Til Stortinget
Norsk sjømatnæring er en viktig driver i norsk økonomi, med en
eksport på 53,8 mrd. kroner i 2010, hvorav fiskerinæringen eksporterte
for 20,4 mrd. kroner. Næringen har vært i en rivende utvikling. Mens
det i 1940 var ca. 120 000 fiskere, er det i dag ca. 14 000. Samtidig
har også den teknologiske utviklingen skutt fart. Antallet fartøy
under 10 meter har sunket fra ca. 10 000 i 1995 til drøyt 3 000
i 2010. Struktureringen har også foregått i de andre fartøysgruppene,
men i mindre grad. Denne utviklingen har skjedd uten at oppfisket
kvantum er redusert.
Forslagsstillerne viser til at globaliseringen har gjort fryst
råstoff til en internasjonal handelsvare. I Asia produseres filetprodukter
av torsk for det internasjonale markedet billigere enn en kan produsere
i Norge. Dermed leverer norske trålere i dag nesten utelukkende
frossen fisk. Høye norske produksjonskostnader, kvalitetsutfordringer
knyttet til fraktetid og bedre lønnsomhet på frysetrålere har medført langt
færre ferskfisktrålere. Forslagsstillerne mener utviklingen mot
frysetrålere har hatt mange positive følger, blant annet at industri
forsynes med råstoff gjennom året samtidig som kvaliteten blir ivaretatt. Men
det har samtidig åpnet for spørsmål om bærekraften for norske industrianlegg
på land og om mangfoldet i forbrukers valgmuligheter.
Utvalget av frosne produkter har økt betydelig de senere år,
og i tillegg til filetprodukter kan norske forbrukere velge i panerte
og fylte produkter, gratenger og supper. Fersk fisk stiller andre
krav til forhandlerne, særlig med hensyn til hygiene i fiskedisken.
Fersk fisk tilbys i enkelte spesialbutikker og kjeder, men er for
den jevne forbruker vanskeligere å få tak i.
Nofima la frem rapporten «Hva er fersk fisk?» 28. januar 2009.
Rapporten besto i en forbrukerundersøkelse og ble oppsummert slik:
«Våre intervjuer avslørte at konsumenten har en formening om
at fersk fisk ikke bør være mer enn maksimalt 2–3 dager gammel.
Noen inkluderte alt fra lettsaltede og røykte til frosne produkter
i begrepet «fersk fisk». Det synes å være en oppfatning av at fersk
fisk er mye dyrere enn frossen fisk, og at fisk generelt er meget
dyrt, noe som ikke er riktig.»
Forslagsstillerne viser til at det er et uttalt helsepolitisk
mål at det skal konsumeres mer fisk. I tillegg til god kvalitet,
er det grunn til å tro at et større mangfold i fiskedisken vil bidra
til å nå dette målet.
Norge har lang tradisjon med bedrifter som driver slakting og
foredling av fisk, tørrfisk, klippfisk samt filetbedrifter. Tendensen
er at aktørene samler virksomheten i færre og større enheter. Det
har vært en betydelig reduksjon av antall fiskeindustribedrifter, og
svak lønnsomhet er en av årsakene.
Forslagsstillerne viser til at det har vært en politisk målsetting
at det fortsatt skal være en lønnsom fiskeindustri langs kysten.
Som et virkemiddel for å oppnå dette ble såkalt leveringsplikt,
senere omtalt som tilbudsplikt, innført for deler av trålkvotene.
Innholdet i leveringsplikten er definert gjennom individuelle vilkår
og ved forskrift av 12. september 2003 om leveringsplikt for fartøy
med torsketråltillatelse. Forskriftens formål er å sikre anlegg
som bearbeider fisk stabil råstofftilførsel fra torsketrålflåten,
jf. forskriften § 1. De individuelle vilkårene fastsetter bedrift
eller sted (som kan være et sted, en kommune eller et større område)
som er tilgodesett, mens forskriften om leveringsplikt skal sikre
klarhet i hvordan leveringsplikten skal gjennomføres. Leveringsplikten
omfatter 80 pst. av fartøyets fangst av torsk og 60 pst. av fartøyets
fangst av hyse, for begge fiskeslag nord for 62 grader nord, jf.
forskriften § 4.
