Til Stortinget
Statsminister Jens Stoltenberg uttalte til NTB 28. april 2011
at:
«det er lagt for dårlig til rette for sykling i Norge. Det
er fortsatt for vanskelig og farlig å sykle i byene».
Forslagsstillerne er enige i dette, og er glade for at landets
statsminister erkjenner at manglende satsing på sykkel i Norge har
gjort det vanskelig og farlig å sykle i norske byer. Forslagsstillerne
mener det må legges bedre til rette for at flere kan velge sykkel
som fremkomstmiddel.
Bedre tilrettelegging for syklister gir store samfunnsgevinster
når det gjelder trafikksikkerhet, miljø og trafikkavvikling i tillegg
til helsemessige gevinster. Dessverre er forholdene for syklistene
altfor dårlige i det meste av landet, og ulykkesrisikoen er stor.
Manglende tilrettelegging, forvirring om og manglende respekt for
trafikkreglene fører til trafikkfarlige situasjoner for alle trafikantene.
Det må iverksettes tiltak som sikrer smidigere samspill mellom harde
og myke trafikanter.
Regjeringens mål er en sykkelandel på 8 pst. Statistikken viser
imidlertid at sykkelandelen går ned, fra 1992 til 2009 fra 7 pst.
til 4 pst. (tall fra reisevaneundersøkelser (RVU) 1992 og 2009).
Fra 2005 til 2009 gikk sykkelandelen ned fra 5 pst. til 4 pst. Det er
spesielt gruppen unge voksne (14–17 år) som slutter å sykle. Sykkelandelen
for denne gruppen var i 2009 på kun 9 pst.
Bedre tilrettelegging for sykkeltrafikk i Norge krever en differensiert
politikk med målrettet innsats på flere områder. Ikke minst må det
etableres sammenhengende sykkelveinett i byer og tettsteder der sykkeltrafikken
får et eget nett som er atskilt fra bil og gående. Det må òg bygges
sammenhengende veinett for sykkeltrafikk inklusive gang- og sykkelveier i
byenes omland, i regioner og mellom landsdeler. Hensynet til sykkeltrafikken
må ivaretas ved planlegging og utbygging av ny infrastruktur.
Kommuner og fylker har et betydelig ansvar for å sikre gode forhold
for syklistene, blant annet i arealplanleggingen og ved å bygge
sammenhengende nett av gang- og sykkelveier. Det bør derfor opprettes
en statlig belønningsordning for gang- og sykkelveier. Ordningen
må ha som formål å påvirke transportplanleggingen i kommuner og
fylkeskommuner, og fungere som et insentiv for bedre tilrettelegging
for gående og syklende.
Oppfølgingen av Nasjonal sykkelstrategi må bli tydeligere og
mer forpliktende. Status for etablering av sammenhengende nett,
årsaker til avvik og endringer i måloppnåelse må rapporteres i forbindelse
med statsbudsjettet.
Syklister er den trafikantgruppen som har høyest skaderisiko
i trafikken i forhold til kjørelengden. Risikoen for å pådra seg
skader er 40 ganger høyere per personkilometer enn for bilister.
Kampanjer og holdningsskapende arbeid blant alle trafikantgrupper
er derfor nødvendig for å skape bedre forståelse og samspill i trafikken.
Det er også en rekke uklarheter og oppfatninger om eksisterende
regelverk som må ryddes, eksempelvis sykling i kjørebanen, vikeplikt
i kryss, fortausykling etc.
Et tiltak som bør gjennomføres så raskt som mulig, er endring
av trafikkreglene, slik at syklende gis bedre sikkerhet og fremkommelighet.
På side 28 i Nasjonal sykkelstrategi heter det at:
«Sykling krever god forståelse av trafikkregler og å kunne
tolke ulike situasjoner i trafikken, samt å ta raske og riktige
avgjørelser. Særlig for barn kan dette være vanskelig.»
Dessverre ble det ikke foreslått konkrete tiltak i Nasjonal sykkelstrategi.
Trafikkreglene var òg tema i Nasjonal transportplan 2010–2019. I
proposisjonen fremgår det at Samferdselsdepartementet hadde «vurdert
om det bør gjøres endringer i trafikkreglene for å gjøre sykling
mer attraktivt», men heller ikke her ble det foreslått tiltak. Det
er nå på tide å sikre et bedre og tydeligere regelverk. Formålet
med å endre trafikkreglene er todelt:
1. Gjøre sykling mer attraktivt:
bedre fremkommelighet ved prioritet i kryss, og ved å ha et enklere regelverk
å forholde seg til for alle syklende uavhengig av alder.
2. Gjøre sykling sikrere: Tydeligere regler vil være forebyggende
ved at trafikanter får entydig informasjon om de regler som gjelder
for sykling.
Sykling i kjørebanen sammen med motorisert trafikk er i dag den
mest alminnelige tilrettelegging for sykling. Forbikjøring av syklist
skal skje med minst 1,5 meters avstand. Dette er Statens vegvesens
tolkning av trafikkreglenes § 12, tredje ledd. Kan den syklende
ikke få trygg plass, må forbikjøring utsettes. Men mange syklister
erfarer at de blir forbikjørt med mindre avstander enn det Statens
vegvesen anbefaler. Det er grunn til å anta at manglende kunnskap
blant motoriserte trafikanter er hovedgrunnen til dette, i tillegg
til manglende håndheving fra politiet. Det er derfor behov for en
tydelig bestemmelse i trafikkreglene som kjørende skal kjenne til
og må overholde. Minimumskravet på 1,5 meter til trygg forbikjøring av
syklister må inn i trafikkreglenes § 12, og bestemmelsen må suppleres
med eget informasjonsskilt der det er hensiktsmessig.
Det er stor usikkerhet blant trafikanter om hvilke vikepliktsregler
som gjelder, og da spesielt vikepliktsreglene som gjelder der gang-
og sykkelvei krysser vei og avkjørsel. Reglene må endres slik at syklende
gis prioritet og bedre fremkommelighet.
Tydeligere bestemmelser vil gi økt kunnskap blant trafikanter,
og gi politiet en mulighet til å håndheve trafikkreglene og beskytte
syklende bedre enn i dag. Dette vil bidra til bedre trafikksikkerhet,
i tillegg til at det blir mer attraktivt å sykle. Særlig viktig
er det å sikre god offentlig informasjon om hvilke regler som gjelder,
slik at konfliktnivået mellom trafikantgruppene kan dempes og sikkerheten
styrkes. Det er òg grunn til å understreke det ansvar syklister
har overfor gående.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen øke
den statlige satsingen på informasjonsarbeid og holdningskampanjer
for å skape bedre samspill mellom trafikantgruppene.
2. Stortinget ber regjeringen opprette en statlig belønningsordning
for gang- og sykkelvei.
3. Stortinget ber regjeringen sikre at hensynet til sykkeltrafikken
blir ivaretatt ved planlegging og utbygging av ny infrastruktur.
4. Stortinget ber regjeringen legge frem forslag til endring
av trafikkreglene slik at syklister får bedre sikkerhet og fremkommelighet.
Dagens minimumskrav på 1,5 meter til trygg forbikjøring av syklister
tas inn i trafikkreglene.
5. Stortinget ber regjeringen endre vikepliktsreglene som
gjelder der gang- og sykkelvei krysser vei og avkjørsel slik at
syklende gis prioritet og bedre fremkommelighet.
18. mai 2011