Til Odelstinget
Utdanningsdirektoratet har i forbindelse med sin behandling av
en enkeltsak konkludert med at det ikke er hjemmel for at lærere
bortviser elever fra enkelttimer, selv om eleven bryter ordensreglementet. En
slik tolkning av lovverket endrer dramatisk skolens mulighet til
å opprettholde ro og orden i klasserommet, og bidrar til å gjøre
ordensreglementene ved en rekke skoler ulovlige.
Internasjonale undersøkelser og Elevundersøkelsen viser at Norge
sliter med stor grad av bråk og uro i undervisningssituasjonen.
Forslagsstillerne viser til Dokument nr. 8:113 (2006–2007) fra representantene
Anders Anundsen, Jon Jæger Gåsvatn og Åse M. Schmidt om en tiltakspakke
for å bekjempe bråk og uro i norsk skole. Det foreligger en klar
sammenheng mellom elevers læringsutbytte og elevenes læringsmiljø,
herunder om det er ro og orden i klasseromssituasjonen.
Forslagsstillerne er i tvil om Utdanningsdirektoratets lovtolkning
er riktig, men ser at en ved bokstavtolkning av loven gjør det urimelig
vanskelig for skoler som tar uroproblemene på alvor å håndheve et reglement
dersom en ikke skal kunne foreta umiddelbar sanksjon mot elever
som oppfører seg utilbørlig i undervisningssituasjonen. Bortvisning
fra enkelttimer har vært brukt som virkemiddel i norsk skole bestandig,
og forslagsstillerne finner det urimelig å legge til grunn en fortolkning
av lovverket i retning av at denne praksis er forbudt.
Forslagsstillerne tar til etterretning at Kunnskapsdepartementet,
ifølge statssekretær Lisbeth Rugtvedt, ikke vil legge frem lovendringsforslag.
Forslagsstillerne mener norsk skole er stilt i en umulig situasjon,
der elever fra nå av kan bråke så mye de vil, mobbe og være utagerende
etter eget forgodtbefinnende, uten å risikere bortvisning fra enkelttimer. De
risikerer imidlertid bortvisning først etter vedvarende utilbørlig
oppførsel.
En slik situasjon vil ødelegge lærernes myndighet og troverdighet
som ledere i klasserommet. Det vil ødelegge for alle de elevene
som ønsker å gå på skolen for å lære. Det ødelegger for de urolige
elevene som trenger strenge grenser og sanksjoner for å lære. Nok
en gang vil skolen være på mobbernes og de bråkete elevenes premisser.
Det er ikke akseptabelt, og det er behov for umiddelbar reaksjon
fra politisk hold.
På denne bakgrunn fremmes det lovendringsforslag som er ment
å sikre hjemmel for bortvisning fra enkelttimer i tråd med rådende
praksis. Forslagsstillerne vil presisere behovet for rask bevegelse,
og mener Stortinget samlet har et klart ansvar for å rydde opp i
fortolkningen av eget lovverk idet forslagsstillerne vanskelig kan
se for seg at Utdanningsdirektoratets lovtolkning er i tråd med
Stortingets intensjon.
På ovenstående bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endringer i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og
den videregående opplæringa
(opplæringslova)
I
I lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den videregående
opplæringa (opplæringslova) gjøres følgende endringer:
§ 2-10 nytt tredje ledd skal lyde:
Bortvisning fra enkelttimer kan, uten hensyn til ovenstående,
iverksettes overfor elever som på annen måte ikke retter seg etter
ordensreglementet for skolen. I slike tilfeller kan bortvisning,
etter fullmakt fra rektor, vedtas av læreren.
§ 3-8 nytt fjerde ledd skal lyde:
Bortvisning fra enkelttimer kan, uten hensyn til ovenstående,
iverksettes overfor elever som på annen måte ikke retter seg etter
ordensreglementet for skolen. I slike tilfeller kan bortvisning,
etter fullmakt fra rektor, vedtas av læreren.
§ 4A-9 nytt fjerde ledd skal lyde:
Bortvisning fra enkelttimer kan, uten hensyn til ovenstående,
iverksettes overfor elever som på annen måte ikke retter seg etter
ordensreglementet for skolen. I slike tilfeller kan bortvisning,
etter fullmakt fra rektor, vedtas av læreren.
II
Loven trer i kraft straks.
4. mai 2009