Utfordringene til fiskeforedlingsbedrifter er ikke ny, og større
kvotefleksibilitet til bedrifter som foredler fisken var et eget
tema i rapporten «Økt verdiskapning i fiskeindustrien» som ble lagt
frem for fiskeriministeren av en arbeidsgruppe 15. juni 2004. Arbeidsgruppen
foreslo at det skulle innføres «Samfunnskontrakter» der en bedrift
får adgang til fritt å disponere kvoter den eier uten å beholde
fartøyet. Forutsetningen skulle være at råstoffet blir benyttet til
foredling. En slik samfunnskontrakt var ment å skulle gi fiskeindustrien
en betydelig mulighet til å tilrettelegge sin egen råstofftilgang
gjennom investeringer og gjennom samarbeid med fiskereide fartøy. Dette
ble sett på som en måte å øke lønnsomheten på. Arbeidsgruppen påpekte
at forslagene bryter med norsk tradisjon og lovgivning som innebærer
at man ikke kan ha kvote uten at den er knyttet til et bestemt fiskefartøy
og bli fisket på dette.
Forskriften får betydning for hoveddelen av kvotene til konsernene
Aker Seafoods ASA og Nergård AS, samt et mindre antall fiskereide
kvoter. Forslagsstillerne har registrert at det i en tid har vært
debatter om hvorvidt Aker Seafoods ASA oppfyller sine forpliktelser.
I Klassekampen 23. november 2011 gav Finnmark Arbeiderparti selskapet
skylden for massepermitteringer i fiskeindustrien, og fylkespartiet
vil redusere Akers torskekvoter. Avisen viser til at det ifølge
Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN) er permitteringer
i Stamsund i Lofoten, Melbu i Vesterålen og Hammerfest og Mehamn i
Finnmark. Forbundssekretær for NNN i Tromsø, Hans-Johan Dahl, uttaler
at «3–400 personer er berørt i kortere eller lengre tid. Det er
mest alvorlig i Mehamn, der folk har gått ledige siden i sommer.»
Fiskeridirektoratet har konkludert med at selskapet har oppfylt
sine leveringsforpliktelser tidligere år, og selskapet ved konsernsjef
Thomas Farstad uttalte så sent som 15. november 2011 til Vesterålen
Online at selskapet er trygge på at de også i 2011 vil oppfylle kravene.
Det ble samtidig fremholdt at Aker Seafoods har tapt mer penger
på foredling av fisk enn det selskapet har tjent på fiskeri.
Forslagsstillerne mener den uro som er rundt leveringsforpliktelsenes
innhold og usikkerheten rundt arbeidsplassene i landindustrien betyr
at regelverket må gjennomgås på nytt. Det er viktig å finne en
løsning som stimulerer til både å øke forbruker og landindustriens
tilgang til fersk fisk, uten at det går på bekostning av trålerflåten.
Forslagsstillerne vil i denne sammenheng peke på at en mulig løsning
kan være å tillate at trålerfartøyets kvote av torsk kan leies ut
til et kystfartøy som leverer til industrien på land, samtidig som
trålerfartøyenes fleksibilitet økes gjennom den såkalte slumpfiskordningen.
Et kystfartøy vil på en hensiktsmessig måte kunne levere ferskt
råstoff til industrien, av en kvalitet industrien kan nyttiggjøre seg.
Forslagsstillerne viser til at det er rom for justeringer i slumpfiskordningen,
og viser i denne forbindelse til representantforslag om å bedre
kvotefleksibiliteten for havfiskeflåten (Dokument nr. 8:120 (2007–2008)).
Forslaget vil bidra til økt lønnsomhet både på land og sjø.
Forslagsstillerne registrerer at det på flere hold er reist ønske
om å fokusere på fersk fisk, blant annet regjeringen Stoltenbergs
«Sats ferskt!»-strategi fra 2007. På denne bakgrunn mener forslagsstillerne
tiden er moden for en drøftelse i Stortinget av hvordan man kan
sikre mer fersk fisk til norsk landindustri og forbrukere.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn fremme følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen fremme sak for Stortinget der leveringsforpliktelsene
gjennomgås med sikte på å gi industri og flåte større fleksibilitet
i utnyttelsen av fiskeråstoffet, for slik lettere å oppfylle formålet
med forskrift om fartøy med torsketråltillatelse. I saken bør det
vurderes forslag som at industri kan leie ut deler av kvotene med
leveringsforpliktelser til kystfartøy, samtidig som slumpfiskordningen
utvides.
8. desember 2011