Norge er i dag blant de landene i verden med høyest levestandard.
De siste årene har mobiliteten av arbeidskraft internasjonalt og
innvandringen til Norge økt. Høy migrasjon og mobilitet over landegrenser vil
trolig fortsette å øke over tid, selv om mobiliteten på kort sikt
påvirkes av konjunkturer og etterspørselen etter arbeidskraft. Behovet
og mulighetene for personbevegelser på tvers av landegrensene øker som
følge av økt verdenshandel, reduserte transportkostnader, nedbygging
av grensehindre og tettere samhandling mellom land. Gjennom EØS-avtalen
og EFTA-konvensjonen har Norge gitt sin tilslutning til målet om
økt mobilitet over landegrensene mellom disse landene. Den økte
mobiliteten bidrar til en mer effektiv utnyttelse av arbeidskraften
på tvers av land. Dette er i seg selv en garanti for finansieringen
av universelle velferdsordninger.
Den relativt store og raske økningen i innvandringen har bidratt
til å gjøre befolkningen mer sammensatt. Det er blitt enklere å
flytte mellom land, både midlertidig og permanent. Studenter, arbeidstagere og
pensjonister tilbringer i langt større grad enn tidligere perioder
i andre land. Større mobilitet over landegrenser og en mer mangfoldig
befolkning har konsekvenser for ulike elementer i den norske velferdsmodellen.
Velferdsmodellen legger rammer for utviklingen av innvandrings-
og integreringspolitikken og påvirker migranters liv i Norge. Velferdsmodellen
på sin side påvirkes av at det er stor variasjon i bakgrunn hos
brukerne og produsentene av velferdstjenestene. Disse utfordringene
har særlig stor virkning på inntektssikringsordningene og virkemidlene
i integrerings- og arbeidsmarkedspolitikken.
Økt internasjonal mobilitet krever økt kunnskap om og en bedre
forståelse av sammenhengen mellom migrasjon og den fremtidige utvikling
av velferdsmodellen og velferdsordningene – for i neste omgang å
gi et bedre grunnlag for en helhetlig politikkutvikling. På tross
av dette er konsekvenser og dilemmaer for velferdsmodellen og velferdsordningene
knyttet til økt migrasjon og internasjonal mobilitet i liten grad
utredet og drøftet.
I den senere tid ser man at stadig flere innvandrere faller utenfor
arbeidsmarkedet. I Danmark, hvor de har satt strengere og mer konkrete
krav til å få tilgang på velferdsytelser, peker pilen motsatt vei.
Tall fra det europeiske statistikkbyrået Eurostat viser at sysselsettingen
blant innvandrere i Norge sank med hele 5,5 prosentpoeng fra 2008
til 2009. Totalt var 60,2 prosent av innvandrerbefolkningen i alderen
15–64 år i arbeid i 2009, mot 65,7 prosent året før. Med innvandrere
mener man i denne sammenhengen personer med utenlandsk statsborgerskap,
men som ikke kommer fra et av de 27 EU-landene. I Danmark er situasjonen
stikk motsatt. Fra 2008 til 2009 ble 2,3 prosentpoeng flere innvandrere sysselsatt.
Dette skjedde samtidig som finanskrisen sendte tusenvis av dansker
ut i arbeidsløshet. Det viser et notat som den danske «Arbejdsmarkedsstyrelsen»
har utarbeidet for avisen Jyllandsposten.
Beskjeftigelsesminister Inger Støjberg (V) mener at det er konkrete
innstramminger i velferdspolitikken som nå gir resultater. Spesielt
peker hun på den såkalte 450-timersregelen, som innebærer at begge parter
i et ekteskap må jobbe minimum 450 timer i løpet av 24 måneder for
å bevare retten til kontanthjelp.
I Danmark har mange kvinner, ifølge beskjeftigelsesministeren,
brukt 450-timersregelen til å overbevise mannen om at hun må ha
et arbeid, hvis ikke mister familien sitt inntektsgrunnlag. Det
spiller også inn at mange innvandrere gjør en stor innsats for å
beholde jobben, noe som skyldes at de har måttet kjempe hardt for
å komme inn på arbeidsmarkedet.
Tallene fra Eurostat og den danske arbejdsmarkedsstyrelsen viser
at foruten Danmark har også Finland og Tyskland opplevd en positiv
utvikling i arbeidet med å få sysselsatt innvandrerbefolkningen. Spania
er verst i klassen. Der har andelen i arbeid sunket med hele 9,5
prosentpoeng. Ser en på totaltallene har Norge kun Portugal og Spania
bak seg på denne lista.
