«Prøveordning med lokalt vedtatte snøscooterløyper etter plan-
og bygningsloven viste at alle seks delmål for bedre motorferdsel
ble helt eller delvis innfridd i forsøkskommunene.» – Norsk institutt
for naturforskning (NINA), på oppdrag fra Miljøverndepartementet
(MD).
Fri ferdsel i utmark er en gammel lovfestet rett i Norge. En
slik ferdselsrett gjelder imidlertid ikke for motorferdsel. Lov
10. juni 1977 nr. 82 om motorferdsel i utmark og vassdrag ga en
større grad av kommunal bestemmelse over kjøring i utmark, men dette
ble igjen begrenset i 1988 da Stortinget innførte en felles nasjonal
forskrift som avløste de kommunale forskriftene for motorkjøretøyer.
Denne endringen overlot i realiteten forvaltningen av motorisert
ferdsel i utmark til embetsverket hos fylkesmannens miljøvernavdeling.
Formålet med sistnevnte endring var å gi færre dispensasjoner til
nyttekjøring, som også begrenser behovet/ønsket for å eie egen snøscooter. Dermed
medførte dette at man naturlig nok fikk en mer konsekvent, men samtidig
også en langt mer «firkantet» håndhevelse av lovverket. Lokale variasjoner
og tilpasninger får i liten grad spille inn i utøvelsen av motorisert
ferdsel. Endringen har medført at verdiskaping og rekreasjon rundt
motorisert ferdsel ikke blir ivaretatt og fremstår som ensidig tuftet på
naturverninteressenes fokus på ro og stillhet. Dette har bidratt
til å skape en betydelig konflikt mellom ulike interesser. Umyndiggjøringen
av lokale myndigheter, kombinert med kompromissløs håndhevelse av
regelverket fra fylkesmannens miljøvernavdeling, bidrar til å bryte
ned respekten for loven.
Forslagsstillerne vil understreke at man erkjenner behovet for
lovregulering av motorferdsel i utmark og vassdrag, og at det ikke
er i noens interesse å ha en «lovløs» situasjon rundt motorisert
ferdsel i utmark. En stadig økende utbredelse av terrenggående motorkjøretøyer
i privat eie fordrer et lovverk som avgrenser og begrenser bruken
av disse i sårbare områder. Spesielt gjelder dette bruk av barmarkskjøretøyer
generelt og firehjulinger spesielt. Disse kjøretøyene kan etterlate
sår i naturen som det ofte tar mange år å lege. Forslagsstillerne
mener slike barmarkskjøretøyer også i fremtiden bare bør kunne benyttes
når det er tvingende nødvendig og der naturens evne til restituering
er størst.
Beltedrevne kjøretøyer som snøscooter og beltevogn skader imidlertid
ikke faunaen så lenge de blir brukt på snødekket mark. Likevel er
det også sterke restriksjoner på disse kjøretøyene, og man opplever ofte
et betydelig konfliktnivå mellom lokalbefolkningens interesser på
den ene siden og den statlige forvaltningen på den andre siden.
Den følelsesmessige intensiteten i disse konfliktene stiller store
krav til saksbehandlingen hos avgjørende myndigheter. Mange reagerer
på det de opplever som kompromissløs håndhevelse av regelverket
fra fylkesmannens miljøvernavdeling, hvor man i liten grad kan praktisere
noe lokalt skjønn i det hele tatt.
Landet vårt har store avstander, spredt bosetting og et næringsgrunnlag
sterkt knyttet til primærnæringene, turisme, jakt og fiske. Dette
tilsier at man burde ha en langt mer fleksibel holdning til snøscooterbruk i
mange deler av landet.
I en anerkjennelse av de mange lokale variasjonene inviterte
Miljøverndepartementet i 2000 åtte kommuner (Sirdal, Vinje, Stor-Elvdal,
Lom, Røros, Hattfjelldal, Fauske og Kautokeino) til å være med på
et 3-årig forsøk for å prøve ut kommunal forvaltning av motorferdselsloven.
I ettertid ble forsøksperioden utvidet med to år. Forsøksordningen
er grundig evaluert i de tre rapportene 90, 91 og 99 fra Norsk
institutt for naturforskning (NINA) 2005. I tillegg har Hattfjelldal
kommune laget en egen evalueringsrapport «Forsøk med ny forvaltningsordning
for motorferdsel i utmark».
Rapportene fra NINA kan vise til en rekke positive effekter av
prøveprosjekter. I mange av kommunene har det blitt mindre ulovlig
kjøring, mer taxi- og turistkjøring, mindre kjøring i de mest sårbare
områdene, bedre kommunal planlegging og sterkere indrejustis i scootermiljøene.
De kommunene som har vært med i prosjektet, har hatt anledning til
å etablere både turistløyper og rekreasjonsløyper, som har latt både
tilreisende og lokalbefolkningen komme seg ut i marka. Ikke alle
deltakerkommunene har etablert slike løyper, for eksempel har Sirdal
ikke etablert slik rekreasjonsløype. Fauske kommune er en av kommunene
som har etablert løype, den ligger i Sulitjelma. Ordningen med rekreasjonsløyper
har gjort at eldre og funksjonshemmede har kunnet komme seg ut i
naturen også på vinterstid. Likeens har det ført til at reiselivsbedriftene
i kommunene har kunnet tilby sine gjester naturopplevelser på snøscooter,
slik alle svenske og finske reiselivsbedrifter har mulighet til.
