En viktig oppgave for å fremme utvikling i skolen er å sikre
at elevene gis gode tilbakemeldinger på sitt arbeid. Det er nødvendig
for motivasjon og læring. Foreldre og foresatte skal være trygge
på hva barna mestrer og hvordan de kan strekke seg enda lenger. Fordi
det er svært viktig å utvikle en god vurderingskultur i hele grunnopplæringen,
har det vært satset systematisk på «vurdering for læring» de seinere
årene.
Både norsk og internasjonal forskning, og lærernes egne vurderinger,
tyder på at karakterer på barnetrinnet i grunnskolen vil være et
feilspor i arbeidet med å styrke en slik vurderingskultur. Forskningen tyder
på at karakterer er en dårlig form for tilbakemelding for barn i
denne alderen. Tallkarakterer kan forstyrre tilbakemeldingen, særlig
til de yngste elevene. De blir opphengt i et tall og opptatt av
å sammenligne seg med andre i stedet for å høre på tilbakemeldingene
fra læreren om hva de gjør bra, hva som bør forbedres og hvordan
de bør arbeide videre.
Også lærerne er kritiske til karakterer på barnetrinnet. En undersøkelse
blant norske lærere viste at 71 prosent sier nei til skriftlige
karakterer fra 5. klasse, mens 77 prosent mener at skriftlige karakterer
vil virke demotiverende på faglig svake elever. Utdanningsforbundet
peker på at skolen ikke trenger flere tidstyver som stjeler lærernes
tid og oppmerksomhet fra elevene og en god undervisning. De mener
gode, tydelige tilbakemeldinger fra læreren er det viktigste for
elevene på barnetrinnet, og sier et klart og tydelig nei til karakterer
på grunnskolens barnetrinn.
Kunnskapsdepartementet har de siste årene mottatt søknader fra
en lang rekke høyrestyrte kommuner om å sette i gang forsøk med
karakterer på barnetrinnet. Disse ble avvist av den rød-grønne regjeringen fordi
man uansett ikke hadde til hensikt å innføre karakterer på barnetrinnet.
Nå åpner kunnskapsministeren for å godkjenne slike forsøksordninger,
som fort kan komme til å omfatte svært mange elever. Sosialistisk
Venstreparti mener det er klokt å prioritere forsøk i skolen på
områder der allerede eksisterende forskning og lærernes erfaringer
gir grunn til å tro at man kan gjøre læringsfremmende funn. Det
er lite som tyder på at karakterer i barneskolen er et slikt område,
og det er dessuten grunn til å frykte negative konsekvenser for
elever i forsøksperioden. I forsøksperioden kan resultatet være
synkende motivasjon hos mange elever, unødvendig merarbeid for lærerne og
større uro i skolen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen videreføre forskriftene i opplæringslova
som sier at det ikke er anledning til å gi vurdering med karakter
i grunnskolen til og med 7. klasse, og at det heller ikke åpnes
for forsøksordninger med karakterer på barnetrinnet.