Norsk skole opplever en rekke alvorlige utfordringer. Til tross
for at den norske skolen ligger i toppsjiktet i lærertetthet og
ressursbruk, opplever vi at kunnskapsnivå og kvalitet er middels
godt. "Elevinspektørene", PISA (Programme for International Student
Assessment) og TIMSS (Trends in International Mathematics and Science
Study) melder at støy og uro er omfattende i norsk skole. Flere
medier rapporterer stadig om bråk og uro i skolen, og enkelte medier
har tidligere meldt at det er blitt vanligere at foreldre stiller
opp med advokat i møtet med skolen. Det kan tyde på at forholdet
mellom skole og hjem er i ferd med å bli preget av tillitssvikt
og konflikt.
Forslagsstillerne mener det er mange tiltak som må gjennomføres
for at norsk skole skal komme inn på en nytt og mer konstruktivt
spor. Ett av tiltakene er å forbedre foreldrenes kontakt med og
innflytelse i skolen. Et godt samarbeid mellom skole og hjem er avgjørende
for at eleven skal få den opplæringen han/hun har krav på, og det
er avgjørende for å sikre en bedre oppfølging både faglig og sosialt.