Vind-, strøm- og bølgekombinasjonen ved Stad gjør havstrekningen
til et spesielt krevende område langs norskekysten. Kombinasjonen
av havstrømmer og undersjøisk topografi skaper spesielt komplekse og
uforutsigbare bølgeforhold. Svært høye bølger kommer fra ulike kanter
samtidig og skaper kritiske situasjoner. Forholdene innebærer også
at tunge bølger kan henge igjen flere dager etter at vind har stilnet.
Det innebærer vanskelige seilingsforhold selv på dager med lite
vind.
Fiskeri- og kystdepartementet beskriver dette slik:
«Bakgrunnen for prosjektet er de spesielle seilingsforholdene
rundt Stad. Stad-halvøya ligger i Sogn og Fjordane, på grensen mot
Møre og Romsdal. En kombinasjon av havstrømmer og topografi (undersjøisk)
skaper ”rotete sjø” med svært høye bølger, som kommer fra ulike
kanter samtidig. Dette medfører bl.a. at fartøy venter i stedet
for å passere Stad under dårlige værforhold. Ulykkesrisikoen er
også høyere enn på andre kyststrekninger.»
Og videre:
«Bølgene endrer retning blant annet på grunn av bunntopografi
og skaper spesielt komplekse mønstre som gjør at en kan oppleve
å få bølger fra flere retninger samtidig.»
Det har de siste 20 årene vært gjennomført en rekke utredninger
knyttet til utbedring av farled forbi Stad. Kystverket har blant
annet tidligere utarbeidet forstudie og en konseptvalgutredning
(KVU) for Stad skipstunnel.
I desember 2007 la Kystverket frem en konseptvalgutredning for
å gi regjeringen beslutningsgrunnlag for et prinsippvedtak om realisering
av Stad skipstunnel.
Kystverket konkluderte med at en skipstunnel vil gi en positiv
samfunnsøkonomisk nytte, og anbefalte regjeringen å gå inn for Stad
skipstunnel med en stor tunnelprofil mellom Moldefjorden og Kjødepollen. Kystverket
anbefalte stor tunnelprofil fordi det på sikt vil ta høyde for økt
trafikkgrunnlag, endring i skipsdimensjoner og gir størst lokal
og regional virkning.
Regjeringen har deretter gitt Kystverket oppdatert mandat for
en ny KVU som ble fremlagt av Kystverket mandag 17. januar 2011.
Konklusjonen i den nyeste KVU-en er stikk motsatt av konklusjonen
i 2007. Nå anbefaler Kystverket at skipstunnel ikke bygges.
Forslagsstillerne viser til Kystverkets egen redegjørelse om
prosjektarbeidet gitt i siste KVU-rapport, der det heter:
«Kystverket har brukt eksterne konsulenter til å forestå
selve utredningen. Etter anbudskonkurranse sommer 2010 ble Det Norske
Veritas og Samfunns- og næringslivsforskning AS engasjert. Prosjekteier har
vært Fiskeri- og kystdepartementet. Departementet
har vært aktiv i utredningsprosessen, og lagt føringer på utredningen. (Forslagsstillernes
utheving)
Konseptvalgutredningen i 2010 skal ligge til grunn for Fiskeri-
og kystdepartementets videre arbeid med prosjektet.
…
Konseptvalgutredningen for Stad Skipstunnel har
gitt følgende resultater:
Bør det bygges en Skipstunnel ved Stad?
FKD har lagt til grunn samfunnsmålet 'Mer transport på sjø fremfor
vei'. En skipstunnel vil bidra til dette samfunnsmålet. En skipstunnel
vil også bidra til å møte det prosjektutløsende behovet om trygg
seilas forbi Stad. Analysen av ikke-prissatte konsekvenser viser
i tillegg enmiddels til stor positiv effekt for begge tunnelalternativene.
Disse momentene taler isolert sett for bygging av tunnel. Analysen
av Prissatte effekter viser på den annen side forventet negativ
netto nytte for de to alternativene på mellom 1000 MNOK og 1640
MNOK (Samfunnsøkonomisk kostnad). Usikkerhetsanalysen av de prissatte
konsekvensene viser en stor spredning i potensiell nytte, spesielt knyttet
til sparte ventekostnader som følge av tunnelen. Ut fra en helhetsvurdering
kan ikke Utreder se at de ikke-prissatte konsekvensene kan oppveie
den vesentlige negative forventede netto nytten i de prissatte konsekvensene.
Analysen indikerer derfor at det ikke bør bygges skipstunnel ved
Stad. (Forslagsstillernes utheving).
Hvis det skal bygges en tunnel – hvilken
dimensjon er mest hensiktsmessig basert på målsetningene og
den samfunnsøkonomiske analysen?
Analysen av Prissatte konsekvenser viser forventet negativ netto
nytte for Alternativ A1 Liten
Tunnel på 1000 MNOK og for A2 Stor Tunnel på 1640 MNOK (Samfunnsøkonomisk
kostnad).Resultatene er dominert av forskjeller i investeringskostnadene.
