Eiendomsskatten er en av Norges eldste skatter og har hatt ulike
utforminger opp gjennom historien. Fra 1661 var den en skatt på
landeiendommer og en form for inntektsskatt, frem til ordinær inntektsskatt ble
innført på slutten av 1800-tallet. I 1911 ble eiendomsskatten gjeninnført,
i hovedsak som en refusjon av kostnader kommunene hadde til ulike
typer offentlige oppgaver. I dag har eiendomsskatten mer fiskal
karakter.
I 2011 benyttet 316 av Norges 430 kommuner eiendomsskatt ifølge
Statistisk sentralbyrå (SSB). Av disse hadde 163 kommuner eiendomsskatt
i hele kommunen, mot 145 kommuner året før. Kommunene fikk til sammen
7,6 mrd. kroner i inntekter fra denne skatten i 2011. Dette utgjør
en økning på 6,4 pst. fra 2010.
Eiendomsskatten gir kommunene inntekter som kan brukes til å
tilpasse tjenestetilbudet til ønsket nivå. I valget om det skal
skrives ut eiendomsskatt, og eventuelt i hvilket omfang, må kommunene
vurdere hensynet til både boligeiere og næringslivet. I Norge er
eiendomsskatten lav i forhold til snittet blant OECD-landene.
Da Stortinget behandlet skattereformen i Innst. S. nr. 232 (2003–2004),
støttet flertallet avviklingen av den statlige inntektsbeskatningen
av bolig. Et bredt flertall gav samtidig tilslutning til å videreføre
kommunenes adgang til utskrivning av lokal eiendomsskatt og var
positive til å øke kommunenes fleksibilitet.
Forslagsstillerne legger til grunn at eiendomsskatten videreføres
som en frivillig, lokalt bestemt skatt, og at avgjørelsen om å benytte
eiendomsskatt ikke bør få innvirkning for overføringene fra staten
til den enkelte kommune gjennom rammeoverføringene i inntektssystemet.
Forslagsstillerne viser til at kommunene har visse muligheter
til å ivareta viktige sosiale hensyn ved utformingen av eiendomsskatten.
Det er i henhold til eiendomsskatteloven § 7 c anledning til å unnta
nyoppførte boliger fra skatteplikt i inntil 20 år etter at boligen
ble oppført. I henhold til lovens § 11 kan kommunene fastsette et
bunnfradrag i eiendomsskatten for alle selvstendige boligdeler.
Videre kan formannskapet i hver kommune i henhold til § 28 i eiendomsskatteloven
sette ned eller avskrive skattekrav i enkeltsaker når det foreligger
særlige grunner til det.
Forslagsstillerne mener imidlertid at en forsterkning i loven
av kommunenes rett og plikt til å ivareta sosiale hensyn ved utforming
av eiendomsskatt vil bidra positivt til å dempe lokale konflikter
om dette.
Forslagsstillerne peker på at kommunenes mulighet i eiendomsskatteloven
§ 28 til å ta sosiale hensyn ved utformingen av skatten er svært
begrenset. Det krever dessuten en individuell og byråkratisk ressurskrevende
behandling. Forslagsstillerne mener at kommunene burde ha adgang
til å gi et generelt fritak for eiendomsskatt til personer med inntekt
på nivå med minstepensjonister og uten annen formue enn det som
egen bolig representerer, uten å kreve egen søknad og individuell
vurdering. Dette vil være opplysninger som uansett er kjent for
det offentlige gjennom ligningen.