Et robust strømnett med tilstrekkelig kapasitet for fremføring
av elektrisk kraft i hele landet er nødvendig for en sikker strømforsyning.
Nesten alle viktige samfunnsoppgaver og -funksjoner er kritisk avhengige
av et velfungerende kraftsystem.
Strømnettet i Norge deles inn i tre nivåer: distribusjonsnett,
regionalnett og sentralnett. Det er Statnett og de lokale og regionale
nettselskapene som er ansvarlige for byggingen og driften av strømnettet. Sentralnettet
binder sammen produksjon og forbruk i ulike landsdeler, gir aktørene
i alle landsdeler adgang til en markedsplass og sørger for sentrale
utvekslingspunkt i alle regioner. Sentralnettet omfatter også utenlandsforbindelsene.
Sentralnettet består i hovedsak av kraftledninger med 300 eller
420 kV spenning, men i enkelte deler av landet inngår også kraftledninger
med 132 kV spenning. Sentralnettet er ca. 11 000 kilometer. Statnett
eier om lag 90 pst. av sentralnettet, mens regionale nettselskaper
som BKK Nett AS, SKL Nett ASA, Lyse Elnett AS og Hafslund Nett AS
eier resten. Regionalnettene er bindeledd mellom sentralnettet og
distribusjonsnettene, og består i hovedsak av kraftledninger med
66 kV og 132 kV spenning. Regionalnettet er om lag 19 000 kilometer.
De største regionalnettseierne er Hafslund Nett AS, Eidsiva Nett
AS og Skagerak Nett AS med over 1 000 kilometer hver. 12 selskaper
eier mer enn 500 kilometer. Distribusjonsnettet er de lokale nettene
som vanligvis sørger for distribusjon til sluttbrukerne, som husholdninger,
tjenesteyting og industri. Distribusjonsnettene har normalt spenning
opp til 22 kV, men spenningen transformeres ned til 230 V for levering
til vanlige strømbrukere.
Strømnettet er et naturlig monopol. Gjennomsnittskostnadene per
transportert enhet synker med økende utnyttelse av nettet inntil
kapasiteten begynner å bli presset. Det betyr at det ville vært
kostbart for samfunnet å ha flere parallelle nett. Det er derfor ikke
åpnet for konkurranse innen nettvirksomheten. Nettvirksomhet er
derfor en monopolvirksomhet der nettselskapene har monopol på fremføring
av elektrisk strøm i sitt geografiske område. Dette innebærer at
de enkelte selskapene har monopol på å levere helt nødvendig infrastruktur.
Dette er en av grunnene til at nettvirksomheten er sterkt regulert
og ansvaret er fordelt mellom energimyndighetene, systemansvarlig
og nettselskap.
Nettbrukerne finansierer driften av nettet og investeringer gjennom
nettleien. Nettleien utgjør en stor del av den enkeltes strømregning,
og den kan ofte være større enn regningen for selve strømforbruket.
Samtidig kan forbrukerne, i motsetning til når det gjelder strømleverandør,
ikke bytte selskap når det gjelder nettvirksomhet. Det er derfor
ekstra viktig å overvåke denne virksomheten slik at den drives optimalt
både økonomisk og sikkerhetsmessig.
Energimyndighetene har en rekke tiltak og virkemidler som påvirker
investeringene i nettet. Forslagsstillerne mener at innretningene
i energiloven med at produksjon og omsetning av kraft prises i et marked
og at nettvirksomheten er myndighetsregulert, bidrar til en god
samfunnsøkonomisk utnyttelse av ressursene – og bedre enn før energiloven
trådte i kraft i 1991.
Norge står overfor store oppgaver når det gjelder oppgradering
og utbygging av overføringsnettet for elektrisk kraft de kommende
årene. En følge av økt utbygging av fornybar kraftproduksjon som
vindkraft og småkraft, blant annet som resultat av innføringen av
et felles norsk/svensk el-sertifikatmarked fra 1. januar 2012, er
behov for økte investeringer i nettet. Det er også et stort behov
for reinvesteringer i gammelt strømnett.