Regjeringen nedsatte den 8. mai 2009 et utvalg som skal gi mer
kunnskap om hvordan den norske velferdsmodellen fungerer i en tid
med økt inn- og utvandring.
Utvalget skal se på effekten av større mobilitet i befolkningen
og hva slags utfordringer den norske velferdsmodellen møter på grunn
av mer bevegelse over landegrensene.
Utvalget har fått et bredt mandat og skal blant annet se på trygdeordninger
og virkemidlene i integrerings- og arbeidsmarkedspolitikken.
Utvalget skal også se på om det er sider ved innvandringspolitikken
som er spesielt relevant for den fremtidige utformingen av den norske
velferdsmodellen.
Utvalget skal legge frem sin utredning for Arbeids- og inkluderingsdepartementet
innen 6. mai 2011.
Utvalget har følgende sammensetning:
1. Grete Brochmann, professor, Oslo,
leder
2. Torben Andersen, professor, Aarhus, Danmark
3. Anne Britt Djuve, forsker, Oppegård
4. Einar Niemi, professor, Tromsø
5. Knut Røed, seniorforsker, Oppegård
6. Inge Skeie, avdelingsdirektør, Oppegård
7. Sverre Try, seniorrådgiver, Oslo
8. Anna Aabø, administrerende direktør, Stavanger
Utvalget skal beskrive og vurdere nærmere de elementene i den
norske velferdsmodellen som påvirker og påvirkes av en økende migrasjon.
Utvalget skal gi en oppdatert beskrivelse av hvilke rettigheter inn-
og utvandrere har til de universelle velferdsordningene knyttet
til inntektssikring ved sykdom, arbeidsledighet, uførhet, alderdom,
overføringer til barnefamilier mv. Utvalget skal videre beskrive
rettighetene til andre universelle velferdsordninger, som opplæring
og helse og omsorg, for å sette arbeidet inn i en helhetlig ramme.
Utvalget skal ta utgangspunkt i og beskrive dagens migrasjonsbilde
og forventede utviklingstrekk i Norge. Utvalget skal beskrive nærmere
hvilke faktorer som forventes å påvirke inn- og utvandringen fremover.
Utvalget skal på selvstendig grunnlag vurdere nærmere hvilke forutsetninger
om omfang og sammensetning av migrasjon til og fra Norge det er rimelig
å legge til grunn for utvalgets arbeid.
Utvalget skal fokusere på utformingen av inntektssikringsordningene
og virkemidlene i integrerings- og arbeidsmarkedspolitikken, men
i den grad det er behov for det, også trekke inn utformingen av de
andre velferdsordningene. Utvalget skal ikke gå nærmere inn på
innrettingen av norsk innvandringspolitikk som sådan, men skal likevel
vurdere om det er sider ved innvandringspolitikken som er spesielt relevant
for den fremtidige utviklingen og utformingen av den norske velferdsmodellen.
Utvalget skal også beskrive hvordan utformingen av norske velferdsordninger
kan påvirke migrasjonsstrømmene.
Utvalget skal legge en bred forståelse av migrasjon, inn- og
utvandring, til grunn. Dette innebærer blant annet at personer med
opphold på EØS-grunnlag, asylsøkere og personer uten lovlig opphold
omfattes av utvalgets vurderinger.
Utvalget skal vurdere de samfunnsmessige konsekvensene av eventuelle
endringer i inn- og utvandringen, herunder hvilke forutsetninger
som må være til stede for at man skal kunne videreføre bærekraften i
Norges velferdsmodell på kort og lang sikt. Spesifikt bes utvalget
om å vurdere:
Hvorvidt de universelle velferdsordningene sammen
med de spesifikke integreringsvirkemidlene støtter opp under målene
om høyest mulig yrkesdeltagelse.
Hvilken betydning har økt mobilitet for forholdet mellom
velferdsproduksjon og velferdskonsum.
Hvorvidt et større etnisk og kulturelt mangfold kan antas
å påvirke synet på og bruken av dagens velferdsordninger. Dette
krever at utvalget vurderer nærmere forutsetningene for legitimiteten og
bærekraften i ordningene, samt normer og normdannelse.
