Til Stortinget
Avtalen om et mer inkluderende arbeidsliv og velferdsmeldingen
vektlegger at alle virkemidler skal fremme aktivitet fremfor passivitet,
og dette bør ikke minst omfatte også de menneskene
utenfor arbeidslivet som ønsker å ta en praktisk
rettet utdanning. 1. januar 2003 ble det innført
et tak på utdanningsstøtte for yrkeshemmede på 50 000
kroner per år, og 100 000 kroner totalt. Dette
medfører at yrkeshemmede ikke lenger får anledning
til å ta praktisk rettet yrkesutdanning ved fagskoler som
tilbyr utdanning innen blant annet IT, media, multimedia, markedsføring,
kontor og regnskap.
I praksis er det bare utdanningsinstitusjoner som allerede er
helt eller delvis finansiert av det offentlige som kan komme under
det aktuelle taket på 50 000 kroner per år,
siden det koster langt mer å gjennomføre praktisk
og yrkesrettet utdanning i fagskolene. Ved de fleste av skolene
som er tilsluttet Forum for fagskoler, som nå går
under den nye lov om fagskoleutdanning, ligger kostnadene på rundt
70-80 000 kroner per år. Dette er fortsatt rimeligere
enn i det offentlige hvor lignende yrkesutdanning i tekniske fagskoler
koster 90 000 kroner, og ved yrkesrettede linjer på videregående
skoler koster utdanningen fra 100 000 kroner og oppover.
En samlet arbeids- og sosialkomité viste at man tok
denne problemstillingen på alvor da man i forbindelse med
statsbudsjettet for 2006 enstemmig uttalte:
"Komiteen mener at det er viktig med en gjennomgang av regelverket
knyttet til yrkesrettet attføring. Det er viktig å legge
til rette for at yrkeshemmede kommer ut i arbeid. Komiteen viser
til den nedadgående utviklingen i stønad til skolegang.
Komiteen konstaterer at dette har sammenheng blant annet med kostnadstaket
på skolegang som ble innført fra 1. januar
2003 og andre begrensninger på attføringsløp."
Komiteens holdning ble igjen bekreftet gjennom Stortingets behandling
av St.meld. nr. 9 (2006-2007) Arbeid, velferd og inkludering, hvor
komiteen blant annet uttalte:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, viser til at universielle ordninger
med muligheter for gode, individuelle tilpasninger er hovedformålet
med den nye reformen."
og videre at:
"Utdanning har stor betydning for enkeltpersoners yrkesaktivitet
og inntekt, og sannsynlighet for å være sysselsatt øker
sterkt med økende utdanningsnivå."
Statsbudsjettet for 2008 bekrefter at andelen av yrkeshemmede
som tar utdanning som en del av attføringsløpet,
fortsetter å synke fra 63,9 pst. i 2004 til 57,1 pst. i
2006. En slik utvikling er bekymringsfull når vi vet at
flere undersøkelser viser at det er en sterk sammenheng
mellom utdanningsnivå og sannsynligheten for å være
sysselsatt. Det er også en stor fare at mange av de yrkeshemmede
som nå kommer tilbake til arbeidslivet igjen, blant annet
som en følge av en historisk lav arbeidsledighet, like
fort vil falle ut igjen når markedet snur og de mangler
den nødvendige kompetansen og ballasten som en utdanning
kan gi dem.
Ifølge Abelia forlanger NAV, gjennom kostnadstaket,
i praksis at skolene skal subsidiere NAV med 20-30 000
kroner per studieplass. Fagskolene tok ansvar for de yrkeshemmede,
men bare med det resultat at det ble lagt ned et 10-talls fagskoler
rundt om i landet i mindre og mellomstore byer, og 2 000
studieplasser for de yrkeshemmede forsvant i løpet av det første året.
Ved de største skolene i de store byene har skolene
også tatt et ansvar for de yrkeshemmede og subsidiert studieplassene
deres i håp om at kostnadstaket vil bli hevet eller fjernet.
Ifølge Abelia er ett eksempel på dette Næringsakademiet,
som de siste årene har subsidiert plasser til de yrkeshemmede
med 10 mill. kroner per år. Dette medførte store
tilsvarende underskudd, og til slutt var de økonomiske
reservene brukt opp. Resultatet var at Næringsakademiet
sommeren 2007 så seg nødt til å legge
ned tre store skoler i Oslo, Stavanger og Trondheim. 500 studieplasser gikk
tapt, hvorav 200 var subsidierte plasser for yrkeshemmede. Disse
opplysningene ble gitt i arbeids- og sosialkomiteens åpne
høring 23. og 24. oktober 2007, i forbindelse
med komiteens arbeid med statsbudsjettet for 2008 (St.prp. nr. 1
(2007-2008)).
For mange yrkeshemmede vil en praktisk yrkesrettet fagskoleutdanning
over 1-2 år være godt tilpasset deres behov og
bakgrunn framfor en mer akademisk utdanning. Fagskolene er også mer
tilrettelagt for voksne som ønsker etter- og videreutdanning, både
med hensyn til tilrettelegging av undervisningssituasjonen og muligheten
for å få skoleplass på grunnlag av realkompetanse.
Ifølge opplysninger fra Abelia vil alternativet for de
fleste til å ta en praktisk yrkesrettet utdanning på en
fagskole være å ta en høgskoleutdanning.
Dette betyr at 2/3 av de yrkeshemmede først må skaffe
seg studiekompetanse. Totalt betyr dette et løp på 4-6 år. For
det offentlige vil dette, med ca. 80 000 kroner for en
studieplass per år, koste mellom 320 000 kroner og
480 000 kroner. I tillegg kommer ekstra kostnader til trygd
for de 2-4 årene den ekstra utdanningen vil ta, i en periode
hvor de heller kunne ha vært netto skattytere. Til sammenligning
vil en fagskoleutdanning over to år koste rundt 170 000
kroner.
Imidlertid er den aller største faren, etter forslagsstillernes
mening, at de yrkeshemmede gir opp underveis, siden utdanningsløpet
kan bli for langt, eller fordi akademisk og mer teoretisk utdanning
ikke passer for alle. Da blir både den enkelte og det offentlige
tapere.
I statsbudsjettet for 2008 skriver Kunnskapsdepartementet at
de planlegger å sende ut forslag til nye regler i løpet
av 2008. Dette kan tyde på at de eventuelt nye reglene
vil kunne tre i kraft først fra 2009, altså to år
etter at arbeids- og sosialkomiteen etterlyste et behov for å endre
reglene.
Forslagsstillerne mener at et fornuftig og kortsiktig tiltak
vil være å gi unntak i de aktuelle forskriftene for
"utdanning som krever særskilt kostbart utstyr". Denne
endringen bør tre i kraft så fort som mulig. Et langsiktig
tiltak vil være å sette taket for utdanningsstøtte
på et realistisk nivå i forhold til de reelle
kostnadene ved gjennomføring av utdanningen, alternativt å fjerne
det helt. Dersom det skal være et tak, mener forslagsstillerne
at det bør økes til 100 000 kroner per år,
noe som tilsvarer kostnadsnivået for de fleste yrkesrettede
utdanninger på offentlige skoler, og at dette taket begrenses
oppad til 3 år.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen snarest, og senest i Revidert nasjonalbudsjett
for 2008, legge frem forslag om å heve taket på utdanningsstøtten
for yrkeshemmede.
14. februar 2008