Statnett har i sin nettutviklingsplan for dette tiåret, som kom
i 2011 og som ble revidert i investeringsplanen i 2012, presentert
planer om investeringer i sentralnettet innenlands og i overføringsforbindelsene
til utlandet i størrelsesorden 50–70 mrd. kroner de neste ti årene.
Det er grunn til å tro at dette vil utløse et om lag like stort
investeringsbehov i underliggende nett (regional- og lokalnett)
i den samme perioden. Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
estimerer et investeringsbehov i regional- og distribusjonsnettet
de neste ti årene på 40–55 mrd. kroner. I tillegg kommer investeringer i
automatisk måleravlesing (AMS) på 5–10 mrd. kroner.
I tillegg til den kraftige utbyggingen av sentralnettet vil også
klimaendringer med mer ekstremvær stille større krav til robusthet
i strømnettet. Orkanen «Dagmar», som rammet deler av landet ved
årsskiftet 2011/2012, viste hvor sårbart det norske samfunnet er
når naturkreftene setter kraftnettet ut av spill.
Den store utbyggingen av distribusjonsnettet de kommende årene
stiller store krav til nettselskapene både kompetansemessig og når
det gjelder tilgang på kapital. Kostnadene for disse investeringene
vil bli belastet brukerne av nettet og vil kunne gi høyere nettleie.
Det er derfor viktig med streng kostnadskontroll når de store utbyggingene
skal foretas slik at ikke den enkelte bruker av strømnettet belastes
unødig i finansieringen av noe som er en monopolvirksomhet.
Det er viktig å legge til rette for riktige og gode insentiver
til nødvendige nettinvesteringer. Forslagsstillerne vil understreke
at skal en få til nødvendige investeringer i strømnettet, så kreves
det flere faktorer som virker sammen, som direkte reguleringer, inntektsrammeregulering
og tilsyn/kontroll. Konsesjonsvilkårene pålegger nettselskapene
å sikre at kundene skal kunne knytte seg til nettet og ha sikkerhet
for god leveringskvalitet av strøm.
Fordi nettvirksomhet er en monopolvirksomhet, er den underlagt
kontroll av myndighetene gjennom NVE og deres inntektsrammer for
det enkelte nettselskap. Forslagsstillerne mener at det er behov
for en gjennomgang av nettreguleringen. Dette er ikke minst viktig
med hensyn til å optimalisere de økonomiske insentivene for investeringer
og effektiv drift. Forslagsstillerne peker på nødvendigheten av bedriftsøkonomisk
lønnsomhet for gjennomføring av samfunnsmessig ønskelige tiltak
og investeringer i kraftnettet. Forslagsstillerne mener det er nødvendig å
gjennomføre en grunnleggende reform av den økonomiske reguleringen
av nettselskapene for å gi de riktige insentiver for investeringer
og vedlikehold av overføringsnettet.
Forslagsstillerne peker på at den samlede inntekten til alle
nettselskapene i Norge bestemmes av den totale investerte nettkapitalen
i Norge og den referanserenten som NVE fastsetter for avkastning
på investert kapital. Det er denne «potten» nettselskapene kniver
om når inntektsrammene skal fastsettes. Etter dagens regulering
er bare 40 pst. av det enkelte nettselskaps inntektsramme basert
på egne kostnader, mens 60 pst. baserer seg på normkostnader i bransjen.
Normkostnadene er bestemt gjennom effektivitetsanalyser, hvor nettselskapenes
kostnadsnivå sammenlignes. De selskapene som har lavere kostnader enn
normen, får høyere avkastning enn selskaper som har høyere kostnader.
