Til Stortinget
Stortinget vedtok i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr.
36 (2008–2009), jf. Innst. S. nr. 299 (2008–2009) at det ble innledet
en forhandlingsprosess for anskaffelse av nye kampfly av typen JSF. Proposisjonen
redegjorde for regjeringens forslag til valg av JSF som Norges fremtidige
kampfly og grunnlaget for oppstart av forhandlinger om kontrakt med
amerikanske myndigheter representert ved Joint Strike Fighter Program
Office (JPO) og hovedleverandøren av JSF, Lockheed Martin.
I St.prp. nr. 36 (2008–2009) ble økonomisk ramme for anskaffelsen
av 56 JSF anslått til om lag 42 mrd. kroner for selve anskaffelsen
av fly, våpen og logistikkstøtte. Selve flyene alene var anslått
å koste 18 mrd. kroner. Alle kostnadene ved anskaffelsen hadde gjennomgått
usikkerhetsanalyser og var eksternt kvalitetssikret.
De totale levetidskostnadene for JSF over en 30-årsperiode var
beregnet til å være 145 mrd. kroner. I beregningen inngikk bl.a.
anskaffelseskostnader, fremtidige oppgraderinger, erstatningsfly,
reservedeler, drivstofforbruk, utdanning og trening, organisasjon
og drift og vedlikehold i hele kampflysystemets levetid. Også disse
kostnadene hadde gjennomgått usikkerhetsanalyser omforent med ekstern
kvalitetssikrer.
På grunn av forsinkelser i kampflyprosjektet i USA varslet regjeringen
i Prop. 1 S (2010–2011) at den i løpet av 2011 tok sikte på å innhente
fullmakt fra Stortinget om å anskaffe inntil fire treningsfly med
leveranser fra 2016 for å kunne utdanne tilstrekkelig antall piloter
og annet personell for å kunne ta imot de ordinære flyene fra 2018,
to år etter de opprinnelige planene. På denne måten vil den initielle operative
kapasiteten (IOC) kunne være på plass fra 2019.
Anskaffelseskostnadene for de fire treningsflyene er satt til
4,8 mrd. kroner inklusive avsetninger for usikkerhet. Anskaffelseskostnadene
for samtlige fly er nå beregnet til om lag 52 mrd. kroner (nåverdi 2011-kroner).
Til sammenligning var anskaffelsen beregnet til 42 mrd. kroner i
2008 (nåverdi 2008-kroner). Differansen forklares med en prisøkning
på om lag seks mrd. kroner, endringer i valutakurser på om lag 3
mrd. kroner og endringer i selve prisen på flyene med om lag én
mrd. kroner.
Som ledd i utenriks- og forsvarskomiteens behandling av saken
ble det besluttet å holde åpen høring mandag 6. juni 2011. Under
høringen kom det frem at anslaget på 18 mrd. kroner i 2008 for 48
fly var en inngangsverdi i kostnadsmodellen som departementet benyttet
og at «de 18 milliardene er et ufullstendig bilde av kostnadene
for flyene isolert». Prisen på 56 fly ble under høringen oppgitt
til 27 mrd. kroner (nåverdi 2008-kroner).
Som det fremkommer av redegjørelsen ovenfor, kan det stilles
spørsmål ved om Stortinget har fått fremlagt riktig informasjon
da vedtaket om valg av nye kampfly ble tatt. Stortinget har ikke
fått fremlagt beregningsgrunnlag og har heller ikke hatt innsyn
i de prosessene som førte frem til regjeringens anbefalte kampflyvalg.
Flere medier og forsvarsanalytikere har hevdet at Stortinget
har blitt ført bak lyset og ikke fått alle relevante opplysninger
før beslutningen ble tatt. Under prosessene trakk Eurofighter-konsortiet
sin Typhoon fra konkurransen. Svenske myndigheter og Saab har protestert
kraftig på analysene regjeringen fremla for Stortinget. Sammenholdt
med Stortingets sparsommelige grunnlag for beslutningen skaper dette
en usikkerhet det er vanskelig å akseptere. Innkjøpet av nye kampfly
er Norges største enkeltstående offentlige innkjøp noensinne. Det
er viktig at det ikke hviler alvorlige anklager eller mistanker
mot prosessen som har ført frem til valget av nye kampfly.
Forslagsstillerne mener derfor det er grunnlag for å sikre en
objektiv gjennomgang av anskaffelsesprosessen og regjeringens informasjon
til Stortinget og grunnlaget for denne informasjonen. Det fremstår som
mest naturlig at en slik gjennomgang gjøres av Riksrevisjonen etter
anmodning av Stortinget, jf. lov om Riksrevisjonen § 9 hvor det
heter at:
«Stortinget i plenum kan pålegge Riksrevisjonen å sette i gang
særlige undersøkelser».
Forslagsstillerne viser til at det er foretatt ulike former for
gjennomgang av anskaffelsesprosessene i blant annet Danmark og Canada.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Riksrevisjonen foreta særskilt undersøkelse av
anskaffelsesprosessen og grunnlaget for valget av nye kampfly og
legge resultatet frem for Stortinget.
17. juni 2011