Til Stortinget
Lov 13. juni 1997 nr. 44 om aksjeselskaper (aksjeloven) stiller
minstekrav om kr 100 000 i aksjekapital ved stiftelse av foretak
i selskapsformen aksjeselskap (AS). Bestemmelsen er en videreføring
fra aksjeloven av 1976. Imidlertid var minstekravet til aksjekapital
for private aksjeselskap etter den gamle loven kr 50 000.
For det første er kravet til aksjekapital en inngangsbillett
for å få benytte den ansvarsbegrensning som aksjeselskapsformen
innebærer.
For det andre er kravet til aksjekapital en beskyttelse for kreditorene,
det vil si en garanti for at det finnes penger i selskapet.
Ved lovendring 2010:89 ble den svenske Aktiebolagslag av 2005
endret ved at minstekravet til aksjekapital for private aktiebolag
(AB) ble satt til SEK 50 000.- gjeldende fra 1. april 2010, jf.
lovens første kapittel § 5. Er aksjekapitalen fastsatt i euro, skal
aksjekapitalen omregnes i valutaverdien tilsvarende SEK 50 000.
For selskap som ble stiftet før 1. april 2010, vil minstekravet
på aksjekapital på SEK 100 000 fortsatt gjelde. For et stort antall
nye lite kapitalkrevende småforetak, herunder spesielt innen tjenestesektoren,
ville en senking av kravet til minste aksjekapital være positivt.
Ved lovbekendtgørelse 12. juni 2009 nr. 470 ble lov om aktie-
og anpartsselskaber (selskabsloven) endret slik at minstekravet
for aksjekapital for anpartsselskab (ApS) ble satt til DKK 80 000,
jf. lovens § 4. Tidligere hadde kravet til aksjekapital vært DKK 125 000.-
for ApS.
Lovendringen om krav til aksjekapital vil bli evaluert på nytt
om to år.
Finland vedtok i 2006 ny aksjelov (624/2006 Aktiebolagslag).
Loven skiller mellom privat aktiebolag (AB) og publikt aktiebolag.
Privat aktiebolag tilsvarer det norske aksjeselskap. Her er minstekravet
til aksjekapital fastsatt til 2 500 euro, jf. lovens første kapittel
§ 3. Tidligere var dette kapitalkravet fastsatt til 8 000 euro.
Motivet for nedsettelsen av kravet var å legge til rette for
etablering av ny næringsvirksomhet.
EU-direktiv 77/91/EØF (annet selskapsdirektiv eller det såkalte
kapitaldirektivet) artikkel 6 setter et minstekrav til aksjekapital
på 25 000 European units of account, senere valutaenheten ECU som
ble innført i 1979. Denne ble erstattet ved innføringen av euro
i 1999.
Direktivets krav til aksjekapital omfatter ikke aksjeselskaper,
men gjelder kun for allmennaksjeselskaper. Imidlertid er flere av
reglene gjort gjeldende også for aksjeselskaper i Norge.
Formålet med forslaget er å gjøre aksjeselskapsformen mer tilgjengelig
for næringsdrivende, da dagjeldende høye krav til aksjekapital for
å starte ett aksjeselskap blir opplevd av mange til å være ett hinder. Aksjeselskapsformen
har mange fordeler, blant annet er det en fleksibel selskapsform
som passer for voksende foretak.
Et lavere kapitalkrav vil kunne bli oppfattet til å kunne bidra
til at flere personer vil og våger å starte eget foretak. Reduksjon
i kapitalkravet bør være en viktig del av regjeringens strategi
for økonomisk tilvekst og økt sysselsetting.
Motivet for å redusere minstekravet til aksjekapital, slik de
har gjort det i Danmark og i Sverige, er for det første at man ser
at kreditorene ikke er så opptatt av aksjekapitalen, men er mer
opptatt av at selskapet de skal handle med, har en økonomi som er
tilstrekkelig solid. Dette er også bakgrunnen for EU-forslaget til
«Statute on a European Private Company» (SPE). Her er minstekravet
til aksjekapital satt til 1 euro. Imidlertid kreves det at styret
i det respektive selskap signerer en solvenserklæring.
Relevant i denne sammenheng er den økende framvekst av NUF (norskregistrert
utenlandsk foretak). Det kan skilles mellom to typer norskregistrerte utenlandske
foretak: For det første er det utenlandske foretak som også driver
virksomhet i hjemlandet eller andre land utenom Norge. For det andre
er det utenlandske foretak som utelukkende driver virksomhet i Norge.
I den senere tid er det spesielt den sistnevnte type av NUF-er som
har hatt en sterk økning.
Disse foretakene er ikke regulert etter norsk selskapslovgivning,
men av lovgivningen i selskapets hjemland. Det betyr at ved å organisere
virksomheten som et norskregistrert utenlandsk aksjeselskap, kan den
norske næringsdrivende slippe unna regler som ellers ville fulgt
av norsk aksjelovgivning. Dette gjelder spesielt krav til minste
aksjekapital i et norsk aksjeselskap. Hvorvidt den norske virksomheten
er underlagt norske regler utenfor aksjeloven, avhenger av den enkelte
regel det gjelder.
Selskaper og sentrale aktører i bransjen er av den formening
at reduksjon i krav til aksjekapital vil gjøre det mer attraktivt
å velge selskapsformen ved etablering av foretak eller omgjøring
av allerede eksisterende selskap. Samtidig vil endring av kapitalkravet
kunne medføre økonomiske besparelser for det enkelte selskap.
På denne bakgrunn fremmer forslagsstillerne følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen fremme forslag til endring av lov
13. juni 1997 nr. 44 om aksjeselskaper (aksjeloven) § 3-1 om å senke
minstekravet til aksjekapital for aksjeselskaper til kr 25 000.
20. oktober 2010