Konsekvensene av dette er at når et selskap påtar seg kostnader
ved å reinvestere i nettet eller bygger kapasitet for å tilknytte
ny produksjon, vil det først og fremst være nettselskaper som ikke
har slike kostnader som øker sin inntektsramme og avkastning. Reguleringen
virker dermed i praksis slik at dersom ett selskap investerer i
nettet, så vil dette selskapet få en lav avkastning på investeringen.
Selskapene som ikke investerer, sitter igjen med en gevinst som
følge av at andre har investert. Dagens modell gir dermed signal
om å holde igjen, og investere mindre enn det som er samfunnsmessig ønskelig.
Forslagsstillerne peker på at det er et paradoks at mens det
er vedtatt klare insentiver til økt produksjon av elektrisk kraft
gjennom det felles norsk/svenske el-sertifikatmarkedet, så er insentivene
i den gjeldende reguleringen å sikre at det ikke brukes en krone
mer enn nødvendig på nett og nettinvesteringer.
Forslagsstillerne peker videre på at dagens regulering innebærer
også økonomisk straff for nettselskaper i områder som tidlig satser
på tilrettelegging for fjernvarme, andre energibærere eller planmessige energieffektiviseringstiltak.
Dersom forbruket av elektrisitet faller i nettselskapets forsyningsområde, vil
nemlig det aktuelle selskapet måles som mindre effektivt enn tidligere
i NVEs økonomiske regulering.
Utfordringen for regulering av kraftnettene har forandret seg
kraftig de siste årene. Dette gjør det nødvendig med en kritisk
vurdering av om nettreguleringen er egnet til å løse dagens utfordringer.
Det grunnleggende i reguleringen av kraftnett har på få år endret
seg fra primært å skulle sikre kostnadseffektivitet i et temmelig
statisk kraftnett med overkapasitet, til å skulle gi kraftnettene
en nøkkelrolle i å nå Norges klimamål og tilknytte ny fornybar energiproduksjon.
Samtidig skal ønsket leveringssikkerhet trygges gjennom omfattende
ny- og reinvesteringer.
Nettselskapene står ikke bare overfor store oppgaver når det
gjelder oppgradering og utvidelse av overføringskapasiteten i nettet.
De står også overfor store oppgaver når det gjelder å utvide antall
tjenester de er forventet å levere. Den teknologiske utviklingen
har gjort det mulig både å utnytte nettet på en mer optimal måte,
men også å kunne tilby tilleggstjenester gjennom strømnettet. Den
viktigste av disse tjenestene de nærmeste årene vil etter all sannsynlighet
være innføring av automatisk måleravlesing (AMS). AMS vil kunne
gi en rekke fordeler både for nettselskapene og brukerne av nettet
ved at det vil forenkle avlesing av strømforbruket, muligheter for
å tilpasse strømforbruket til de tider av døgnet hvor etterspørselen,
og dermed prisene, er lavest og en mer optimal utnyttelse av strømnettet
for nettselskapene.
Ved hjelp av avansert informasjonsteknologi kan såkalte «smarte
nett» med automatisk måleravlesing både kunne forenkle brukernes
hverdag og sikre et optimalt strømforbruk der energien utnyttes
mer effektivt enn i dag, og vil kunne gi betydelige innsparinger
i strømforbruket uten at dette går på bekostning av komfort. AMS
er et sentralt element i «smarte nett», men «smarte nett» omfatter
mye mer.
«Smarte nett» vil gi et kvantesprang i integrasjon av IKT på
alle nivåer i det elektriske kraftsystemet i form av en fusjon av
kraftnett og Internett. «Smarte nett» innebærer at 2,8 millioner
datamaskiner kommer i brukernes sikringsskap, til en kostnad på
10–12 mrd. kroner. Det er viktig å se på hvordan man kan utnytte
dette til mer enn det å få en riktig strømregning og oppdatert forbruksinformasjon.
