Til Stortinget
Forslagsstillerne ser med bekymring på den uheldige utviklingen
i fengselskapasiteten. Soningskøene lå i 2012 på ca. 1 000 personer.
Regjeringens tiltak syntes ikke å ha nevneverdig virkning på køene,
og økningen i fengselsplasser har i hovedsak skjedd utenfor murene.
Forslagsstillerne mener det er prinsipielt galt at forbrytere skal
møtes med en mildere soningsform enn normalt utelukkende på grunnlag
av kapasitetsproblemer i kriminalomsorgen.
Tidligere justisminister Knut Storbergets løsning for å få ned
soningskøene var å benytte seg av hjemmesoning og strafferabatt.
For å få ned soningskøene har regjeringen til sammen gitt flere
hundre år i strafferabatt. I tillegg har andelen som soner hjemme
økt kraftig. Dette er etter forslagstillernes mening både usaklig
forskjellsbehandling av domfelte og et hån mot ofre for straffesaker.
Ifølge regjeringens egne tall er det mulig å bygge ut minst 330
plasser innenfor eksisterende murer. Dette er tiltak som er vesentlig
mindre kostbart enn å bygge ut nye fengsler, da den øvrige infrastrukturen allerede
er på plass. Om dette ble gjort i kombinasjon med andre tiltak,
ville soningskøene kunne fjernes på kort tid. Dagens kapasitetsmangel
har også medført at fengslene i dag har en dekningsgrad på 96 prosent, altså
langt over målet på 90. Dette medfører et unødig press på kriminalomsorgens
ansatte, og vil kunne få uheldige følger for de ansatte på sikt.
Dette illustrerer nødvendigheten av å få på plass økt lukket fengselskapasitet
raskt.
I 2012 ble 2 114 utlendinger varetektsfengslet i Norge, noe som
er mer enn en fordobling siden 2005. Rundt 35 prosent av dem som
soner dom i norske fengsler er til enhver tid utenlandske kriminelle,
og andelen er raskt stigende. Dette viser at dagens situasjon er
ute av kontroll, og at det er nødvendig med strakstiltak. Forslagsstillerne
vil i denne forbindelse vise til tidligere forslag fremsatt av representanter
fra Fremskrittspartiet om fengselsplasser i utlandet. Etter forslagsstillernes
oppfatning bør primærpolitikken være at den kriminelle soner i sitt
eget hjemland, og forslaget Stortinget nå har foran seg må ses i
sammenheng med dette målet.
Dagens rettssystem virker dessverre i altfor liten grad preventivt
på utenlandske kriminelle, noe den negative utviklingen i domfellelser
er en illustrasjon på. Det er ingen tvil om at dagens system, med
lave strafferammer og liten oppdagelsesrisiko for vinningsforbrytelser,
i for liten grad virker avskrekkende overfor denne typen kriminelle.
Det må derfor understrekes at det på generelt grunnlag bør igangsettes både
en økning av strafferammene og en klar styrking av politiet, i tillegg
til de kriminalomsorgspolitiske tiltakene i dette forslaget.
En fjerning av meget uheldige økonomiske incentiver bør igangsettes
umiddelbart. Minstelønnen i Romania er 700 lei i måneden, noe som
tilsvarer 43 kroner daglig. 30 prosent av befolkningen i Romania arbeider
for minstelønn. Når man kan motta 57 kroner i dagpenger for å sitte
i et norsk fengsel, er det derfor vanskelig å se hvilke negative
økonomiske konsekvenser et fengselsopphold vil ha for en ufaglært
kriminell fra Romania. Forslagsstillerne mener derfor at alle former
for økonomiske ytelser bør stanses umiddelbart for utenlandske innsatte.
Det er uforsvarlig å ha et system som kan oppfattes å gi økonomiske
incentiver for å bedrive kriminell virksomhet.
30. januar 2013 var 1 013 personer varetektsfengslet; 59 prosent
av disse var utlendinger. Varetektsfanger er erfaringsmessig de
mest vanskelige å få soningsoverført til hjemlandet etter dagens
regelverk. Det er allikevel ingen tvil om at denne alvorlige utviklingen
krever umiddelbar handling. Et slikt strakstiltak vil være å opprette
egne, dedikerte varetektsfengsler med redusert standard for utenlandske kriminelle.
Disse fengslene bør være i nærhet til grenseoverganger slik at utvisning
og utsendelse kan effektueres så raskt som mulig når grunnlaget
er til stede.
Regjeringen har allerede opprettet et eget utlendingsfengsel
på Kongsvinger. Dette er etter forslagsstillernes oppfatning meget
positivt, og bør gjøres i langt større grad. Det bør også være en
klarere differensiering mellom fengsler ment for å resosialisere norske
innbyggere tilbake til samfunnet, og fengsler for utlendinger der
denne funksjonen ikke er til stede.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen utarbeide
og fremme forslag om en plan for å redusere fengselskøene og bygge
ut langt flere lukkede plasser innenfor eksisterende murer. Det
forutsettes at det ikke gis noen form for strafferabatt for å redusere
soningskøene eller at domfelte soner med elektronisk kontroll der
dette ellers ikke er normalt.
2. Stortinget ber regjeringen sørge for at alle økonomiske
utbetalinger til utenlandske innsatte stoppes med umiddelbar virkning.
3. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å opprette
egne varetektsfengsler for utlendinger med redusert standard og
i tilknytning til grenseoverganger.
4. Stortinget ber regjeringen umiddelbart utarbeide og fremme
forslag om en plan med sikte på å overføre alle utenlandske kriminelle
til egne fengsler etter modell av prosjektet i Kongsvinger. Da resosialiseringsargumentet
ikke er gyldig, og prevensjonsargumentet får økt betydning for kriminelle
utlendinger, forutsettes det at disse fengslene får en redusert
standard.
5. Stortinget ber regjeringen se alle forslag i sammenheng
med målet om at kriminelle utlendinger skal sone i eget hjemland.
11. april 2013