Representantlovforslag fra stortingsrepresentantene Anders Anundsen og Jon Jæger Gåsvatn om lov om endringer i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den videregående opplæringa (opplæringslova), for å hjemle lærers bortvisning av bråkete elever fra enkelttimer

Dette dokument

  • Dokument nr. 8:100 (2008–2009)
  • Dato: 04.05.2009
  • Sidetal: 2

Innhald

Til Odelstinget

Bakgrunn

Utdanningsdirektoratet har i forbindelse med sin behandling av en enkeltsak konkludert med at det ikke er hjemmel for at lærere bortviser elever fra enkelttimer, selv om eleven bryter ordensreglementet. En slik tolkning av lovverket endrer dramatisk skolens mulighet til å opprettholde ro og orden i klasserommet, og bidrar til å gjøre ordensreglementene ved en rekke skoler ulovlige.

Internasjonale undersøkelser og Elevundersøkelsen viser at Norge sliter med stor grad av bråk og uro i undervisningssituasjonen. Forslagsstillerne viser til Dokument nr. 8:113 (2006–2007) fra representantene Anders Anundsen, Jon Jæger Gåsvatn og Åse M. Schmidt om en tiltakspakke for å bekjempe bråk og uro i norsk skole. Det foreligger en klar sammenheng mellom elevers læringsutbytte og elevenes læringsmiljø, herunder om det er ro og orden i klasseromssituasjonen.

Forslagsstillerne er i tvil om Utdanningsdirektoratets lovtolkning er riktig, men ser at en ved bokstavtolkning av loven gjør det urimelig vanskelig for skoler som tar uroproblemene på alvor å håndheve et reglement dersom en ikke skal kunne foreta umiddelbar sanksjon mot elever som oppfører seg utilbørlig i undervisningssituasjonen. Bortvisning fra enkelttimer har vært brukt som virkemiddel i norsk skole bestandig, og forslagsstillerne finner det urimelig å legge til grunn en fortolkning av lovverket i retning av at denne praksis er forbudt.

Forslagsstillerne tar til etterretning at Kunnskapsdepartementet, ifølge statssekretær Lisbeth Rugtvedt, ikke vil legge frem lovendringsforslag. Forslagsstillerne mener norsk skole er stilt i en umulig situasjon, der elever fra nå av kan bråke så mye de vil, mobbe og være utagerende etter eget forgodtbefinnende, uten å risikere bortvisning fra enkelttimer. De risikerer imidlertid bortvisning først etter vedvarende utilbørlig oppførsel.

En slik situasjon vil ødelegge lærernes myndighet og troverdighet som ledere i klasserommet. Det vil ødelegge for alle de elevene som ønsker å gå på skolen for å lære. Det ødelegger for de urolige elevene som trenger strenge grenser og sanksjoner for å lære. Nok en gang vil skolen være på mobbernes og de bråkete elevenes premisser. Det er ikke akseptabelt, og det er behov for umiddelbar reaksjon fra politisk hold.

På denne bakgrunn fremmes det lovendringsforslag som er ment å sikre hjemmel for bortvisning fra enkelttimer i tråd med rådende praksis. Forslagsstillerne vil presisere behovet for rask bevegelse, og mener Stortinget samlet har et klart ansvar for å rydde opp i fortolkningen av eget lovverk idet forslagsstillerne vanskelig kan se for seg at Utdanningsdirektoratets lovtolkning er i tråd med Stortingets intensjon.

Forslag

På ovenstående bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Vedtak til lov

om endringer i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den videregående opplæringa (opplæringslova)

I

I lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den videregående opplæringa (opplæringslova) gjøres følgende endringer:

§ 2-10 nytt tredje ledd skal lyde:

Bortvisning fra enkelttimer kan, uten hensyn til ovenstående, iverksettes overfor elever som på annen måte ikke retter seg etter ordensreglementet for skolen. I slike tilfeller kan bortvisning, etter fullmakt fra rektor, vedtas av læreren.

§ 3-8 nytt fjerde ledd skal lyde:

Bortvisning fra enkelttimer kan, uten hensyn til ovenstående, iverksettes overfor elever som på annen måte ikke retter seg etter ordensreglementet for skolen. I slike tilfeller kan bortvisning, etter fullmakt fra rektor, vedtas av læreren.

§ 4A-9 nytt fjerde ledd skal lyde:

Bortvisning fra enkelttimer kan, uten hensyn til ovenstående, iverksettes overfor elever som på annen måte ikke retter seg etter ordensreglementet for skolen. I slike tilfeller kan bortvisning, etter fullmakt fra rektor, vedtas av læreren.

II

Loven trer i kraft straks.

4. mai 2009