AMS og «smarte nett» gir store muligheter til å ta ut et stort
potensial for energieffektivisering, Erfaringer fra europeiske pilotprosjekt
viser i snitt en 10 pst. reduksjon i energiforbruk ved introduksjon
av bedre informasjon og nye insentiver. Det vil dessuten gi laststyring
som ved å avlaste nettet i flaskehalssituasjoner kan bidra til reduserte
behov for nettinvesteringer. I tillegg kan «smarte nett» gjøre at
nettet kan benyttes til utvidede tjenester innen blant annet velferdsteknologi.
Samtidig er utrullingen av AMS til alle nettkunder en stor og omfattende
investering som ytterligere vil belaste nettleien til brukerne.
Det er derfor viktig at dette skjer så kostnadseffektivt som mulig
og med den best tilgjengelige teknologi.
Selskapsstrukturen i Norge når det gjelder nettselskaper er preget
av svært mange og små selskaper. Det er 152 nettselskaper her i
landet med til sammen 2,6 millioner kunder. Av disse er det i underkant
av 140 som har egne sluttkunder. Hvert nettselskap har dermed i
gjennomsnitt 17 000 kunder. Det er omtrent halvparten så mange nettkunder
per selskap som de nordiske nabolandene har. Det er bare Estland
som har færre kunder per nettselskap i Europa. Noen nettselskap
er svært små, med bare 2 000–3 000 nettkunder, mens store regionale
nettselskap som Hafslund, Agder Energi, BKK og Lyse har mer enn
100 000 nettkunder.
Det er grunn til å tro at dagens struktur med mange små nettselskaper
er lite optimal når det gjelder å møte de store oppgavene disse
selskapene står overfor de kommende årene. Mange selskaper har utfordringer
både kompetansemessig og kapitalmessig når det gjelder å kunne løse
oppgavene.
Nettsektoren står overfor et betydelig reinvesteringsbehov, samtidig
som dette skal skje fra selskaper som i stor grad er offentlig eiet,
og hvor disse kommunale eierne sliter økonomisk. Med de store utbyggingene
de kommende årene er det viktig å drive effektivt. Samtidig gjør
minimumsavkastningen at det ikke alltid er reell straff for å drive
ineffektivt i de små selskapene.
Pareto finner at de minste nettselskapene har lavere avkastning
på nettkapitalen enn de store. De har videre høyere nettleie enn
de store selskapene. De har også hyppigere og lengre avbrudd enn
de store. Dette betyr at nettkundene i små nettselskaper betaler
for en lite hensiktsmessig selskapsstruktur gjennom høyere nettleie
og økt risiko for strømbrudd enn de ville ha hatt med færre og større
nettselskaper.
Pareto har i en analyse av det norske strømnettet funnet at fusjoner
mellom tilgrensende nettselskap vil kunne føre til besparelser på
opp mot 9 000 kroner årlig for en husholdningskunde med et forbruk
på 20 000 kWh i året. Den høyeste besparelsen, med 8 883 kroner
i året i spart nettleie, er ved en fusjon mellom Tysnes og BKK.
På flere steder over hele landet vil nettkunder kunne spare i størrelsesorden 2 000–4 000
kroner i året ved en sammenslåing av nettselskap til større enheter.
De ti siste årene har det vært nesten ingen restrukturering i
den norske nettstrukturen. Det er fortsatt ingen tegn til restrukturering
i nettsektoren. Pareto mener at dette i hovedsak skyldes:
1. Tap av inntektsramme ved fusjoner.
2. Ingen reell straff for å drive ineffektivt, da selskapene
blir reddet av minsteavkastningen.
3. Tilskudd til utjevning av nettleie gir redusert press
fra kundene.
4. Fare for negativ medieomtale for kommuner som har solgt
kraftaktiva.