Dette tilsier at A1 Liten tunnelvil være det mest hensiktsmessige
alternativet. Analysen av Ikke-prissatte konsekvenser viser en Middels
Positiv konsekvens for A1 Liten Tunnel og en Større Positiv konsekvens
for A2 StorTunnel. Utreder kan imidlertid vanskelig se at differansen
i de ikke-prissatte konsekvenseneoppveier de prissatte konsekvensene.
Analysen indikerer derfor at dersom det bygges skipstunnelbør det
bygges en Liten Skipstunnel ved Stad.»
Forslagsstillerne viser til at prosjektet Stad skipstunnel har
vært «utredet» en lang rekke ganger gjennom de siste årene. Fra
regionalt nivå, fra kystmiljø og miljøer som bruker havet langs
kysten til transportvei og som arbeidsplass er det i hele denne
tiden understreket behovet for bygging.
Forslagsstillerne har merket seg at det er Kystverket som på
nytt har vært ansvarlig for prosjektet, men at det åpenbart har
vært politisk styring fra Fiskeri- og kystdepartementet: («Departementet har vært aktiv i utredningsprosessen,
og lagt føringer på utredningen.»)
Forslagsstillerne regner derfor med at ekstern kvalitetssikring
vil bekrefte konklusjonen i Konseptvalgutredningen og bekrefte
anbefalingen om ikke å bygge Stad skipstunnel.
Forslagsstillerne ønsker bygging av Stad skipstunnel. Forslagsstillerne
mener prosjektet er både nødvendig og nyttig. Forslagsstillerne
peker på at beregning av såkalt «samfunnsøkonomisk nytte» etter dagens
opplegg har en rekke svakheter som medfører at åpenbart lønnsomme
prosjekter beregnes som samfunnsøkonomi «ulønnsomme.» Forslagsstillerne peker
på at kalkulasjonsrenten settes altfor høyt (4,5 pst.) og langt
høyere enn realavkastningen på oljefondet. Det er urimelig og gir
feil konklusjon. Forslagsstillerne peker også på at «nytteverdi»
regnes for snevert. Det er justert i mange andre land Norge kan
sammenligne seg med, men prosessen med å justere omfang av såkalt
«samfunnsøkonomisk nytte» er knapt kommet i gang i Norge. Likevel
vil forslagsstillerne påpeke at finansministeren i alle fall gir
signaler om at «dette er noe man må se på».
Først og fremst vil forslagsstillerne peke på at store samfunnsmessige
prosjekter – og som her knyttet til nasjonal infrastruktur innenfor
samferdsel – trenger politiske vedtak for å bli gjennomført. En
rekke store samferdselsprosjekter på land som er igangsatt og blir
igangsatt har samfunnsøkonomisk «negativ nytte», men får likevel
politisk positive vedtak fordi det er politisk åpenbart at prosjektene
er viktige og nyttige.
Slik er det også med Stad skipstunnel. Forslagsstillerne vil
spesielt peke på samfunnsøkonomisk nytte knyttet til mål om overføring
av transport fra vei til sjø. Til det trengs det sikre farleder.
Farleden forbi Stad er kanskje den farligste langs hele norskekysten.
Stad skipstunnel er derfor avgjørende viktig for å sikre sjøtransporten
langs kysten.
Forslagsstillerne mener det etter 20 års utredning, snakk og
utsettelser nå trengs politisk handling for å sikre gjennomføring
av prosjektet uten ytterligere forsinkelse.
Forslagsstillerne viser til at det var bred borgerlig enighet
om Stad skipstunnel da Stortinget behandlet Nasjonal transportplan
2010–2019 i Innst. S. nr. 300 (2008–2009):
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre ønsker å fremskynde oppstart av Stad Skipstunnel,
og viser til at disse medlemmer i forbindelse med Budsjett-innst. S.
nr. 13 (2008–2009) fremmet følgende forslag sammen med Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre:
«Stortinget ber Regjeringen utrede prosjektet Stad skipstunnel,
eventuelt som OPS-prosjekt, og komme tilbake til Stortinget våren
2009 med en sak vedrørende Stad skipstunnel.»
Disse medlemmer viser til diskusjonen om størrelse på skipene
som skal kunne kjøre igjennom tunnelen, der det i de nye utredningene
inngår en løsning for skip på størrelse med hurtigrutefartøyet Midnattsol
på 16 000 bruttotonn. Disse medlemmer viser til at det finnes mange
eksisterende standarder for skipsstørrelse for kanaler og sjøveier,
for eksempel Panamax og Suezmax, og at mange norske skip er tilpasset
størrelsen på Kiel-kanalen. Disse medlemmer stiller seg positiv
til at man bruker hurtigruteskipene som utgangspunkt for størrelsen
på Stad skipstunnel, og at en slik standard også tilpasses andre
norske skip på omtrent samme størrelse. Disse medlemmer ønsker å
fremskynde prosjekteringen av prosjektet, og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen i 2010 prosjektere Stad skipstunnel.»»
Forslagsstillerne viser til at dette ble fulgt opp blant annet
i forbindelse med statsbudsjettet for 2011 i Innst. 13 S (2010–2011):
«Stortinget ber regjeringen utrede prosjektet Stad skipstunnel
som OPS-prosjekt.»