Bakgrunn

Ideelle organisasjoner har røtter i sivilsamfunnet og har vært viktige premissleverandører og samarbeidspartnere for det offentlige i utviklingen av det moderne velferdssamfunnet. Den 3. oktober 2012 undertegnet Ideelt Nettverk, Virke, Frivillighet Norge og KS bedrift en viktig samarbeidsavtale med den rød-grønne regjeringen om leveranser av helse- og sosialtjenester. Samarbeidsavtalen anerkjenner, styrker og synliggjør den viktige rollen som ideelle aktører i dag spiller i den norske velferdsstaten. Samarbeidsavtalen la vekt på følgende overordnede prinsipper for god samhandling: kvalitet, god bruk av offentlige midler, langsiktighet og forutsigbarhet, uavhengighet, mangfold og dialog. Det skulle gjennomføres dialogmøter én til to ganger i året, og avtalen skulle evalueres etter fire år. Daværende regjering gav oppfølging av avtalen høy prioritet, og dialogmøtene har gitt grunnlag for å drøfte og søke løsninger for sentrale spørsmål som konkurranseutsetting og ideelle organisasjoners pensjonskostnader. Det er skapt usikkerhet om Høyre-/Fremskrittsparti-regjeringen vil videreføre samarbeidsavtalen. Forslagsstillerne mener at samarbeidsavtalen, som får sterk støtte av alle parter, må videreføres og følges opp.

I NOU 2011:11, Innovasjon i omsorg, ble det påpekt at sosial verdiskaping, både i form av frivillige organisasjoner og tiltak og nye former for brukersamvirke, bør gis betydelig større rom og armslag i drift og framtidig utvikling av omsorgstjenester og velferdsordninger. Det ble satt mål om at innen 2020 bør anslagsvis 25 pst. av den samlede omsorgssektoren være organisert og drevet som ideell virksomhet. I dag er denne andelen på 5 pst.

Forslagsstillerne vil derfor understreke behovet for å beholde de ideelle aktørene på barnevernsfeltet. I dag utgjør det ideelle innslaget om lag 25 pst. av institusjonstilbudet. Dagens ordning er at staten ved Bufetat fyller opp de statlige institusjonsplassene, så får de ideelle organisasjonene ta del i et skjermet anbud, og til sist er det en tredje runde der alle private aktører kan levere inn anbud. Ifølge avisen Vårt Land 13. januar 2014 vil regjeringen nå vurdere denne prioriteringsrekkefølgen. Forslagsstillerne mener at dersom man skal sikre at ideell sektor-andelen ikke reduseres, er det avgjørende at ordningen med skjermede anbud opprettholdes.

Den viktigste enkeltårsak til at det blir krevende for ideelle organisasjoner å konkurrere med kommersielle aktører, er forskjellen i pensjonskostnader. Forskjellen i pensjonskostnad kan i dagens situasjon utgjøre opp til 15 pst. regnet av brutto lønn. Dersom ideelle organisasjoner med offentlig tjenestepensjon må konkurrere med aktører med privat tjenestepensjon, vil det kunne føre til nedbygging av ideell sektor i Norge.