Elevenes mulighet til å påvirke skolens drift og tilbud er i
dag begrenset. Ofte lar elevrådene og dets ledelse seg høre, men
de har ikke reell makt eller innflytelse til å bidra i prosessen
som fører frem til bindende vedtak eller bindende beslutninger for
skolens vedkommende. Ved brukerstyring vil elevene få en selvstendig
plass i den daglige styringen av skolen, og de vil lettere komme
til orde og få gitt uttrykk for sine meninger overfor det besluttende
organ og vil selv kunne bidra ved egen stemmegivning for å påvirke
resultatet.
Det vil naturligvis virke motiverende med direkte innflytelse
på styringen av egen skole og demokratisk oppdragende for unge mennesker
å vite at det med innflytelse følger ansvar. Forslagsstillerne mener
det er viktig at elevene gis reell påvirkningskraft, og legger til
grunn at det er summen av elevrepresentasjon og foreldrerepresentasjon
som skal ha flertall i brukerstyrene ved skolene.
Innretningen på fordeling mellom foreldre/foresatte og elevene
bør avgjøres lokalt og ta hensyn til skolens alderssammensetning.
Eldre elever kan naturligvis gis større grad av innflytelse enn
de helt unge.