Nettstrukturen er delvis historisk betinget av utviklingen i
de enkelte nettselskaper, men økonomi og insentiver i selskapene
reguleres også i stor grad av myndighetene. Kraftsektoren, og nettvirksomheten
i særdeleshet, er en sektor der politiske rammebetingelser spiller
en stor rolle. Myndighetene gir blant annet insentiver gjennom tilskuddet
til nettutjevning. Dette bidraget går til nettselskapets kunder
og ikke nettselskapet selv. Dette beløpet var 30 mill. kroner i 2006–2008.
Det ble økt til 60 mill. kroner i årene 2009–2011 og ble ytterligere
doblet til 120 mill. kroner i statsbudsjettet for 2012. I statsbudsjettet
for 2013 er det foreslått samme beløp. Hele 31 selskaper mottar
denne støtten i 2012.
På grunn av geografi kan det være behov for en slik nettutjevning
til enkelte deler av landet. Samtidig vil en selskapsstruktur med
færre og større selskaper i stor grad kunne utjevne forskjellene.
Mye tyder også på at et høyt nivå på bevilgningene til nettutjevning
gir dårlige insentiver til de enkelte nettselskaper om å slå seg
sammen til større, mer robuste selskaper. Økt tilskudd til utjevning
av nettleie gir mindre press fra kunder når det gjelder sammenslåing.
Ordningen gjør det mer attraktivt å drive ineffektivt. I det lange
løp gir derfor nettutjevningen lite uttelling i form av lavere nettleie
for forbrukerne.
Utrulling av AMS og smarte nett stiller ytterligere krav til
nettselskapene. Det kan føre til at de mindre selskapene bare vil
installere minimumsløsninger innen AMS, mens de større nettselskapene
vil kunne gi sine kunder mer avanserte tilbud. Da vil gjerne publikum
få et bedre tilbud hos de store nettselskapene. Dette vil kunne
forsterke skillet mellom «by og land» der de som bor i sentrale
strøk med store nettselskaper vil kunne få bedre og mer omfattende
løsninger enn de som bor i distrikter med små nettselskaper som
ofte bare vil kunne være i stand til å tilby minimumsløsninger.
Dette styrker behovet for en restrukturering av selskapsstrukturen
for nettselskaper slik at man får større og mer ressurssterke nettselskaper
i hele landet.
Forslagsstillerne mener at både behovet for en kraftig utbygging
og oppgradering av dagens strømnett på regionalt og lokalt nivå,
samt de store mulighetene nye teknologiske løsninger kan gi når
det gjelder bruken av nettet, gjør det enda viktigere å sette både
kunde og forsyningssikkerhet i sentrum. Forslagsstillerne mener
at dette skjer best gjennom færre og større nettselskaper.
De store oppgavene nettselskapene står overfor de kommende årene
med store utbygginger og oppgradering av regional- og lokalnettet
her i landet, samt utbygging av nye teknologiske løsninger som automatisk
måleravlesing (AMS) og «smarte nett», gjør at forslagsstillerne
mener det er behov for en grundig politisk behandling av denne virksomheten
i Stortinget. Stortinget behandlet våren 2011 regjeringens nettmelding
– Meld. St. 14 (2011–2012) «Vi bygger landet – om utbyggingen av
strømnettet», jf. Innst. 287 S (2011–2012). Denne meldingen omhandlet
imidlertid hovedsakelig sentralnettet. Meldingen presenterte klare
mål for nettutbyggingen, men adresserte nesten ikke kraftbransjens
insentiver til å nå disse målene.
Forslagsstillerne mener det nå er behov for en gjennomgang også
av underliggende nett, der oppgavene og utfordringene de kommende
årene er like store som i sentralnettet. Det er i like stor grad
utbyggerne av lokal- og regionalnett som «bygger landet». Det er
etter forslagsstillernes mening særlig behov for tiltak for å få
en mer effektiv nettstruktur med færre, større og mer robuste nettselskaper.
Skal nettselskapene løse de store oppgavene de står foran de nærmeste
ti årene, må regulering og bransjestruktur tilpasses fremtiden.