Til Stortinget
Realfagene har og har hatt stor betydning for oppbyggingen av
den norske økonomien. Fra vikingtiden, hvor realfagskunnskap ga
grunnlaget for byggingen av vikingskipene som ble benyttet både
til handel og krigsferd, og frem til i dag går det en linje hvor
realfagene har hatt stor betydning for norsk økonomi. I moderne
tid har realfagskunnskap bidratt til å legge grunnlag for verftsindustrien
og dermed handelsflåten, kraftforedlende industri, prosessindustri, farmasøytisk
industri, skognæringen, havbruksnæringen, petroleumsnæringen, informasjonsteknologi og
programvareindustri.
For norsk økonomi og velstandsutvikling er det bekymringsfullt
at realfagene gjennom en årrekke har blitt svekket. Her må det satses
på bred front i alle ledd i utdannings-Norge.
Forslagsstillerne vil peke på at satsingen på egne idrettsgymnas,
videregående skoler med nasjonale opptak for de fremste idrettsutøverne
innen sin idrett, har gitt stor suksess, senest i årets ski-VM i
nordiske grener. Skolene i Norges Toppidrettsgymnas-systemet (NTG)
er kanskje de mest kjente, men Norge har også en lang rekke andre
videregående skoler som med nasjonalt opptak tar opp idrettstalenter
innen enkeltidretter, for eksempel Meråker videregående skole og
ToppVolley Norge. Å etablere videregående realfagsskoler etter samme
modell vil kunne bidra til å heve realfagenes status. Både Ullern
videregående skole i Oslo kommune og Nordahl Grieg videregående
skole i Hordaland fylkeskommune kan, sammen med idrettsgymnas, være
gode utgangspunkt for utarbeidelsen av modeller for etableringen
av realfagsskoler. Det bør være et mål at slike skoler blir etablert i
alle landsdeler, og at alle landets elever på like vilkår skal kunne
søke seg til disse skolene, uavhengig av bostedsfylke.
Forslagsstillerne mener det viktigste er at slike tilbud blir
etablert, og legger ikke vekt på om de etableres i statlig, fylkeskommunal
eller privat regi. Forslagsstillerne mener også det bør vurderes
om det er formålstjenlig om noen eller alle skolene spesialiseres
enten i disipliner, for eksempel biologi og fysikk, eller opp mot
spesielle næringer, for eksempel havbruk, IKT eller petroleum.
Forslagsstillerne er kjent med at det allerede foreligger søknad
om opprettelse av realfagsgymnas hos Utdanningsdirektoratet.
På dette grunnlag fremmer forslagsstillerne følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen legge til rette for etablering av
nasjonale videregående skoler innen realfag.
11. april 2013