Elevmedvirkning

Elevenes mulighet til å påvirke skolens drift og tilbud er i dag begrenset. Ofte lar elevrådene og dets ledelse seg høre, men de har ikke reell makt eller innflytelse til å bidra i prosessen som fører frem til bindende vedtak eller bindende beslutninger for skolens vedkommende. Ved brukerstyring vil elevene få en selvstendig plass i den daglige styringen av skolen, og de vil lettere komme til orde og få gitt uttrykk for sine meninger overfor det besluttende organ og vil selv kunne bidra ved egen stemmegivning for å påvirke resultatet.

Det vil naturligvis virke motiverende med direkte innflytelse på styringen av egen skole og demokratisk oppdragende for unge mennesker å vite at det med innflytelse følger ansvar. Forslagsstillerne mener det er viktig at elevene gis reell påvirkningskraft, og legger til grunn at det er summen av elevrepresentasjon og foreldrerepresentasjon som skal ha flertall i brukerstyrene ved skolene.

Innretningen på fordeling mellom foreldre/foresatte og elevene bør avgjøres lokalt og ta hensyn til skolens alderssammensetning. Eldre elever kan naturligvis gis større grad av innflytelse enn de helt unge.