Representantforslag fra stortingsrepresentantene Per Olaf Lundteigen, Torgeir Micaelsen og Lise Christoffersen om oppgradering og gjenåpning av Steinberg stasjon i Buskerud som planlagt i desember 2014

Innhald

Til Stortinget

Bakgrunn

Steinberg stasjon i Nedre Eiker kommune i Buskerud ble i forbindelse med innføring av ny grunnrutemodell for NSB midlertidig stengt fra og med desember 2012. Stortinget vedtok i forbindelse med behandlingen av Prop. 1 S (2012–2013) at stasjonen skulle oppgraderes og gjenåpnes i desember 2014. I forbindelse med Stortingets behandling av Prop. 1 S (2013–2014) ble det bevilget 130 mill. kroner til dette formålet.

I Prop. 1 S (2013–2014) for Samferdselsdepartementet under kap. 1350 Jernbaneverket, post 30 Investeringer i linjen, står følgende tekst:

«Prosjektet planlegges gjennomført med sikte på ruteendring i desember 2014, og tiltakene ferdigstilles i 2015. I sum er kostnadene for tiltakene på Steinberg, Hokksund og Rødgata foreløpig beregnet til om lag 200 mill. kr. Det foreslås 130 mill. kr til prosjektet i 2014.»

Regjeringen Solberg har ikke omtalt prosjektet for Steinberg stasjon i Ny saldering av statsbudsjettet 2013, Prop. 29 S (2013–2014). Prosjektet er heller ikke nevnt i flertallsmerknad i finanskomiteens eller transport- og kommunikasjonskomiteens innstillinger. Venstres representanter hadde en mindretallsmerknad om prosjektet hvor de ønsket å omdisponere denne bevilgningen, men denne ble ikke støttet av andre partiers representanter. Det innebærer at verken den nye regjeringen eller Stortinget har andre merknader til saken. Tiltaket skal derfor gjennomføres i henhold til den omtalen som står i budsjettproposisjonen, Prop. 1 S (2013–2014).

Til tross for at det ikke er kommet nye momenter i saken etter at bevilgningen til prosjektet ble vedtatt i Stortinget, har Jernbaneverket sendt saken tilbake til Samferdselsdepartementet. De anbefaler at pengene Stortinget bevilget til oppgradering av Steinberg stasjon, brukes på andre formål. Også etter det første stortingsvedtaket om opprettholdelse av Steinberg stasjon sendte Jernbaneverket saken tilbake til Samferdselsdepartementet. Statsråd Marit Arnstad ga da klar tilbakemelding om at hun forutsatte at Jernbaneverket forholdt seg til det regjering og storting har bestemt og at Steinberg stasjon skal gjenåpnes i løpet av 2014. Hun viste da til at Jernbaneverket hadde mottatt penger til utredningsarbeidet i 2013, og at det ikke heftet noen usikkerhet rundt bevilgning for 2014.

Forvaltningen har plikt til å følge opp Stortingets vedtak og forutsetninger. Regjeringen Solberg er dermed forpliktet til å følge opp vedtaket fattet av Stortinget og sørge for at Jernbaneverket følger opp bestillingen de fikk i 2012. I tillegg må regjeringen sørge for at Jernbaneverket bruker bevilgningen i statsbudsjettet for 2014 til det Stortinget har forutsatt. Det er alvorlig at en etat gjentatte ganger ikke følger opp bestillinger fra regjering og storting, samt instruks fra samferdselsministeren.

Steinberg er et raskt voksende tettsted i Nedre Eiker kommune. Jernbanen deler tettstedet i to, og stasjonen ligger i gangavstand for alle innbyggerne (ca. 2 000). Mange mennesker har flyttet til Steinberg nettopp for å kunne pendle med toget. Da stasjonen ble stengt i desember 2012, hadde den om lag 280 reisende per dag. Det gir ingen mening å legge ned den eneste reelle muligheten for å bruke kollektivtransport i et stadig voksende pendlersamfunn.

Pendlerparkeringer innover mot Oslo-områdene er nå fylt opp. Om regjeringen ønsker å få flere til å reise kollektivt, må parkeringskapasiteten ved stasjonene økes. Midlertidig nedleggelse av Steinberg stasjon førte som forventet til at parkeringen ved Mjøndalen stasjon nå også er fylt opp. En gjenåpnet Steinberg stasjon, med mulighet for utvidet parkeringsplass, vil kunne fungere som en buffer for den forventede befolkningsveksten i Eiker-området i tiden fremover. På Steinberg bruker de aller fleste pendlerne beina til stasjonen.

Sikkerheten ved Steinberg stasjon må også uansett forbedres på grunn av skolevei over og barnehage i umiddelbar nærhet til planovergangen. Det vil si at hovedkostnaden ved Steinbergprosjektet vil komme uansett. På Steinberg er innbyggerne blitt frarøvet den eneste reelle muligheten for å reise kollektivt, og de er dessuten flere ganger blitt lovet en oppgradering og togstopp fra desember 2014. Innbyggerne på Steinberg forventer derfor at stortingsvedtaket straks følges opp og at togene igjen stopper ved Steinberg stasjon som forutsatt i desember 2014. Dersom regjeringen Solberg nå velger å ta tilbake det den rød-grønne regjeringen ga til Steinberg, vil tiltroen til de demokratiske prosesser svekkes alvorlig.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen følge opp Stortingets vedtak i gjeldende statsbudsjett, herunder bevilgningen til oppgradering av Steinberg stasjon i Nedre Eiker kommune i Buskerud, slik at stasjonen kan gjenåpnes som planlagt i desember 2014.

25. mars 2014