forslagsstillerne
følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen gjennomgå og kvalitetssikre
ligningsmyndighetenes saksbehandlingsrutiner med sikte på å redusere
antall tilfeller av maktmisbruk overfor skattyter til ingen, og
herunder
legge frem forslag der det vurderes
hvorvidt bevisbyrden i skjønnsligningssaker i større
grad legges på ligningskontorene,
endre reglene slik at skattyter får fradrag for
utgifter pådratt i forbindelse med tvistesaker med ligningskontoret,
vurdere å la reglene om fri rettshjelp også gjelde i
tvistesaker med ligningskontorene,
utrede og vurdere tiltak for å generelt forbedre skattyters
stilling i tvistesaker med ligningsmyndighetene, og tilhørende
behandling i nemnder, med sikte på å bedre skattyters
posisjon.
II
Stortinget ber Regjeringen gjennomgå det offentliges
rutiner og opptreden som kreditor, med sikte på å skape
bedre, ensartede og mer humane rutiner.
III
Stortinget ber Regjeringen
gjennomgå de tilfeller der
det offentlige har forrang som kreditor eller panthaver, vurdere
hensiktsmessigheten og på bakgrunn av dette fremme nødvendige
forslag om endringer,
vurdere en lovendring som gir det offentlige lavest prioritet
ved konkurser.
IV
Stortinget ber Regjeringen
fremme forslag om at gjeldsordningsloven
gir skyldner rett, men ikke plikt, til å forsøke å få til en
ordning med fordringshaverne,
vurdere mulige forbedringer ved sentralisering av namsmannsoppgaven,
med sikte på bedret kompetanse og mer effektiv saksbehandling, både
i tid og kostnad,
sørge for at frister i forbindelse med behandling av
gjeldsordning overholdes i forhold til lov og dagens fastsatte krav,
slik det også ble påpekt i Riksrevisjonens rapport
Dokument nr. 5:3 (2005-2006).
V
Stortinget ber Regjeringen vurdere
hensiktsmessigheten av å slå sammen
de ulike trekkinstanser i gjeldsforhold til én trekkinstans,
å opprette én veiledende felles sats for
livsopphold,
utredning av hvordan markedet for inkassovirksomhet virker
i Norge i forhold til i andre land, samt fremme forslag til tiltak
som kan bidra til reduksjon av inkassosalærene,
et system for inkassogebyrer liknende det man har i Sverige,
der kreditorene betaler en andel av inkassogebyret,
å endre forskriften for fastsettelse av inkassogebyrer
slik at gebyret ikke øker med det utestående beløpets
størrelse,
å unnta inkassosalær for merverdiavgift,
å avvikle totrinnssystemet for inkassosalær,
å sette ned multiplikatoren for utlegg ytterligere fra
1,85 ganger rettsgebyret slik at gebyret kommer ned mot 1 000
kroner,
endring i reglene slik at ikke pant for skatt kan tas i
depositum for leilighet,
å fremme forslag som medfører at ikke
pensjonspoeng blir trukket fra når skatt ikke blir betalt innen
tre år, dersom skatten senere blir betalt.
VI
Stortinget ber Regjeringen gjennomgå ordninger og markedet
for gjeldsrådgivning, og vurdere hvorvidt det er nødvendig
med bedre tilrettelegging for mer velfungerende markedsmekanismer,
og om dette eventuelt kan gjøres bedre av private tjenesteytere utenfor
kommunen.
VII
Stortinget ber Regjeringen vurdere en lovendring, som i større
grad gir anledning til å sette gjeldsordningsperioden til
null år, i tilfeller hvor skyldneren har drevet næring
og størstedelen av gjelden er næringsgjeld.
23. oktober 2007