Stor-Elvdal kommune har etablert en rekreasjonsløype, men den er
bare for medlemmer av den lokale scooterklubben. Disse tre tilnærmingene
til rekreasjonsløyper viser at det er gjort lokale tilpasninger
til beste for det lokale miljøet, fritidstilbudet og næringslivet. Alle
kommunene har det til felles at det bare er marginale deler av kommunene
som har blitt regulert med mulighet for snøscootertrafikk i medhold
av regelverket for prøveprosjektet og det lokale planverket.
Evalueringen fra Hattfjelldal kommune peker på at det er primært
voksne mennesker (snittalder på 42 år) som har benyttet seg av dette
tilbudet. Ungdommene som er interesserte i motoriserte hobbyer,
kjører i stor grad på bane i rekreasjonsøyemed. Videre at forsøket
har vært «et av de mest positive initiativ som har skjedd de senere
år for innbyggernes trivsel». I evalueringsrapporten fra Hattfjelldal
kommune vises det til at Den norske kirke i Hattfjelldal støtter
prosjektet. I et brev i rapporten kommer det frem at:
«For Hattfjelldal menighet har det vært en stor glede de to
siste årene å kunne samarbeide med Hattfjelldal snøscooterklubb
om 'Scootergudstjeneste' i påsken og at 'regulert bruk av snøscooter
ser vi i kirken på som et positivt tiltak, og det kan bli enda et hjelpemiddel
til å føre folk nærmere hverandre'.»
Evalueringen fra Hattfjelldal kommune konkluderer med at:
«Resultatene av evalueringen av forsøket viser at Hattfjelldal
kommune har klart å oppfylle intensjonene gjennom lokal forvaltning
av motorferdselsloven. Med å begrense omfanget av motorisert ferdsel…
En forventer derfor at erfaringene fra forsøket legges vekt på og
resulterer i en ny motorferdsellov som bygger på lokal forvaltning
og har ramme som åpner for kjøring i faste løyper også til rekreasjon
og friluftsliv.»
I kommunestyret i Hattfjelldal er 10 av 17 arbeiderpartirepresentanter.
I Vinje kommune peker ordfører Arne Vinje (Sosialistisk Venstreparti)
på at:
«Skuterklubbane har også gjort eit godt haldningsskapande arbeid
blant medlemmene sine»
og at
«Prøveordninga med rekreasjonsløyper har utan tvil ført til
mindre ulovleg kjøring»
og at
«Dersom dagens ordning skulle falle vekk og ein er tilbake
til gamle ordningar for 700 lovleg innkjøpte skuterar som stort
sett vil vera ulovleg å bruke, er ein straks tilbake til tilstandar
som skapar konfliktar og liten respekt for lovar og regelverk.»
(Varden 27. januar 2006).
Norge, som er et langstrakt land med store områder som ikke er
befolket, har gode forutsetninger for å utvikle turisme i tilknytning
til snøscooterløyper uten at det kommer i konflikt med annen turisme
eller friluftsliv. For mange næringssvake områder i Distrikts-Norge
vil en åpning for en slik form for vinterturisme kunne gi positive
resultater for både næringsliv og befolkning, noe også prøveprosjektet
har vist.
Dagens generelle ordning hvor myndighet er tillagt fylkesmannens
miljøvernavdeling, er ikke egnet til å tilgodese lokale forhold
og krav til tilpasning og variasjoner. Dersom man gjennom lovverket
legger seg på en linje som bryter sterkt med tyngdepunktet i folks
rettsoppfatning, vil man bryte ned respekten og forståelsen for
og nødvendigheten av lovverket. Resultatet kan meget vel bli det
motsatte av lovmakers intensjon; – en ukontrollert og lovstridig
bruk av motorkjøretøyer i utmark. Dette vil kunne skje uten at lovmaker
og kontrollmyndigheter har noen mulighet til å gjenvinne kontrollen
over situasjonen. I den omtalte forsøksordningen har fylkesmannens
miljøvernavdeling en større grad av fleksibilitet for å gi tillatelse
til å kjøre snøscooter, men samtidig opprettholdes en betydelig
påvirkningskraft på hvor det skal kunne kjøres snøscooter. Fylkesmannen
vil gjennom sin innsigelsesrett til kommunalt planarbeid kunne påvirke
hvilke områder som åpnes for motorisert ferdsel i utmark. Men fylkesmannen
vil ikke lenger få noen direkte innflytelse på hvem som skal få
kjøre i de områder som er åpnet i det kommunale planverket for motorferdsel.
