Svært mye av transportarbeidet innenfor vare- og tjenestesektoren
i Norge foregår på riks- og fylkesveiene. Det har over tid gradvis
oppstått et betydelig forfall både på riks- og fylkesveinettet.
Dette er et resultat av flere forhold, men hovedsakelig skyldes
det at omfanget av vedlikeholdstiltak ikke har vært tilstrekkelig
for å opprettholde tilstandsnivået på et akseptabelt nivå. Det har
ikke vært avsatt nok midler til vedlikehold på de årlige budsjettene
for å forhindre at forfallet stadig har økt. Konsekvensene av forfallet
er mange og sammensatte, avhengig av hvilke veiobjekter det er knyttet
til og hvor på veinettet det forekommer. Forfall kan påvirke både
trafikksikkerheten og framkommelighet, samt at det er dårlig økonomi for
eieren av veien å la tilstanden bli så dårlig at det krever mer
omfattende og dyrere tiltak for å reparere dem. Forfallet kan også
ha negative, miljømessige konsekvenser, føre til problemer med gjennomføring av
driftsoppgaver og gi økte driftskostnader.
Vedlikeholdsetterslepet er kostnaden for å fjerne forfallet,
dvs. at driftskostnadene ikke er en del av etterslepet.
Vedlikeholdsetterslepet på riksveiene er estimert til 30–45 mrd.
kroner, hvorav halvparten gjelder tunneler (ref. Statens vegvesen
rapport nr. 75 februar 2012, samt svar fra Samferdselsdepartementet
på spørsmål 208 i forbindelse med statsbudsjettet for 2013). Spennet
i nedenstående tabell for riksveier viser kostnadsoverslaget før
fjerning av veifritaket for merverdiavgift fra 1. januar 2013. Fjerning
av veifritaket øker kostnadsoverslagene med anslagsvis 16 prosent.
Etterslepet på fylkesveiene er estimert til 45–75 mrd. kroner
(ref. Statens vegvesen rapport nr. 183 februar 2013). I nedenstående
tabell er det hensyntatt fjerning av veifritaket.
Nedenfor er det vist en oppstilling av hvordan vedlikeholdsetterslepet
på riks- og fylkesveiene fordeler seg pr. region og på veielementer:
«Vedlikeholdsetterslep riksveier
Region | Tunnel | Drenering | Vegfundament og vegdekke | Vegutstyr | Bru og kai | Sum |
Region Øst | 1 900 | 300 | 1 200 | 1 200 | 300 | 4 900 |
| | | | | | (4 000‑6 700) |
Region Sør | 1 400 | 200 | 900 | 400 | 700 | 3 600 |
| | | | | | (2 900‑4 800) |
Region Vest | 6 900 | 300 | 500 | 300 | 800 | 8 800 |
| | | | | | (7 600‑12 500) |
Region Midt | 1 600 | 200 | 400 | 200 | 600 | 3 000 |
| | | | | | (2 600‑4 300) |
Region Nord | 3 300 | 400 | 3 000 | 400 | 1 600 | 8 700 |
| | | | | | (7 200‑12 100) |
Totalt | 15 100 | 1 400 | 6 000 | 2 500 | 4 000 | 29 000 |
| | | | | | (24 400‑40 300) |
Tabellen viser estimert behov for å fjerne forfall og gjøre
tilhørende oppgradering på fylkesvegnettet. (mill. kroner) (Antatt
spenn grunnet usikkerhet angitt i parentes.)
Vedlikeholdsetterslep fylkesveier
Region | Tunnel | Drenering | Vegfundament og vegdekke | Vegutstyr | Bru og kai | Sum |
Region Øst | 130 | 710 | 3 390 | 1 100 | 500 | 5 830 |
| | | | | | (4 570‑7 680) |
Region Sør | 800 | 1 420 | 5 680 | 2 030 | 1 330 | 11 260 |
| | | | | | (8 840‑14 950) |
Region Vest | 5 830 | 920 | 1 690 | 2 010 | 2 440 | 12 890 |
| | | | | | (10 430‑14 460) |
Region Midt | 3 810 | 660 | 1 980 | 890 | 2 040 | 9 380 |
| | | | | | (7 320‑17 360) |
Region Nord | 2 450 | 2 420 | 6 390 | 1 490 | 2 890 | 15 640 |
| | | | | | (12 070‑20 390) |
Totalt | 13 020 | 6 130 | 19 130 | 7 520 | 9 200 | 55 000 |
| | | | | | (43 230‑72 550) |
Tabellen viser estimert behov for å fjerne forfall og gjøre
tilhørende oppgradering på fylkesvegnettet. (mill. kroner) (Antatt
spenn grunnet usikkerhet angitt i parantes.)»
Etterslepet har resultert i at de forhold som møter transportbransjen,
som driver verdiskaping på veiene i hele Norge, preges av veier
hvor kantene raser ut, ikke har plass til passeringer, har dype
og farlige furer i veien og et asfaltdekke som er totalt utslitt.
Dårlig veidekke og generelt lav standard på veinettet påfører brukerne
store, ekstra transportkostnader og økt fare for trafikkulykker.
Opprustning av veier er en investering for verdiskaping, konkurranseevne
og sikkerhet. Tiltaket vedlikeholder veikapitalen, bedrer fremkommeligheten og
hindrer ulykker. Samlet gir dette en høy samfunnsøkonomisk avkastning,
som ikke anses å stå tilbake for passive finansplasseringer i utenlandske
aksjer og obligasjoner av statens midler. Forslagsstillerne har
merket seg at verdien av Statens pensjonsfond utland i februar 2013
har passert 4 000 mrd. kroner og at overskuddet av oljefondet i
2012 var 447 mrd. kroner. Man finner det på denne bakgrunn vanskelig å
akseptere en stadig fallende standard på veinettet, som foruten
å koste samfunnet store summer, koster liv.
Forslagsstillerne mener det må igangsettes tiltak og settes en
tidsramme for når vedlikeholdsetterslepet skal være innhentet og
uansett hindre at etterslepet får utvikle seg videre. Veinettet
har en helt sentral rolle i verdiskapingen i distriktene, og er
en viktig premiss for næringslivets muligheter til lønnsom drift.
Spesielt fylkesveienes tilstand varierer med fylkenes egne prioriteringer
langs administrative grenser som av brukerne vil oppfattes som kunstige.
Det bør derfor nå tas et helhetlig statlig ansvar for å starte innhentingen
av det skadelige, farlige og økonomisk lite gunstige etterslepet
næringsliv og privatbrukere av veinettet sliter med.