Representantforslag fra stortingsrepresentantene Tord Lien, Mette Hanekamhaug og Bente Thorsen om opprettelse av realfagsgymnas

Dette dokument

  • Dokument 8:100 S (2012–2013)
  • Dato: 11.04.2013
  • Sidetal: 2
Til Stortinget

Bakgrunn

Opprettelse av realfagsgymnas

Realfagene har og har hatt stor betydning for oppbyggingen av den norske økonomien. Fra vikingtiden, hvor realfagskunnskap ga grunnlaget for byggingen av vikingskipene som ble benyttet både til handel og krigsferd, og frem til i dag går det en linje hvor realfagene har hatt stor betydning for norsk økonomi. I moderne tid har realfagskunnskap bidratt til å legge grunnlag for verftsindustrien og dermed handelsflåten, kraftforedlende industri, prosessindustri, farmasøytisk industri, skognæringen, havbruksnæringen, petroleumsnæringen, informasjonsteknologi og programvareindustri.

For norsk økonomi og velstandsutvikling er det bekymringsfullt at realfagene gjennom en årrekke har blitt svekket. Her må det satses på bred front i alle ledd i utdannings-Norge.

Forslagsstillerne vil peke på at satsingen på egne idrettsgymnas, videregående skoler med nasjonale opptak for de fremste idrettsutøverne innen sin idrett, har gitt stor suksess, senest i årets ski-VM i nordiske grener. Skolene i Norges Toppidrettsgymnas-systemet (NTG) er kanskje de mest kjente, men Norge har også en lang rekke andre videregående skoler som med nasjonalt opptak tar opp idrettstalenter innen enkeltidretter, for eksempel Meråker videregående skole og ToppVolley Norge. Å etablere videregående realfagsskoler etter samme modell vil kunne bidra til å heve realfagenes status. Både Ullern videregående skole i Oslo kommune og Nordahl Grieg videregående skole i Hordaland fylkeskommune kan, sammen med idrettsgymnas, være gode utgangspunkt for utarbeidelsen av modeller for etableringen av realfagsskoler. Det bør være et mål at slike skoler blir etablert i alle landsdeler, og at alle landets elever på like vilkår skal kunne søke seg til disse skolene, uavhengig av bostedsfylke.

Forslagsstillerne mener det viktigste er at slike tilbud blir etablert, og legger ikke vekt på om de etableres i statlig, fylkeskommunal eller privat regi. Forslagsstillerne mener også det bør vurderes om det er formålstjenlig om noen eller alle skolene spesialiseres enten i disipliner, for eksempel biologi og fysikk, eller opp mot spesielle næringer, for eksempel havbruk, IKT eller petroleum.

Forslagsstillerne er kjent med at det allerede foreligger søknad om opprettelse av realfagsgymnas hos Utdanningsdirektoratet.

Forslag

På dette grunnlag fremmer forslagsstillerne følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen legge til rette for etablering av nasjonale videregående skoler innen realfag.

11. april 2013