Hvordan økt innvandring kan påvirke lønnsdannelsen, utstøting
fra arbeidslivet og omfanget av uformell sektor. Det blir viktig
å få frem hvilke forhold/virkemidler som kan påvirke dette bildet.
Utvalget skal videre vurdere om omfanget på den økte inn- og
utvandringen i seg selv vil kunne gi et press på de norske velferdsordningene.
Spesifikt bes utvalget om å vurdere:
Hvorvidt ordningene for opptjening
av rettigheter, eksport av ytelser mv. er bærekraftige i en situasjon
med langt høyere migrasjon enn i dag.
Hvilke administrative og andre utfordringer økt migrasjon
reiser.
På bakgrunn av utvalgets vurderinger av situasjonen i dag og
velferdsordningenes betydning skal utvalget skissere forslag til
eventuelle endringer/tilpasninger i virkemidlene som kan bidra til
langsiktig bærekraft. Det blir spesielt viktig å klargjøre de forutsetninger
og den usikkerheten som ligger til grunn for forslagene. Økonomiske,
administrative og andre vesentlige konsekvenser av forslagene skal
utredes.
Utvalget skal ha et komparativt perspektiv, hvor utviklingen
i andre nordiske land og andre land skal vurderes og ses opp mot
relevante utviklingstrekk i Norge. Utviklingen opp mot land som
har en vesentlig annen velferdsmodell enn Norge skal også vurderes.
Utvalget vil få et eget sekretariat. Utvalget kan ved behov innhente
faglig støtte og innspill underveis, fra blant annet ressurs- og
kompetansemiljøer og berørte myndigheter. Det forutsettes at utvalget har
kontakt med andre relevante offentlige utvalg. Utvalget kan også
bestille utredninger i den grad utvalget selv ikke har kompetanse
eller mulighet til å foreta den nødvendige innhenting av kunnskap.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet vil nedsette en referansegruppe
som skal bistå utvalget med innspill.
Den tidligere kjente 300-timersregelen ble 1. juli 2009 endret
til en 450-timersregel. 450-timersregelen betyr at ektepar hvor
den ene eller begge mottar kontanthjelp, skal begge parter oppfylle
et krav om 450 timers ordinært og ustøttet arbeid innenfor de siste
24 måneder for å bevare retten til kontanthjelp. Overgangsregler
betyr at regelen først får full virkning fra 1. juli 2011.
Formålet med 450-timersregelen er å bidra til prinsippene om
at det skal lønne seg å arbeide, og at til retten til kontanthjelp
følger også plikten til å stå til rådighet.
Arbeider begge mindre enn 450 timer, anses de ikke for å stå
til rådighet for arbeidsmarkedet, og den ene mister derfor retten
til kontanthjelp.
Forslagsstillerne har merket seg at en av Europas ledende forskere
på integrering mener høy sosialtrygd og gode velferdsordninger lokker
ukvalifiserte innvandrere til de skandinaviske landene. Ruud Koopmans
er professor ved Social Research Center i Berlin, som er et av Europas
tyngste forskningssentre. Han har sammenlignet åtte europeiske lands
integreringspolitikk, og mener Tyskland har klart oppgaven langt
bedre enn blant annet Norge og Sverige.
Professor Ruud Koopmans mener høy sosialtrygd og gode velferdsordninger
lokker ukvalifiserte innvandrere til Norge.
Forslagsstillerne mener det er positivt at regjeringen har nedsatt
et utvalg som skal se nærmere på hvordan den norske velferdsmodellen
fungerer i en tid med økt inn- og utvandring. I den sammenheng mener
forslagsstillerne det bør være en klar målsetting å få en langt
høyere andel av innvandrerne til å delta i arbeidslivet.
Forslagsstillerne mener videre at regjeringen har mye å lære
av å se nærmere på hvordan man har iverksatt tiltak i vårt naboland
Danmark. Forslagsstillerne anmoder Stortinget om å be regjeringen
om at man innfører en såkalt 450-timersregel også i Norge, og at
den bør gjelde både enslige og gifte/samboende. Regelen bør tilpasses
de norske sosial- og trygdeordninger. Det viktigste er at det settes
et klart aktivitetskrav som selve grunnlaget for å få rett til våre
velferdsordninger.
Eksempel på aktivitetskrav kan være at man må delta i opplæring/utdanning
i ulike arbeidsmarkedsbedrifter, et annet kan være krav om deltagelse
i ulike kvalifiseringsprogrammer.