I en spørreundersøkelse gjennomført av TNS Gallup i august 2007
i de syv mest scooterrike fylkene i landet, sier folket:
80 pst. sier det må være lov å bruke
scooter til og fra egen hytte
75 pst. sier kommunene må kunne merke opp egne scooterløyper
68 pst. sier snøscooterkjøring på skogsbilveier bør være
lov
65 pst. sier snøscooterkjøring på islagte vann bør være
lov
62 pst. sier at kommunene skal overta reguleringen av snøscootertrafikken
Ved en rekke anledninger har det vært fremmet representantforslag
i Stortinget, som ber regjeringen om en sak knyttet til endring/liberalisering
av lovverket for motorferdsel i utmark. I forbindelse med Stortingets
behandling av Representantforslag nr. 63 (2008–2009) skriver miljø-
og utviklingsminister Erik Solheim følgende i et brev:
«Regjeringen arbeider med et forslag til en ny motorferdsellov
i utmark og vassdrag, men det vil ikke bli lagt fram en proposisjon
for Stortinget i inneværende sesjon. Regjeringen tar sikte på å
fremme en lovproposisjon i løpet av inneværende år. Jeg ser derfor
ikke grunn til å følge opp representantlovforslag nr. 63.»
Intet lovforslag ble presentert Stortinget forrige år slik statsråd
Erik Solheim lovet. I svar på nytt spørsmål (spørsmål nr. 15:441
(2009–2010)), om når en slik sak kunne forventes, svarer statsråden:
«I den politiske plattformen for flertallsregjeringen heter
det at regjeringen vil fullføre gjennomgangen av lov om motorferdsel
i utmark. Jeg kan ikke ennå fastsette et tidspunkt for når denne
gjennomgangen er fullført og derfor heller ikke når saken eventuelt
kan legges fram for Stortinget.»
Forslagsstillerne mener dette er å løpe fra tidligere løfter.
I tillegg kan man lese følgende på Saltenposten.no, 27. februar
2010:
«Tidligere stortingsrepresentant Torny Pedersen (Ap) tviler
på at miljøvernminister Erik Solheim kommer med noen ny lov om motorferdsel
i utmark. […] SV står nemlig for en innskjerping av loven, mens
nesten alle de andre partiene i Stortinget vil ha en oppmykning.»
Denne analysen fra en tidligere stortingsrepresentant med kjennskap
fra regjeringens indre organer gir grunnlag for bekymring om det
i det hele tatt kommer en sak fra regjeringen. Derfor bør Stortinget
vise ansvar og sikre fremdrift i saken.
Forslaget som her fremmes, er tilpasset det flertall som eksisterer
i Stortinget og er tilpasset erfaringene fra «Forsøk med ny forvaltningsordning
for motorferdsel i utmark», som viser at det er en overvekt av positive
erfaringer ved å overlate forvaltningen av lov om motorferdsel i
utmark til lokale myndigheter. Forslagsstillerne har tatt klare
hensyn til utsagn fra flere medlemmer av regjeringsspartiene. For
eksempel sa daværende stortingsrepresentant Torny Pedersen (AP)
til Namdalsavisa 25. mai 2008 at:
«Også flertallet i Stortinget er utålmodige etter å få til
mer lokal forvaltning, med mulighet til å tilpasse motorferdsel
til de forskjellige forhold som råder i vårt langstrakte land.»
I debatten 24. mai 2008 uttalte Pedersen at:
«At denne saken har tatt altfor lang tid, hersker det ingen
tvil om, og utålmodigheten ute er stor og stemningen noe amper.
Men heldigvis har miljøvernministeren i brev til komiteen forsikret
at saken kommer i 2008, og komiteens flertall ber da Regjeringen om
at eventuell lovendring må komme til Stortinget så tidlig som mulig
i 2008.»
Ola Borten Moe (Senterpartiet) uttalte 29. august 2008 til Helgeland-Arbeiderblad
at:
«Sp ønsker at forvaltningen av loven for motorferdsel skal
overføres til kommunene»
videre at:
«Dagens strenge lovverk for motorferdsel i utmark fører allerede
til at store deler av befolkningen blir lovbrytere»
og at:
«lokal styring vil kunne gi en mer liberal håndheving. Kommunene
bør få mulighet til å fastsette spesifikke løyper for rekreasjonskjøring.»
Videre samme sted:
«I praksis betyr dette at ordningen som gjelder i forhold til
rekreasjonskjøring i Finnmark og Nord-Troms, utvides til å gjelde
resten av landet. Det må også være opp til den enkelte kommune om
man ønsker å tillate begrenset nyttekjøring til hytter, eller om
man vil gå inn for bare å tillate leiekjøring.»
I Nationen 22. februar 2010 sier Erling Sande (Senterpartiet):
«Denne sakens historie tilsier at vi får en lov til Stortinget.»
Dette synet deler forslagsstillerne og mener det er et stort
avklart flertall i Stortinget for en endring av lovverket, dog krever
det at Stortinget også tar ansvar.
Forslagsstillerne mener alle kommuner gjennom plan- og bygningsloven
bør få retten til å forvalte motorisert ferdsel i utmark. Dette
vil medføre økt vilje i kommunene til å gjennomføre god kommunal planlegging
og kartlegging av de mest sårbare naturområdene, og vil utmerket
godt kunne ivareta alle interessene tilknyttet forvaltningen av
motorferdsel i utmark.