Til Stortinget
Stortinget vedtok i forbindelse med behandling av St.prp. nr.
66 (2002-2003) og Innst. S. nr. 259 (2002-2003) om kommuneøkonomien
for 2004 at:
"Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2004 utarbeide nasjonale
retningslinjer for kvaliteten og kvantiteten for TT-transporten
og foreslå en finansieringsordning som sikrer TT-transport i tråd
med de nasjonale retningslinjene."
Selv om Stortinget ba om at utarbeidelse av nasjonale retningslinjer
skulle skje i løpet av 2004, har den nåværende regjeringen ennå
ikke framlagt slike retningslinjer. I forbindelse med arbeids- og
sosialkomiteens budsjetthøring høsten 2008 informerte Funksjonshemmedes
Fellesorganisasjon (FFO) om at de hadde gjennomført møter både med
statsråd Bjarne Håkon Hanssen i Arbeids- og inkluderingsdepartementet
og statssekretær i Samferdselsdepartementet Steinulf Tungesvik i
løpet av 2007 hvor det ble lovet at denne saken skulle kvitteres
ut i statsbudsjettet for 2008.
Ordningen med arbeids- og utdanningsreiser er riktignok omtalt
i budsjettforslaget, og ordningen videreføres som en forsøksordning
i 2008. Ordningen har vært en forsøksordning siden 2001, og både
brukere og brukernes organisasjoner hadde nok forventet at forsøksordningen
nå skulle bli en permanent ordning, slik Stortinget har bedt om.
Forslagsstillerne mener likevel det er positivt at ordningen i sin
helhet nå er lagt under NAV. Resultatene av evalueringen av forsøksordningen,
som ble utført av Nordlandsforskning, jf. NF rapport nr. 22, Arbeids-
eller utdanningsreiser for funksjonshemmede - evaluering av forsøksordning
(2003), viste at ordningen har fungert bedre i NAV-fylkene enn i
de fylkene der ordningen ble administrert av samferdselskontorene
i fylkeskommunen.
At ordningen med arbeids- og utdanningsreiser er plassert i budsjettet
for 2008, er etter forslagsstillernes mening likevel ingen utkvittering
av Stortingets vedtak fra 2003 om nasjonale retningslinjer for TT-ordningen.
Transporttilbudet til funksjonshemmede og kronisk syke som ikke
kan reise kollektivt, vil ikke bli bedre av dette, og de store forskjellene
mellom kommunene og fylkeskommunene opprettholdes. Forslagsstillerne
mener dette er svært uheldig.
Forslagsstillerne har merket seg at regjeringen Stoltenberg II
ønsker en forbedring av dagens TT-ordning. Det vises i den forbindelse
til Regjeringens politiske plattform, Soria-Moria-erklæringen. Forslagsstillerne
mener det nå er på tide at Regjeringen tar nødvendige grep for å
oppnå dette. Forslagsstillerne mener videre at det må være samfunnets
ansvar å hindre diskriminering av en stor gruppe samfunnsborgere,
som på grunn av manglende transporttilbud holdes utenfor deltakelse
i samfunnet.
Forslagsstillerne viser til at FFO tidligere har anbefalt en
statlig modell for organiseringen av de ulike transportordningene.
Forslagsstillerne er kjent med at arbeids- og utdanningsreiser legges
inn under NAV i 2008, og at grunnstønad til transport og bilstønadsordningen
ligger der allerede. Det vil da bare være fritidsreiser som fortsatt
ligger under fylkeskommunens ansvarsområde, og forslagsstillerne
anbefaler at administreringen av disse også legges inn under NAV.
Med en samlet administrering av alle de ulike transportordningene
for funksjonshemmede og kronisk syke vil man kunne gjøre en samlet
vurdering av hver enkelts transportbehov, og få på plass et tilbud
som dekker behovet for transport både til arbeid, utdanning og fritid.
Forslagsstillerne mener det er viktig at Stortingets vedtak om
nasjonale retningslinjer for kvalitet og kvantitet i ordningen kommer
på plass i 2008.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 2008, utarbeide nasjonale retningslinjer for kvalitet og kvantitet
for TT-transporten, og foreslå en finansieringsordning som sikrer TT-transport
i tråd med de nasjonale retningslinjene.
14. mars 2008