Til Stortinget
Utbyggingen av E18 fra Riksgrensen til Vinterbro i Akershus er
en del av Østfoldpakka fase 1, som i tillegg inneholder ferdigstillelse
av E6 gjennom fylket til firefelts motorvei. Forutsetningen i Østfoldpakka, som
også omfattet Norges andel av Svinesundforbindelsen med inkludert
ny bru, var at staten skulle bidra med 50 prosent, mens resten skulle
dekkes av bompenger. Siden har staten gjort det grepet å løfte ut Svinesundforbindelsen
og gjøre denne hundre prosent bompengefinansiert.
Østfold fylkeskommune har garantert for disse to gigantprosjektene
med en samlet garantiforpliktelse på 2,7 mrd. kroner. I tillegg
er det gitt godkjennelse for forlenget bompengeinnkreving i 20 år.
Det må konstateres at staten henger etter med flere hundre millioner
kroner i det som i sin tid ble betegnet som et stort spleiselag;
mens man venter på statlige bevilgninger må bompengeselskapet forskuttere
og håpe på økt trafikkvekst.
Denne veistrekningen fremstår nå som en av landets mest omtalte
hva gjelder lovnader om opprustning og utbygging. Forslagsstillerne
viser til at dette ikke minst skyldes misforholdet mellom gitte
lovnader og reell framdrift, noe som har skapt debatt over en lang
tidsperiode. Videre vises det til at prosjekter på strekningen i
januar i 2008 var i ferd med å stanse opp grunnet manglende bevilgninger
til fortsatt fremdrift, noe som ytterligere understreker nødvendigheten
av nå å få en av Norges viktigste stamveikorridorer fullfinansiert
og fullført i en samlet plan.
Denne viktige stamveistrekningen står for om lag 25 prosent av
landeveistrafikken ut og inn av landet, og da bevilgningene til
fremdrift i veiarbeidet ikke var på plass i statsbudsjettet i fjor
høst, utløste det både harme og frustrasjon i lokalsamfunnene i
Østfold. Forslagsstillerne merker seg at det i januar i 2008 likevel
var mulig å finne midler til fortsatt arbeid med strekningen med
henvisning til trafikksikkerhet, fremkommelighet og E18s betydning
både regionalt og lokalt, så vel som betydningen for transporten
inn og ut av landet mot Sverige, kontinentet og Baltikum.
Forslagsstillerne antar at disse hensyn fortsatt er gjeldende
og mener det nå må tas grep for å sikre at en av Norges aller viktigste
eksportveier ikke nok en gang kommer i fare for å miste fremdrift
på grunn av noe så unødvendig som manglende statlige midler til investeringer
i effektive, sikre og miljøvennlige veier. Forslagsstillerne henviser
til Statens vegvesen, som har etterprøvd lønnsomheten på åtte veiprosjekter
til over 200 mill. kroner, og konkludert med at lønnsomhet og nytteverdi
grovt undervurderes. Som relevant eksempel nevnes strekningen Gulli–Kopstad
på E18 hvor nytten ble etterprøvd til 50 prosent høyere enn forutsatt.
Det gjenstår kun tre planlagte delstrekninger for komplett fullføring
av E18 Vinterbro i Akershus–Riksgrensen, og forslagsstillerne ønsker
derfor disse planlagt, prosjektert og gjennomført samlet som ett fullføringsprosjekt
med hurtig gjennomføring. Dette vil, ut over å realisere de store
gevinstene en fullført strekning gir trafikkmessig, representere
rasjonell og effektiv fremdrift og ressursbruk, og det gir mulighet for
å tiltrekke seg større entreprenørselskaper som tilsier økt konkurranse,
lavere kostnader og derved et mulig korrektiv til dagens kostnadsutvikling
i veiprosjekter. Forslagsstillerne peker dessuten på at eventuell
utenlandsk gjennomføring av store veiprosjekter kan betraktes som
vei kjøpt på import, og derfor må antas å medføre betydelig lavere
etterspørselsvirkninger innenlands enn det en ren nasjonal gjennomføring
ville gitt.
Det fremmes derfor følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen, så snart det er praktisk mulig, legge
frem plan for en samlet og fullført utbygging av E18 Vinterbro i
Akershus–Riksgrensen.
II
Stortinget ber Regjeringen om at planen må omfatte full statlig
finansiering av prosjektet (prosjektfinansiering).
6. mai 2008